Citat:
Ursprungligen postat av
Havhest
Betyr det at motparten bare kunne motta de ferdiglagede meldingene i lommeboken, og at alle andre meldinger måtte motparten finne i blockchainexplorer?
Ja, lommeboken viser ikke metadata,
og det er heller ikke mulig å selv sende metadata fra egen lommeboka. Motparten behøver ikke å sjekke noe annet enn lommeboka sin ettersom han ikke forventer noe annet en kodede beløp inn i lommeboka/konto sin. Derfor tror jeg sansynligheten er stor at motparten aldri fikk med seg at han ble sendt metadata meldinger.
TH derimot
MÅ sjekke blockchaineksplorer eller lignende (se også trusselbrev side 4!!), det er hans eneste mulighet å finne ut hvilke kodede beløp motparten formidler
til ham.
Citat:
Det siste ville kanskje være som å lete etter nåla i høystakken?
Nei, egentlig ikke. blockchainexplorer viser at du har fått en op_return output og via å klikke på transaksjonshashen og scrolle ned til tilsvarende output finner du metadataen. Du trenger ikke noe verktøy bortsett fra en hex til ascii konverter. Men hvis du ikke forventer metadata og ser kun på lommeboka, så finner du ikke ut at du skal sjekke for metadata. Metadata er uvanlig. Man må vite at det finnes noe som heter metadata! Det er ikke lett å legge til metadata i en transaksjon, det er absolut avansert og krever spesielle verktøy. Vanskelig å tenke at motparten hadde mulighet å svare på samme måte, det krever noen med gode IT/data og kryptokunnskap.
Citat:
Den meldingen som politiet sendte, som kanskje var monero-mottakeradresse, var det en bitcoin-kommunikasjon som motparten ikke fikk i sin lommebok?
(Det ble litt samme spørsmål som ovenfor, men jeg prøver bare å være sikker på om jeg forstår.)
Nei, bitcoin metadata var "decode hex in monero to ascii", og jeg tror det mest sansynlige er at monerometadataen (monero har noe lignende som bitcoin) var en monero adresse motparten kunne bruke for å kommunisere med politiet. Noe annet har liten mening.... Såklart må direkte kommunikasjon holdes hemmelig for omverden, alle kan følge med bitcoin metadata, det er ikke spesielt bra. Men det forutsetter at motparten fikk med seg disse metadata melding og har verktøy å lese monero metadata og verktøy å sende metadata, enten btc og/eller xmr. Og det er høyst usikkert. Det fungerte dermed heller ikke.
Men nå har alle med kunnskap om de tre adresser kryptoGM har brukt (126sDH** 1DAgY** og 32jYx**) mulighet å sende beløp og evt metadata til vedkommende og se om man kan få respons. Det er ikke helt greit men sånn er det bare.