2020-06-17, 13:37
Medlem
Under tiden jag väntar så tittar jag på bild 78 sid 251 (sid 262 i min apparat)
Och hur långt det kan vara från märkta nr 1 till märke nr 6. Toabrunnens lock har en diameter på 15cm.
Senast redigerad av Tavelramskrok 2020-06-17 kl. 13:39.
Citera
2020-06-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Inte följt det fallet. Kunde dödsorsak inte fastställas där heller? Hur var det med Mats Alm?
Det förstör mycket för detta fall att Wilmas dödsorsak inte kan fastställas.
Hon blev ihjälslagen. Så jo, dödsorsaken fastställdes. Det har du rätt i. Dödsorsak har vi inte här vad gäller Wilma. Men det kan bli vållande? Äh, meningslöst att ens spekulera nu, vi har facit snart.
Citera
2020-06-17, 13:39
Medlem
Vore ju skönt om en fällande dom kunde få honom o tala om vad han gjort och framförallt var W är.
Men det verkar ju som om han på något sätt övertygat sig själv om att han är oskyldig.
Men hur han iskallt bara kunde sitta där i häktet när han VISSTE att Ws huvud låg i garderoben är för mig ett mysterium!
Citera
2020-06-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Kan beslut om RPU komma idag, eller måste TR finna Tishko skyldig?

Svar om RPU kommer idag. Och RPU kan det bara beslutas om ifall personen anses skyldig.
Citera
2020-06-17, 13:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon blev ihjälslagen. Så jo, dödsorsaken fastställdes. Det har du rätt i. Dödsorsak har vi inte här vad gäller Wilma. Men det kan bli vållande? Äh, meningslöst att ens spekulera nu, vi har facit snart.

Ja spänningen är olidlig. Men visst borde det bli häktning för även vållande kan tyckas. Allt som har straffvärde över 2 år ska det vara häktning på har jag för mig.
Citera
2020-06-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistyhills
Vore ju skönt om en fällande dom kunde få honom o tala om vad han gjort och framförallt var W är.
Men det verkar ju som om han på något sätt övertygat sig själv om att han är oskyldig.
Men hur han iskallt bara kunde sitta där i häktet när han VISSTE att Ws huvud låg i garderoben är för mig ett mysterium!
Om jag inte minns fel från förhören så frågade han nån gång, innan huvudet hittades, "har ni hittat henne än?". Jäkligt arrogant. Men ska se om jag kan finna det i fupen.
Citera
2020-06-17, 13:43
Medlem
Hur kan vi tar del av RUP?
Vart kan vi läsa detta?
Citera
2020-06-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistyhills

Tror inte att han kommer att berätta, han vill fortsatt få mor och far att tro att han är oskyldig.
Men nervös det är han säkerligen i detta nu. Fortsatt inlåsning och det lär återigen brinna i skallen på fanskapet
Senast redigerad av Tavelramskrok 2020-06-17 kl. 13:45.
Citera
2020-06-17, 13:44
Medlem
Blir det bara RPU om han döms till mord eller blir det RPU även för mindre påföljd? Antar att det inte görs någon RPU för enbart brott mot griftefriden? I sådana fall får vi en hint om vart det lutar om 16min.
Citera
2020-06-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilandwil
Jag tycker att det är väldigt intressant att läsa alla kommentarer i denna tråd. Ca 98% är skrivna av amatärdeckare som försöker få det att framstå som att de har koll på läget.

Om ni påriktigt tror att den MGM har begått detta brott på egenhand, när han var vid fullt medvetande om sina handlingar, så har ni fel. Ända chansen att MGM har begått detta brott är om han gjort detta utan att själv vara medveten om det. Det kan vem som helst som är insatt och påläst inom psykologi se. Det finns INGEN som kan bete sig på det sättet han gjort sedan mordet begåtts fram tills och under rättegången om man är skyldig till ett sådant hänsynlöst brott, och själv är medveten om det. Så enkelt är det. De möjligheterna som finns är rätt enkla.

1. MGM har begått brottet på egen hand i ett skede då han inte varit medveten om sina handlingar, han har således inget minne av det inträffade. Denna teori stöds utifrån att den psykologiska undersökningen som gjorts på MGM talar för att han kan ha lidit av en allvarlig psykisk störning vid tidpunkten för brottet.

2. MGM har inte själv begått brottet, han var inte hemma vid tidpunkten som grannar initialt påstod att de hört skrik och dunsar från lägenheten. Det har även hittats avtryck som inte går att knyta till den misstänkta eller någon annan. Alltså kan en alternativ gärningsman inte uteslutas.

Det finns INGET i den här utredningen som talar för att MGM kan ha begått brottet med uppsåt och i fullt medvetande. Det är helt enkelt en omöjlighet. Åklagaren trycker på det faktum att MGM har gjort allt han kunnat för att städa undan bevis, ändå hittas synligt blod och vävnadsbitar i lägenheten, huvudet hittas i en resväska med MGM tillhörigheter i. Blodigt kuddvar hittas i soprummet med MGM namn på påsen. Blod hittas i hans skor. Tyvärr, så är det omöjligt att städa så slarvigt om man är medveten om vad man gör. Han har dock enligt åklagaren gjort sig av med kroppen, han har gjort detta på ett så bra sätt att den ännu inte hittats. Det krävs mycket för att lyckas med det. Varför göra en sådan ansträngning till att gömma kroppen, men inte till att städa lägenheten. Hade MGM inte behållt huvudet hade han redan nu varit släppt ur häktet. Av någon anledning har MGM dock valt att behålla huvudet i en resväska, högst upp i garderoben inlindat i folie och sängkläder. Souvenir? Knappast? En souvenir är något man som GM är stolt över, det är inget man döljer eller nekar att man har någon inblandning i. Så enkelt är det. MGM har lämnat bostaden otaliga gånger sedan mordet påstås har begåtts, men av någon anledning har han inte gjort sig av med huvudet.

Till alla deckare här på Flashback. ÖPPNA ÖGONEN. Jag påstår inte att MGM är skyldig, inte heller påstår jag att han är oskyldig. Det är dock för mycket i det här fallet som inte går ihop för att man skall kunna utesluta alternativa teorier. Är MGM skyldig har han med all säkerhet lidit av en allvarlig psykisk störning vid tiden för gärningen. Är han oskyldig så finns det minst två andra troliga misstänkta i fallet. Kan man förstå sig på en förundersökning och även förstå det som finns bakom sekretessmarkeringar, då öppnas en hel rad med alternativa teorier baserat på svartsjuka, ilska, familjerelationer o.sv.

Åklagaren har i det här fallet inte bedrivit en objektiv utredning.

Kan man inte se det, skall man heller inte sitta på Flashback och leka deckare.

Anser att du har fel. För har man en grandios självbild tror man att man är så himla smart och har tänkt på allt, men samtidigt är han ändå klantig och korkad vilket gör att han gjort många misstag. Som han inte ens själv i efterhand kan erkänna för sig själv, eftersom han tror att han är smartare än polis och utredare...
Citera
2020-06-17, 13:46
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
tishko är nog lite nervös nu..

Ja det borde han vara. Vi andra som inte sitter i häktet är minst lika nervösa verkar det som.
Märkte att jag var så inne i gårdagens slutpläderingar och våra diskussioner i tråden igår att jag skrev precis tvärtemot om fingeravtrycken (vilka foliebitar som hade eller inte hade T's fingeravtryck) och sedan skrev jag fel svar till någon om att domen skulle läsas upp idag, men idag handlar det väl enbart om han ska sitta häktat eller inte häktad FRAM tills TR meddelar en dom.

Brukar det vara vanligt att det tar ca 2 veckor innan dom meddelas? Eller kan det gå snabbare? Eller ta längre tid?
Citera
2020-06-17, 13:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rajraj86
Blir det bara RPU om han döms till mord eller blir det RPU även för mindre påföljd? Antar att det inte görs någon RPU för enbart brott mot griftefriden? I sådana fall får vi en hint om vart det lutar om 16min.

Det var bra fråga. Brott mot griftefriden har också fängelse som straff och då borde väl RPU göras? Om man är allvarligt psykiskt störd får man inte dömas till fängelse utan måste ha vård istället.🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in