2020-06-17, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men att dotterns/prästens själavårdssamtal avlyssnades är verkligen grovt tjänstefel av poliser.
Det är inte acceptabelt att avlyssna en präst tjänstetelefon o själavårdssamtal.
Prästs samtal med vilsna själar, är som bikt, absolut tystnadsplikt.
Kan förstå familjens misstroende för polisernas upplägg och metoder i efterforskningen av den försvunna frun / mamman är verkligen inte enligt polisens regelbok.
Om poliserna redan i början misstänkte Tom Hagen så borde de ha plockat in honom som misstänkt redan i starten av fruns försvinnande. Inte arbetat undercover för att samla bevis mot
honom under ett års tid när de slutligen grep honom som misstänkt. Märkligt av polisen att inte gripa honom tidigt utan vänta så länge, och dessutom avlyssna prästens tjänstetelefon.
Och dessutom polisens spektakulära och dramatiska gripande,
vad var avsikten med detta drama?
Det är mycket märkligt som skett från polisens håll.

Utvilsomt! Er det stor interesse for saken i Sverige? Hvorfor gidder folk å interessere seg for en krimsak fra Norge?
Citera
2020-06-17, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Det er finnerlønn TH har utlovd.
Fordi han vet at hun aldri blir funnet. Det er helt meningsløst å tro at proffer ikke vet hvordan man får lik til å forsvinne, det er selvsagt ikke igjen noe av henne så lang tid etter.
Citera
2020-06-17, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men att dotterns/prästens själavårdssamtal avlyssnades är verkligen grovt tjänstefel av poliser.
Det är inte acceptabelt att avlyssna en präst tjänstetelefon o själavårdssamtal.
Prästs samtal med vilsna själar, är som bikt, absolut tystnadsplikt.
Kan förstå familjens misstroende för polisernas upplägg och metoder i efterforskningen av den försvunna frun / mamman är verkligen inte enligt polisens regelbok.
Om poliserna redan i början misstänkte Tom Hagen så borde de ha plockat in honom som misstänkt redan i starten av fruns försvinnande. Inte arbetat undercover för att samla bevis mot
honom under ett års tid när de slutligen grep honom som misstänkt. Märkligt av polisen att inte gripa honom tidigt utan vänta så länge, och dessutom avlyssna prästens tjänstetelefon.
Hur vida prästens tjänstetelefon vara avlyssnad känner jag inte till. Familjen fick signera ett medgivande om telefonbuggningen. Om det är så att prästen skrivit under på att polisen kan bugga tjänstetelefonen utan att prästen har fått medhåll från högre håll i prästämbetet. Är det inte då prästen som begått fel?
Citera
2020-06-17, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettsko72
Hur vida prästens tjänstetelefon vara avlyssnad känner jag inte till. Familjen fick signera ett medgivande om telefonbuggningen. Om det är så att prästen skrivit under på att polisen kan bugga tjänstetelefonen utan att prästen har fått medhåll från högre håll i prästämbetet. Är det inte då prästen som begått fel?

Det som står i brevet er at familien aksepterte at samtaler ble tatt opp, men disse skulle kun bli hørt på dersom kidnapperne tok kontakt. Dette er to veldig ulike greier, spesielt for noen i en slik posisjon.
Citera
2020-06-17, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtfm-nor
Det som står i brevet er at familien aksepterte at samtaler ble tatt opp, men disse skulle kun bli hørt på dersom kidnapperne tok kontakt. Dette er to veldig ulike greier, spesielt for noen i en slik posisjon.
Vilket betyder att telefonerna blir avlyssnade och eller inspelade 24/7. Betyder inte att en polis sitter på polisstation med hörlurar och lyssnar live. Om GM tar kontakt har polisen möjlighet att spela upp telefonsamtalet mellan fam. medlemmen och GM.

Skulle man kunnat tolka det så?
Citera
2020-06-17, 01:49
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Ja men huset er på andre siden av elva og ikke i Kvitfjell
Hvorfor spurte du, hvis du visste svaret?
Citera
2020-06-17, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97
Utvilsomt! Er det stor interesse for saken i Sverige? Hvorfor gidder folk å interessere seg for en krimsak fra Norge?
Det skrivs mycket i svenska tidningar, Mest Expressen o Aftonbladet.
Det är stort intresse bland oss som av olika anledningar har intresse för kriminalfalll.

Det är i dagsläget inget mordfall utan fortfarande ett mystiskt försvinnande.
Kidnappning med många knorrar. Och märkligt polisarbete enligt svenska mått..
Citera
2020-06-17, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Betyr det at motparten bare kunne motta de ferdiglagede meldingene i lommeboken, og at alle andre meldinger måtte motparten finne i blockchainexplorer?
Ja, lommeboken viser ikke metadata, og det er heller ikke mulig å selv sende metadata fra egen lommeboka. Motparten behøver ikke å sjekke noe annet enn lommeboka sin ettersom han ikke forventer noe annet en kodede beløp inn i lommeboka/konto sin. Derfor tror jeg sansynligheten er stor at motparten aldri fikk med seg at han ble sendt metadata meldinger.
TH derimot sjekke blockchaineksplorer eller lignende (se også trusselbrev side 4!!), det er hans eneste mulighet å finne ut hvilke kodede beløp motparten formidler til ham.

Citat:
Det siste ville kanskje være som å lete etter nåla i høystakken?
Nei, egentlig ikke. blockchainexplorer viser at du har fått en op_return output og via å klikke på transaksjonshashen og scrolle ned til tilsvarende output finner du metadataen. Du trenger ikke noe verktøy bortsett fra en hex til ascii konverter. Men hvis du ikke forventer metadata og ser kun på lommeboka, så finner du ikke ut at du skal sjekke for metadata. Metadata er uvanlig. Man må vite at det finnes noe som heter metadata! Det er ikke lett å legge til metadata i en transaksjon, det er absolut avansert og krever spesielle verktøy. Vanskelig å tenke at motparten hadde mulighet å svare på samme måte, det krever noen med gode IT/data og kryptokunnskap.

Citat:
Den meldingen som politiet sendte, som kanskje var monero-mottakeradresse, var det en bitcoin-kommunikasjon som motparten ikke fikk i sin lommebok?
(Det ble litt samme spørsmål som ovenfor, men jeg prøver bare å være sikker på om jeg forstår.)
Nei, bitcoin metadata var "decode hex in monero to ascii", og jeg tror det mest sansynlige er at monerometadataen (monero har noe lignende som bitcoin) var en monero adresse motparten kunne bruke for å kommunisere med politiet. Noe annet har liten mening.... Såklart må direkte kommunikasjon holdes hemmelig for omverden, alle kan følge med bitcoin metadata, det er ikke spesielt bra. Men det forutsetter at motparten fikk med seg disse metadata melding og har verktøy å lese monero metadata og verktøy å sende metadata, enten btc og/eller xmr. Og det er høyst usikkert. Det fungerte dermed heller ikke.

Men nå har alle med kunnskap om de tre adresser kryptoGM har brukt (126sDH** 1DAgY** og 32jYx**) mulighet å sende beløp og evt metadata til vedkommende og se om man kan få respons. Det er ikke helt greit men sånn er det bare.
Citera
2020-06-17, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettsko72
Vilket betyder att telefonerna blir avlyssnade och eller inspelade 24/7. Betyder inte att en polis sitter på polisstation med hörlurar och lyssnar live. Om GM tar kontakt har polisen möjlighet att spela upp telefonsamtalet mellan fam. medlemmen och GM.

Skulle man kunnat tolka det så?

Presist så skal avtalen ha vært. Og så mener familien (ved HHB) at politiet ikke overholdt dette, men drev med telefonavlytting live, noe som skal ha bli avslørt av detaljkunnskap i avhør som ikke bare kunne stamme derfra.
Citera
2020-06-17, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akershus
Du fremstod som skeptisk til enkelte av politiets metoder. Og det med god grunn. Nå virker det som om du er helt ukritisk. Jeg har vel ikke skrevet at du har ment at TH er uskyldig? Du har ikke kommentert resten av min kritikk. Du fikk ikke med deg dette poenget. Ikke denne gangen heller!

Hva mener du med at nå er jeg ukritisk? Hva er det jeg har snudd i? Hvile metoder? Du sier at jeg har snudd.
Har jeg sagt at jeg er skeptisk til politiet som helhet?
Ikke kommentert resten av din kritikk sier du. Men kjære vennen, du velger å ignorere store deler av mitt innlegg ang l-mannen, hvorfor skal jeg ta deg så veldig seriøst å kommentere alt det som du skriver da?
Jeg skreiv for et par dager siden at jeg ikke tror at det store problemet er at jeg har navngitt kurasittmannen og lommemannen, men at jeg har gått langt i å omtale TH som psykopat, noe du benektet.
Men i går kom sannheten fram da du skreiv dette: ""Problemet er at dere forlengst har ropt opp om at dere kjenner sannheten. Dere alene! Jeg er møkka lei av dette evinnelige gnålet om psykopati og narsissisme.""
Så da var det det som var det store problemet alikevel
Senast redigerad av Orderud. 2020-06-17 kl. 08:07.
Citera
2020-06-17, 08:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97

Skidlöpare har vi, men vi har inga egna miljardärer som kidnappar och mördar sina fruar.

Makrelsalat och torskläsk kan vi importera. Olja är trots allt bara en geologisk slump. Elen kan man utvinna på andra vägar. Lax har vi faktiskt också även om man måste dra upp den själv, med spö. Myskoxarna står faktiskt på vår sida gränsen. Valarna simmar alltsomoftast på internationellt vatten. Berg kan rasa och är ibland i vägen.

Men miljardärer som för bort sina fruar har vi inga. Saudi har, men vi har inga.
Citera
2020-06-17, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Hva mener du med at nå er jeg ukritisk? Hva er det jeg har snudd i? Du sier at jeg har snudd.
Har jeg sagt at jeg er skeptisk til politiet som helhet?
Ikke kommentert resten av din kritikk sier du. Men kjære vennen, du velger å ignorere store deler av mitt innlegg ang l-mannen, hvorfor skal jeg ta deg så veldig seriøst å kommentere alt det som du skriver da?
Jeg skreiv for et par dager siden at jeg ikke tror at det store problemet er at jeg har navngitt kurasittmannen og lommemannen, men at jeg har gått langt i å omtale TH som psykopat, noe du benektet.
Men i går kom sannheten fram da du skreiv dette: ""Problemet er at dere forlengst har ropt opp om at dere kjenner sannheten. Dere alene! Jeg er møkka lei av dette evinnelige gnålet om psykopati og narsissisme.""
Så da var det det som var det store problemet alikevel

Dette med politiets arbeidsmetoder og hva jeg har snudd i, får du spesifisere.
Men jeg kan nevne dette: Jeg har sagt at politiet har brukt en metode for spaning som jeg ikke helt liker, og det er at de kan sende barn etter folk for å spane på dem, siden folk aldri tenker at et barn kan jobbe for politiet. F.eks. hvis de vil finne ut hvilken dør inni en blokk en mann går inn i, så kan de sende et barn etter han de siste meterne, og så kommer barnet ut igjen og forteller politiet om det, og så gir de barnet en femtilapp. Syntes ikke det er helt greit. Barnet kan jo her bli satt i fare hvis det plutselig står utenfor døren til tungt kriminelle narkoselgere, og det har jeg ikke snudd i, det står jeg for fortsatt. Det betyr jo ikke at jeg burde støtte TH, det må jo du også forstå.

"Jeg skreiv for et par dager siden at jeg ikke tror at det store problemet er at jeg har navngitt kurasittmannen og lommemannen, men at jeg har gått langt i å omtale TH som psykopat, noe du benektet."

Det er uetisk å navngi folk på denne måten. Jeg har tidligere forklart hvorfor. Flere andre i gruppa har gitt uttrykk for det samme.
Problemet er at du ikke innser det uetiske i å navngi folk. Gi meg en god grunn til at folk må vite "curacitmannens" nye identitet!

Og ja, jeg synes det er ufint å fjerndiagnostisere TH (og alle andre siktede i andre saker) Det er mulig TH har opptil flere diagnoser, men det VET vi ingenting om. Men jeg skjønner at det er viktig for deg å forhåndsdømme TH, da tar man alle midler i bruk. Og siden det ser ut til å ha tungt for det: Jeg har ikke tatt stilling til om TH er skyldig eller ikke. Hadde det vært opp til enkelte i denne gruppa, så hadde vel TH forlengst vært dømt til lovens strengeste straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in