Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-17, 14:44
  #46321
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Hoppas många här förstår vad som kommer hända härnäst?

Han har rätt till överklagan till Hovrätten och sedan till högsta domstolen. I många många fall så brukar man bli dömd i tingsrätten för att i hovrätten antinfwn bli friad eller sänkt straff.

Stor glädje idag, men kampen fortsätter fortfarande i ett par månader till.

Hovrätten kommer gå mer på bevisning.

Så hålla glädjen lite låg för man vet inte vad som händer sen. Kolla på abbe blattelito. 18 år i tingsrätten fri i hovrätten.
Han blir fri i Hovrätten
Citera
2020-06-17, 14:45
  #46322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst har han rätt att överklaga till Högsta Domstolen - men det finns inget prejudicerande i en sån här morddom så det kommer man aldrig ta upp. Men Hovrätten måste ju ta upp det om nån överklagar. Vi får se. Vi har ingen straffpåföljd ens. Den lär dröja minst en månad till. Nu skall han skjutsas till Rättspsykiatriska kliniken och bli observerad i 4 veckors tid. Undrar hur samtalen med psykiatrikerna kommer gå när han bara tiger....

Han kommer antingen flippa ur eller så kommer han hålla sig lugn till efter hovrätten då han inser att alla dörrar är stängda nu. Tyvärr kommer han hålla kvar wilmas kropp då jag nästan är säker han är tvungen då någon nära har hjälpt honom. Därflr kan inte något avslöjas.
Citera
2020-06-17, 14:46
  #46323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalle46
Han blir fri i Hovrätten
Det tror jag också tyvärr.
Citera
2020-06-17, 14:46
  #46324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Hovrätten kommer aldrig att döma honom för mord. Att Tingsrätten behövde en hel dag extra för att överlägga huruvida han är skyldig till mord eller ej säger mycket. Han får göra som Abbe Alsaadi gjorde och anlita Hanna Lindblom i Hovrätten istället.

Men det där behöver ju inte stämma...

1. Det var ju beslutet som avkunnades 1 dygn senare. Vi vet ju inte om dom hade överläggning igår-eftermiddag.

2. Dessutom innehåller detta målet oerhört många frågor: Skyldig? Oskyldig? Grov misshandel och Vållande till annans död eller Dråp eller Mord? Sedan Brott mot griftefriden? Häktningsfrågan och om han skall skickas på RPU eller inte. Att dom kan ha behövt en extra dag för detta vore ju inte jätte-märkligt...
Citera
2020-06-17, 14:46
  #46325
Medlem
Hösta domstolen kommer aldrig att ta upp ett sånt solklart fall. Hovrätten kommer att bli kortfattad oxå. De kommer att köra på tingsrättens linje.
Jag förstår inte folk som är eller var tveksamma att pojken blir dömd till mord ?!!!
Det är väldigt solklart det han har gjort.
Citera
2020-06-17, 14:47
  #46326
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Wait wait wait, han är enligt domstol skyldig, men har domstol fastställt straffet eller ska han gå igenom psykiatrin först för att se om han är loco eller inte & först därefter ska domstol ta beslut om vad påföljden blir?

Om så är fallet, vad är det som hindrar honom från att typ dra loss sina naglar eller smeta bajs på väggarna eller liknande för att hamna på psyket istället för fängelse?

Eller har jag missuppfattat det hela?
Ja, du har missuppfattat. Man kan inte "bluffa" sig till rättspsyk istället för fängelse.
Citera
2020-06-17, 14:48
  #46327
Medlem
okok1s avatar
Har det kommit fram motiv?
Citera
2020-06-17, 14:48
  #46328
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Hovrätten kommer aldrig att döma honom för mord. Att Tingsrätten behövde en hel dag extra för att överlägga huruvida han är skyldig till mord eller ej säger mycket. Han får göra som Abbe Alsaadi gjorde och anlita Hanna Lindblom i Hovrätten istället.
Dom brukar dröja ca 2 v i normalfallet.
Citera
2020-06-17, 14:49
  #46329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Wait wait wait, han är enligt domstol skyldig, men har domstol fastställt straffet eller ska han gå igenom psykiatrin först för att se om han är loco eller inte & först därefter ska domstol ta beslut om vad påföljden blir?

Om så är fallet, vad är det som hindrar honom från att typ dra loss sina naglar eller smeta bajs på väggarna eller liknande för att hamna på psyket istället för fängelse?

Eller har jag missuppfattat det hela?

Ja han ska genomgå rpu och därefter bestäms påföljd.
Det är extremt svårt att fakea att ha en allvarlig psykisk störning. Eller det går snarare inte. Och du har inte en allvarlig psykisk störning för att du kletar bajs på väggarna 💩
Citera
2020-06-17, 14:50
  #46330
Medlem
Är det nån som har hört nåt från föräldrarna ?
Vad är deras kommentar ?
Citera
2020-06-17, 14:50
  #46331
Medlem
Ja, hörrni, det här vågade man ju knappt hoppas på. Att det gick så fort antar jag beror på att de var rörande överens. Nu får vi bara hoppas att hovrätten kommer fram till samma sak. Och jag ansluter mig, skål Vemsa 😊
Citera
2020-06-17, 14:51
  #46332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Wait wait wait, han är enligt domstol skyldig, men har domstol fastställt straffet eller ska han gå igenom psykiatrin först för att se om han är loco eller inte & först därefter ska domstol ta beslut om vad påföljden blir?

Om så är fallet, vad är det som hindrar honom från att typ dra loss sina naglar eller smeta bajs på väggarna eller liknande för att hamna på psyket istället för fängelse?

Eller har jag missuppfattat det hela?

1. Ja. Många här som tror han har dömts till livstid redan.. Dom avkunnas efter RPU då tingsrätten avgör om han döms till VÅRD ELLER FÄNGELSE
2. Tror han har ständig bevakning 24/7 sedan förra händelsen. Men det är ju sant att han medvetet försöker hamna på psyk ist. Fast där blir det nog värre för honom, typ tvångsmedicinering och ännu mer restriktioner?


Edit: Fallet är troligtvis över om/när han överklagat HR's beslut till högsta DS och dem ev tar beslut, vilket lär dröja ett par månader till.
__________________
Senast redigerad av dogeatingadog 2020-06-17 kl. 14:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback