2020-06-17, 00:02
Medlem
TH er nok helt sikker på at hun aldri vil bli funnet. Ellers hadde han aldri utlovet denne dusøren.

Og hvorfor utlover han ikke dusør for tips som kan bidra til å løse saken?
Senast redigerad av H-viva 2020-06-17 kl. 00:05.
Citera
2020-06-17, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H-viva
TH er nok helt sikker på at hun aldri vil bli funnet. Ellers hadde han aldri utlovet denne dusøren.

Det er finnerlønn TH har utlovd.
Citera
2020-06-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettsko72
Gubben är desperat, det är klart han bär på en stor skuld. Se bara tidningsartiklarna som publicerats sista tiden. Det har varit helt tyst från han i media fram till han blev häktad.
Nu agerar han av desperation. Han har tappat kontrollen, det gör han osäker och agerar och prövar in i det sista att manipulera polisen.
Han har till och med fått befolkningen till att tvivla om han är skyldig genom att svartmåla polisens agerande via media.

Polisen har jobbat på flera fronter och med flera olika vinklingar. Man har tagit in experter från olika håll. Klart det här är ett krävande fall. Statistiken på sådana här fall är inte i TH favör.
Tänk logiskt, familjen Hagen är desperata för att lösa frun mystiska försvinnande, att poliserna inte arbetat brett kan en blind höna förstå.
Oj alla mänskor skulle bli desperata om vi befann oss i denna situation
Så också familjen Hagen.
Betänk för ett enda ögonblick att du är Tom Hagen och du blir utpekad som skyldig till fruns försvinnande.
Absolut kommer känslor av desperationen o vanmakt och samtidigt skuld för att man litade på polisen och trodde de skulle hitta gärningsmännen och lösa försvinnandet av frun.
När Tom Hagen inser hur enkelriktad poliserna arbetar i fallet så förstår både han och övriga familjemedlemmarna att de måste hitta annat sätt för att få fram sanningen.
Det är uppenbart att polisen klantat sig.
Beklagligt och illa skött av polisen.
Citera
2020-06-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik

Ja, det vet jeg, men hvorfor ikke også utlove dusør til tips som kan bidra til å løse saken?
Mest sannsynlig fordi han ikke ønsker at saken skal bli løst tenker jeg.
Citera
2020-06-17, 00:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Det som gjør saken meget spesielt er at i virkeligheten så har politiet ekstremt lite å gå på: ingen dna, ingen fingeravtrykk, ingen videobilder, ingen vitner, ingen biler, ingen avslørende mobildata, nada, null.
Det eneste de har, hvor de er 100% sikre at en eller annen fysisk person står bak, er noe kryptokontoer og krypterte epost, det er alt. Og også disse er blindspor, de kommer ikke videre med det. Utrolig.

Det jeg skrev/mente var at politiet sikkert holdt noen personer som de mistenkte under oppsynn i håpet at de kunne korrelere nettaktivitet med btc overføringer/mobildata/osv. og dermed kunne sirkle seg inn på de som hadde kunnskap til kryptokontoen, evt står bak kryptorigget.
F.e. RU kunne være en slik moduskandidat.

1) Det er ikke bare bare å sende metadata, uansett om det er via btc eller xmr. Du trenger spesiell programvare til det. Du kan ikke gjøre det via lommeboken.
2) Jeg tror ikke motparten fikk med seg btc metadata i det hele tatt. Det kommer ikke fram i lommeboka, og det er ikke gitt at GM sjekket noe som blockchainexplorer, han trenger jo ikke.
3) Det er ikke mulig å kommunisere via xmr på samme måte som via btc. XMR har også mulighet til metadata (politiet sendte en melding), men problemet er når GM skal svare politiet! Man kan ikke se på transaksjonen utenfra, det er umulig med xmr. Alt må man sende GM en xmr mottakeradresse, og muligens det var det som lagret i mld politiet sendte. Alt annet er bare håpløs.

Det virker at politiet sendte kodede meldinger 2.11 og 13.11 liksom de kom fra TH uten at TH visste om det (planen til TH var å ikke reagere i det hele tatt for å få GM over til en annen kommunikasjonsplatform, dette etter oppfordring av selve politiet). Og i tillegg hadde politiet en rolle 2 med å sende mld til 0.0007 btc, derfra 3 med metadata.
Jeg tror de brukte 0.0007 btc for at TH eller familie ikke skulle fatte mistanke, for dem virket det kun liksom det tikket inn meldinger at "det hastet". Mens politiet prøvde å finne ut hvem reagerte på disse overføringer i det skjulte, og dermed muligens kunne koble til kryptorigget.
Jeg tror TH aldri selv sjekket kryptokonto på nettet i det hele tatt. Men ja, han var nok sikkert en av de som var under oppsynn.

PS - jeg tror ikke politiet er særlig glad for at dobbelspillet deres har kommet i dagslyset, det blottlegger jo måten de har arbeidet og muligens fortsatt arbeider. Det er heller ikke gitt at familien har fått vite alle detaljer. Det er noe etiske dilemaer rundt dette.
Jeg ble overrasket over at politiet ikke hadde flere bevis, når de etter så lang tid valgte å pågripe TH. De har ektepakten, og ellers er det vel bare rykter, som blir vanskelig å bevise.
TH har alibi, så han må i såfall fått hjelp, men jeg tror ikke at han ville tatt den risikoen.

Citat:
Jeg tror ikke motparten fikk med seg btc metadata i det hele tatt. Det kommer ikke fram i lommeboka, og det er ikke gitt at GM sjekket noe som blockchainexplorer, han trenger jo ikke.
Betyr det at motparten bare kunne motta de ferdiglagede meldingene i lommeboken, og at alle andre meldinger måtte motparten finne i blockchainexplorer? Det siste ville kanskje være som å lete etter nåla i høystakken?

Citat:
Det er ikke mulig å kommunisere via xmr på samme måte som via btc. XMR har også mulighet til metadata (politiet sendte en melding), men problemet er når GM skal svare politiet! Man kan ikke se på transaksjonen utenfra, det er umulig med xmr. Alt må man sende GM en xmr mottakeradresse, og muligens det var det som lagret i mld politiet sendte. Alt annet er bare håpløs.
Den meldingen som politiet sendte, som kanskje var monero-mottakeradresse, var det en bitcoin-kommunikasjon som motparten ikke fikk i sin lommebok?
(Det ble litt samme spørsmål som ovenfor, men jeg prøver bare å være sikker på om jeg forstår.)
Citera
2020-06-17, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Nei han får passe seg litt nå så han ikke behøver forsvarer selv snart.
Nei, det skulle ha tatt seg ut.

Poster noen lenker til artikler som kommer opp på google akkurat nå (siste 24 timer). For å vise litt av interessen saken vekker internasjonalt.

El Pais, Spania (Lang og detaljert artikkel)
Tom Hagen ofrece un millón de euros de recompensa para encontrar a su esposa

Berlingske Tidende, Danmark
Tom Hagen udlover milliondusør: Det får nu hård kritik af tidligere efterforsker

Bild, Tyskland
Ein ganzes Land sucht die vermisste Millionärsgattin

Ilta-Sanomat, Finsk (oversatt til svensk, google translate)
En norsk miljonär som misstänks ha mördat sin fru lovade en miljon belöning för en ledtråd för att hitta en kvinna - polisen inte upphetsad
Citera
2020-06-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Hittelön- låter perfekt.
Den som ger tips till att frun återfinns får utlovade summan.
Bra att advokaten är den som kommer att ta emot tipsen .
Detta upplägg är självklart samarbete mellan familjen Hagen och deras advokat.
Antar att det gäller tips som ger familjen tillbaka fru Hagen död eller levande.
Citera
2020-06-17, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Tänk logiskt, familjen Hagen är desperata för att lösa frun mystiska försvinnande, att poliserna inte arbetat brett kan en blind höna förstå.
Oj alla mänskor skulle bli desperata om vi befann oss i denna situation
Så också familjen Hagen.
Betänk för ett enda ögonblick att du är Tom Hagen och du blir utpekad som skyldig till fruns försvinnande.
Absolut kommer känslor av desperationen o vanmakt och samtidigt skuld för att man litade på polisen och trodde de skulle hitta gärningsmännen och lösa försvinnandet av frun.
När Tom Hagen inser hur enkelriktad poliserna arbetar i fallet så förstår både han och övriga familjemedlemmarna att de måste hitta annat sätt för att få fram sanningen.
Det är uppenbart att polisen klantat sig.
Beklagligt och illa skött av polisen.

Allt hade nog varit annorlunda om TH med fam. hade varit mer samarbetsvillig från första dagen. Klart polisen börjar agera misstänksamt när de blir motarbetad och vilseledda av TH.
Familjens konflikt med polisen verkar starta när familjens telefoner blev buggade. Ena dottern uttrycker starka ord, beskrivet i brevet hon skrev. Hon borde vetat att telefonen blir avlyssnad 24/7 i sådana här tillfällen. Sedan dess har det eskalerat med konflikter, med missnöje och misstro till polisen. Det är klart det är ett sätt att sätta färg på hela historien i media.
Det är det agerandet som stärker misstankarna om att TH har en begravd elefant som inte tål dagens ljus.
Citera
2020-06-17, 00:39
Medlem
Citat:
Ja, det vet jeg, men hvorfor ikke også utlove dusør til tips som kan bidra til å løse saken?
Mest sannsynlig fordi han ikke ønsker at saken skal bli løst tenker jeg.
Hittelön kräver att tipsarens information leder fram till att fru Hagen hittas.
Hur kan du tolka så fel?
Klart familjen vill ha garanti att hon hittas -därför hittelön.
Tom Hagen är inte den som kidnappade och förde bort henne.
Citera
2020-06-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongsoda
Holden vidaresänder inte tips som är till ugunst för TH.
Detta hela dusör upplägget går ut på.
Som att låta vargen vakta fåren...

Ja. Akkurat slik frykter jeg at det vil bli.

Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Kanskje noen har kommentert dette før, men ikke feil å gjenta: hvorfor i alle dager skal advokatkontoret til Holden motta tipsene i det hele tatt hvis de uansett skal sendes rett til politiet? Da kunne like gjerne mottakerepost vært på politihuset vel? Jeg tror ikke et sekund på at det er lettere å gå til dem enn å gå til politiet. Tvert imot ville jeg mye heller gått til politiet enn til representanter for en fornærmet/siktet part i saken. Dette er et spekulativt og uhørt opplegg.

Ja. Spekulativt og uhørt.

Citat:

Du har allerede svart på det selv, ser jeg. TH ønsker ikke at saken skal oppklares.

Men, han håper at utloving av dusør skal kunne styrke omdømmet hans.

Med det opplegget som Holden presenterte på direktesendt TV i går, så tror jeg at mange vil bli enda mer skeptisk på TH. En uskyldig mann ville ha opptrådt helt annerledes.

Så til spørsmålet om hvor AEH er. Kan TH nå sørge for at hun blir "funnet"?

Er hun tilintetgjort, eller har TH forutsett den situasjonen som har oppstått nå, hvor han er under sterk mistanke og fortsatt siktet for drapet på AEH.

Kan det hende at TH håper at et likfunn kan få ham ut av politiets søkelys?

Jeg vet ikke. Jeg bare tror at TH tenker helt annerledes enn de fleste, og at han gjerne liker å sikre seg for alle mulige og umulige eventualiteter. Jeg utelukker ikke noe som helst.
Citera
2020-06-17, 00:45
Medlem
Dagbladet
Citat:
- Kan dusøren potensielt inngå i den villedningen dere mener Hagen står bak?

- Det ønsker jeg ikke å kommentere. Vi gjør oss noen tanker rundt det, men de ønsker vi ikke å meddele videre, svarer Hrenovica.

Citat:
- Men det at dere gjør dere noen tanker indikerer noe?

- Ja, det indikerer at vi gjør oss noen tanker knyttet til dette, men det ønsker vi ikke å kommentere nærmere. Siden pågripelsen, og ut ifra bevisene i saken, har vi ikke lagt skjul på at vi mener vi står overfor en villedning.

Det är klart det är ett försök på att få tillbaka kontrollen.
Citera
2020-06-17, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettsko72
Allt hade nog varit annorlunda om TH med fam. hade varit mer samarbetsvillig från första dagen. Klart polisen börjar agera misstänksamt när de blir motarbetad och vilseledda av TH.
Familjens konflikt med polisen verkar starta när familjens telefoner blev buggade. Ena dottern uttrycker starka ord, beskrivet i brevet hon skrev. Hon borde vetat att telefonen blir avlyssnad 24/7 i sådana här tillfällen. Sedan dess har det eskalerat med konflikter, med missnöje och misstro till polisen. Det är klart det är ett sätt att sätta färg på hela historien i media.
Det är det agerandet som stärker misstankarna om att TH har en begravd elefant som inte tål dagens ljus.
Men att dotterns/prästens själavårdssamtal avlyssnades är verkligen grovt tjänstefel av poliser.
Det är inte acceptabelt att avlyssna en präst tjänstetelefon o själavårdssamtal.
Prästs samtal med vilsna själar, är som bikt, absolut tystnadsplikt.
Kan förstå familjens misstroende för polisernas upplägg och metoder i efterforskningen av den försvunna frun / mamman är verkligen inte enligt polisens regelbok.
Om poliserna redan i början misstänkte Tom Hagen så borde de ha plockat in honom som misstänkt redan i starten av fruns försvinnande. Inte arbetat undercover för att samla bevis mot
honom under ett års tid när de slutligen grep honom som misstänkt. Märkligt av polisen att inte gripa honom tidigt utan vänta så länge, och dessutom avlyssna prästens tjänstetelefon.
Och dessutom polisens spektakulära och dramatiska gripande,
vad var avsikten med detta drama?
Det är mycket märkligt som skett från polisens håll.
Senast redigerad av moshes 2020-06-17 kl. 01:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in