2020-06-10, 20:47
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vad är det för oärlig jämförelse att jämföra hur många som blir svårt sjuka i C19 med hur ”få” som dör av influensa? Tror du inte folk kan bli riktigt svårt sjuka av influensa?

Med risk för att bli tjatig...

Du har stoppat in coronadöda i ett eget fack i hjärnan där de är döda på ett helt eget sätt. Det här är lika illa som om myndighetsinkompetens på nåt vänster hade lett till 5000 onödiga dödsfall i trafiken eller i färjeolyckor.

Inte apokalypsen, men en stor skandal i alla fall.

Att det ens går att jämföra med de riktiga masslaktarna som cancer och hjärt- och kärlsjukdomar åtminstone på kort sikt gör det alltså värre än grejer i stil med bristande trafiksäkerhet som troligtvis bara skulle raka av några hundra liv, och inte mindre allvarligt som vissa verkar ha fått för sig.
Senast redigerad av urgt 2020-06-10 kl. 20:49.
Citera
2020-06-10, 20:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaabbccdd
Enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/ har det varit väldigt få nya smittade (jämfört med förut) de senaste dagarna. Börjar smittan avta eller mörkas det?
Kan nog vara lite av båda delarna. Dödligheten verkar dock gå stadigt ner även om antalet case ökar. Vilket givetvis är bra.
Citera
2020-06-10, 20:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Håller med. Dock så kan "icke.strategin" - i de längre loppet - fungera lika bra som olika former av lockdown. De som gömt sina medborgare för C har köpt sig lite tid och lär få liknande utveckling som Sverige med tiden

Norge idag;

Danmark som har börjat öppna upp, idag;

Frankrike, effekter av lockdown;

Än syns inget i kurvorna iallafall:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=..&country=DNK~FIN~ISL~NOR~SWE
Citera
2020-06-10, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Varför skulle omvärlden vara intresserade av sveriges dödsiffror efter att idioten Giesecke gått ut med att "Alla andra länder gör fel"?

Idioten Giesecke har skadat sverigebilden lång tid framöver. Nu får vi äta upp våra ord.
Folk utanför Sveriges gränser har inte en aning om vem Giesecke är, än mindre vad han har sagt.
Citera
2020-06-10, 21:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Folk utanför Sveriges gränser har inte en aning om vem Giesecke är, än mindre vad han har sagt.
Jag tror du skulle bli förvånad om du visste vilket genomslag den killen haft i internationell media med sina anklagelser om att "alla andra länder gör fel" och "vi i Sverige har snart uppnått flockimmunitet".

Har någon förresten sett honom sedan hans tramserier sprack?
Citera
2020-06-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Barer, nöjesparker, simanläggningar och en del annat har varit öppna i Norge sen första juni också. Undrar hur mycket det rapporterats om det. Finns en schyst tidslinje över tilltag på samma sida (och även för hela norden om man klickar Norden högst upp).

Gymnasieskolorna har varit öppna i flera veckor också.

Lite märkligt ändå att det inte ökar mer i Norge. För precis som du säger så har landet öppnat upp en del och så hadde vi den där demonstrationen i Oslo för några dagar sedan. Har iofs tillkommit en del fall idag enligt VG men händer inget dramatiskt på någon vecka börjar jag snart hoppas och tror att viruset är på väg bort, muterat til en mildare variant. Precis som en Professor i Lombardiet har hävdat.
Citera
2020-06-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det var mer en personlig reflektering över att så oerhört många dog under en period i April och att det är jobbigt att se siffrorna nu när det har börjat lugna sig.
Svenska regeringen gjorde ett rationellt val på förhand, man utgav sig inte för att kunna någonting om smittskydd och man valde således att helhjärtat lyssna på expertisen. Det man inte reflekterade över var att expertisen kan ha fel.
Läget hade även varit helt annorlunda i Norge och Danmark om era respektive folkhälsomyndigheter hade fått fria tyglar.

Ja gudskelov gjorde den danske regering ikke "rationellt val " men gjorde "fornuftsbaserede val" og fulgte ikke sundhedsmyndighedernes rekommandationer.

Det er menneskeligt at fejle, men det er forbryderisk at en regering ikke retter sine dødbringende fejl i Corona pandemien.
Citera
2020-06-10, 21:11
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Lite märkligt ändå att det inte ökar mer i Norge. För precis som du säger så har landet öppnat upp en del och så hadde vi den där demonstrationen i Oslo för några dagar sedan. Har iofs tillkommit en del fall idag enligt VG men händer inget dramatiskt på någon vecka börjar jag snart hoppas och tror att viruset är på väg bort, muterat til en mildare variant. Precis som en Professor i Lombardiet har hävdat.

Norge och de andra grannländerna (och typ alla länder som haft hårdare åtgärder vad jag vet) satsar hårt på smittspårning och isolering för att hålla nere smittan. Har visat sig vara mycket effektivt om man kollar på andra (främst asiatiska) länder, så länge smittan redan är på en låg nivå. Det är mer än bara mobilappar också. Har använts mot Ebola och annat innan.

Nu verkar den vara paywallad, men rubriken på den här artikeln säger något ("Norges Tegnell" Frode Forland inför "stenhård smittspårning"). Den här intervjun med Frode i SR är intressant också.

Smittspårning behöver inte vara perfekt för att vara effektivt. Räcker med att t.ex. sänka antalet smittade per infekterad från 2 till 0,7 i snitt för att smittan ska dö ut.
Senast redigerad av urgt 2020-06-10 kl. 21:20.
Citera
2020-06-10, 21:12
Medlem
: Björn Olsens hårda kritik: ”Jag hade stängt ner hela landet”. "Sveriges coronastrategi sticker ut internationellt och har på senaste tiden både ifrågasatts och kritiserats."

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/björn-olsens-hårda-kritik-jag-hade-stängt-ner-hela-landet-13205267
Citera
2020-06-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Du jobbar inte i äldrevården va? Då hade du vetat vad närhet i vårdsituationer innebär,

och hur svårt det är att göra jobbet och hålla andan samtidigt.

Jag har insyn i två äldreboenden personligen, både från de som arbetar där och de som är brukare. Om du inte förstår att nära kontakt mellan ett par i ett hushåll med innebär mer kontakt än mellan en vårdare och vårdtagare så vet jag inte hur jag ska förklara det närmare. Det har varit en hel del smittade vårdpersonal som kunnat påvisas med antikroppstester. Då är det rimligt att anta att ganska många haft kontakt med patienter även presymptomatiskt. I vårdsituation applicerar man basala hygienrutiner och någon massiv smitta till patienter har inte skett, utom i några fåtal tillfällen. Hade basala hygienrutiner följts inom äldrevården på samma sätt som i sjukvården så hade det varit betydligt färre smittade på boenden. Nu har det inte varit så, utan runt 40 % av boenden följer inte basala hygienrutiner när de hanterar boende som är sjuka. Hur tror du då de följer basala hygienrutiner i alla andra situationer? Knappast i högre andel än när de hanterar sjuka. Vem är det som tycker det då är märkligt att smitta sprider sig? Som jag sagt förut, under den tuffa influensaperioden 1 nov 2017 till 24 maj 2018 dog det 3882 fler än under motsvarande period 2018-2019. Eftersom inget hänt fram till idag så är det inte konstigt att det då under samma period 2019-2020 dog 5323 personer, men då av covid-19. Smittan på äldreboenden har sedan man pekade på problemet sjunkit. Samma fenomen kan man se när man får utbrott på sjukhus - de försvinner mer eller mindre snabbt när man pekar på problemen som uppdagas.
Citera
2020-06-10, 21:28
Medlem
Mathilda: Jag har varit sjuk i covid-19 i snart 50 dagar
https://www.mabra.com/halsa/mathilda-jag-har-varit-sjuk-i-covid-19-i-snart-50-dagar/
Citera
2020-06-10, 21:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
: Björn Olsens hårda kritik: ”Jag hade stängt ner hela landet”. "Sveriges coronastrategi sticker ut internationellt och har på senaste tiden både ifrågasatts och kritiserats."

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/björn-olsens-hårda-kritik-jag-hade-stängt-ner-hela-landet-13205267

Sevärt.. Björn har haft rätt hela tiden. Tengele o hans fans är inget annat än en "sekt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in