2020-06-17, 10:28
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Motorvägsmannen har inte rört sig i samma riktning vid samma tid. Larmet från bärgarkillen inkom ca en timme efter mobilens sista kända rörelse nära mordplatsen och som sen pingades sista gången på andra sidan motorvägen nära den första gångbron. Menar du att en GM skulle ha rört sig en timma kors och tvärs över motorvägen och sen välja att gå synligt mot trafiken längs vägkanten?

Det är mer sannolikt att en GM skulle välja en diskretare väg när hen snabbt tar sig långt från brottsplatsen. Kanske du tänker att hen hängde kvar i krokarna och återvände till brottsplatsen innan hen valde att synas för trafikanter? Det låter långsökt. Särskilt eftersom det inte finns några spår efter någon annan än S på L, varav det starkaste är hans DNA på hennes ring och det färska rivsåret på hans ben.
Ringen som hon inte haft på sig under dagen, som ändå hade Stefans DNA på en utstickande del, när de inte träffats på några dagar..
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I A149, s, 151, finns en darrhänt skiss över plankområdet där H märker ut platsen för den gamla cachen. - Hon ger en närmare beskrivning på s. 144ff. Det framgår att hon och S varit ända borta vid staketstoppet (där de tre vise männen senare radat upp sina energiburkar och där det också kan tänkas finnas DNA kvar efter S; kanske t.o.m. blod om han letat för häftigt efter gamla cachen...). - Härtill kommer att MGM tre gånger efter mordet besökt själva mordplatsen; bl.a. 6 dgr efter anträffandet av kroppen - och här måste HR:s samvetsgranna ledamöter nagelfara MGM:s utsagor i förhållande till vad som vid givna tillfällen endast mördaren kunnat känna till:
H+S FTF:ade cachen 180228:
https://coord.info/GLV5A93W
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.geocaching.com%2Fgeo cache%2FGC7E4XE_my-real-six-string

Sedan har H också senare besökt området tillsammans med att ett par andra cachare (s. 225ff). - På s. 226 ger hon uttryck för att hon vet att S varit där efter mordet (tills. med T).
Förhör 190903 (efter mer medicin): s. 293ff (Bilder, s. 358).

Bilder på gamla cachen; här flyttad och med nya koordinater: A164 A, s. 269ff.
https://coord.info/GLV6R0BM

"Home, Soft Home" var tänkt att placeras här:
https://www.google.se/maps/place/59%C2%B017'20.0%22N+15%C2%B011'11.2%22E/@59.2889002,15.185946,70m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d59.2889!4d15 .1864333
Tack!

Vad jag for efter var väl hur pass rimligt det är att Hanna börjar prata om geocachen och att det skulle vara mordplatsen, bara för att polisen står i närheten av skogspartiet. Där säger hon ju även att de hörde på radion att Lena hittats och inte på stationen som hon annars säger. Haha sånt jävla svammel, måste varit väldigt enerverande för förhörsledarna..
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-06-17 kl. 10:40.
Citera
2020-06-17, 10:51
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Motorvägsmannen har inte rört sig i samma riktning vid samma tid. Larmet från bärgarkillen inkom ca en timme efter mobilens sista kända rörelse nära mordplatsen och som sen pingades sista gången på andra sidan motorvägen nära den första gångbron. Menar du att en GM skulle ha rört sig en timma kors och tvärs över motorvägen och sen välja att gå synligt mot trafiken längs vägkanten?

Det är mer sannolikt att en GM skulle välja en diskretare väg när hen snabbt tar sig långt från brottsplatsen. Kanske du tänker att hen hängde kvar i krokarna och återvände till brottsplatsen innan hen valde att synas för trafikanter? Det låter långsökt. Särskilt eftersom det inte finns några spår efter någon annan än S på L, varav det starkaste är hans DNA på hennes ring och det färska rivsåret på hans ben.

Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Ringen som hon inte haft på sig under dagen, som ändå hade Stefans DNA på en utstickande del, när de inte träffats på några dagar..

Jag har förstått saken som att DNA-spåren enligt SDs antagonister ska ha uppkommit i samband med mordtillfället och då genom att BO rispat SD på benet med ringen. Hur får ni ihop det med NFI:s konstaterande att mängden DNA är liten?

När jag tittar på bilden av ringen i Aktbilaga 166 syns inte några så pass vassa kanter att det är en rimlig förklaring. Åtminstone inte rimligare än att skadan på benet kommer från "vardagliga missöden" som TR skriver. Lägg därtill att läkarutlåtandet beskriver passiva avvärjningsskador på fingrarna OCH att dom konstaterats haft sexuellt umgänge, från vilket DNA:t lika gärna kan komma.
Citera
2020-06-17, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det var ju inte så bra för någon part att det dröjer till mars nästa år innan det avgörs, MGM hamnar ju i någon slags limbo i och med att han är friad av TR men fått sin friande dom överklagad.

Antar att du håller koll på kompletteringen som Hiding och Johansson ska inkomma med?

Undrar vad är det för stora mål som HR har att hantera som gör att det här målet inte kan tas upp i år.

Hej Igen.
Då har jag fått svar från Hovrätten och dom meddelar följande.

Hej,
Mål B xxxx-xx är inget förtursmål i hovrätten och hovrätten har inga huvudförhandlingstider för ett så här stort mål tidigare. Åklagaren har kommit in med en begäran om ytterligare anstånd vilket har beviljats till den 10/7.

Får en känsla av att det blir en rejäl förhandling, med andra ord.
Men men, vi får se - sa den blinde.

Information från Aktbilagorna 2 - 6 har jag redan delgett tråden, och självklart så har jag
checkat av om det har inkommit nåt nytt. När jag får svar om det så kikar jag såklart
in i tråden igen. Men såhär ligger det till just nu.

// Avd.9

Edit:
Ojdå, jag fick snabbt svar.

Aktbilaga 7
Begäran om ytterligare anstånd för inkommande med kompletterande
bevisning
Åklagaren har beviljats anstånd till den 17 juni 2020 att inkomma med
komplettering av förundersökningen och kompletterande bevisning.
Kompletteringen har inte kunnat färdigställas och delges den misstänkte och
hans försvarare inom angiven tid varför åklagaren begär ytterligare anstånd till
den 10 juli 2020.
/Åsa Hiding

Aktbilaga 8
Ni har beviljats anstånd. Aktuell handling/komplettering ska komma in
senast den 10 juli 2020.
He*en To**in
Telefon 03*-15 6* 4*
Senast redigerad av Avd.9 2020-06-17 kl. 11:08.
Citera
2020-06-17, 11:01
Medlem
notknapparens avatar
Några punkter som jag är nyfiken över från överklagan:

"Bevisning som tillkommit under huvudförhandling vig tingsrätten

Från handling 1490 (åklagarens diarienummer)

//

I tidigare åberopad konversation mellan Stefan Davidsson och Hanna Davidsson (stämningsansökan sid 18) åberopas också sid 741- 758.

Från handling 1514

Vittnesförhör med IT analytiker Anette Strandli, polisen Örebro, att höras om mastuppkopplingar och datasessioner på Stefan Davidssons och Lena Wesströms telefoner till styrkande att Stefan Davidsson saknar alibi vid tiden för gärningen. Tidsåtgång för vittnesförhör ca 30 minuter.

//

PM angående datasessioner GPG (tilläggsprotokoll sid 13) till styrkande av att Stefan Davidsson är gärningsman.

//

Protokoll över DNA- undersökning samt protokoll över brottsplatsundersökning (protokollbilaga Tekniska undersökningar sid 21- 58 (åberopad sedan tidigare) och sid 77- 84) bl a utvisande undersökning av sanitetsprodukter i Lena Wesströms bostad samt protokoll från NFC, delredovisning 2 och 4, (protokollsbilaga NFC sid 19-20 och sid 60) till styrkande av att anträffat blod på av NFC undersökta sanitetsprodukter inte är hänförligt till Lena Wesström.

Från handling 1542

PM avseeende jämförelse av påträffad bild ( tilläggsprotokoll 5 sid 2-5 och sid 7-12) till styrkande av att Stefan Davidsson planerat eller planlagt mordet på Lena Wesström.

PM gällande anträffat meddelande i clipboard i Stefan Davidssons telefon (tilläggsprotokoll 5 sid 6) till styrkande av att Stefan Davidsson planerat eller planlagt mordet på Lena Wesström.

//
"

https://www.docdroid.net/La10xw1/2705overklagan-pdf#page=31

------------------------------------------------------------------------------------------------

- Vilken konversation mellan SD och HD avses?
- Anette Strandli ska höras om mastuppkopplingar och datasessioner för att visa att SD saknar alibi. Det är alltså ytterligare en IT-forensiker som ska styrka detta?
- GPG- kryptering?
- blodet på bindorna, det som @Medinsyn påstod det skulle finnas:
[...]
" Och för den som önskar sanning så lades det fram under rättegången att man hittade tre stycken trosskydd hos LW som innehöll både spermier och blod, trots att LW inte har mens. Detta fakta kan dock de flest av er bortse ifrån eftersom det talar för att SD uppger sanning i just den saken (däremot förekommer minst en osanning från honom)."

https://www.flashback.org/sok/?query=&searchuser=Medinsyn&search_post=1&sp=1&dat e_from=2000-01-01&date_to=2020-06-17&so=pd
- nyfiken på vilken bild som påträffats och som ska jämföras för att visa att SD panerat mordet.
- och vilket meddelande har SD haft i sin clipboard som visar detsamma.
Citera
2020-06-17, 11:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej Igen.

Hej,
Mål B xxxx-xx är inget förtursmål i hovrätten och hovrätten har inga huvudförhandlingstider för ett så här stort mål tidigare. Åklagaren har kommit in med en begäran om ytterligare anstånd vilket har beviljats till den 10/7.

Information från Aktbilagorna 2 - 6 har jag redan delgett tråden, och självklart så har jag
checkat av om det har inkommit nåt nytt. När jag får svar om det så kikar jag såklart

// Avd.9

Snyggt jobbat!

Att det inte är ett förtursmål beror ju på att det inte finns någon häktad i målet så den saken är ju som den är.

Vi får se vad som händer, tror inte att Hiding & Johansson kan stöka till alltför mycket om jag ska vara ärlig, det finns ju rutiner för hur ett mål i HR ska skötas och huvuddelen består ju i att lyssna igenom det som hände i TR för att ge en bedömning därifrån, givetvis kommer de att komplettera med fler argument för att MGM är skyldig men som sagt, en helt ny rättegång blir det troligtvis inte.

Men nu har vi i alla fall ett nytt datum att se fram emot, 10/7 blir nästa stoppkontroll för att se vad som Hiding & Johansson har i rockärmen, ska bli intressant.
Citera
2020-06-17, 11:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Hej Igen.

Hej,

// Avd.9

Tack ska du ha. Vilka goda nyheter att åklagaren beviljats ytterligare anstånd till 10/7.
Citera
2020-06-17, 11:13
Bannlyst
Citat:
Snyggt jobbat!

Att det inte är ett förtursmål beror ju på att det inte finns någon häktad i målet så den saken är ju som den är.

Vi får se vad som händer, tror inte att Hiding & Johansson kan stöka till alltför mycket om jag ska vara ärlig, det finns ju rutiner för hur ett mål i HR ska skötas och huvuddelen består ju i att lyssna igenom det som hände i TR för att ge en bedömning därifrån, givetvis kommer de att komplettera med fler argument för att MGM är skyldig men som sagt, en helt ny rättegång blir det troligtvis inte.

Men nu har vi i alla fall ett nytt datum att se fram emot, 10/7 blir nästa stoppkontroll för att se vad som Hiding & Johansson har i rockärmen, ska bli intressant.

Läs mitt inlägg igen.
Har kompletterat med lite bekräftelse.... Så du inte missar nåt.

Japp - Vi får helt enkelt först se vad Hiding och Johansson kommer med för nytt, och sen får vi helt enkelt snällt vänta och se hur Hovrätten hanterar just detta ärende.
Du vet lika väl som jag, att ibland blir man förvånad...…..vi får helt enkelt vänta o se.

Ploppar nåt nytt in så kikar jag in här igen och delger det jag har.

Ha det gött.
Citera
2020-06-17, 11:15
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag har funderat en hel del om den där mystiske motorvägsmannen med påsen, kan det möjligtvis ha varit så att motorvägsmannen slog ihjäl LW bakom planket och sedan satt motorvägsmannen bakom planket en lång stund innan denne gick därifrån ?

Jag tänker då framförallt på påsen som motorvägsmannen hade i handen när denne upptäcktes utmed vägen.

Kan det möjligtvis ha varit så att motorvägsmannen hade, låt säga 3 - 4 ölburkar i påsen som denne sedan satt och drack i lugn och ro bakom planket efter det att motorvägsmannen hade slagit i hjäl LW och sedan knycklade ihop ölburkarna och stoppade dom i påsen för att sålunda inte lämna några bevis efter sig på brottsplatsen ?

Sedan undrar jag mycket över om motorvägsmannen kan ha stulit LW:s mobiltelefon och sedan stoppet ned den i påsen tillsammans med ölburkarna ?

Vi tror ni andra om denna teori ?
Kan det ha varit så det gick till ?

Jag tror att möjligheten finns inom räckhåll att misstänka motorvägsmannen som den riktige GM?

Mvh/ @JokerMannen

En hypotes som kan stämma in på motorvägsmannen, vem denna motorvägsman var/är lär nog aldrig komma fram, det som är lite konstig är att motorvägsmannen sågs vid det aktuella planket av bärgaren, just den kvällen/natten, det kanske var ett tillhåll som *mannen * (kan lika gärna ha varit en kvinna ) , uppsökt flertalet ggr, men aldrig blivit direkt observerad, förrän mordet på LW.
Citera
2020-06-17, 11:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Läs mitt inlägg igen.
Har kompletterat med lite bekräftelse.... Så du inte missar nåt.

Japp - Vi får helt enkelt först se vad Hiding och Johansson kommer med för nytt, och sen får vi helt enkelt snällt vänta och se hur Hovrätten hanterar just detta ärende.
Du vet lika väl som jag, att ibland blir man förvånad...…..vi får helt enkelt vänta o se.

Ploppar nåt nytt in så kikar jag in här igen och delger det jag har.

Ha det gött.

Såg att du kompletterade ditt inlägg

Inget är ju som väntans tider och den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge så vi får väl hoppas att Hiding & Johansson har ett riktigt avgörande ess gömt i rockärmen även om jag tvivlar på det, hade det funnits något avgörande i den digra FUP de skapat så hade det givetvis använts redan i TR.

Men vi får se vad som gömmer sig i Pandoras ask.
Citera
2020-06-17, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000

Tack!

Vad jag for efter var väl hur pass rimligt det är att Hanna börjar prata om geocachen och att det skulle vara mordplatsen, bara för att polisen står i närheten av skogspartiet. Där säger hon ju även att de hörde på radion att Lena hittats och inte på stationen som hon annars säger. Haha sånt jävla svammel, måste varit väldigt enerverande för förhörsledarna..

Om jag minns rätt hade Lena på sig ringarna på morgonen när hon filmades på polisens övervakningskamera på morddagen. Däremot har hon inte ringarna på sig när hon är på Krämaren och filmas på Intersport/Stadium.

Enligt SD har de ju inte setts efter 11 maj, då han hävdar att de hade vampyrsexet på hans kontor (och hon alltså inte hade ringarna på sig).
Citera
2020-06-17, 11:47
Medlem
Citat:
Hej Igen.

Hej,

// Avd.9

Edit:
Ojdå, jag fick snabbt svar.

Aktbilaga 7
Begäran om ytterligare anstånd för inkommande med kompletterande
bevisning
Åklagaren har beviljats anstånd till den 17 juni 2020 att inkomma med
komplettering av förundersökningen och kompletterande bevisning.
Kompletteringen har inte kunnat färdigställas och delges den misstänkte och
hans försvarare inom angiven tid varför åklagaren begär ytterligare anstånd till
den 10 juli 2020.
/Åsa Hiding

Aktbilaga 8
Ni har beviljats anstånd. Aktuell handling/komplettering ska komma in
senast den 10 juli 2020.
He*en To**in
Telefon 03*-15 6* 4*
Tack för info!

Nyss återkommen från min typ semester ville jag få stillat min nyfikenhet om vad åkl Åsa Hiding med anhang skulle ha kunnat fått in till Hovrätten idag vad gäller sakskäl, men blev förstås besviken.
Nu är det då den 10 juli som gäller. Tills vi kommer dit?

Jag sätter en Midsommarkrans i pant på att åkl kommer att ytterligare en gång ansöka om anstånd.
Citera
2020-06-17, 11:49
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Såg att du kompletterade ditt inlägg

Inget är ju som väntans tider och den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge så vi får väl hoppas att Hiding & Johansson har ett riktigt avgörande ess gömt i rockärmen även om jag tvivlar på det, hade det funnits något avgörande i den digra FUP de skapat så hade det givetvis använts redan i TR.

Men vi får se vad som gömmer sig i Pandoras ask.

Även jag tvivlar på att Hiding& Johansson skulle ha ngr ess i rockärmen med den digra FUP. varför har inte *essen* blivit offentliggjorda tidigare isf, det blir inte mera trovärdigt för en FUP på 14-tusen sidor+ överskottsmaterialet/sidomaterialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in