Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Jag rekommenderar denna utmärkta artikel på temat, som förklarar varför det inte handlar om att "skydda äldre".
Äldrevården är en falsk förklaring till dödstalen
Ur artikeln:
Andel över 70 år som dött i covid-19 i några jämförbara länder: Finland 85 procent, Danmark 90 procent, Norge 87 procent, Tyskland 86 procent och Nederländerna 89 procent. Detta att jämföra med Sveriges 89 procent. Det är alltså ungefär lika stor andel äldre som dött i de jämförda länderna.
Rekommenderas varmt. Ögonöppnare. 💡
https://www.expressen.se/debatt/aldrevarden-ar-en-falsk-forklaring-till-dodstalen/
Intressant och svart på vitt.
Har tyckt att de här beklagandet om att man missat att skydda de äldre har haft nåt insmickrande läpparnas bekännelse över sig - man har dessutom inte haft nåt val eftersom man uppenbarligen har misslyckats med att skydda dem fastän man gick ut stenhårt om att göra det.
Det här har fått debatten att fokusera på de gamla som fått lämna oss - och ”strategin” har kunnat flyga under radarn.
Samtidigt har de olika partierna kunna profilera sig på åldringsvårdfrågan: S och V om nedskärningar och privatiseringar och KD som har sjuk- och äldrevården som sin profilfråga. Övriga partier kan ju givetvis bara nicka och humma med och beklaga sig med gråten i halsen över att vi inte tar bättre hand om våra gamla.
Den enda partiledare som antyder ett ifrågasättande av ”strategin” är JÅ. Övriga uppger mer eller mindre att de känner förtroende för den (de har ju knappast nåt val ...).
Nästa fråga som fokus riktas mot om detta håller i sig, tror jag är ekonomin. Den har ju varit på tapeten sen dag 1 och det som en anledning till strategin.
Det kommer nog att bli på detaljnivå: för mycket hit och för lite dit, för sent här och för tidigt där. Givetvis kommer man vara rörande överens om att en nedstängning hade varit förödande. Eventuellt gnäller man på de usla ekonomierna i (de hårt drabbade) länderna i Sydeuropa som man får lämna bidrag till (borde ju också kunna sökas av Sverige), så flyttas fokus ännu längre bort (samtidigt som man berömmer sig själva för sina sunda statsfinanser).
Kan tänka mig att debatterna när detta är över kommer att bli pinsamma att höra på.