2020-06-16, 11:34
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intothepeak
Ni som pratar om han ska få psykvård eller inte.
Grandios självbild / psykopat är inte själ till rättspsykiatrisk vård. 2-3% av befolkningen har en sådan störning.

Personer som anses ha en allvarlig psykisk störning klarar ofta inte av ett vardagligt liv, som att ha ett arbete, en relation m.m. T har utåt sett inte uppfattats som psykiskt störd utan helt normal. Förutom sin grandiosa självbild dvs, och svartsjuka, problem med impulskontroll med mera.

Vidare är det vanligt med vanföreställningar, hallucinationer, tankestörningar.

T kan ha haft en psykotisk episod vid tillfället men det är inte samma sak som att vara allvarligt psykiskt störd.

Vi ÄR medvetna om skillnaden och att det kan ha varit tillfälligt tillstånd. Det vi pratar om är att vi önskar ... att han får ett straff (helst i fängelset) men för att det ska ske måste en RPU (stor alltså) genomföras. Kommer det fram att han skulle ha bestående psykisk diagnos som är abnormal så önskar vi att han får vård inom psykiatrin ...

Huvudsaken är ju egentligen - att han tas om hand och inte får knata ut i samhället igen "hur som helst" och definitivt INTE efter något år eller två.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Åklagarna har i sitt uttalande nyss sagt/yrkat på att:
T ska dömas för mord och brott mot griftefriden SAMT genomgå RPU (RättsPsykiatriskUndersökning) = den som i folkmun kallas för Stora sinnesundersökningen och tar dryga 4 veckor.

Vad som krävs exakt för Psykiatrisk vård och VILKEN slags psykiatrisk vård = ÖV (Öppen Vård) eller SV (Sluten Vård) överlåter jag till experter inom området att bedöma.

Jag sa att JAG tror osv. att T nog borde få SV - alltså en egen åsikt ifrån mig men inget expertutlåtande.

Va??? Man kan inte dömas till Öppenvård?? Man kan dömas till Rättspsykiatrisk vård eller Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holger123
Känns som enda alternativet nu är att erkänna vållande för att få ett mildare straff.
Något erkännande lär inte komma.
Citera
2020-06-16, 11:37
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intothepeak
Ni som pratar om han ska få psykvård eller inte.
Grandios självbild / psykopat är inte själ till rättspsykiatrisk vård. 2-3% av befolkningen har en sådan störning.

Personer som anses ha en allvarlig psykisk störning klarar ofta inte av ett vardagligt liv, som att ha ett arbete, en relation m.m. T har utåt sett inte uppfattats som psykiskt störd utan helt normal. Förutom sin grandiosa självbild dvs, och svartsjuka, problem med impulskontroll med mera.

Vidare är det vanligt med vanföreställningar, hallucinationer, tankestörningar.

T kan ha haft en psykotisk episod vid tillfället men det är inte samma sak som att vara allvarligt psykiskt störd.

T lär dock innan dagen är slut rekommenderas den stora undersökningen RPU, således kommer dom efter det. Cirka 4v. Förhoppningsvis med särskild utskrivningsprövning dvs att straffet tyder på livstid.

R i fallet Lilla Hjärtats RPU psykutredning, hon genomgår nu är inte med särskild utskrivningsprövning så hon kommer inte dömas för mord.
Citera
2020-06-16, 11:41
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Va??? Man kan inte dömas till Öppenvård?? Man kan dömas till Rättspsykiatrisk vård eller Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning

Var vänlig och läs HELA inlägget jag skrev och en gång till. Så kanske du ser att jag INTE har skrivit att man kan dömas ... till ÖV. Utan BEDÖMNINGEN (det är något annat och gjort av psykiatrikerna) görs inte av mig utan av experter inom psykiatrin ...
Citera
2020-06-16, 11:43
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De ju stod att störning kan misstänkas. Även msm har gått ut med den infon innan rättegången.

En psykisk störning har T helt säkert, alla mördare har det, ingen förmildrande omständighet. T måste få en diagnos om han skall få vård. Har mycket svårt att se att T döms till vård.
Citera
2020-06-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag menar bara att det är livsfarligt att skrika ut mord mord mord....... För det krävs bara lite tvivel för att allt skall vända.
Och säga vad man vill, men så illa har inte försvaret varit, utan hon har jobbat på rätt bra.
Så, hur jävla självklart det är för dig och mig, och dom flesta i tråden, så finns det en möjlighet att aset promenerar ut från domstolen idag.
Jag menar att det är livsfarligt att döma honom i förtid.
Undra hur rätten såg på Sonny's framträdande........
Okej.
Vi får se vad rätten kommer fram till senare idag angående T om han ska vara kvar i häktet eller inte.
Häktesfrågan borde de behandla efter försvarets slutplädering.
Citera
2020-06-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
T lär dock innan dagen är slut rekommenderas den stora undersökningen RPU, således kommer dom efter det. Cirka 4v. Förhoppningsvis med särskild utskrivningsprövning dvs att straffet tyder på livstid.

R i fallet Lilla Hjärtats RPU psykutredning, hon genomgår nu är inte med särskild utskrivningsprövning så hon kommer inte dömas för mord.

Ja jag vet att det är tal om att han ska göra det. Men när folk i tråden upprepade gånger skriver att han har en grandios självbild och därför kan ha psykisk strörning vill jag påpeka att så inte är fallet.
Citera
2020-06-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Vi ÄR medvetna om skillnaden och att det kan ha varit tillfälligt tillstånd. Det vi pratar om är att vi önskar ... att han får ett straff (helst i fängelset) men för att det ska ske måste en RPU (stor alltså) genomföras. Kommer det fram att han skulle ha bestående psykisk diagnos som är abnormal så önskar vi att han får vård inom psykiatrin ...

Huvudsaken är ju egentligen - att han tas om hand och inte får knata ut i samhället igen "hur som helst" och definitivt INTE efter något år eller två.

Okej men du skrev att du tror att han hör hemma i rättpsyk för att han har en grandios självbild bland annat. Jag menar att det gör han inte, han hör hemma i fängelset för han har inte visat några tecken på allvarlig psykisk störning hittills. RPU får avgöra.
Citera
2020-06-16, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej.
Vi får se vad rätten kommer fram till senare idag angående T om han ska vara kvar i häktet eller inte.
Häktesfrågan borde de behandla efter försvarets slutplädering.

Ja, om han skall vara fortsatt häktad får vi veta idag.
Brukar ta allt mellan 15 minuter och 2 timmar så den väntan lär vara olidlig. Rätten låser in sig i ett överläggningar där dom kan tala helt fritt och inget protokollförs eller spelas in.

Antingen kommer jag att poppa en flaska bubbel, eller så kommer jag sparka in dörren till tvättstugan.
Citera
2020-06-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ja, om han skall vara fortsatt häktad får vi veta idag.
Brukar ta allt mellan 15 minuter och 2 timmar så den väntan lär vara olidlig. Rätten låser in sig i ett överläggningar där dom kan tala helt fritt och inget protokollförs eller spelas in.

Antingen kommer jag att poppa en flaska bubbel, eller så kommer jag sparka in dörren till tvättstugan.

Egentligen är det som så att det finns tre alternativ rätten kommer ta ställning till idag.
Vilket är om Tishko skall släppas på fri fot, kvarbli i häkte eller skickas på RPU.
Citera
2020-06-16, 11:53
Medlem
Trollsvanss avatar
Det är ändå fantastiskt hur Wilma föll i golvet för egen maskin så det stänkte köttbitar från henne.

Sen att någon annan kommer in i lägenheten efter det här fallet och styckar Wilma.
Både Wilma och den här personen kommer alltså tillbaka till lägenheten efter att T lämnat.
Inte tillsammans! För den andra personen har minsann egna nycklar.

Wilma kröp såklart själv in till sängen och självdog efter det här fallet.
Samtidigt kommer den här andra personen och ser att W är död.

Denne letar under tiden T är borta reda på alla prylar runt om i lägenheten som behövs till det som nu ska ske.

Tejp, knivar, påsar, folie, väskan, städgrejer, nytt duschdraperi osv osv osv...

Personen hittar allt detta, styckar Wilma, hinner byta duschdraperi och städa (sådär bra), göra sig av med golvmoppen, vända på mattan, paketera Wilma och göra sig av med hennes kropp. Alla delar utan huvudet. För personen lägger som vi vet in det i en väska full med T’s fingeravtryck utan att själv lämna ett enda spår.
Sen har personen tydligen tillgång till nycklarna till förrådet också. För där lägger han Wilmas kropp till att börja med.

Ingen jävel har heller sett den här personen som måste sparat lite kuddvar i påsar från T och slängt de vid senare tillfälle i T’s sopprum.

Det här verkar rimligt 👌🏼😂 och satan vad snabb den här personen måste vara. Allt detta innan T kom hem!

WOW! Vilken otur T har haft som blir misstänkt för mord och som traskar runt med sina fötter i Wilmas blod utan att märka det.
Senast redigerad av Trollsvans 2020-06-16 kl. 11:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in