Citat:
Ursprungligen postat av
goingsomewhere
Det som gjør saken meget spesielt er at i virkeligheten så har politiet ekstremt lite å gå på: ingen dna, ingen fingeravtrykk, ingen videobilder, ingen vitner, ingen biler, ingen avslørende mobildata, nada, null.
Det eneste de har, hvor de er 100% sikre at en eller annen fysisk person står bak, er noe kryptokontoer og krypterte epost, det er alt. Og også disse er blindspor, de kommer ikke videre med det. Utrolig.
Det jeg skrev/mente var at politiet sikkert holdt noen personer som de mistenkte under oppsynn i håpet at de kunne korrelere nettaktivitet med btc overføringer/mobildata/osv. og dermed kunne sirkle seg inn på de som hadde kunnskap til kryptokontoen, evt står bak kryptorigget.
F.e. RU kunne være en slik moduskandidat.
1) Det er ikke bare bare å sende metadata, uansett om det er via btc eller xmr. Du trenger spesiell programvare til det. Du kan ikke gjøre det via lommeboken.
2) Jeg tror ikke motparten fikk med seg btc metadata i det hele tatt. Det kommer ikke fram i lommeboka, og det er ikke gitt at GM sjekket noe som blockchainexplorer, han trenger jo ikke.
3) Det er ikke mulig å kommunisere via xmr på samme måte som via btc. XMR har også mulighet til metadata (politiet sendte en melding), men problemet er når GM skal svare politiet! Man kan ikke se på transaksjonen utenfra, det er umulig med xmr. Alt må man sende GM en xmr mottakeradresse, og muligens det var det som lagret i mld politiet sendte. Alt annet er bare håpløs.
Det virker at politiet sendte kodede meldinger 2.11 og 13.11 liksom de kom fra TH uten at TH visste om det (planen til TH var å ikke reagere i det hele tatt for å få GM over til en annen kommunikasjonsplatform, dette etter oppfordring av selve politiet). Og i tillegg hadde politiet en rolle 2 med å sende mld til 0.0007 btc, derfra 3 med metadata.
Jeg tror de brukte 0.0007 btc for at TH eller familie ikke skulle fatte mistanke, for dem virket det kun liksom det tikket inn meldinger at "det hastet". Mens politiet prøvde å finne ut hvem reagerte på disse overføringer i det skjulte, og dermed muligens kunne koble til kryptorigget.
Jeg tror TH aldri selv sjekket kryptokonto på nettet i det hele tatt. Men ja, han var nok sikkert en av de som var under oppsynn.
PS - jeg tror ikke politiet er særlig glad for at dobbelspillet deres har kommet i dagslyset, det blottlegger jo måten de har arbeidet og muligens fortsatt arbeider. Det er heller ikke gitt at familien har fått vite alle detaljer. Det er noe etiske dilemaer rundt dette.
Jeg ble overrasket over at politiet ikke hadde flere bevis, når de etter så lang tid valgte å pågripe TH. De har ektepakten, og ellers er det vel bare rykter, som blir vanskelig å bevise.
TH har alibi, så han må i såfall fått hjelp, men jeg tror ikke at han ville tatt den risikoen.
Citat:
Jeg tror ikke motparten fikk med seg btc metadata i det hele tatt. Det kommer ikke fram i lommeboka, og det er ikke gitt at GM sjekket noe som blockchainexplorer, han trenger jo ikke.
Betyr det at motparten bare kunne motta de ferdiglagede meldingene i lommeboken, og at alle andre meldinger måtte motparten finne i blockchainexplorer? Det siste ville kanskje være som å lete etter nåla i høystakken?
Citat:
Det er ikke mulig å kommunisere via xmr på samme måte som via btc. XMR har også mulighet til metadata (politiet sendte en melding), men problemet er når GM skal svare politiet! Man kan ikke se på transaksjonen utenfra, det er umulig med xmr. Alt må man sende GM en xmr mottakeradresse, og muligens det var det som lagret i mld politiet sendte. Alt annet er bare håpløs.
Den meldingen som politiet sendte, som kanskje var monero-mottakeradresse, var det en bitcoin-kommunikasjon som motparten
ikke fikk i sin lommebok?
(Det ble litt samme spørsmål som ovenfor, men jeg prøver bare å være sikker på om jeg forstår.)