2020-06-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Tror du att han gjorde allt ensam?

En person. Tillfället dök upp och.. 😱 En konspiration hade inte hållits hemlig så länge. Varför skulle t.ex någon välja en sån som. S.E att agera bödel. Antingen gjorde han det själv, eller så någon annan.
Citera
2020-06-16, 22:01
Medlem
JSelwyns avatar
Jag kan ju ha sett/läst fel men kände Sigge Cedergren och SE varandra? Några kopplingar till den vapensamlare som hela tiden "kopplas" ihop med SE?
Citera
2020-06-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Skitbra svar, ossmond, det är ju bara 140000 inlägg.
Hade inte tid förut, men för att hjälpa till lite så är grunden ungefär här (blir lite hopkok):
1) Ursprungligen postat av mvagrippa
Ingvar Carlsson hade alternativet att lägga utredningen på RPS och dess Rikspolischef Holger Romander. Detta var vad HR föreslog måndagen den tredje mars till Harald Fälth , statssekreterare hos Sten Wickbom på justitiedepartementet. Det blev kalla handen för Romander och RPS som fick klart för sig att regeringen föredrog Hans Holmer.
För PU hade det tveklöst varit bättre om ansvaret lagt på RPS och Romander. Han hade tveklöst inte satt sig själv som spaningsledare utan sett till att rätt person kom på rätt plats. Men det ville inte regeringen med IC i spetsen.
2)
Inlägg Idag, 01:15
Schlesien
Moderator

(Ursprungligen postat av mvagrippa
Han tog sig inte rollen utan fick den av Ingvar Carlsson. Som svensk polis är uppbyggd var Rikspolischefen Holger Romanders propå att få leda utredningen det riktiga . Men han fick den fjärde mars nobben av regeringen med statssekreterare Harald Fälth som budbärare.
Hela scenariot skildras av Gunnar Wall på ett mycket förtjänstfullt sätt i ”Mörkläggning”. Ett lästips.)

I onsdagens tvåtimmars direktsändning 10/6 -20 (eller om det var i någon av de tre försändningarna på svtplay) säger Lasse Lampers att det inte var något nytt att Hans Holmér ledde en brottsutredning. Holmér hade strax innan MOP lett en utredning om utpressning mot SJ och en om ett dubbelmord. Båda hade klarats upp snabbt, enligt Lampers*. Jag skriver det här för att jag aldrig sett dessa uppgifter på forumet.

*Samma Lars Olof Lampers som vid 43 års ålder gav ut SOU'n Det Grå Brödraskapet.
Citera
2020-06-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Det står dig fritt att tycka vad du vill. Jag gläds åt att du försöker använda huvudet. Fortsätt så!

Du bör läsa in dig på hur missbrukare fungerar. Tänkte du att en ensam gärningsman som CP eller CA var fria från substanser i blodet när de eventuellt sköt Palme?

Men, du får så klart ha din bestämda uppfattning, så har jag min. Ha en fortsatt festlig kväll.

Har du några belägg för att Engström var tablettmissbrukare?

Vet du vad tabletterna hette?

Var tabletterna förskrivna av läkare eller införskaffade på annat vis?

Vad var det för typ av smärta Engström led av?
Senast redigerad av DrSilverdufva 2020-06-16 kl. 22:10.
Citera
2020-06-16, 22:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Tror du det skulle vara "lättare" för SE att komma till mordplatsen då OP redan låg på rygg och ha möjlighet att se LJ på Tunnelgatan än att han gissat sig fram till att blod bubblade ur OPs mun när han väl blivit vänd efter mordet då GM redan var långt borta?

Det finns två olika hypoteser om SEs skuld. Den ena flyger inte. Inte ens med KPs galna fantasier.

Jag tycker du resonerar på ett bra sätt, och nyckeln kan finnas i just iakttagelser som mördaren inte gärna kan ha sett.

Engström säger också att han inte var först på plats.

Det enda alternativet måste då vara ifall morgontidningar och tv och radio redan hade gått ut med information dagen efter eller så om vad Hage, Glantz och andra gjorde när de kom fram.
Citera
2020-06-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
En person. Tillfället dök upp och.. 😱 En konspiration hade inte hållits hemlig så länge. Varför skulle t.ex någon välja en sån som. S.E att agera bödel. Antingen gjorde han det själv, eller så någon annan.
Vilket extremt sammanträffande att han gick ut precis samtidigt som Palme strövade förbi. Händer sånt i verkligheten?
Citera
2020-06-16, 22:13
Medlem
Palmemordet - Barndomsvännen : Stig är ingen mördare - SVT 10 Juni 2020

https://www.youtube.com/watch?v=SNdoMIL140o
Citera
2020-06-16, 22:17
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Har du några belägg för att Engström var tablettmissbrukare?

Vet du vad tabletterna hette?

Var tabletterna förskrivna av läkare eller införskaffade på annat vis?

Vad var det för typ av smärta Engström med av?

SE led av svår reumatism. Sedan orerade han väl själv om att han genomgått en operation där han blivit förgiftad i någon form av misstag? Han hade nog ett flertal olika tabletter utskrivna gissar jag på.

Och, huruvida han eventuellt missbrukade någon form av tabletter spekulerar jag kring. Men SE var ju en vuxen människa, rätt smart också, så nog visste han att kombinationen av ett par supar (whatever) med tablett lindrade värk och smärta mer, än var och en för sig. Och, att de gav ett visst "välbefinnande".
Citera
2020-06-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
SE led av svår reumatism. Sedan orerade han väl själv om att han genomgått en operation där han blivit förgiftad i någon form av misstag? Han hade nog ett flertal olika tabletter utskrivna gissar jag på.

Och, huruvida han eventuellt missbrukade någon form av tabletter spekulerar jag kring. Men SE var ju en vuxen människa, rätt smart också, så nog visste han att kombinationen av ett par supar (whatever) med tablett lindrade värk och smärta mer, än var och en för sig. Och, att de gav ett visst "välbefinnande".
Om det är som du beskriver så hade SE stupat på andra trappsteget! 😆😆
Citera
2020-06-16, 22:24
Medlem
Jag har hört detta innan, men för de som inte vet så var Palmes far Gunnar Palme verkställande direktör för försäkringsbolaget Thule (tidigare innehades dem av Palmes farfar).

Thule blev ju sedan Skandia, som sägs vara sätet för Stay Behind.
Sammanträffande?
Citera
2020-06-16, 22:28
Medlem
Citat:
Vilket extremt sammanträffande att han gick ut precis samtidigt som Palme strövade förbi. Händer sånt i verkligheten?

Mordet på Palme kändes också overkligt men lika fullt hände det. Tror på en långt mindre spännande mördare än vad många vill lansera. Och S-E är ju som vi hört svår att gå runt.
Citera
2020-06-16, 22:28
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Om det är som du beskriver så hade SE stupat på andra trappsteget! 😆😆

Hmm... en salongsberusad, packad eller påtänd människa besitter alltså inte förmågan att springa uppför en trappa? Åkte CP omkring i permobil i hela sitt liv?

I ärlighetens namn tror jag att SE hade vunnit mot CP om de två tävlat mot varandra längs tunnelgatan 1986, om inte så jämt skägg iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in