2020-06-17, 14:40
Medlem
Kunde knappt tro mina ögon när jag läste nyheten. Har följt denna tragiska historia sen första inlägget i den här tråden skrevs i november och har sällan läst fuf:ar aktbilagor, direktrapporteringar etc så noggrant.

Jag rös och fick en tår i ögat (och jag är inte blödig av mig i vanliga fall) och alla tankar går till Wilmas familj och vänner. Jag kan inte ens tänka mig hur de känner just nu.

Förväntar mig att domen överklagas men just nu skiter jag i vilket. Jag är så jävla glad att Wilma har fått upprättelse i iaf en instans och att T's jävla arrogans i förhör, hans lögner och hans självbelåtenhet inte hjälpte honom ett jävla dugg.

Hoppas på livstid, ingenting annat vore mer rättvist med tanke på hur han har mördat, skändat och hanterat Wilmas kropp. Han är en skam för sin familj och hela samhället och jag hoppas de tar avstånd från honom precis som T's pappa sagt att han ska göra om det är T som har gjort detta. Vilket han har.

Jag är så jäkla glad över beslutet men så himla ledsen över att denna tragedi öht inträffat.

Vila i frid Wilma.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristinmandarin
Säger samma! Slicka på ben (eller annat heller för den delen) görs inte längre inom arkeologi ens,förlegat.
Och yes,en duktig osteolog kan avgöra skillnad mellan djur och människa!

Det heter "lick-test" och används av flera professioner.

https://www.smithsonianmag.com/science-nature/bone-vs-stone-how-to-tell-the-difference-62895060/

Du har aldrig varit ute i fält, det märks! Vad för tekniker tror du man använder ute i ödemarken, dit man inte kan (eller får) köra bil eller ex grävskopor. Hur tror du man skiljer på olika material där på plats så man inte släpar med sig t.ex 50 kg sten helt i onödan?? Mobiltelefonen funkar INTE till detta, det kan jag lova dig!!

Och osteolog är du inte heller, för just "duktiga" osteologer uttalar sig inte så. Självklart kan alla osteologer skilja på djur eller människa, men inte alls ofta speciellt snabbt, och speciellt inte när det gäller DELAR av skelett!

Har du studerat s.k. björngravar någon gång??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Jamen
tingsrättens dom baseras på RPU och den är klar om ca 4 veckor
Förtydligar en tredje gång. Mitt svar var enbart ett ifrågasättande att en annan användare fick besked om att Hovrätten tar beslut om 4 veckor.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Wait wait wait, han är enligt domstol skyldig, men har domstol fastställt straffet eller ska han gå igenom psykiatrin först för att se om han är loco eller inte & först därefter ska domstol ta beslut om vad påföljden blir?

Om så är fallet, vad är det som hindrar honom från att typ dra loss sina naglar eller smeta bajs på väggarna eller liknande för att hamna på psyket istället för fängelse?

Eller har jag missuppfattat det hela?
Citera
2020-06-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Hoppas många här förstår vad som kommer hända härnäst?

Han har rätt till överklagan till Hovrätten och sedan till högsta domstolen. I många många fall så brukar man bli dömd i tingsrätten för att i hovrätten antinfwn bli friad eller sänkt straff.

Stor glädje idag, men kampen fortsätter fortfarande i ett par månader till.

Hovrätten kommer gå mer på bevisning.

Så hålla glädjen lite låg för man vet inte vad som händer sen. Kolla på abbe blattelito. 18 år i tingsrätten fri i hovrätten.
Visst har han rätt att överklaga till Högsta Domstolen - men det finns inget prejudicerande i en sån här morddom så det kommer man aldrig ta upp. Men Hovrätten måste ju ta upp det om nån överklagar. Vi får se. Vi har ingen straffpåföljd ens. Den lär dröja minst en månad till. Nu skall han skjutsas till Rättspsykiatriska kliniken och bli observerad i 4 veckors tid. Undrar hur samtalen med psykiatrikerna kommer gå när han bara tiger....
Citera
2020-06-17, 14:44
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Hoppas många här förstår vad som kommer hända härnäst?

Han har rätt till överklagan till Hovrätten och sedan till högsta domstolen. I många många fall så brukar man bli dömd i tingsrätten för att i hovrätten antinfwn bli friad eller sänkt straff.

Stor glädje idag, men kampen fortsätter fortfarande i ett par månader till.

Hovrätten kommer gå mer på bevisning.

Så hålla glädjen lite låg för man vet inte vad som händer sen. Kolla på abbe blattelito. 18 år i tingsrätten fri i hovrätten.
Han blir fri i Hovrätten
Citera
2020-06-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst har han rätt att överklaga till Högsta Domstolen - men det finns inget prejudicerande i en sån här morddom så det kommer man aldrig ta upp. Men Hovrätten måste ju ta upp det om nån överklagar. Vi får se. Vi har ingen straffpåföljd ens. Den lär dröja minst en månad till. Nu skall han skjutsas till Rättspsykiatriska kliniken och bli observerad i 4 veckors tid. Undrar hur samtalen med psykiatrikerna kommer gå när han bara tiger....

Han kommer antingen flippa ur eller så kommer han hålla sig lugn till efter hovrätten då han inser att alla dörrar är stängda nu. Tyvärr kommer han hålla kvar wilmas kropp då jag nästan är säker han är tvungen då någon nära har hjälpt honom. Därflr kan inte något avslöjas.
Citera
2020-06-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalle46
Han blir fri i Hovrätten
Det tror jag också tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Hovrätten kommer aldrig att döma honom för mord. Att Tingsrätten behövde en hel dag extra för att överlägga huruvida han är skyldig till mord eller ej säger mycket. Han får göra som Abbe Alsaadi gjorde och anlita Hanna Lindblom i Hovrätten istället.

Men det där behöver ju inte stämma...

1. Det var ju beslutet som avkunnades 1 dygn senare. Vi vet ju inte om dom hade överläggning igår-eftermiddag.

2. Dessutom innehåller detta målet oerhört många frågor: Skyldig? Oskyldig? Grov misshandel och Vållande till annans död eller Dråp eller Mord? Sedan Brott mot griftefriden? Häktningsfrågan och om han skall skickas på RPU eller inte. Att dom kan ha behövt en extra dag för detta vore ju inte jätte-märkligt...
Citera
Medlem
Hösta domstolen kommer aldrig att ta upp ett sånt solklart fall. Hovrätten kommer att bli kortfattad oxå. De kommer att köra på tingsrättens linje.
Jag förstår inte folk som är eller var tveksamma att pojken blir dömd till mord ?!!!
Det är väldigt solklart det han har gjort.
Citera
2020-06-17, 14:47
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Wait wait wait, han är enligt domstol skyldig, men har domstol fastställt straffet eller ska han gå igenom psykiatrin först för att se om han är loco eller inte & först därefter ska domstol ta beslut om vad påföljden blir?

Om så är fallet, vad är det som hindrar honom från att typ dra loss sina naglar eller smeta bajs på väggarna eller liknande för att hamna på psyket istället för fängelse?

Eller har jag missuppfattat det hela?
Ja, du har missuppfattat. Man kan inte "bluffa" sig till rättspsyk istället för fängelse.
Citera
2020-06-17, 14:48
Medlem
okok1s avatar
Har det kommit fram motiv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in