Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-17, 14:36
  #46309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Har jag fattat fel eller livstids fängelse i Sverige är max 20 år?
Livstid är ingen tidsbestämd.. kan bli längre man får väl typ be om att bli släppt och så prövas de och man kan sen sätta en tid..
Citera
2020-06-17, 14:36
  #46310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intothepeak
Det står att han ska sitta häktad utan restriktioner nu (om jag tolkade det rätt). Då finns väl stor chans att han kan försöka begå självmord igen?

Hoppas inte han lyckas med detta, vill att han ska lida i fängelse eller på rättspsyk en bra tid innan han under sina sista dagar där blir torterad till döds.
Inga restriktioner är inte samma sak som ingen övervakning. Jag utgår ifrån att man håller koll på Tishko. Han får titta på TV numera, kanske till och med ringa Baba. Däremot kommer man ingripa om han vill leka kemist med tvål och vatten igen.
Citera
2020-06-17, 14:36
  #46311
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Domen skall skrivas, motivering skall ges. Straffpåföljden är ännu inte klar (16 år, 18 år, livstid?). Eller vård. En del jobb kvar. Men jävlar i havet vad glad jag är! Skål Vemsa!
Ryser fortfarande.. och tänker att det blir ingen vård för Tishko, han är inte psykiskt sjuk - han är sociopat.
Citera
2020-06-17, 14:37
  #46312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intothepeak
Det står att han ska sitta häktad utan restriktioner nu (om jag tolkade det rätt). Då finns väl stor chans att han kan försöka begå självmord igen?

Hoppas inte han lyckas med detta, vill att han ska lida i fängelse eller på rättspsyk en bra tid innan han under sina sista dagar där blir torterad till döds.

Men restriktioner handlar ju om att få besök, läsa post, läsa tidningar, kolla på TV etc.
Man kan ju fortfarande ha sekundbevakning pga suicidrisk - Om det skulle anses aktuellt vill säga...
Citera
2020-06-17, 14:38
  #46313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Stjärnan själv drog på semester !!!
Ha Ha Ha Ha Ha
Klart han skall ha lite semester - Tishko skall ju ändå bort i 4 veckor !!!!
Ha ha ha ha ha

"Jag är inte anträffbar och är åter på kontoret kl. 08.30 den 13 juli 2020. E-posten bevakas inte under min frånvaro.

Vid ärenden/frågor som behöver åtgärdas under min frånvaro hänvisas i första hand till registratorsbrevlådan: registrator.ak-goteborg@aklagare.se

med vänlig hälsning

Jim Westerberg"

Hehe, vad skrev du i ditt mejl till honom..? Bara beröm? (nyfiken)
Citera
2020-06-17, 14:39
  #46314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Inga restriktioner är inte samma sak som ingen övervakning. Jag utgår ifrån att man håller koll på Tishko. Han får titta på TV numera, kanske till och med ringa Baba. Däremot kommer man ingripa om han vill leka kemist med tvål och vatten igen.

Ok vad bra. Jag tänkte att övervakning var inräknat också.
Citera
2020-06-17, 14:39
  #46315
Medlem
Hoppas många här förstår vad som kommer hända härnäst?

Han har rätt till överklagan till Hovrätten och sedan till högsta domstolen. I många många fall så brukar man bli dömd i tingsrätten för att i hovrätten antinfwn bli friad eller sänkt straff.

Stor glädje idag, men kampen fortsätter fortfarande i ett par månader till.

Hovrätten kommer gå mer på bevisning.

Så hålla glädjen lite låg för man vet inte vad som händer sen. Kolla på abbe blattelito. 18 år i tingsrätten fri i hovrätten.
Citera
2020-06-17, 14:40
  #46316
Medlem
Kunde knappt tro mina ögon när jag läste nyheten. Har följt denna tragiska historia sen första inlägget i den här tråden skrevs i november och har sällan läst fuf:ar aktbilagor, direktrapporteringar etc så noggrant.

Jag rös och fick en tår i ögat (och jag är inte blödig av mig i vanliga fall) och alla tankar går till Wilmas familj och vänner. Jag kan inte ens tänka mig hur de känner just nu.

Förväntar mig att domen överklagas men just nu skiter jag i vilket. Jag är så jävla glad att Wilma har fått upprättelse i iaf en instans och att T's jävla arrogans i förhör, hans lögner och hans självbelåtenhet inte hjälpte honom ett jävla dugg.

Hoppas på livstid, ingenting annat vore mer rättvist med tanke på hur han har mördat, skändat och hanterat Wilmas kropp. Han är en skam för sin familj och hela samhället och jag hoppas de tar avstånd från honom precis som T's pappa sagt att han ska göra om det är T som har gjort detta. Vilket han har.

Jag är så jäkla glad över beslutet men så himla ledsen över att denna tragedi öht inträffat.

Vila i frid Wilma.
Citera
2020-06-17, 14:40
  #46317
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristinmandarin
Säger samma! Slicka på ben (eller annat heller för den delen) görs inte längre inom arkeologi ens,förlegat.
Och yes,en duktig osteolog kan avgöra skillnad mellan djur och människa!


Det heter "lick-test" och används av flera professioner.

https://www.smithsonianmag.com/scien...ence-62895060/

Du har aldrig varit ute i fält, det märks! Vad för tekniker tror du man använder ute i ödemarken, dit man inte kan (eller får) köra bil eller ex grävskopor. Hur tror du man skiljer på olika material där på plats så man inte släpar med sig t.ex 50 kg sten helt i onödan?? Mobiltelefonen funkar INTE till detta, det kan jag lova dig!!

Och osteolog är du inte heller, för just "duktiga" osteologer uttalar sig inte så. Självklart kan alla osteologer skilja på djur eller människa, men inte alls ofta speciellt snabbt, och speciellt inte när det gäller DELAR av skelett!

Har du studerat s.k. björngravar någon gång??
Citera
2020-06-17, 14:40
  #46318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Jamen
tingsrättens dom baseras på RPU och den är klar om ca 4 veckor
Förtydligar en tredje gång. Mitt svar var enbart ett ifrågasättande att en annan användare fick besked om att Hovrätten tar beslut om 4 veckor.
Citera
2020-06-17, 14:40
  #46319
Medlem
SneakyBeakys avatar
Wait wait wait, han är enligt domstol skyldig, men har domstol fastställt straffet eller ska han gå igenom psykiatrin först för att se om han är loco eller inte & först därefter ska domstol ta beslut om vad påföljden blir?

Om så är fallet, vad är det som hindrar honom från att typ dra loss sina naglar eller smeta bajs på väggarna eller liknande för att hamna på psyket istället för fängelse?

Eller har jag missuppfattat det hela?
Citera
2020-06-17, 14:42
  #46320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Hoppas många här förstår vad som kommer hända härnäst?

Han har rätt till överklagan till Hovrätten och sedan till högsta domstolen. I många många fall så brukar man bli dömd i tingsrätten för att i hovrätten antinfwn bli friad eller sänkt straff.

Stor glädje idag, men kampen fortsätter fortfarande i ett par månader till.

Hovrätten kommer gå mer på bevisning.

Så hålla glädjen lite låg för man vet inte vad som händer sen. Kolla på abbe blattelito. 18 år i tingsrätten fri i hovrätten.
Visst har han rätt att överklaga till Högsta Domstolen - men det finns inget prejudicerande i en sån här morddom så det kommer man aldrig ta upp. Men Hovrätten måste ju ta upp det om nån överklagar. Vi får se. Vi har ingen straffpåföljd ens. Den lär dröja minst en månad till. Nu skall han skjutsas till Rättspsykiatriska kliniken och bli observerad i 4 veckors tid. Undrar hur samtalen med psykiatrikerna kommer gå när han bara tiger....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback