2020-06-17, 23:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ingen har pratat om 4 månaders Lockdown?? Vet inte vem du pratar med riktigt men ingen i vår konversation i alla fall.

I en Lockdown som Italien så är det "låsa in folk" som gäller.

I ett läge där vi inte ens har någon överdödlighet. Låter ju som det sjukaste som världen har skådat i så dana fall

ska vi ha Lockdown varje gång folk dör i framtiden då eller vad?

Kommer aldrig nånsin att hända att mycket förståeliga skäl så det är totalt meningslöst att fortsätta den diskussionen då det ALDRIG kommer ske. Inget land är så genomsjukt att de kör en lockdown efter 4 månader av smitta

Vissa regioner och lokala utbrott, javisst. Men inte i länder. Den tiden är förbi.

Du nämnde det i tidigare inlägg. Börjar du bli snurrig?
Denna smitta är klassad som allmänfarlig pandemi av WHO. Världen har inte stängt ned för att de tycker det är kul, utan för att det bedöms helt nödvändigt. Du kanske har missat att Kina infört begränsningar igen, efter att smitta blossat upp i Peking? Ingenting är förbi vad gäller denna pandemi. Tyvärr. Lockdown är något vi kommer få leva med till det finns ett verksamt vaccin. Det är bara att vänja sig.
Citera
2020-06-17, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du kanske ska dra dina sagor i någon passande tråd i det ämnet istället.

hindrar ju inte det faktum att Spanien slutat redovisa sina dödstal. Vilket är ett bra sammanträffande när man ska öppna för turister

Här förklaras det vad som hänt.

https://medicalxpress.com/news/2020-06-uncertainty-spain-virus-death-toll.html

https://www.arabnews.com/node/1689226/world

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/06/05/spain-accused-hiding-true-death-toll-asks-tourists-come-back/
Citera
2020-06-17, 23:10
Medlem
Stor komik att utrikesministern idag går ut och avråder från resor till Norge, Danmark och Finland:

Citat:
– Detta innebär att vi fortsatt avråder från icke nödvändiga resor till våra grannländer, även för de som bor i gränsregioner.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ud-haver-reseavradan-till-tio-lander/

Ja, det verkar ju kanske en smula olämpligt att åka till länder som man inte släpps in i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Ja visst kan man vara skeptisk. Personligen tror jag att vi skulle ha haft guldkrona nu om vi hade lyckats med att som sagt skydda våra äldre. Haft en mycket tidigt nedstängning och isolering av våra äldreboenden. Haft samma personal som rullar, bundit vikarier till samma boenden osv.

Tegnell och de är skickliga, vi svenskar har accepterat ett högt dödstal. Jag har accepterat det. De har bibehållit ett lugn vilket inte har stressat upp svenskarna.

Men jag ser framemot Corona kommissionen.

" Vi svenskar har accepterat ett högt dödstal"
Har du frågat alla pensionärer eller barnen till dessa pensionärer om dessa accepterar höga dödstal?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ja, de har ju definitivt inte gjort sitt jobb som opposition.
Den där ”borgfreden” har gått till överdrift.

EB har också varit kritisk, men vad jag läste i intervjun häromdagen i Expressen (betalvägg nu) så var hon - som jag minns det - inte kritisk till strategin. Gnällde mest på åldrings- och sjukvården, typ, och som är KDs profilfrågor.

Tror faktiskt det bara är JÅ som är tydligt uttalat kritisk mot (icke-)strategin. Snacka om skitstövlar vi har som styr landet ...
Troligtvis kommer vi av få fler av dem få höra ”vi såg det inte komma” och ”vi har varit naiva”. Den kritik som kommit har de kunnat läsa sig till i media (som också i sin naivitet inte såg vad som skulle komma). Jag misstänker - om jag får vara cynisk - att Löfvén kommer att få hjälp med att begrava coronautredningen den dag den är genomförd.

Jeg tror jo folket får de skitstøvler de fortjener. Dere har jo ligget nesegrus av beundring for denne Tegnell og nærmest erklært han til helgen. Løvfen hadde hele folket samlet rundt seg, til tross for at han ikke har greid noenting som statsminister, og iallefall ikke greid å håndtere en krise. Skulle JÅ og EB ha ytret seg kritisk, så hadde dere vel halshugget dem verbalt og kalt dem landsfiender. Dere gjør det jo NÅ- selv etter at dere VET at Sveriges håndtering av Corona-viruset er en katastrofe. EB sa noe om "brå mot" og Åkesson uttrykte seg negativt, og de faller på meningsmålingene.

Det tar liksom en fullstendig katastrofe til for at dere skal våkne.. og at noen fornuftige mennesker gidder å være en logisk stemme i den politiske debatten for dere, er mer enn dere fortjener.

Så ja... De må vel tilpasse seg folket de tjener, og det er et folk som strømmer ut i gatene for å demonstere når det dør en mørk mann i USA, men at det har dødd 5000 mennesker, mørke (i overtall) og hvite i sitt eget land...nei, det er ikke så nøye. "Det dør mer i cancer"

Good fucking riddens...
Citera
2020-06-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Att överleva Covid19 innebär inte att du kommer att bli frisk. Du kanske får skador för livet. Lungor, hjärna, hjärta. Sätter sig i testiklarna, i organen. Hörsel, immunförsvaret. Läser du inte vad forskarna kommer fram till eller följer du våra myndigheters cyniska agenda?
Du menar forskare som inte genomfört tillräckligt med studier? Sen är det kul att du och andra är så naiva och okunniga att ni inte ens känner till att även ANDRA sjukdomar kan ge långvariga effekter i vissa fall. Det är känt sedan väldigt lång tid tillbaka men ni verkar tro att det är något nyttt!
Citera
2020-06-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Felaktigt. Och utan källor. Oj vad ovanligt, i dina inlägg...

- De kommer ha slussning i butikerna nu vid midsommar.

- De har stängt ned en rad verksamheter; sporthallar, badhus, utomhusbassäng, bibliotek och andra kommunala allmänna anläggningar.

- De stänger ned inomhuspass på gym.

- Länstrafiken i Norrbotten har även de gått ut med att de slutar köra till och från Gällivare centralort.

- Smittskyddsläkaren uppmanar folk att försöka "hålla sig inne".

- Hotellet i stan stänger takbaren och terrassen.

- Alla med symtom uppmanas pallra sig iväg och testa sig.

Jag sa aldrig att det var en total lockdown. Jag sa att det var en "mini lockdown". Dvs. så nära en lockdown som vi har kommit i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/stor-smittspridning-i-gallivare-sa-forandras-samhallet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/article27220089.svt

Slussning i butiker har vi ju faktiskt lite här och var. Jag var senast på en sådan idag. Systembolaget

Ja, kommunala verksamheter är stängda och kollektivtrafiken stängs i 5 dagar. Det är typ det som är din Lockdown...

Den är väldigt, väldigt mini i så fall
Citera
2020-06-17, 23:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag anser att Sverige borde stängas ned omedelbart. Bättre sent än aldrig.
Jag tror man först måste slänga ut Carlsson och Tegnell samt klippa eventuella kvarstående band till Giesecke.

Sedan rekryterar man ny ledning till FHM som styr om med tydligt uttalat mål att trycka ner smittan. Eller "piska ner" som Björn Olsen säger

Då kommer nog nedstängning ganska naturligt men det borde även gå med masstestning, smittspårning samt effektiv isolering av de som testar positivt.
Citera
2020-06-17, 23:15
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Så det säger du. Exakt hur kan du veta det?

Corona har blivit politik.
Ska man se det jävligt krasst så är det bara naiva länder som redovisar skarpa siffror, de sluga som vill ha in turister och värnar om sin ekonomi lär slira på siffrorna.
Svensken är dumsnäll ända upp på regeringsnivå.

Din åsikt hör hemma i en konspirationstråd
Citera
2020-06-17, 23:16
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Stor komik att utrikesministern idag går ut och avråder från resor till Norge, Danmark och Finland:

Ja, det verkar ju kanske en smula olämpligt att åka till länder som man inte släpps in i.
Det är en sorts diplomatiskt ”Piluttta dig!”

UD var för bara någon dag sedan tvärsäkra på att få till en gemensam linje och nu är man kränkt, arg och besviken på våra grannländer.
Citera
2020-06-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

Haha ...ja där lär dom nog ta i med "hårdhandskarna" jämfört med veka Sverige.
Citera
2020-06-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jaha då är jag med. Trodde du menade flyktingar när du skrev "importerade fall".

Svaret på din fråga från mig är att nej det går inte.

Nä såklart totalt omöjligt att hålla på som Island nu gör i längden.

Italien och Spanien kör ändå raka puckar. De fattar att det inte går att hålla smittan borta utan öppnar för alla och hittar ett sätt att leva med det. Det enda rätta i förlängningen och där alla ändå kommer hamna till slut.
Länder kommer att ge upp det som Island och några till håller på med.

Grekland kör ju slumpmässig testning på flyg. En Qatar airways flight hade 12 smittade ombord, HAHA!

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/03/covid-19-greece-quarantines-all-passengers-from-qatar-flight

Som sagt... såhär kan man inte hålla på i längden. Björn Olsen tror ju viruset kommer finnas i 10 år framöver så... hur länge ska länder orka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in