Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Unk-Ard
Människor är olika.
Men jag kan tänka mig att den sociala biten kanske är den största anledningen till varför en del inte vill jobba på distans.
Och detta får var och en balansera mot pendlingstid, vilket kanske är den största anledningen till att vissa vill jobba på distans.
Kanske räcker det med att gå till jobbet 1-2 dagar i veckan för att få den sociala biten tillfredsställd ?
"1-2 vuxna som skall arbeta hemma och INTE störa varandras möten"
Det krävs väl att båda vuxna skall jobba hemifrån om de skall kunna störa varandras möten ?
Men om man tror att en familj på 4+ boende i lägenhet med skrikiga barn där båda föräldrarna jobbar hemifrån är representativ för den största gruppen framtida distansarbetare förstår jag hur man kan dra slutsatsen att en ökad bostadsyta kommer krävas.
Verkar som många saknar den sk "sociala biten". Det man möjligen kan tänka sig är att folk med tiden etablerar andra sätt att lösa den. Men hittills verkar man inte ha gjort det. Men är man van att lösa det på jobbet så tar det väl ett tag.
Och så har vi de som inte har vettiga arbetsplatser/arbetsmiljö hemma. Det verkar vara många.
Och det är kanske inte så konstigt. Den som skall betala 8 mille för en BR köper väl inte på sig extra rum för några mille till. Det kan jag tycka borde gå att förstå.
För ensamstående kan det där gå bättre. Dom kan sitta vi köksbordet ifall det godkänns som arbetsplats.
Min erfarenhet är att folk som jobbar på kontor vanligen är tvåsamstående. Och vanligen har barn. Det är därför som folk hamnar i sängen när de skall arbeta hemma.
Det kommer dröja länge innan folk uppgraderar sina bostäder till att bli större med fler rum.
För många lär en uppgradering i antal rum innebär att de måste flytta längre från centrum. Och då blir det en nackdel när de skall gå på restaurang/teater/whatever. Det kommer ta emot.
För att börja jobba hemma reguljärt krävs 3 saker.
* Att man kan
* Att man vill
* Att man får
Säger vi att 10% vill, och av dessa 70% får och av dessa 20% kan, så har vi 1.4%. För att nå mina 2% måste man skruva upp någon/några andelar.
Jag kan tycka att man borde ha insett detta när jag skrev mitt första inlägg. Där en galning trodde att detta skulle ske massivt.
Jag tillhör de 2% ifall det blir ok att jobba hemma efter corona. Och min arbetsplats borde gå igenom och bli godkänd, som sagt.