Ja, du har nog rätt. Blir svårt om alla vittnesmål skall tolkas dogmstiskt. Några minuter bör dock inte vara 0 sekunder. SE hade kanske ingen upplevelse att behöva informera om det samtalet eller minns det inte. Däremot verkar ju väktarna tycka han var speciell och till och med undrade om han var inblandad. Vet inte om just den väktaren som sa att han pratade några minuter med SE hade speciella åsikter om SE då. Men det är märkligt att komma ihåg ett sånt samtal om det inte skedde och det fanns inga incitament att hitta på att han skulle dröja innan han går ut på gatan.
Occam kan säga oss mycket. Det blir ett sökande för att hitta konstruktioner där något blir möjligt. En kombination av en mängd osannolikheter. Likt KP försäger sig om vapnet som SE måste ha haft. Men sammantaget blir det väldigt problematiskt. Vittnesmål upphöjs och dissas helt olika beroende på vem som talar och vilket årtionde vi är i.
Jag menar att det inte går att helt efter eget godtycke välja och vraka bland vittnena för att stödja sin facorittes. Det som först borde göras är att bedöma varje vittnesmåls tillförlitlighet och vad vittnesmålet faktiskt avser. När jag läser vittnesmålen så är väldigt många osäkra av förklarliga skäl. Det var mörkt, det gick fort, det var mycket folk, bortsett från runt palme de första sekunderna. Många hade fokus på en sak och hade svårt att vara uppmärksam på annat som skedde runtomkring.
Men jag vidhåller att IMs vittnesmål om den som väntar in Palme är trovärdigt. Väntetiden är dock osäker. Alternativet är att någon går ikapp palme och då borde vittnen finnas för denna raska gång bakom Palme.
Men åter till Occam. Det blir ju liknande kumulstiv argumentering (cumulative argument) där man försöker argumentera för något och får problem med delar i argumentet som behöver ytterligare argumentering osv i ett stort träd av argument. Då kan det förstås bli väldigt tveksamt och osannolikt att allt detta skall vara sant.
Som exempelvis, att SE skulle smyga in bakvägen för att kunna stämpla ut strax innan mordet. Varför? Han borde ju inse som blivande gärningsman att en urstämpling lika gärna kan bli ett indicium som ett alibi. Det beror ju helt på vad som sen händer och när det händer och vem som ser honom var. Att innan veta att en utstämpling på en klocka som bara har minuter skulle vara ett bra alibi är nog vanskligt. Så varför exponera sig så. Som gärningsman tar han extremt många risker.
-Ja, men det gick ju bra, han kom ju undan med det. Alltså var han smart!
Eller så hände det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
SuperTeflon
Alla blir saliga på sitt i den här soppan.
Har man svårt att förstå att "några minuter" som HO ordagrant uppger i förhör, inte nödvändigtvis måste innebära 90 sek, så kan man ju ställa upp vilka tokiga teorier som helst.
Jag antar du spekulerar om att SE såg från krönet av trappan att "blod bubblade ur OPs mun när han till slut vändes i ryggläge på mordplatsen när SE kom fram till platsen.
Vad tycker du Occam försöker säga oss här?