2020-06-17, 14:48
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Hovrätten kommer aldrig att döma honom för mord. Att Tingsrätten behövde en hel dag extra för att överlägga huruvida han är skyldig till mord eller ej säger mycket. Han får göra som Abbe Alsaadi gjorde och anlita Hanna Lindblom i Hovrätten istället.
Dom brukar dröja ca 2 v i normalfallet.
Citera
2020-06-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Wait wait wait, han är enligt domstol skyldig, men har domstol fastställt straffet eller ska han gå igenom psykiatrin först för att se om han är loco eller inte & först därefter ska domstol ta beslut om vad påföljden blir?

Om så är fallet, vad är det som hindrar honom från att typ dra loss sina naglar eller smeta bajs på väggarna eller liknande för att hamna på psyket istället för fängelse?

Eller har jag missuppfattat det hela?

Ja han ska genomgå rpu och därefter bestäms påföljd.
Det är extremt svårt att fakea att ha en allvarlig psykisk störning. Eller det går snarare inte. Och du har inte en allvarlig psykisk störning för att du kletar bajs på väggarna 💩
Citera
2020-06-17, 14:50
Medlem
Är det nån som har hört nåt från föräldrarna ?
Vad är deras kommentar ?
Citera
2020-06-17, 14:50
Medlem
Ja, hörrni, det här vågade man ju knappt hoppas på. Att det gick så fort antar jag beror på att de var rörande överens. Nu får vi bara hoppas att hovrätten kommer fram till samma sak. Och jag ansluter mig, skål Vemsa 😊
Citera
2020-06-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Wait wait wait, han är enligt domstol skyldig, men har domstol fastställt straffet eller ska han gå igenom psykiatrin först för att se om han är loco eller inte & först därefter ska domstol ta beslut om vad påföljden blir?

Om så är fallet, vad är det som hindrar honom från att typ dra loss sina naglar eller smeta bajs på väggarna eller liknande för att hamna på psyket istället för fängelse?

Eller har jag missuppfattat det hela?

1. Ja. Många här som tror han har dömts till livstid redan.. Dom avkunnas efter RPU då tingsrätten avgör om han döms till VÅRD ELLER FÄNGELSE
2. Tror han har ständig bevakning 24/7 sedan förra händelsen. Men det är ju sant att han medvetet försöker hamna på psyk ist. Fast där blir det nog värre för honom, typ tvångsmedicinering och ännu mer restriktioner?

Edit: Fallet är troligtvis över om/när han överklagat HR's beslut till högsta DS och dem ev tar beslut, vilket lär dröja ett par månader till.
Senast redigerad av dogeatingadog 2020-06-17 kl. 14:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har det kommit fram motiv?

Enligt åklagare är motivet att hon gjort slut och han blev kränkt för att han tappade kontrollen över henne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Inga restriktioner är inte samma sak som ingen övervakning. Jag utgår ifrån att man håller koll på Tishko. Han får titta på TV numera, kanske till och med ringa Baba. Däremot kommer man ingripa om han vill leka kemist med tvål och vatten igen.

Kemist med tvål och vatten...? Vad har han gjort? Var det när han fick åka till sjukhus? (Sorry, har missat).
Citera
2020-06-17, 14:52
Medlem
Under onsdagen meddelade tingsrätten sitt beslut. Det finns övertygande bevisning att pojkvännen gjort sig skyldig till mord.
Det är sällan man har så bra bevisning i ett mordfall, säger åklagare Jim Westerberg.

/.../

Mannens försvarsadvokat Beatrice Rämsell vill ännu inte kommentera tingsrättens beslut.

– Jag har inte pratat med min klient än så jag vill inte uttala mig nu, säger hon.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/pojkv%C3%A4nnen-skyldig-till-mordet-p%C3%A5-wilma-andersson-1.29767052
Citera
2020-06-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liljekonvalj72
Ja, hörrni, det här vågade man ju knappt hoppas på. Att det gick så fort antar jag beror på att de var rörande överens. Nu får vi bara hoppas att hovrätten kommer fram till samma sak. Och jag ansluter mig, skål Vemsa 😊
Det finns knappast nån anledning för HR att döma annorlunda. Jag tror inte att något nytt till GMS fördel kommer fram. Tvärtom kan det dyka upp mer bevismaterial som stärker tingsrättens dom.
Intressant och se vad ska advokaten svamla om nu !
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Då är väl också det ett brott mot griftefriden, precis som åtalad i detta mål.

Vilka människoben är det du hävdar skickas till soptipp??

Varifrån kommer de??

Även "moderna gravar" lämnas ifred, de är ju framtidens arkeologi.

Egentligen gäller bara griftefrid i 25 år. Och nej, gravar lämnas definitivt inte ifred.
Citera
Medlem
Aftonbladet skriver som rubrik att pojkvännen bedöms skyldig, är det bara jag som tycker att ordet bedöms använts som ett slags förmildrande, borde väl bara vara att han döms skyldig, det är väl inte ett jämt hundrameterslopp som en vinnare har utsetts efter ett målfoto.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-06-17 kl. 14:56.
Citera
2020-06-17, 14:54
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så här står det kriminalvårdens hemsida om just livstid.
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/

Citat
Efter att ha avtjänat minst tio år av straffet kan den dömde ansöka om att få sitt livstidsstraff tidsbestämt. Om tingsrätten går med på ansökan, får det tidsbestämda straffet inte vara kortare än 18 år, som är det längsta tidsbegränsade straff som kan dömas ut i Sverige.

Alla beslut om att omvandla livstidsstraff till tidsbestämt straff avgörs i Örebro tingsrätt. Kriminalvården och Rättsmedicinalverket yttrar sig bland annat om hur den dömde skött sig under strafftiden respektive risken för återfall i grov brottslighet.

För den som får livstidsstraffet omvandlat till tidsbestämt straff, gäller samma regler som för övriga fängelsedömda, till exempel när det gäller villkorlig frigivning.

Skönt att fanstyget får sitt straff iallafall och hoppas nu verkligen inte att det blir rättspsyk.

Så länge han inte erkänner och talar om vart kroppen är el vad han gjort, så borde en ansökan om ett tidsbestämt straff aldrig kunna bli aktuellt, kan man tycka ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in