2020-06-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Nu börjar marknaden vända, länder öppna upp och industrier dra igång banden

Vad jag undrar, och frågat flera gånger - när kommer halveringen? Sitter ju här och väntar på att slå till? Alla experter som lovade halveringen - när kommer den?????

Läste Sandvik varslar drygt 400, Volvo Lastvagnar 1250, SSAB några hundra, troligen för att dom orkar inte ha en massa löst folk, väl?

Bra, då blir det inte så trång i kontorslandskapen.

Men Svensk industri går på högvarv och marknaden har vänt, ja jävlar, drygt 80.000 varsel bara, piss i Mississippi.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/varsel/
Citera
2020-06-16, 20:03
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Läste Sandvik varslar drygt 400, Volvo Lastvagnar 1250, SSAB några hundra, troligen för att dom orkar inte ha en massa löst folk, väl?

Men Svensk industri går på högvarv och marknaden har vänt, ja jävlar, drygt 80.000 varsel bara, piss i Mississippi.

Volvo varslar väl inte utan 1250 personer (Sverige) kommer att bli uppsagda och 4000 uppsagda totalt.
Skillnad på varsel och uppsägning och uppsägning bra mycket värre.

Trodde uppsägningar skulle dröja längre tid än vad vi ser nu.
Citera
2020-06-16, 20:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unk-Ard
Människor är olika.
Men jag kan tänka mig att den sociala biten kanske är den största anledningen till varför en del inte vill jobba på distans.
Och detta får var och en balansera mot pendlingstid, vilket kanske är den största anledningen till att vissa vill jobba på distans.
Kanske räcker det med att gå till jobbet 1-2 dagar i veckan för att få den sociala biten tillfredsställd ?

"1-2 vuxna som skall arbeta hemma och INTE störa varandras möten"
Det krävs väl att båda vuxna skall jobba hemifrån om de skall kunna störa varandras möten ?

Men om man tror att en familj på 4+ boende i lägenhet med skrikiga barn där båda föräldrarna jobbar hemifrån är representativ för den största gruppen framtida distansarbetare förstår jag hur man kan dra slutsatsen att en ökad bostadsyta kommer krävas.
Verkar som många saknar den sk "sociala biten". Det man möjligen kan tänka sig är att folk med tiden etablerar andra sätt att lösa den. Men hittills verkar man inte ha gjort det. Men är man van att lösa det på jobbet så tar det väl ett tag.

Och så har vi de som inte har vettiga arbetsplatser/arbetsmiljö hemma. Det verkar vara många.
Och det är kanske inte så konstigt. Den som skall betala 8 mille för en BR köper väl inte på sig extra rum för några mille till. Det kan jag tycka borde gå att förstå.
För ensamstående kan det där gå bättre. Dom kan sitta vi köksbordet ifall det godkänns som arbetsplats.

Min erfarenhet är att folk som jobbar på kontor vanligen är tvåsamstående. Och vanligen har barn. Det är därför som folk hamnar i sängen när de skall arbeta hemma.

Det kommer dröja länge innan folk uppgraderar sina bostäder till att bli större med fler rum.
För många lär en uppgradering i antal rum innebär att de måste flytta längre från centrum. Och då blir det en nackdel när de skall gå på restaurang/teater/whatever. Det kommer ta emot.

För att börja jobba hemma reguljärt krävs 3 saker.
* Att man kan
* Att man vill
* Att man får

Säger vi att 10% vill, och av dessa 70% får och av dessa 20% kan, så har vi 1.4%. För att nå mina 2% måste man skruva upp någon/några andelar.

Jag kan tycka att man borde ha insett detta när jag skrev mitt första inlägg. Där en galning trodde att detta skulle ske massivt.

Jag tillhör de 2% ifall det blir ok att jobba hemma efter corona. Och min arbetsplats borde gå igenom och bli godkänd, som sagt.
Citera
2020-06-16, 20:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Nu börjar marknaden vända, länder öppna upp och industrier dra igång banden

Vad jag undrar, och frågat flera gånger - när kommer halveringen? Sitter ju här och väntar på att slå till? Alla experter som lovade halveringen - när kommer den?????
Om du köper boende på en ort där ingen nyproduktion sker och inte har skett på ett bra tag så kan du köpa för halva produktionskostnaden.

Söker man lite kan man hitta mycket billigare än halva priset. Denna t ex
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-nedre-aggerud-karlskoga-kommun-riksbyggevagen-4b-16899915
160 000. För en 2:a. Även med hög ränta kostar inte denna många kr i månaden.

Oklart varför folk i tråden gormar när det finns så billiga BR.
Citera
2020-06-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Verkar som många saknar den sk "sociala biten". Det man möjligen kan tänka sig är att folk med tiden etablerar andra sätt att lösa den. Men hittills verkar man inte ha gjort det. Men är man van att lösa det på jobbet så tar det väl ett tag.

Och så har vi de som inte har vettiga arbetsplatser/arbetsmiljö hemma. Det verkar vara många.
Och det är kanske inte så konstigt. Den som skall betala 8 mille för en BR köper väl inte på sig extra rum för några mille till. Det kan jag tycka borde gå att förstå.
För ensamstående kan det där gå bättre. Dom kan sitta vi köksbordet ifall det godkänns som arbetsplats.

Jag tror som sagt inte på din test att det skulle krävas att en majoritet av de människor som vill jobba på distans måste skaffa 1-2 extra rum i sitt hem för att så skall ske.

Citat:
Min erfarenhet är att folk som jobbar på kontor vanligen är tvåsamstående. Och vanligen har barn. Det är därför som folk hamnar i sängen när de skall arbeta hemma.

Min erfarenhet är att det inte är särskilt vanligt bland mina arbetskamrater att de jobbar från sängen.
Ska jag vara ärlig så känner jag faktiskt inte en enda person som jobbar från sin säng.

(Nu påstår du iofs inte att de jobbar från sängen så teoretiskt sett kanske dom hamnat i sängen av annan anledning när de i själva verket borde arbeta, men jag förutsätter här att du menar att dom de facto arbetar).

Citat:
För att börja jobba hemma reguljärt krävs 3 saker.
* Att man kan
* Att man vill
* Att man får

Säger vi att 10% vill, och av dessa 70% får och av dessa 20% kan, så har vi 1.4%. För att nå mina 2% måste man skruva upp någon/några andelar.

Jag kan tycka att man borde ha insett detta när jag skrev mitt första inlägg. Där en galning trodde att detta skulle ske massivt.

Jag tillhör de 2% ifall det blir ok att jobba hemma efter corona. Och min arbetsplats borde gå igenom och bli godkänd, som sagt.

Enligt denna SIFO undersökning (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/distansarbete) så verkar det som om 40% av de som redan jobbar på distans under coronakrisen (57%) vill fortsätta att jobba mer på distans även i framtiden.
Om du sätter in de värdena i din algoritm (40% - 70% - 57%) kanske du når ett annat resultat ?

Fast det mest intressant skulle ju vara att se lite statistik på detta om ett år eller så.
Men det lär nog ingen (mig inkluderad) komma ihåg.
Senast redigerad av Dr.Unk-Ard 2020-06-16 kl. 22:42.
Citera
2020-06-17, 05:32
Bannlyst
Corona gör oss som folk fattigare, om nu någon trodde annorlunda.

Artikel:

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/marknader/heikensten-jag-ser-ingen-väg-ut/ar-BB15zGSZ?ocid=spartan-ntp-feeds

De vet vad jag vet. När flertalet blir fattigare, därför att ekonomin stannat upp, då är det fortfarande andra som gör sig stora pengar eftersom förmögenhetsöverföring, det är vad inflation ställer till med.

Keynsianism, igen. "Enda vägen att gå just nu". Konstigt nog är "enda vägen att gå just nu" det som hela tiden, alltid, är vad som pågår. Corona eller inte Corona.

Jag är höger fast ingen M-lojal eller C-lojal eller MP-lojal bankmupp.

Det är nog på plats den där höjda fastighetsskatten på stora fastigheter. Vill folket inte ha höjda räntor, som jag förordar, är jag för återinförd fastighetsskatt. Att finansiera A-kassa med.

Samtidigt finns de där tekniska sakerna som jag inte vill se inträffa. Vill självklart inte se ökade pålagor på de bönder som fortfarande verkar i Sverige.
Citera
2020-06-17, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Volvo varslar väl inte utan 1250 personer (Sverige) kommer att bli uppsagda och 4000 uppsagda totalt.
Skillnad på varsel och uppsägning och uppsägning bra mycket värre.

Trodde uppsägningar skulle dröja längre tid än vad vi ser nu.

Ville bara påpeka för vissa blåögda, att Sverige ÄR inte fantastiskt och står över all annan industri i världen.

Oavsett vad Svetsar´n och annat pack påstår, så tror jag vi ligger ruggigt risigt till, det finns inga pengar i ladorna för sämre tider.

Det ser finns en anledning till motståndet bl.a gällande skyddsutrustning naturligtvis från myndigheterna.

Alla vet ju vilka vansinniga kostnader massinvandringen genererar, och dom pengarna skulle behövts i ladorna nu.
Citera
2020-06-17, 09:14
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR

Volvo personbilar och Scania beräknar full produktion under sommaren med flera med flera

Men visst, var är prisfallet på marknaden? Tror du alla dessa tjänstemän kommer gå i personlig konkurs och tvingas rea ut sina villor?
Citera
2020-06-17, 09:16
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Om du köper boende på en ort där ingen nyproduktion sker och inte har skett på ett bra tag så kan du köpa för halva produktionskostnaden.

Söker man lite kan man hitta mycket billigare än halva priset. Denna t ex
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-nedre-aggerud-karlskoga-kommun-riksbyggevagen-4b-16899915
160 000. För en 2:a. Även med hög ränta kostar inte denna många kr i månaden.

Oklart varför folk i tråden gormar när det finns så billiga BR.

Alla vill bo mitt i city
Citera
2020-06-17, 10:27
Medlem
Citat:
När jag lyssnar på kollegor så vill de tillbaka. Så någon stor strävan att jobba hemifrån reguljärt verkar inte finnas.

Hur ska du annars lösa det??

1-2 vuxna som skall arbeta hemma och INTE störa varandras möten. => olika rum.
Och det måste gå att isolera sig från gapiga ungar. => Bakom stängd dörr => eget rum.
Proper arbetsplats. => Tar en del yta => eget rum. (Eller möjligen del i stort sovrum)
Avgränsad del av bostaden => eget rum. (Relevant ifall man vill ha skatteavdrag).

Hur tänkte du när du gick igenom detta tidigare och INTE kom fram till 1-2 arbetsrum?
Och vad kom du fram till?
Du skrev inte det men du måste väl ha kommit fram till något.

Det är inte raketforskning direkt, så länge man har lite sunt förnuft. Det är fullt möjligt att arbeta hemifrån med 1 enda arbetsrum. Jag och min käresta har gjort detta i 3 månader nu.
När den ena har möte så får den andre hålla sig tyst. Behöver ni ha webcam på så vinklar datorerna ifrån varandra.
Om båda har ett möte, så får den ena gå in i ett annat rum. Inte alls särskilt avancerat.

Till skillnad från dig så ser jag många artiklar och många diskussioner om att utöka möjligheten att arbeta hemifrån i framtiden och att detta kommer alltmer växa fram som en accepterad arbetsform på många företag i framtiden. Vilket är bra. Det sparar på miljön när mindre folk behöver sitta i trafiken 2 timmar per dag och det sparar tid för den person som arbetar hemifrån, som då lättare får livspusslet att fungera. Företag sparar in pengar på kontorsyta då de ej behöver ha lika många arbetsplatser tillgängliga. Pengar som då kan läggas på annat.
Citera
2020-06-17, 10:57
Medlem
Distansarbete kommer aldrig att slå igenom i Sverige på bred front av en rad olika anledningar. Några av dem har redan nämnts. Den främsta är dock att yngre personer i Sverige inte klarar av att jobba självständigt. Allt skall göras i grupp och det är något som de har blivit präglade av i utbildningssystemet. Det här är en ny företeelse och lite unikt för Sverige. Det var inte så när jag växte upp. Känslan är också att medelålders också gärna vill arbeta på kontor då det får en chans att fly hemifrån och undvika att bli fast i andra åtaganden. Jag skulle egentligen bara tro att det är äldre med barn som antingen lämnat hemmet eller åtminstone kommit upp i övre skolåldern som gillar distansarbete.
https://www.svd.se/yngre-missnojda-med-distansarbete
Citera
2020-06-17, 11:44
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är nog på plats den där höjda fastighetsskatten på stora fastigheter. Vill folket inte ha höjda räntor, som jag förordar, är jag för återinförd fastighetsskatt. Att finansiera A-kassa med.
Inte alls någon bra lösning när "migranterna" och blatteriet införlivas i A-kassesystemet.
Slutresultatet blir att det som tom. "vanligt folk" jobbat ihop går till A-kassa för de som inte skall finnas i landet.
En kopia på Sovjetiskt 30-tal när man tog från bönderna och de som arbetade och gav till de som inte ville arbeta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in