2020-06-17, 16:12
Medlem
En gamla artikel, från https://www.expressen.se/gt/krim/besked-kring-wilmas-mordatalade-pojkvan-/

En vän berättar i polisens förhör om tiden på högstadiet:

– Jag tänkte på när vi gick på högstadiet så fick han mycket stryk. Han kunde stå kvar och få stryk och bli svart i ögonen. Men han slog aldrig när det var större killar. Däremot när han hade kontroll som mot mindre killar gick han gärna på och slog. Han kunde ta emot stryk och visade aldrig några känslor. Han grät aldrig trots att han ibland fick mycket stryk.

Killen vet hur man håller undan känslor.. har missat denna beskrivning om honom.. han är tydligen proffs på att inte visa känslor..
Citera
2020-06-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Njaej, domen handlar om påföljd. Och den är inte klar. Och ända fram till man meddelar domen, så har rätten en teoretisk möjlighet att göra en tvärvändning och faktiskt döma honom till vållande till annans död eller mildare och därmed till en lägre påföljd. Jag tror inte ens på det själv, men möjligheten finns.

påföljden är en annan sak men han är dömd i sak dvs skyldig och kommer få sitt straff
Citera
2020-06-17, 16:13
Medlem
Horrorgrams avatar
Vet någon då rättegången är över nu när den kommer ut
på YouTubes rättegångskanal?
Citera
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag menade Wilmas föräldrar. Jag skiter i vad idiotiens föräldrar säger.
Släktingar brukade sitta i tingsrätten och le mot pojken.
Vilka idioter. Om de hade heder då skulle de bojkotta pojken och inte ens komma dit.
Va? Gjorde dom det? Hur vet du det?
Kanske blir en mobb mot pappan...
Jag blir vansinnig!!! Fy FAEN!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
Jag har en fråga som du kanske skulle kunna hjälpa mig reda ut.
Min frågeställning, ponera följande;
T gör RPUn, där kommer de fram att han är riktigt mentalt störd. Han är en helt galning som inte ska släppas ut. Han slår alltså högsta poäng på ”galenskalan”.

Domen överklagas, i Hovrätten blir han friad på alla punkter.

Vad händer då?
Det finns noll chans att han är allvarlig mental sjuk.
Han har pluggat och hade lätt att få jobb.
Det blir en väldigt kort undersökning med klar besked.
Citera
2020-06-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Det som kom idag var ett Beslut och inte en Dom!

2. En dom skall innehålla påföljd (fängelse eller rättspsyk. vård), skadestånd, beslut om beslag, domskäl osv. Något sådant finns inte!

3. Rättegångsbalken och oskuldspresumtionen säger tydligt att man inte är dömd föräns det finns en avkunnad dom.

4. Skall man vara riktig paragrafryttare så skulle tom rätten kunna ändra sig, eftersom varken rättegången är avslutad och domen varken skrivits eller avkunnats. Men det är ju en teknikalitet och kommer givetvis inte hända :-)

Tror du att dom kommer sitta i veckor och resonera skuld? nej, dom kommer skriva en välskriven dom kring hur tingsrätten resonerat så är det alltid, han har befunnits skyldig.. dom ska skrivas, straffpåföljd ska bestämmas men NEJ han kommer inte gå fri från detta genom att dom ändrar sig om en vecka.. googla lite så kommer du inse att jag har rätt
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hemskt, hemskt. Extra jobbigt när advokaten noterade i sin plädering igår att W hade vuxna omkring sig som inte verkade bry sig. W ser så fin ut på alla bilder, så galet sorgligt.
Fruktansvärt. W hade bara en dysfunktionell WT-familj. Ingen att förlita sig på eller söka skydd hos.
Citera
Medlem
Citat:
Jag menade Wilmas föräldrar. Jag skiter i vad idiotiens föräldrar säger.
Släktingar brukade sitta i tingsrätten och le mot pojken.
Vilka idioter. Om de hade heder då skulle de bojkotta pojken och inte ens komma dit.
Pappan som gick ut i media och sa att han inte hade nån son om han mördat Wilma. Sen sitter han i rättssalen och ler mot sin son.
Blickarna kommer riktas åt föräldrarnas håll så länge T inte erkänner och berättar vad som hänt och var kroppen är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Men i detta fall så är det till 99% bevisat att BO dog i GMs lägenhet. Då måste försvaret (eller Tishko själv) komma med en rimlig förklaring på vad som skett. Det finns inga alternativa GM, inte en tillstymmelse till någon yttre inblandning. Därför kommer han dömas för mord.
Finns det inte en möjlighet att hans pappa inte bara hjälpt till att gömma kroppsdelar men också varit den som bragt henne om livet?
Citera
2020-06-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Va? Gjorde dom det? Hur vet du det?
Kanske blir en mobb mot pappan...
Jag blir vansinnig!!! Fy FAEN!
Det var det som rapporterades på P4 väst.
Visst gjorde de det varenda gång. De log mot varann.
Vilka släktingar det var har jag ingen aning om.
https://sverigesradio.se/artikel/7496273
Citera
Medlem
Citat:
Det finns noll chans att han är allvarlig mental sjuk.
Han har pluggat och hade lätt att få jobb.
Det blir en väldigt kort undersökning med klar besked.
"Allvarligt psykiskt störd" är det rätta begreppet - och det är ett juridiskt begrepp. Att man klarar skolan har inte med detta att göra. Ser du på J*ack Lind*blom som dödade P*eter Pl*ax med flera yxhugg i huvudet så var han en A-student med idel höga betyg. Men han sitter på Helix nu (Rättspsykiatrin i Huddinge) och där kommer han få vara i många år. Tror han fick diagnosen Tvångssyndrom utan insikt eller något sådant.
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Massmedias pixlande och ickepixlande kan diskuteras i delforumet Medier och journalistik.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in