2020-06-17, 14:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vad är ett proffs? I situationen att skjuta en statsminister?

Jag upplever mördaren som kompetent. Och en iskall jävel. Struntar fullständigt i alla vittnen. Tömmer inte revolvern för att bli säker. Inga känsloyttringar enligt samstämmiga vittnen. En kort stund av kontemplation innan han lämnar platsen. Troligtvis för evigt.
Jag håller med om att GM verkar kylig. Förutom det du nämner kontrollerar han också snabbt att han inte är förföljd efter det han nått trappkrönet.

Vådaskottet passar inte in. Kanske är det så enkelt att GM var
ovan vid vapnet.
Citera
2020-06-17, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
När jag läser vittnesmålen så är väldigt många osäkra av förklarliga skäl. Det var mörkt, det gick fort, det var mycket folk, bortsett från runt palme de första sekunderna. Många hade fokus på en sak och hade svårt att vara uppmärksam på annat som skedde runtomkring.
Men jag vidhåller att IMs vittnesmål om den som väntar in Palme är trovärdigt. Väntetiden är dock osäker. Alternativet är att någon går ikapp palme och då borde vittnen finnas för denna raska gång bakom Palme.
Ja, IM är en av de bättre och att han såg själva skotten är ett stort plus. Men för mig är det lite rödflagg på att han i första förhöret 9.20 1/3 säger att en man kom upp bakifrån, men 14/3 säger han ”nu efteråt minns jag det som att han stod och väntade”.

Säger inte att han minns fel, men det var mycket snack och spekulation i media om mystiska figurer som ”stått och väntat” resp ”skuggat” och ”följt efter”. Det är hur Mårten P beskrev Grandmannen i förhör och eftersom hans vittnesmål om stålbågade glasögon o keps på Grandmannen blev del av mördarsignalementet på nåt jäkla vänster, antar jag att ståendet och skuggandet snabbt blev allmängods av samma anledning. Så när IM säger ”nu efteråt minns jag det som...” undrar jag hur pass duktigt han höll sig från att ta del av media de där två första veckorna...
Citera
2020-06-17, 14:22
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Orsaken till att presentationen var spartansk är att den gjordes av två torra byråkrater med precis samma medel som när de lägger fram saker för varandra. Svensk polis & åklagare samarbetar hör och häpna inte med Industrial Light & Magic för att göra swooshande 3D-flyovers som de låter åhörarna uppleva genom VR-glasögon.

Att det skulle vara en hoprafsad B-lösning faller naturligtvis på sin orimlighet. Om myndigheter jobbade på det sättet att alla inklusive åklagare, polis och regering alla samverkar i en enda stor kontinuerlig mörkläggningsmanöver sedan 34 år, så skulle det ju vara givet på förhand vilken B-lösning som ska presenteras och vilken A-lösning som är förbjuden att röra. Sen hade man haft 2+ år på sig att förbereda B-presentationen på ett ballare sätt. Grovjobbet med råmaterialet var ju redan publicerat av Filter.

Och i vilken tokvärld skulle den maximalt säkerhetsklassade och totalförbjudna A-lösningen som ingen någonsin kan få tillåtas höra, KANSKE vara ett alternativ?

....
Vilket parodiskt såssesvar. Myndigheterna är våra bästa vänner. Betala in skatten bara så ordnar dom våra liv.

Tycker du inte att man efter alla dessa år borde kommit mer angående SE än vad Proletären skrev 1991? Eller vad Thomas Pettersson och Lars Larsson skrev med fler ord för ett par år sedan. Nämn en enda sak i Peterssons dragning förra veckan som inte står med i ovan nämnd skrifter. Han har mage att sitta och svamla om att dom minsann har hela materialet vilket inte utomstående har utan att med detta kunna underbygga sitt case med något som helst mer. Vad han därmed säger är att det han plus kollegor har gjort i tre år är ingenting i SE-uppslaget. Vad har man istället gjort? Just det. Något annat. Frågan är vad.

Ditt raljanta trams om dina tidigare konspirationsfunderingar bör du ta i Psykologi-tråden.
Citera
2020-06-17, 14:23
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag håller med om att GM verkar kylig. Förutom det du nämner kontrollerar han också snabbt att han inte är förföljd efter det han nått trappkrönet.

ovan vid vapnet.
Eller ovan vid situationen. Jag är inte övertygad om att han dödat tidigare. Men att han besatt kunskaperna för att kunna göra det. Det räcker med ett skott i ryggen med ett grovkalibrigt vapen. Kari Ormstad vittnade om det.
Citera
2020-06-17, 14:31
Medlem
Citat:

ovan vid vapnet.

Enligt mig så ser, ett proffs att döda, till att den/ de som skall mörda faktiskt dödas. Annars har de inte utfört sitt uppdrag. Ffa från så kort avstånd. Mördaren lär ha lagt sin arm på Palme och skjutit av. Det andra skottet vet jag inte varför han avlossade. Var det för att döda Lisbeth så såg han ju att han missade. Då hade skjutit av minst ett skott till för att verkligen genomföra sitt uppdrag.

Det här är oproffsigt gjort enligt min mening. Första skottet får maximal utdelning men det andra skadar inte ens Lisbeth. Katastrof från det korta hållet.
Citera
2020-06-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
1995-06-14 framträdde Ulf Lingärde inför Palmekommissionen

Han gav då följande indikation på att Olof Palme hade varit telefonavlystnad i hemmet,
åtminstone den 1986-02-28, citat från protokoll:

PS
Jag har tagit med ett PM om praktisk TK (telekontroll) i Sverige, och jag tänker referera en episod som utspelades på DN 1987 mellan byråchef A på SÄK, Sture Höglund, och en chefredaktör, här kallad Göran. Höglund har kommit upp för att få in en debattartikel, och Göran sitter efteråt och spånar om olika mordhypoteser, som skulle bygga på att Olof Palme hade fler telefonsamtal under kvällen än de tre kända (Mårten P, Emma R och Aspling).

Höglund infaller då helt frankt att så inte var fallet.
- Hur kan du veta något om den saken, frågar Göran förvånat.
Höglund inser fadäsen, blir illröd i ansiktet, men framhärdar otroligt nog:
- Jag vet att så icke var fallet !
DS

1995-06-14 Ulf Lingärde - Promemoria för Palmekommissionen - Dnr 95-145
https://drive.google.com/file/d/1w-1Fyqiz393In4FfkDEF-R4LIXEFziEF/view?usp=sharing

Göran Beckerus, då chefredaktör, lever nog fortfarande...
Tack, mycket intressant. Det har ju också sagts att det gjorts arbeten i tele-skåpet utanför huset där OP bodde i Gamla Sta´n, som skulle kunnat vara montering av avlyssning. Borde ju varit mycket enkelt att kolla efteråt både på plats och arbetsordrar - om man hade velat.
Senast redigerad av morningcloud 2020-06-17 kl. 14:34. Anledning: ändring
Citera
2020-06-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ok vi leker med tanken att SE sköt finns ju även en möjlighet till alkoholpåverkan, eftersom han hade varit ute och ”druckit middag” och brukade lukta sprit på vägen in.

Alkohol kan ju slå olika för olika människor. Det kan dämpa nervositet/ångest men samtidigt påverka motoriken negativt. Själv har jag en ”sweet spot” där jag är vassare än i helt nyktert tillstånd, jag kan slå rekord i dataspel som jag inte fixar spiknykter. Men en öl till och vips är jag ett klantarsel.

Om man översätter det till en påverkad SE som potentiell skytt, finns ju ungefär samma möjligheter - för lite alkohol och han var för pissnervös för att skjuta bra, lagom alkohol och det höll nerverna i styr utan att påverka vapenhanteringen negativt, för mycket alkohol och nerverna är coola men motoriken börjar svikta och ett av skotten blir fumligt.

Är du vassare bakom ratten också?

Skämt åsido, så kan det ju naturligtvis vara. Nervositeten går ut när alkoholen går in.

Iskall kille som skjuter, springer, återvänder med en rykande puffra till mordplatsen...

Vi har ju trätit alldeles nyligen om SE och visst, omöjligt är det ju inte att han sköt. Men högst osannolikt. Jag tror fortfarande på wt-männen, övervakning och att de grep tillfället i flykten. Och som jag skrivit förut. Jag tror de vet vem mördaren är. Antingen för att de är skyldiga, eller för att de övervakade Palmes väg från Grand till Tunnelgatan. Var det inte någon av dem, så såg de någon annan skjuta.

De vet vem det är.
Citera
2020-06-17, 14:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, de som hävdar att OP fick ta det första skottet har dessutom ytterligare förklaringsproblem utöver detta faktum.

1. Mördaren skulle alltså efter första skottet mot OP ändra skottvinkel på ett som fick kulan att gå snett underifrån och uppåt genom Lisbets kappa. Hur gick det till?

2. IM och AB var de enda som påstår sig sett hela mordförloppet. I två olika vinklar. Rakt bakifrån och snett framifrån. Båda dessa personer använder samma ord. Det såg ut som att båda skotten var riktade mot samma person. Alltså OP. Hur kunde de missa att mördaren helt ändrade skottriktning mellan första och andra?
Skulle inte LP-kulan ha hamnat betydligt längre söderut om den sköts från midjehöjd och träffade hennes rygg? Är det trädgrenen som styr över den på andra sidan? Om LP vände sig halvt och stod med sidan mot GM, en aning bakåtlutade, då blir det nog inga konstigheter. Men den viktigaste frågan är: Vad har detta för betydelse?
Citera
2020-06-17, 14:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Enligt mig så ser, ett proffs att döda, till att den/ de som skall mörda faktiskt dödas. Annars har de inte utfört sitt uppdrag. Ffa från så kort avstånd. Mördaren lär ha lagt sin arm på Palme och skjutit av. Det andra skottet vet jag inte varför han avlossade. Var det för att döda Lisbeth så såg han ju att han missade. Då hade skjutit av minst ett skott till för att verkligen genomföra sitt uppdrag.

Det här är oproffsigt gjort enligt min mening. Första skottet får maximal utdelning men det andra skadar inte ens Lisbeth. Katastrof från det korta hållet.
Skottordningen torde vara LP-OP, sett till vad vittnen berättar.
Citera
2020-06-17, 14:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Skottordningen torde vara LP-OP, sett till vad vittnen berättar.
Nej. Det finns tre vittnen om jag inte missminner mig, som säger klart och tydligt att de är osäkra på om de såg OP falla eller om de bara drog den slutsatsen. OP kan även ha bromsats upp i fallet om hans knän slog i marken. De flesta säger att han segnade ner, inte föll som en stock.
Citera
2020-06-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vilket parodiskt såssesvar. Myndigheterna är våra bästa vänner. Betala in skatten bara så ordnar dom våra liv.
Jag är antisosse sedan gammalt. Men om du sätter ribban vid att alla som inte tror på massiv mörkläggning är sossar så lämnar du ju bara alternativen att hålla med dig eller vara sosse. Fin åsiktskorridor – en skogsmyra är för bredarslad för att kunna passera.
Citat:
Tycker du inte att man efter alla dessa år borde kommit mer angående SE än vad Proletären skrev 1991? Eller vad Thomas Pettersson och Lars Larsson skrev med fler ord för ett par år sedan. Nämn en enda sak i Peterssons dragning förra veckan som inte står med i ovan nämnd skrifter.
Vilka är ”man”? Hela grejen är ju att det gamla gardet gick i pension och man fick en ny grupp som tog andra grepp. Den gamla hade kört fast sedan evigheter och drivit iväg från brottsplatsen så långt att man nu hade passerat Jupiter.

Jag tycker det är väldigt klokt resonerat att tänka ungefär så här: OK, 32 år och inget vettigt resultat, otaliga stenar har vänts. Vad gjorde företrädarna fel? Var tittade de minst? Var fanns deras blinda fläck? Tja, tidigt nedlagda spår måste ju vara nära toppen på listan över blinda fläckar. Så man börjar nysta där. Brottsplatsen. Befintligt persongalleri.

SE-teorin är inte det ackumulerade resultatet av 34 års jobb, det är resultatet av 32 års irrande i återvändsgränder och 2 års jobb. Det största felet som begåtts är att en person som bevisligen funnits som allra minst väldigt nära mordplatsen, uppträdde suspekt och lämnade utsagor som var fulla av hål och ändrades för varje nytt förhör, aldrig utreddes för att mongot Holmér dödade spåret så att man kunde koncentrera sig på fucking kurder. Så lasta inte KP för att materialet på SE är så jävla tunt. Vad ska han göra åt det? Byta till annan misstänkt han inte tror på för att denne utretts grundligare? OK men kör på Sigge Cedergren, 43 förhör, räcker till 18 timmars pressträff. Nöjd?
Citera
2020-06-17, 15:01
Medlem
Citat:
SE-teorin är inte det ackumulerade resultatet av 34 års jobb, det är resultatet av 32 års irrande i återvändsgränder och 2 års jobb. Det största felet som begåtts är att en person som bevisligen funnits som allra minst väldigt nära mordplatsen, uppträdde suspekt och lämnade utsagor som var fulla av hål och ändrades för varje nytt förhör, aldrig utreddes för att mongot Holmér dödade spåret så att man kunde koncentrera sig på fucking kurder. Så lasta inte KP för att materialet på SE är så jävla tunt. Vad ska han göra åt det? Byta till annan misstänkt han inte tror på för att denne utretts grundligare? OK men kör på Sigge Cedergren, 43 förhör, räcker till 18 timmars pressträff. Nöjd?

Om materialet är så jävla tunt så tycker inte jag KP ska peka ut SE. Han behövde ha betydligt mer på fötterna än "sunkiga indicer"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in