2020-06-16, 15:37
Medlem
Hej!

Tar man kontakt med dessa hemsidor eller hur går man till väga för att inte synas på dessa sidor?

Mrkoll har tydligen utgivningsbevis. Men om man ändå inte vill synas eller åtminstone vill ha en uppgift om en borttagen så som vad man hette förut. Hur går man tillväga?
Tack på förhand!
Senast redigerad av Dukater 2020-06-16 kl. 15:39.
Citera
2020-06-16, 15:46
Medlem
enda sättet är att be skatteverket om att få skyddadt identitet eller ("halvt skyddat,) får säga att du är hotad

eller ta ett snack med (gissningsvis) backslick horan som äger mrkoll
Citera
2020-06-16, 16:07
Medlem
xposures avatar
Det kan du tyvärr inte.
Skyddad identitet är det enda som gäller.
Så du får antingen bli väldigt känd och då kan det finnas luckor, alternativt få en hotbild mot dig såpass allvarlig så att Skatteverket godkänner det som skäligt efter bevis från polisen.
Citera
2020-06-16, 17:05
Medlem
miikoss avatar
Be om radering.

Som samtliga andra utgivare, ex. tidningar så måste de inte hörsamma din önskan.
Citera
2020-06-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandsstarkeman
Byt namn till Muhammed Andersson så är det ingen som hittar dig i mängden.
på mrkoll står det namnändringar man gjort. de står ALLT.
Citera
2020-06-16, 19:28
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Det är märkligt att den typen av info öht ska vara offentlig. Antagligen så finns det många som älskar att sitta framför datorn med näven knuten runt pitten och runka till andras angelägenheter.

Fast å andra sidan så har Sverige färre bedrägerier, än länder som inta har centrala register. Det är smidigt att teckna avtal, öppna bankkonton i Sverige.

Ex. USA har massor av kapade identiteter och kontokortsbedrägerier, då det inte finns register på bosattema, annat än för skatter.

Här räcker ju personnummer och bank-id för att bekräfta. Man slipper ställa in sig personligen med ID eller skicka avtal med post.

Det är förstås inte helt säkert i Sverige, men företagen har stora möjligheter att upptäcka bedrägerier här.
Citera
2020-06-16, 19:35
Medlem
Ziayas avatar
Som andra skriver. Skyddad identitet. De jävlarna kommer undan med det. Har kollat.
Citera
2020-06-17, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Be om radering.

Som samtliga andra utgivare, ex. tidningar så måste de inte hörsamma din önskan.

Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
på mrkoll står det namnändringar man gjort. de står ALLT.

Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Det kan du tyvärr inte.
Skyddad identitet är det enda som gäller.
Så du får antingen bli väldigt känd och då kan det finnas luckor, alternativt få en hotbild mot dig såpass allvarlig så att Skatteverket godkänner det som skäligt efter bevis från polisen.
Man skulle man inte ens kunna få begära om att informationen om namnändring försvinner. Jag kan gå med på att Mrkoll har utgivningsbevis. Men om man skriver till dem att informationen om namnändringen vill jag inte att det skall vara med. Så måste de väl lyssna på det.
Citera
2020-06-17, 10:48
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Man skulle man inte ens kunna få begära om att informationen om namnändring försvinner. Jag kan gå med på att Mrkoll har utgivningsbevis. Men om man skriver till dem att informationen om namnändringen vill jag inte att det skall vara med. Så måste de väl lyssna på det.

Tror jag tyvärr inte.
Du kan ju kolla, men tror tyvärr inte det.
Citera
2020-06-17, 13:51
Medlem
Citat:
återkom om du hittar mer info om det där med namn då jag är i samma sits.

söker folk på det gamla namnet dyker det nya upp. vice versa. det står tydligt från vilket år det är bytt också
Citera
2020-06-17, 14:47
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
återkom om du hittar mer info om det där med namn då jag är i samma sits.

söker folk på det gamla namnet dyker det nya upp. vice versa. det står tydligt från vilket år det är bytt också

Nej dom kommer inte ta bort det.

Ni har fått svar i tråden redan, och i den andra Mrkolltråden, det enda sättet är att få sekretessmarkering hos skatteverket.
Citera
2020-06-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Nej dom kommer inte ta bort det.

Ni har fått svar i tråden redan, och i den andra Mrkolltråden, det enda sättet är att få sekretessmarkering hos skatteverket.
Mycket dåligt måste jag säga!!

Jag skickade ett brev till MrKoll. Jag har idag skyddad ID och jag känner mig väldigt säker. Jag kommer även göra en namnändring så småningom. När tiden kommer och jag inte längre har skyddad ID och/eller när Skatteverket anser att jag inte behöver det/inte kan få förlängning. Så kan namnändringen vara min stora räddning.

Men sidor som Mrkoll som delar ut sådan info, räcker det bara en enkel Googlesökning så skulle det sto ''Personen har bytt namn. Och hette förut..''

Och det skulle möjligtvis finnas en länk till Mrkoll om mitt nya namn.

Det känns väldigt orolig. Jag kan inte heller leva med ett skyddad ID resten av mitt liv.

Men jag skickade som sagt ett brev till Mrkoll och att det handlar trots allt om mitt liv. Om de är envisa så kanske man kan göra någon protestlista eller något. Det kan trots allt handla om flera människors liv och dessutom kanske folk av olika anledningar finner det obekvämt.

Utgivningsbevis eller inte. Protestlista eller dylikt kan nog göra stor skillnad!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in