2020-06-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, det verkar ju gå lysande det här.

Sverige 102

Italien 43
Frankrike 28
Belgien 12
Tyskland 8
Österrike 6
Holland 4
Norge 1
Finland 0
Danmark 0
Summa: 102
Sverige kommer aldrig få det här under kontroll viruset är här för att stanna.
Citera
2020-06-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Ja visst kan man vara skeptisk. Personligen tror jag att vi skulle ha haft guldkrona nu om vi hade lyckats med att som sagt skydda våra äldre. Haft en mycket tidigt nedstängning och isolering av våra äldreboenden. Haft samma personal som rullar, bundit vikarier till samma boenden osv.

Tegnell och de är skickliga, vi svenskar har accepterat ett högt dödstal. Jag har accepterat det. De har bibehållit ett lugn vilket inte har stressat upp svenskarna.

Men jag ser framemot Corona kommissionen.

Jag rekommenderar denna utmärkta artikel på temat, som förklarar varför det inte handlar om att "skydda äldre".

Äldrevården är en falsk förklaring till dödstalen

Ur artikeln:

Andel över 70 år som dött i covid-19 i några jämförbara länder: Finland 85 procent, Danmark 90 procent, Norge 87 procent, Tyskland 86 procent och Nederländerna 89 procent. Detta att jämföra med Sveriges 89 procent. Det är alltså ungefär lika stor andel äldre som dött i de jämförda länderna.

Rekommenderas varmt. Ögonöppnare. 💡

https://www.expressen.se/debatt/aldrevarden-ar-en-falsk-forklaring-till-dodstalen/
Citera
2020-06-18, 00:05
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du har helt fel.

Nej jag hittar ALDRIG på någonting.

Sverige har en arbetslöshet på 8,5%

https://arbetsformedlingen.se/om-oss/press/pressmeddelanden?id=ADF797DE817B1853

I Norge är det katastrof som de själva uttrycker det. Arbetslösheten på 10,8%
Aldrig har den varit högre i Norge i modern tid.

https://arbetet.se/2020/03/25/katastrofalt-jobbras-i-norge/

I finland är den 11,8%

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/23/coronaepidemin-ledde-till-5000-fler-arbetslosa-i-mars-i-egentliga-finland

Island horribla 17.8%

http://www.islandsbloggen.com/2020/05/arbetsloshet-pa-island-stiger-till.html

Danmark hittar jag inga vettiga siffror.

Men det är ju helt klart så att vi klarat jobben bättre fram tills idag än våra Nordiska grannar.

Så det var ju uppenbarligen du själv som talade osanning. Igen.

Hmm du klipper ihop lite blandade artiklar från olika källor och för olika perioder medan jag hänvisar till en samlad statistik.

Exempelvis från din länk om Norge:
Citat:
Men en av förklaringarna är att Norge räknar in antalet permitterade i statistiken

Så nej det är verkligen inte "uppenbart".
Citera
2020-06-18, 00:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Gå och häng dig. Du har fått två länkar, men de duger inte. Jag bryr mig inte ett smack om du tror på´t eller inte. Karantänen hävdes för att den stred mot grundlagen. Ingen är intresserad av vad du anser om det.

Din Finska länk var "uppåt arslet". Fanns inte ett skit i den att man bryter mot grundlagen.

Och om man nu har brutit mot grundlagen i Finland, så då förväntar jag även att finsk press skriver om det, i flera dagar. Men det finns inte...?????

Så ta ditt SVT-skit, och stoppa det upp där "solen aldrig lyser".

Även lika fantastiskt, det finns bara i svensk press att Finland har brutit mot grundlagen med sin karantän. Detta scoop skrevs det inte om i andra nordiska länder. Tänk på det en smula..

Svensk press är lika pålitliga som Tegnell, och det har nog märkts !
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej, vad man vet så sprids inte viruset med mygg.

Det skapas inte heller i gruvans bergväggar. Inte riktat till dig, men vissa i tråden verkar nästan tro det.

Det reste folk dit från hela landet tydligen, för de behövde hjälp i gruvan. Så är det när man inte har lockdown, då reser ju folk fritt. Så att viruset förs med till alla landsändar. Så risken finns att vi får se fler såna här utbrott i småstäder under sommarn. Det kan vi tacka FHM och regeringen för.

Sedan på SVTs sida så är det kommentarer från folk även om att gruvföretaget inte hjälpt till att se till att det funnits avstånd mellan arbetarna, det skall ha varit trånga rastkurer och dylikt.

De intervjuade en man på nyheterna ikväll som även sa att det fina vädret gjort att man trängts ite på kvällarna och haft ” rajtan tajtan”, som vi kommer att ha konstant nu i sommar alltså.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fast det är också en ganska enkel "ursäkt" att ta till för FHM (och inbitna fans till FHM, inte riktat specifikt till dig, men bara säger det).

Jag har sett många gånger, och även en eller ett par ggr, tagit upp i tråden att andra länder i Europa faktiskt har ansträngt sig för att justera upp sina siffror även under pandemin. Ett exempel var Frankrike som plötsligt hade letat fram ett stort antal döda på äldreboenden och lagt till i sin statistik.

Min uppfattning då jag läst utländsk europeisk media, är att detta har varit ett mkt vanligt förfarande i flertal europeiska länder.

Därför finner jag det lite provocerande att t.ex. FHM ibland nästan låter som om alla andra länder är skurkländer som inte räknar alls ordentligt osv. De kan säkert göra en del fel, men så även vi. För några veckor sen var det ju t.ex. artiklar om att vi kunde ha missat 1.000 dödsfall (25%) .

Så jag tror man skall ta det med en rejäl nypa salt just detta att tro att det är särskilt stora skillnader, gentemot de flesta länder, jag uppfattar inte att det är så, i alla fall.

Det är ju mördar-Löfvens stora hobby, leta upp länder och regioner som eventuellt har fler Covid-döda än Sverige. Då känner han sig trygg. En mänsklig statsminister hade i det här läget varit desperat - och gärna visat det också - och lyft på varje sten för att ta reda på vad orsaken kan vara till Sveriges höga dödstal och genast rätta till dem. Men Löfven är inte mänsklig.
Citera
2020-06-18, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hmm du klipper ihop lite blandade artiklar från olika källor och för olika perioder medan jag hänvisar till en samlad statistik.

Exempelvis från din länk om Norge:

Så nej det är verkligen inte "uppenbart".

Din samlade bild är ju inte aktuell för fem öre hos nått av länderna.

Ja, länder räknar sin arbetslöshet olika. Så är det i Europa och har alltid varit.
Norge har fortfarande aldrig haft högre arbetslöshet än idag.

Sitter långt inne att inse att Sverige faktiskt klarat jobben bäst i norden så långt eller hur?
Citera
2020-06-18, 00:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skall bli intressant att se vad som händer i Gällivare under senaste dagarna. Blir det en supersmitta sp bkir det problem för Regeringen,
Det är väl snarare LKAB som får stå till svars för att inte ha arrangerat säkrare förhållanden kring sina 800 inbjudna reparatörer under det 2 veckor långa uppehållet.
Citera
2020-06-18, 00:10
Medlem
Enligt de artiklar du länkar till så räknas permitterade som arbetslösa i Norge, Finland och Island. Det gör de inte i Sverige.

Citat:
Du har helt fel.

Nej jag hittar ALDRIG på någonting.

Sverige har en arbetslöshet på 8,5%

https://arbetsformedlingen.se/om-oss/press/pressmeddelanden?id=ADF797DE817B1853

I Norge är det katastrof som de själva uttrycker det. Arbetslösheten på 10,8%
Aldrig har den varit högre i Norge i modern tid.

https://arbetet.se/2020/03/25/katastrofalt-jobbras-i-norge/

I finland är den 11,8%

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/23/coronaepidemin-ledde-till-5000-fler-arbetslosa-i-mars-i-egentliga-finland

Island horribla 17.8%

http://www.islandsbloggen.com/2020/05/arbetsloshet-pa-island-stiger-till.html

Danmark hittar jag inga vettiga siffror.

Men det är ju helt klart så att vi klarat jobben bättre fram tills idag än våra Nordiska grannar.

Så det var ju uppenbarligen du själv som talade osanning. Igen.
Citera
2020-06-18, 00:12
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Jag har alltid rätt. Som du kan se. Jag får rätta dig hela tiden.

Jodu. Din inlägg är lite som gåtor utan svar eller monolog med dina egna tankar. Jag tycker räcker med att trycka på din profil och se vad du skriver. Mer så behövs inte sägas
Citera
2020-06-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Din Finska länk var "uppåt arslet". Fanns inte ett skit i den att man bryter mot grundlagen.

Och om man nu har brutit mot grundlagen i Finland, så då förväntar jag även att finsk press skriver om det, i flera dagar. Men det finns inte...?????

Så ta ditt SVT-skit, och stoppa det upp där "solen aldrig lyser".

Även lika fantastiskt, det finns bara i svensk press att Finland har brutit mot grundlagen med sin karantän. Detta scoop skrevs det inte om i andra nordiska länder. Tänk på det en smula..

Svensk press är lika pålitliga som Tegnell, och det har nog märkts !

Men varför sitter du och ältar detta fortfarande?? Jag har redan länkat en FINSK sajt i ämnet till dig. Det är alltså inte bara Svensk media som hävdar detta.

Här framgår det mycket tydligt att restriktionerna bryter om rätten till rörelsefrihet som är en av grundlagarna.

Måste jag länka det till dig ännu en gång för att du verkligen ska förstå?

https://www.hbl.fi/artikel/regeringen-informerar-om-nylands-isolering-klockan-10/
Citera
2020-06-18, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det är ju mördar-Löfvens stora hobby, leta upp länder och regioner som eventuellt har fler Covid-döda än Sverige. Då känner han sig trygg. En mänsklig statsminister hade i det här läget varit desperat - och gärna visat det också - och lyft på varje sten för att ta reda på vad orsaken kan vara till Sveriges höga dödstal och genast rätta till dem. Men Löfven är inte mänsklig.
Nej han är inte mänsklig. Men han har tur också. I andra länder hade oppositionen skapat kaos. Det kan jag lova. Det Åkesson och Ebba gjort hittills är så svenskt och fegt det kan vara, tyvärr. I andra länder hade medlemmar i oppositionen gjort hungerstrejk eller gjort vad som helst för att avsätta den tjocka mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in