2020-06-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Ja visst kan man vara skeptisk. Personligen tror jag att vi skulle ha haft guldkrona nu om vi hade lyckats med att som sagt skydda våra äldre. Haft en mycket tidigt nedstängning och isolering av våra äldreboenden. Haft samma personal som rullar, bundit vikarier till samma boenden osv.

Tegnell och de är skickliga, vi svenskar har accepterat ett högt dödstal. Jag har accepterat det. De har bibehållit ett lugn vilket inte har stressat upp svenskarna.

Men jag ser framemot Corona kommissionen.

Guldkrona, knappast
Det går inte att skydda äldre och samtidigt vilja att smittan sprids i "lagom takt" i samhället som AT brukar uttrycka det - den svenska strategin
Om smittan finns överallt i ett samhälle hur fan ska man då kunna skydda de äldre? viruset sprids presymptomatiskt har du kanske hört, man smittar innan det märks att man är sjuk, vem ska då jobba med våra äldre, ska vi låta dem sköta sig själva kanske

Alla svenskar har inte accepterat ett högt dödstal, enligt novus så rasar förtroendet för både fhm och våra politiker. Jag tror ju på människan, och hoppas och tror att det tidigare inte har gått in i de flesta svenskars huvuden vad strategin skulle leda till förrän det blev hur tydligt som helst i och med att medier har börjat granska, ställa mer kritiska frågor och visa upp eländet i sina kanaler

så snart kanske du är ensam om dina åsikter, ska du inte ändra dig redan nu innan du av den svenska flocken anses vara kallsinnig omoralisk darwinist som gärna offrar några gamlingar för att ta en bärs på krogen
Citera
2020-06-18, 00:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Din samlade bild är ju inte aktuell för fem öre hos nått av länderna.

Ja, länder räknar sin arbetslöshet olika. Så är det i Europa och har alltid varit.
Norge har fortfarande aldrig haft högre arbetslöshet än idag.

Sitter långt inne att inse att Sverige faktiskt klarat jobben bäst i norden så långt eller hur?
Sidan jag länkade till är uppdaterad för 6 dagars sedan så helt inaktuell är den knappast.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet---internationell-jamforelse/
Citat:
Danmark hittar jag inga vettiga siffror.

Men det är ju helt klart så att vi klarat jobben bättre fram tills idag än våra Nordiska grannar.
Nej det är inte "helt klart". Du har ju inte ens siffror för Danmark. Och man räknar olika. Du kanske har rätt men det får visa sig framöver.

Citat:
Så det var ju uppenbarligen du själv som talade osanning. Igen.
Nu får du gärna visa något jag skrivit som är osanning. Flera saker också tydligen?
Eller är du bara ohederlig?

Det jag skrev i denna ordväxling var alltså:
Citat:
Enligt ekonomifakta så har vi högre arbetslöshet än Finland, Norge och Danmark
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ar...ll-jamforelse/
Räknar du det jag skrev som en osanning?
Citera
2020-06-18, 00:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du menar de som felbehandlats i respirator? Eller som fått fel medicin?
Var har du läst detta? Vänligen presentera källor till dina påståenden.
Citera
2020-06-18, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De intervjuade en man på nyheterna ikväll som även sa att det fina vädret gjort att man trängts ite på kvällarna och haft ” rajtan tajtan”, som vi kommer att ha konstant nu i sommar alltså.

Det kan säkert så vara. En reflektion är: varför hade nyheterna behov av ett föra fram just den vinkeln/aspekten? Dvs. "Aha nuuu förstår vi, det var folkets eget fel, som festade".

Min poäng kvarstår kring att:

- med lockdown hade inte dessa ditresta arbetare överhuvudtaget varit där, antagligen.

- Och med helt andra strängare restriktioner för arbetsgivare, hade inte arbetsgivaren antagligen vågat ha dessa trånga utrymmen som beskrivits.

- Slutligen, med en lockdown hade arbetarna heller troligen inte haft så stor möjlighet att festa, på kvällarna, åtminstone inte i några större sammanhang osv.

(Om de nu hade kunnat ens fly upp till Norrland för att arbeta som sagt, då det hade varit lockdown...)

Allt faller tillbaka på strategin. Hela tiden. Det är rätt crazy när man tänker på det... 🤯
Citera
2020-06-18, 00:18
Medlem
Citat:
Ja, pratar man om ren och skär dödsantal så är vi förlorare. FHM har nog andra glasögon på sig och ser landet i ett större perspektiv. Läste bara nu att övergreppen via datorn mot barn har ökat då vi svenskar har jobbar hemifrån. En del svenskar har gjort det, men inte alla, jobbat hemifrån alltså. Är det mer övergrepp på barn när hela samhället stänger som i Italien? Vad ger det för skador på individen? Jag tror att det är sådana frågor FHM har mer i beräkningen än andra länder.

Det känns otroligt osannolikt att FHM tänkar så, ovetenskapligt och rakt ut korkad. Så fel FHM haft när det gäller i princip allt så finns det inte på kartan att FHM har kompetens att göra någon beräkning alls med "större perspektiv" - komplexa modeller. Dom klarar inte av att se hur COVID-19 sprider sig inom dom nästa 7 dagar. Tegnell gillar ju "enkla modeller" och då utgår att fokusera på effekter hos 0.000001% av barnen.
Citera
2020-06-18, 00:18
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Du har helt fel.

Nej jag hittar ALDRIG på någonting.

Sverige har en arbetslöshet på 8,5%

https://arbetsformedlingen.se/om-oss/press/pressmeddelanden?id=ADF797DE817B1853

I Norge är det katastrof som de själva uttrycker det. Arbetslösheten på 10,8%
Aldrig har den varit högre i Norge i modern tid.

https://arbetet.se/2020/03/25/katastrofalt-jobbras-i-norge/

I finland är den 11,8%

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/23/coronaepidemin-ledde-till-5000-fler-arbetslosa-i-mars-i-egentliga-finland

Island horribla 17.8%

http://www.islandsbloggen.com/2020/05/arbetsloshet-pa-island-stiger-till.html

Danmark hittar jag inga vettiga siffror.

Men det är ju helt klart så att vi klarat jobben bättre fram tills idag än våra Nordiska grannar.

Så det var ju uppenbarligen du själv som talade osanning. Igen.

Här får du lite relativt färska data för arbetslösheten ( 5-6 dagar gammal och då är inte Sveriges nya siffror inräknade)

https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet---internationell-jamforelse/

Säger du att denna statistik är fel också och din är rätt?
Citera
2020-06-18, 00:19
Medlem
Wawawas avatar
Citat:
Jag har alltid rätt. Som du kan se. Jag får rätta dig hela tiden.

5,8% är det jämförbara talet med Norge - arbeidsledige utan permitterade https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/flere-statistikkomrader/relatert-informasjon/ukentlig-statistikk-over-arbeidsledige
Citera
2020-06-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Sidan jag länkade till är uppdaterad för 6 dagars sedan så helt inaktuell är den knappast.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet---internationell-jamforelse/

Nej det är inte "helt klart". Du har ju inte ens siffror för Danmark. Och man räknar olika. Du kanske har rätt men det får visa sig framöver.

Nu får du gärna visa något jag skrivit som är osanning. Flera saker också tydligen?
Eller är du bara ohederlig?

Det jag skrev i denna ordväxling var alltså:

Räknar du det jag skrev som en osanning?

Den stämmer inte för fem öre. Sverige har 7,9% enligt din sajt medans arbetsförmedlingen själva hävdar 8,5%

Bättre att gå direkt till respektive lands källor. Alltså myndigheterna och inte nån mellanhand som du gjort som inte verkar vara aktuell överhuvudtaget.

Vi räknar olika i europa men det är inget nytt . Det har vi alltid gjort och eftersom vi räknat på samma sätt hela tiden går det alldeles utmärkt att göra en jämförelse.
Citera
2020-06-18, 00:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Nej han är inte mänsklig. Men han har tur också. I andra länder hade oppositionen skapat kaos. Det kan jag lova. Det Åkesson och Ebba gjort hittills är så svenskt och fegt det kan vara, tyvärr. I andra länder hade medlemmar i oppositionen gjort hungerstrejk eller gjort vad som helst för att avsätta den tjocka mördaren.

Sjukt att de låter sig skrämmas av honom. De borde tvärtom höja tonläget, desperat kräva förändring. Allt är bättre än status quo. Vad riskerar man? Sverige ekonomi? Anseende? So what. Vad kan vara viktigare än att rädda människoliv.
Citera
2020-06-18, 00:22
Medlem
Redas avatar
Är lite oroad för en andra våg av Corona både i Sverige och världen. Vad tror eller vet ni om det?
Citera
2020-06-18, 00:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ja visst kan man vara skeptisk. Personligen tror jag att vi skulle ha haft guldkrona nu om vi hade lyckats med att som sagt skydda våra äldre. Haft en mycket tidigt nedstängning och isolering av våra äldreboenden. Haft samma personal som rullar, bundit vikarier till samma boenden osv.

Tegnell och de är skickliga, vi svenskar har accepterat ett högt dödstal. Jag har accepterat det. De har bibehållit ett lugn vilket inte har stressat upp svenskarna.

Men jag ser framemot Corona kommissionen.
Jag måste bara kommentera, det hade varit mycket bättre ur smittspridnings synpunkt om svenskarna ”stressats” upp lite. Nu lever väldigt många som om vi inte befinner oss mitt i en pandemi. Det gör det hela så mycket farligare.
Citera
2020-06-18, 00:23
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Man kan ju också permittera på 100% i Norge och då är man ju per definition arbetslös och går på bidrag.

I Sverige går inte detta.

Jag har försökt förklara för dig men gör ett försök igen. När man stängde ner Norge och regeringen godkände permitteringar fick många företag skriva om avtalen då de flesta i Norge har timlöner. Men för att ingen skulle bli utan så blev det permitteringar och då fick man omvandla timlönen till en beräknad månadslön.

Nu är de flesta tillbaka i arbetet och Norge strategi har både varit lyckat ekonomiskt samt med Covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in