2020-06-17, 15:41
Medlem
KKNDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man har tagit ett beslut att han skall genomgå en RPU /.../ T är ännu inte dömd.

Jag har en fråga som du kanske skulle kunna hjälpa mig reda ut.
Min frågeställning, ponera följande;
T gör RPUn, där kommer de fram att han är riktigt mentalt störd. Han är en helt galning som inte ska släppas ut. Han slår alltså högsta poäng på ”galenskalan”.

Domen överklagas, i Hovrätten blir han friad på alla punkter.

Vad händer då?
Citera
2020-06-17, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I beslutet från idag står också:

Beslutet såvitt avser häktning får överklagas särskilt till Hovrätten för Västra Sverige. Rätten att överklaga ett beslut om häktning är inte inskränkt i tid.

Undrar om hans advokat är så optimistisk fortfarande att hon överklagar beslutet att T skall kvarstanna i häkte. Ibland tycker jag att rättsapparaten används som lekstuga - så det skulle inte förvåna mig.

Hon kan väl rådgöra med fd polisen från palmegruppen.
Lekstugan kommer oftast från försvarsadvokaterna och nämndemän.
Citera
2020-06-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Korrekt. Vållande är uteslutet. Jag tvivlar på dråp av den orsaken att GM blånekar till allt. Hade han kommit med en förklaring typ ett bråk som urartat så hade han möjligen kunnat så ett litet tvivel. Men han har ju redan bestämt sig för att han inte gjort något - ej misshandlat, ej mördat, ej styckat. Det är någon helt annan! Mållgan!
Vilket bara stärker tesen att han begick dådet som ett överlagt mord.

Ytterst få döms för dråp numer. I detta fall skulle jag säga att dråp är uteslutet då det framstår som väldigt osannolikt att de kriterierna skulle uppfyllas. Skulle säga att det är mord eller frikänd för mord som gäller i detta fall.
Citera
2020-06-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elssjacobs
När kommer rättegången ut på youtube tro? Nyfiken hur idioten han låter.

Vad jag vet så efter domen direkt.
Citera
2020-06-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Det har gått alldeles utmärkt att publicera namn på svenskar som riskerat att dömas till psykisk vård tidigare. Anders Eklund är ett av det exemplena.

Det här är bara dumheter som aftonbladet håller på med. Det har sysslat med det här typ av mörkande tidigare också så fort personen kommer från ett annat land.

Vad yrar du om? Anders Eklund dömdes till livstids fängelse i både Tingsrätten och Hovrätten.

Sedan är det ju så att publicistik och pressetiska bedömningar/beslut görs ju detta efter det "rådande mediala läget" och där ändras ju normerna hela tiden. Därför kan publicistiska beslut se väldigt olika i ut från olika år och olika händelser. MeToo är ju ett bra exempel, där media publicerade namn/bild på ett sätt som aldrig tidigare gjorts.

Men eftersom du inte köper mitt resonemang får dy ytterligare ett argument: Det som kom idag var ett BESLUT och INTE en DOM. Det betyder att Tishko inte är dömd - Och det kan vara anledningen till att dom inte publicerade hans namn och bild.
Citera
2020-06-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Tysken som misstänks för att ha mördat Madeleine då? Han är dessutom inte ens dömd än. Atonbladet var väldigt snabba med att publicera namn och bild på honom.

Det är ett sånt jävla hyckleri från den skittidningen så att jag finner fan inte ord.
fast han sitter väl redan innen för våldtäkt på en 72åring..

fast detta är ju väldigt OT
Citera
2020-06-17, 15:45
Medlem
[---]
”Tingsrätten har i beslut idag konstaterat att det finns övertygande bevisning för att 23-åringen gjort sig skyldig till mord och brott mot griftefrid. Tingsrätten har beslutat att 23-åringen skall genomgå en rättspsykiatrisk undersökning. Denna förväntas ta fyra veckor i anspråk. Tingsrätten kommer därefter att hålla fortsatt huvudförhandling i målet. I avvaktan på detta skall 23-åringen stanna kvar i häkte.”, skriver tingsrätten i sitt beslut."
[---]
Källa: https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/pojkvännen-skyldig-till-mordet-på-wilma-andersson-1.29767052

Bra beslut av Uddevalla Tingsrätt idag. Bra åklagarararbete och övrigt förundersökningarbete och bra insatser av vittnen som vågat ställa upp och vittna för Wilma/rättvisan, och alla som hjälpt till i eftersökningsarbete m m för att hitta Wilma.

Jag hoppas att Wilmas före detta pojkvän döms för mordet på Wilma och brott mot griftefrid till fängelse på livstid.

Jag tror inte att han eller led av en allvarlig psykisk störning när brottet begicks, men han är mycket beräknande manipulativ och oärlig.

Senast redigerad av tankar 2020-06-17 kl. 16:44.
Citera
2020-06-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
T gör RPUn, där kommer de fram att han är riktigt mentalt störd. Han är en helt galning som inte ska släppas ut. Han slår alltså högsta poäng på ”galenskalan”.

Vad händer då?

Om han frias så frias han. Då kan han inte tas in av det skälet men han skulle ju kunna tvångsvårdas ändå men det är ju ett nytt förfarande då gissar jag. Hur det än är så är det teknikaliteter i detta fall då han aldrig kommer frias helt i HovR då griftefridsbrottet inte kan bli mer uppenbart. Man behöver ju inte stycka någon för det brottet. Det räcker ju med att man befattar sig med kroppsdelar eller kvarlevor av en människa utan att ha tillstånd för det. Att ha ett huvud i en väska med massor av sina egna fingeravtryck kryssar den rutan rätt så väl för griftefridsbrott.
Citera
2020-06-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Ytterst få döms för dråp numer. I detta fall skulle jag säga att dråp är uteslutet då det framstår som väldigt osannolikt att de kriterierna skulle uppfyllas. Skulle säga att det är mord eller frikänd för mord som gäller i detta fall.

Nja. Jag tror på liknande utfall som i Vatchareeya fallet (hur det nu stavas). Fallen är relativt snarlika, även om majoriteten av hennes kropp återfanns.

Vållande till annans död och giftefrid.
Citera
2020-06-17, 15:48
Medlem
Citat:

Vad händer då?

Detsamma som i fallet Palme. Man har en person man ”inte kommer runt” men eftersom bevis saknas läggs utredningen ner då det är meningslöst att leta efter annan gärningsman.
Citera
2020-06-17, 15:49
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Häktningsfrågan brukar man avkunna ganska så direkt efter huvudförhandlingen.
Ja, typ dagen efter, som nu
Citera
2020-06-17, 15:50
Medlem
Citat:

Vad händer då?
Intressant. Jag delar upp frågan - mest för resonemangets skull. Då får väl Hovrätten läsa igenom RPUn och se om man kan avgöra om psykiatrikerna tagit rätt beslut med tanke på observationer och samtal? Jag vet i och för sig inte om det finns några poäng. Men jag kan tänka att man tar in experter etc som får läsa igenom det underlag som man tagit RPV-beslutet på. Domstolen kan köra över beslutet om vård och döma till fängelse, men jag vet inte under vilka kriterier. I vissa fall råder ju fängelseförbud.

Om man i detta fall efter RPU och TR-dom, vinner i Hovrätten och han frias på alla punkter - ja, då går han ju fri. Då kan man ju överklaga till HD - och HD avgör om man får prövningstillstånd.

Men ärligt talat - i din frågeställning tror jag aldrig i livet att HR skulle köra över TR i det här målet. Din fråga är ju högst retorisk. Och jag kan ju inte det här - jag bara resonerar.

Ja du. Fan vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in