Citat:
Ursprungligen postat av
KKND
Jag har en fråga som du kanske skulle kunna hjälpa mig reda ut.
Min frågeställning, ponera följande;
T gör RPUn, där kommer de fram att han är riktigt mentalt störd. Han är en helt galning som inte ska släppas ut. Han slår alltså högsta poäng på ”galenskalan”.
Domen överklagas, i Hovrätten blir han friad på alla punkter.
Vad händer då?
Intressant. Jag delar upp frågan - mest för resonemangets skull. Då får väl Hovrätten läsa igenom RPUn och se om man kan avgöra om psykiatrikerna tagit rätt beslut med tanke på observationer och samtal? Jag vet i och för sig inte om det finns några poäng. Men jag kan tänka att man tar in experter etc som får läsa igenom det underlag som man tagit RPV-beslutet på. Domstolen kan köra över beslutet om vård och döma till fängelse, men jag vet inte under vilka kriterier. I vissa fall råder ju fängelseförbud.
Om man i detta fall efter RPU och TR-dom, vinner i Hovrätten och han frias på alla punkter - ja, då går han ju fri. Då kan man ju överklaga till HD - och HD avgör om man får prövningstillstånd.
Men ärligt talat - i din frågeställning tror jag aldrig i livet att HR skulle köra över TR i det här målet. Din fråga är ju högst retorisk. Och jag kan ju inte det här - jag bara resonerar.
Ja du. Fan vet.