2020-06-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rajraj86
Det är väl ändå Tingsrättens beslut som kommer om ca 4 veckor?

Nej! Om 4 veckor kommer resultatet från RPU:n. Då sätts det ut en ny rättegångsdag där parterna utifrån RPU-utlåtandet får plädera i påföljdsdelen (rättspsykiatrisk vård, fängelse, strafflängd)
Citera
2020-06-17, 14:24
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Och där släppte dem på PIXLARNA i media!!
https://www.expressen.se/gt/

Vilken lättnad - otroligt att han nekar fortfarande, obegripligt

Nu får vi verkligen att Wilma hittas så att de anhöriga får begrava henne ordentligt
FIKK kommer att fortsätta sök för att hjälpa de anhöriga - de som kan delta hoppas jag gör det.
Citera
2020-06-17, 14:25
Medlem
why123s avatar
Skönt att han blev dömd! Tyvärr är jag inte riktigt nöjd, kunde de inte få med något som grovt sexuellt utnyttjande också? Jag mådde illa när jag läste vad han tvingat henne till sexuellt.

Detta var hennes första kille, istället för kärlek och hänsynsfullhet så utnyttjade han hennes okunskap till diverse makabra sexuella grejer. Usch så förbannad man blir..

Det värsta var också att det var så svårt för henne att lämna honom rent praktiskt för då blev hon hemlös. En mer utsatt tjej en denna (i åratal) har jag nog aldrig läst om i en FUP.

Mina tankar går till Wilmas syster!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Blir han sänd till rättspsyk kan han komma undan ganska billigt. Ovanligt att de blir inlåsta där mer än 6-8-10 år. För ett antal år sedan förbereddes en lagändring som kunde skicka friskförklarade från rättspsyk till fängelse för fortsatt påföljd men känner inte till om utredningen hamnade i papperskorgen. Dom i domstol bör väl ligga i grunden för det går knappast att döma honom igen som friskförklarad. Krångligt för en amatör att förstå när inget skrivs om detta förfarande, men han är tveklöst livsfarlig att ha lös i samhället även som 40+.
Inte om han anses vara helgalen, vilket jag betvivlar. Men det kan bli särskild utskrivningsprövning, och då kan han sitta inne tills han har kremeras. Nu när han inte kan utvisas som jag fattat det.
Citera
Medlem
Hade varit intressant och få veta om rätten var enig i sitt utfall . Ibland fäller nämndemannen medan den jurist utbildade friar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
😅 Va hände, Härligt.

Hoppas han öppnar sig lite nu så kanske kanske W kommer till rätta
De kommer hitta honom död i cellen inom kort.
Hans ego klarar inte detta.
Hoppas verkligen de sätter extra vak på honom.
Citera
2020-06-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej! Om 4 veckor är resultatet från RPU:n. Då sätts det ut en ny rättegångsdag där parterna utifrån RPU-utlåtandet får plädera i påföljdsdelen (rättspsykiatrisk vård, fängelse, strafflängd)
Ja! Det jag ifrågasatte var att tomyhockey fick som svar att det är Hovrättens beslut som kommer om 4 veckor. Ville bara inte skapa förvirring.
Citera
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej! Om 4 veckor är resultatet från RPU:n. Då sätts det ut en ny rättegångsdag där parterna utifrån RPU-utlåtandet får plädera i påföljdsdelen (rättspsykiatrisk vård, fängelse, strafflängd)

Okej. Många steg i det hela som ska göras klart - men vilken lättnad i alla fall att TR kom fram till skyldig och nu RPU.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
RPUn är i det närmaste helt överflödig (men ändå korrekt). Det finns inte på kartan att han döms till rättspsyk med tanke på hans ageranden.
Det finns STOR chans att han döms till vård.
Citera
2020-06-17, 14:28
Medlem
JAAAAAAAAAAAAA!!!!!!

RUTTNA NU I FÄNGELSE !

Får se nu om varje man mår bra av att sitta inne så som han citerar !

Äckliga h*rUNGE!!!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Har jag fattat fel eller livstids fängelse i Sverige är max 20 år?
Livstid är vad det låter som, i teorin. Sen blir nästan alla benådade, och där finns viss praxis.

I genomsnitt sitter en livstidsdömd inspärrad i 16 år, enligt Wikipedia. Men ett fåtal sitter mycket längre.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Livstids_f%C3%A4ngelse_i_Sverige
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Har jag fattat fel eller livstids fängelse i Sverige är max 20 år?

Så här står det kriminalvårdens hemsida om just livstid.
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/

Citat
Efter att ha avtjänat minst tio år av straffet kan den dömde ansöka om att få sitt livstidsstraff tidsbestämt. Om tingsrätten går med på ansökan, får det tidsbestämda straffet inte vara kortare än 18 år, som är det längsta tidsbegränsade straff som kan dömas ut i Sverige.

Alla beslut om att omvandla livstidsstraff till tidsbestämt straff avgörs i Örebro tingsrätt. Kriminalvården och Rättsmedicinalverket yttrar sig bland annat om hur den dömde skött sig under strafftiden respektive risken för återfall i grov brottslighet.

För den som får livstidsstraffet omvandlat till tidsbestämt straff, gäller samma regler som för övriga fängelsedömda, till exempel när det gäller villkorlig frigivning.

Skönt att fanstyget får sitt straff iallafall och hoppas nu verkligen inte att det blir rättspsyk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in