Citat:
Ursprungligen postat av
HarryScheinen
Tyvärr ja.
Egentligen behöver det ju inte vara så mycket gällande "allt"? Tyvärr tror jag att han olyckligt bar ett vapen, ett vapen han haft på kontoret över tid, antingen hans eget eller ett lånat (anledningarna kan vara många). Han ville ta hem vapnet pga efterkommande semestervecka, övermodigt tog han det i sin rockficka på kvällen. Precis som alla andra i 30 år har varit, var han fast övertygad om att ingen skulle tro att en farbror som han skulle bära ett vapen i rockfickan. Inte konstigare än så. Det var slumpartat på ett sätt, och impulsivt på ett annat, men, med under stark påverkan av alkohol (och ev i kombination med tabletter).
Han fick en snedtändning via alkohol och tabletter när han blev avvisad av Palme. Det svartnade, han tog tag i Olofs axel, främst för att försöka få hans uppmärksamhet en sista gång, tyvärr slet han upp vapnet typ en sekund efteråt på impuls, och råkade under en slags blackout och raseri/kränkthet smälla av. Jag tror inte att han hade för avsikt att skjuta honom. Min teori.
Jag kan bara instämma .OM SE är=GM så måste det ha gått till ungefär på det viset.
Det finns såklart frågetecken kring det förloppet också som tex VARFÖR LP aldrig nämnde nåt om att mördaren tog kontakt med OP före mordet tex.Ett vådaskott ungefär som på en älgjakt så sa SE själv i intervjun från -92 om hur han trodde mordet gick till.
Den intervjun i kombination med Rapportinslaget i april .86 och i viss mån SEs formulering i brevet till SA är nog de främsta skälen till att jag tror på hans skuld.
Sedan givetvis hans närvaro på platsen och avvikande vittnesmål som ändrades allteftersom att saker hade framkommit i media.
Vidare stämmer signalementet hyfsat väl iaf och dessutom hade SE en löpstil som stämmer exakt med hur LJ beskrev mördarens löpsstil på.
Kort sagt enligt logik och sannolikhet så landar jag i SE som GM.
MEN det där vapnet som CA hade i sin ägo .Det ger mig ingen ro.
Hade man hittat det oh efter provskjuting kunnat avfärdat det som mordvapnet så hade jag varit helt hundra på SE som GM.