2020-06-16, 20:01
Medlem
[quote=bradgardsindianen|71971685]Det fetade: eller tvärtom. Deras relation inleddes väl när de började prata då HD var sjuk? Det kanske var SD som inledningsvis var sårbar, hade det varit en kvinna som talat med en manlig präst om sin oro för sin djupt deprimerade man så hade det ju inte varit någon tvekan om att den manliga prästen skulle ses som att han utnyttjat den andre.

Värsta av värsta är det väl ingen som sagt, men hon verkar ha egenheter som leder till att det skär sig med andra ganska frekvent om än inte alla. Jag har varit inne på det tidigare, jag tippar att såväl SD som LW har något slags störning som tyvärr bidrar till att de tar ur det sämsta hos varann. Nu bråkade SD och LW med varandra till stor del men det händer ju ibland att par också triggar varandras sämre sidor på sätt att det drabbar någon annan än paret. Det finns ju några kända kriminella par där man antar att ingen av dem skulle vara lika mycket kriminell om inte just de varit ett par ( åtskilliga case finns diskuterat på yuotube, #wickedattraction som exvis Paul Bernardo och Karla Homolka). Som sagt, nu behandlade SD och LW varandra illa och inte tredje part, men underliggande fenomen är nog ganska likartat, att de sinsemellan förstärker varandras sämre sidor.[/QUOT

Detta är inte på något sätt en ny aspekt på mordet på LW. Det du skriver har upprepats av många som har samma inställning som du om SD och LW. Målet gäller vem som mördat LW. Det du skriver förringar inte på något sätt mördarens bestialiska slakt av LW.
Citera
2020-06-16, 20:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Har du några förslag på alternativa Gärningspersoner utöver den pilske kanin-hövdingen och Mållganísten SD?

Mvh/ @JokerMannen

Ingen specifikt jag kan nämna till namn men jag tänker mig bland hennes övriga pojkvänner. Att det skar sig med någon som antingen blev svartsjuk om han blev varse om att hon fortfarande höll igång förhållandet med SD. Ett annat scenario är att det uppstått tjafs vid en brytning och personen trott, eller kanske hotats, om att det skulle bli samma cirkus som med SD med anmälningar, att det skulle ventileras inför halva bekantskapskretsen. Jag vet inte om de hörts något mer extensivt, möjligt det finns en del i slasken. Den farhåga jag har är att man bestämde sig så snart för SD då hans konflikter med LW var kända även i de offentliga rullorna, för den som inte hade kända konflikter med LW finns inte mycket incitament att berätta det när hon mördats även om de haft det. Har de hörts tillräckligt extensivt och granskats så noga så man säkert kan utesluta dem?
Citera
2020-06-16, 20:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
SD och HD så som JG har ju vilselett polisen under olika tidigare förhör, vittnena kanske inte var så mycket sämre dom när det gällde att berätta om LW.

Mvh/ @JokerMannen

Eller så är människor ärliga, de vill berätta om knepiga egenheter som LW haft och som gjorde att hon blev osams med en del? För att man tror att det hjälper polis och åklagare att nysta i fallet? Jag vet inte om du är bekant med tråden om mordet på Eva Söderström i forumet "Kriminalhistoria"? Där påstås BO haft "skinn på näsan" och inte några konflikter alls med någon? Och där har såväl polis och en lokal journalist gått ut med att de är övertygade om att det finns folk som vet mer än de berättar. I sämsta fall blir konsekvensen av att helgonförklara ett BO att ingen mördare fälls, eller ens hittas.

Att ha "skinn på näsan" och vara konfliktfri går ju helt enkelt inte ihop.
Citera
2020-06-16, 20:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade: eller tvärtom. Deras relation inleddes väl när de började prata då HD var sjuk? Det kanske var SD som inledningsvis var sårbar, hade det varit en kvinna som talat med en manlig präst om sin oro för sin djupt deprimerade man så hade det ju inte varit någon tvekan om att den manliga prästen skulle ses som att han utnyttjat den andre.

Värsta av värsta är det väl ingen som sagt, men hon verkar ha egenheter som leder till att det skär sig med andra ganska frekvent om än inte alla. Jag har varit inne på det tidigare, jag tippar att såväl SD som LW har något slags störning som tyvärr bidrar till att de tar ur det sämsta hos varann. Nu bråkade SD och LW med varandra till stor del men det händer ju ibland att par också triggar varandras sämre sidor på sätt att det drabbar någon annan än paret. Det finns ju några kända kriminella par där man antar att ingen av dem skulle vara lika mycket kriminell om inte just de varit ett par ( åtskilliga case finns diskuterat på yuotube, #wickedattraction som exvis Paul Bernardo och Karla Homolka). Som sagt, nu behandlade SD och LW varandra illa och inte tredje part, men underliggande fenomen är nog ganska likartat, att de sinsemellan förstärker varandras sämre sidor.

Ja, men nu är inte SD och LW jämförbara med två serie/lustmördare. Lena är inte kriminell och även om förhållandet var destruktivt på båda sidor, betyder detta inte att Lena var på långa vägar att mörda någon.

Om du insinuerar att det var Lena som triggade fram den mordiska sidan hos SD och på så vis bidrog till sin egen död genom att dra paralleller till de två lustmördarna, anser jag att det inte stämmer.

Åklagarna har visat genom två vittnen, HD och JG att det funnits sådana tankar hos SD redan innan Lena fanns med i bilden.

Det är inte normalt att ha så allvarliga tankar på att döda sitt spädbarn pga kolik så att man googlar hur man kan döda ett spädbarn så att det ser ut som plötslig spädbarnsdöd.

Men kanske du tycker att barnet också bidrog till att få fram det sämsta hos SD?

Inte heller är det normalt att prata om att barn som inte utvecklas som de ska, de kan man ta bort.

Det tredje allvarliga tecknet på att det funnits otäcka hot om att döda barn, det är det när SD hotar Lena med att döda henne och AW. Detta förnekar han inte heller i sin konversation med Lena, utan säger att han inte är stolt över detta.

Ett fjärde onormalt och alarmerande tecken på att något inte står rätt till med SDs tankar om att döda är när SD chattar med HD 2016 om Lena och HD skriver "Nej, hon får leva". Hur diskuterar SD med HD om Lenas liv?

S*tefan D*avidsson har ett mycket skevt sätt att se på hur man löser problem. För honom finns alternativet att döda som ett av andra lösningar.
Det hade han långt innan Lena kom in i hans liv.

Inte normalt och det är inte Lenas fel att han tänker på det skeva sättet.

Vårt rättssystem kommer inte att ge straffrabatt om han blir fälld. Det är i mördarens ögon Lena är ett problem som inte går att lösa på annat sätt än med mord.

Normala människor lämnar ett destruktivt förhållande istället för att mörda. Ett av många mycket bättre sätt att lösa problemet.
Citera
2020-06-16, 20:49
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Under rättegången frågade åklagaren honom om detta och han slingrade sig som en mask. Han säger att LW var försvunnen, att han hört att HDs hus inte var avspärrat och att han då tänkte att det måste utredas om hon var hos HD. Samtidigt säger han att han på intet sätt trodde att paret D var inblandade, fast.... och sedan blir det inget fast. Möjligtvis att relationen mellan HD och LW var infekterad. YT Rättegången Wesström avsnitt 37 eller 38

Det är inte bara JG som slingrar sig i förhör
HD:s förhör 29 maj är MYCKET intressant
F:Men där på lördan så kommer det ju ut nån nyhet.. ehm.. från media..
V:Mm.
F: Är det nånting du tar del av?
F:Mm vad är det du tar del av?
V: Att man hade hittat en kvinn.. eller en kropp..
F:Mm.
V:Mm. Det hörde vi på nyheterna när vi åkte härifrån.. ut till landet. Tror jag att det var.. att vi hörde det då.. mm.. å då tänkte.. tänkte jag ba.. hur är det möjligt att man kan ha.. att hon kan ha legat så nära hemma utan o blivit hittad å det är liksom klart.. har hon blivit flyttad tillbaka ah men asså det är klart man undrar asså tänker tanken, att.. hur är det möjligt.. att vara så nära.
F:Vet du vart hon har hittats?
V:Ah. Eh.. ja inte exakt men i vilket.. liksom parti.. eh..
eftersom.. det har ju varit på bilderna.. eh å vi såg avspärrning när vi.. vi stod polisen när vi åkte härifrån så stod det poliser efter motorvägen.. eh.. där..
F:Mm. Har du varit där?
V:Jag ja?
V: Ah.. Lena har ha en geocach där så vi både Stefan å jag har varit där..
F:När då?
V: Ja.. ganska.. den var ny nu under våren.. eh.. så de e ganska nyligen vi har varit där.. eh.. sen har den blivit flyttad r det har varit folk där oförstört den under tiden.. så hon har flyttat den.
F: Men när var ni då menar du, du säger våren.. när är våren då?
V: Ja men.. ja det är ju inte närmsta vecka.. asså det är inte maj vi pratar det kanske är.. ja.. hade ju inte flyttat än.. så det.. ah mars..
F: A ni är där samtidigt du o Stefan n? V:Mm.
F: Visste ni vems cache det var eller? V:Ahh.
Citera
2020-06-16, 21:00
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade: eller tvärtom. Deras relation inleddes väl när de började prata då HD var sjuk? Det kanske var SD som inledningsvis var sårbar, hade det varit en kvinna som talat med en manlig präst om sin oro för sin djupt deprimerade man så hade det ju inte varit någon tvekan om att den manliga prästen skulle ses som att han utnyttjat den andre.

Värsta av värsta är det väl ingen som sagt, men hon verkar ha egenheter som leder till att det skär sig med andra ganska frekvent om än inte alla. Jag har varit inne på det tidigare, jag tippar att såväl SD som LW har något slags störning som tyvärr bidrar till att de tar ur det sämsta hos varann. Nu bråkade SD och LW med varandra till stor del men det händer ju ibland att par också triggar varandras sämre sidor på sätt att det drabbar någon annan än paret. Det finns ju några kända kriminella par där man antar att ingen av dem skulle vara lika mycket kriminell om inte just de varit ett par ( åtskilliga case finns diskuterat på yuotube, #wickedattraction som exvis Paul Bernardo och Karla Homolka). Som sagt, nu behandlade SD och LW varandra illa och inte tredje part, men underliggande fenomen är nog ganska likartat, att de sinsemellan förstärker varandras sämre sidor.

Den som insåg upplevde det destruktiva förhållandet mellan SD och LW var LW:s vän J*enny F psykolog som bor i UK, hon uppmanade LW flera ggr att avsluta detta sjuka förhållande, en klok vän, men tyvärr lyssnade inte LW
Citera
2020-06-16, 21:28
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Det är inte bara JG som slingrar sig i förhör
HD:s förhör 29 maj är MYCKET intressant
F:Men där på lördan så kommer det ju ut nån nyhet.. ehm.. från media..
F: Är det nånting du tar del av?
F:Mm vad är det du tar del av?
V: Att man hade hittat en kvinn.. eller en kropp..
V:Mm. Det hörde vi på nyheterna när vi åkte härifrån.. ut till landet. Tror jag att det var.. att vi hörde det då.. mm.. å då tänkte.. tänkte jag ba.. hur är det möjligt att man kan ha.. att hon kan ha legat så nära hemma utan o blivit hittad å det är liksom klart.. har hon blivit flyttad tillbaka ah men asså det är klart man undrar asså tänker tanken, att.. hur är det möjligt.. att vara så nära.
F:Vet du vart hon har hittats?
V:Ah. Eh.. ja inte exakt men i vilket.. liksom parti.. eh..
eftersom.. det har ju varit på bilderna.. eh å vi såg avspärrning när vi.. vi stod polisen när vi åkte härifrån så stod det poliser efter motorvägen.. eh.. där..
F:Mm. Har du varit där?
V:Jag ja?
V: Ah.. Lena har ha en geocach där så vi både Stefan å jag har varit där..
F:När då?
V: Ja.. ganska.. den var ny nu under våren.. eh.. så de e ganska nyligen vi har varit där.. eh.. sen har den blivit flyttad r det har varit folk där oförstört den under tiden.. så hon har flyttat den.
F: Men när var ni då menar du, du säger våren.. när är våren då?
V: Ja men.. ja det är ju inte närmsta vecka.. asså det är inte maj vi pratar det kanske är.. ja.. hade ju inte flyttat än.. så det.. ah mars..
F: A ni är där samtidigt du o Stefan n? V:Mm.
F: Visste ni vems cache det var eller? V:Ahh.
”Eeh ah asså..” 😁

Hur stort är det där ”partit” då? Hur långt är det från där polisbilarna stod till mordplatsen? Hur nära mordplatsen låg geocachen, var inte det typ samma plats?
Citera
2020-06-16, 23:37
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Självklart är sådant alltid väldigt spännande, men jag tror att oavsett vad åklagarna kommer med för indicier [bevis] så kommer MGM:s försvarsadvokat IB att med enkelhet såga åklagarna jäms med deras fotknölar

MGM:s försvarsadvokat IB kommer mycket troligt att i slutänden smula sönder allt vad åklagarna radar upp.

Det är mycket troligt att MGM avskrivs från alla misstankar även i HR och därefter väntar ett rejält skadestånd för MGM.

Mvh/ @JokerMannen

Jag håller med dig att det är mkt troligt att MGM=SD avskrivs från alla misstankar även i HR, självklart ska han få ett rejält skadestånd, som han och barnen, med mamman kan ta del av, hoppas de kan bli en fungerade familj igen, som kan återförenas och få ett fungerade familjeliv igen, tillsammans med sina två barn.
Senast redigerad av Smhf 2020-06-16 kl. 23:43.
Citera
2020-06-16, 23:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nu hänger jag inte riktigt med dig i pipsvängen. Kan du utveckla detta ?

Vad åklagarna och polisen har för tunnelseende gällande MGM tar jag inte så allvarligt på, men däremot är jag väldigt intresserad av vem den riktige GM var eller om dom nu var flera ?

Du har ju själv bland annat tidigare varit inne på motorvägsmannen som LW:s mördare, och kanske ligger det en hel del i detta som du tidigare framfört, jag tror att motorvägsmannen borde utredas av polisen betydligt grundligare än tidigare och jag tror faktiskt att du är beredd att hålla med mig i detta fallet.

Mvh/ @JokerMannen
Jag menar väl bara att det kan vara svårt att diskutera olika teorier om vad som faktiskt kan ha hänt, när tingsrätten nu har slagit fast att en del sakomständigheter föreligger trots att de inte alls verkar vara särskilt utredda. Man får se upp ibland med att det i vissa juridiska kretsar verkar laboreras med två olika verkligheter, den juridiska resp. den objektiva.

Angående just motorvägsmannen känner jag inte till mycket. Såg att du utvecklade den teorin i ett senare inlägg, och när jag kollade i domen om det här nu så såg jag att självaste tingsrätten verkar ha varit inne på liknande tankebanor. Backman skall tydligen också ha pratat om det här, men det verkar ha varit i slutanförandet som vi ju dessvärre inte har tillgång till.

På sid. 52 i domen lägger tingsrätten själv fram en rimlig teori om vad LW kan ha haft för anledning att befinna sig på fyndplatsen, och man spånar också lite kring vad hon kan ha råkat ut för. På sid. 41-42 kopplar man sedan ihop uppgifterna om hur LW:s telefon tycks ha rört sig från platsen med uppgiften om motorvägsmannen. Det verkar alltså som att de mycket väl kan ha rört sig i samma riktning, och vid samma tid. Visst kan det här spåret vara intressant, men det ännu mer intressanta är att polisen (som väl var fullt upptagen med SD) kanske missade att göra den här kopplingen.
Senast redigerad av Draifos 2020-06-17 kl. 00:01.
Citera
2020-06-17, 09:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
”Eeh ah asså..” 😁

Hur stort är det där ”partit” då? Hur långt är det från där polisbilarna stod till mordplatsen? Hur nära mordplatsen låg geocachen, var inte det typ samma plats?
I A149, s, 151, finns en darrhänt skiss över plankområdet där H märker ut platsen för den gamla cachen. - Hon ger en närmare beskrivning på s. 144ff. Det framgår att hon och S varit ända borta vid staketstoppet (där de tre vise männen senare radat upp sina energiburkar och där det också kan tänkas finnas DNA kvar efter S; kanske t.o.m. blod om han letat för häftigt efter gamla cachen...). - Härtill kommer att MGM tre gånger efter mordet besökt själva mordplatsen; bl.a. 6 dgr efter anträffandet av kroppen - och här måste HR:s samvetsgranna ledamöter nagelfara MGM:s utsagor i förhållande till vad som vid givna tillfällen endast mördaren kunnat känna till:
H+S FTF:ade cachen 180228:
https://coord.info/GLV5A93W
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.geocaching.com%2Fgeo cache%2FGC7E4XE_my-real-six-string

Sedan har H också senare besökt området tillsammans med att ett par andra cachare (s. 225ff). - På s. 226 ger hon uttryck för att hon vet att S varit där efter mordet (tills. med T).
Förhör 190903 (efter mer medicin): s. 293ff (Bilder, s. 358).

Bilder på gamla cachen; här flyttad och med nya koordinater: A164 A, s. 269ff.
https://coord.info/GLV6R0BM

"Home, Soft Home" var tänkt att placeras här:
https://www.google.se/maps/place/59%C2%B017'20.0%22N+15%C2%B011'11.2%22E/@59.2889002,15.185946,70m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d59.2889!4d15 .1864333
Senast redigerad av letsdoit 2020-06-17 kl. 09:31.
Citera
2020-06-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag menar väl bara att det kan vara svårt att diskutera olika teorier om vad som faktiskt kan ha hänt, när tingsrätten nu har slagit fast att en del sakomständigheter föreligger trots att de inte alls verkar vara särskilt utredda. Man får se upp ibland med att det i vissa juridiska kretsar verkar laboreras med två olika verkligheter, den juridiska resp. den objektiva.

Angående just motorvägsmannen känner jag inte till mycket. Såg att du utvecklade den teorin i ett senare inlägg, och när jag kollade i domen om det här nu så såg jag att självaste tingsrätten verkar ha varit inne på liknande tankebanor. Backman skall tydligen också ha pratat om det här, men det verkar ha varit i slutanförandet som vi ju dessvärre inte har tillgång till.

På sid. 52 i domen lägger tingsrätten själv fram en rimlig teori om vad LW kan ha haft för anledning att befinna sig på fyndplatsen, och man spånar också lite kring vad hon kan ha råkat ut för. På sid. 41-42 kopplar man sedan ihop uppgifterna om hur LW:s telefon tycks ha rört sig från platsen med uppgiften om motorvägsmannen. Det verkar alltså som att de mycket väl kan ha rört sig i samma riktning, och vid samma tid. Visst kan det här spåret vara intressant, men det ännu mer intressanta är att polisen (som väl var fullt upptagen med SD) kanske missade att göra den här kopplingen.

Motorvägsmannen har inte rört sig i samma riktning vid samma tid. Larmet från bärgarkillen inkom ca en timme efter mobilens sista kända rörelse nära mordplatsen och som sen pingades sista gången på andra sidan motorvägen nära den första gångbron. Menar du att en GM skulle ha rört sig en timma kors och tvärs över motorvägen och sen välja att gå synligt mot trafiken längs vägkanten?

Det är mer sannolikt att en GM skulle välja en diskretare väg när hen snabbt tar sig långt från brottsplatsen. Kanske du tänker att hen hängde kvar i krokarna och återvände till brottsplatsen innan hen valde att synas för trafikanter? Det låter långsökt. Särskilt eftersom det inte finns några spår efter någon annan än S på L, varav det starkaste är hans DNA på hennes ring och det färska rivsåret på hans ben.
Citera
2020-06-17, 10:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Motorvägsmannen har inte rört sig i samma riktning vid samma tid. Larmet från bärgarkillen inkom ca en timme efter mobilens sista kända rörelse nära mordplatsen och som sen pingades sista gången på andra sidan motorvägen nära den första gångbron. Menar du att en GM skulle ha rört sig en timma kors och tvärs över motorvägen och sen välja att gå synligt mot trafiken längs vägkanten?

Det är mer sannolikt att en GM skulle välja en diskretare väg när hen snabbt tar sig långt från brottsplatsen. Kanske du tänker att hen hängde kvar i krokarna och återvände till brottsplatsen innan hen valde att synas för trafikanter? Det låter långsökt. Särskilt eftersom det inte finns några spår efter någon annan än S på L, varav det starkaste är hans DNA på hennes ring och det färska rivsåret på hans ben.
Jag kommer inte att på något sätt försöka argumentera för tingsrättens teori. Dels för att jag inte är tillräckligt påläst, men också eftersom klimatet här i tråden ju är sådant att alla teorier där SD kan vara lite svår att passa in verkar möta ett överdrivet och ofta lite dåligt underbyggt motstånd.

Tyckte mest att det var intressant här att tingsrätten i sin dom gör ett försök att förklara de observationer som faktiskt har gjorts. Detta till skillnad från polis och åklagare, som alltså trots två års funderande inte verkar ha kunnat prestera någon egen motsvarande förklaringsmodell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in