2020-06-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere

Du har misforstådd! Det jeg skrev/mente var at politiet sikkert holdt noen personer som de mistenkte under oppsynn i håpet at de kunne korrelere nettaktivitet med btc overføringer/mobildata/osv. og dermed kunne sirkle seg inn på de som hadde kunnskap til kryptokontoen, evt står bak kryptorigget.
F.e. RU kunne være en slik moduskandidat. Håper det forklarer hva jeg mente?

.....

1) Det er ikke bare bare å sende metadata, uansett om det er via btc eller xmr. Du trenger spesiell programvare til det. Du kan ikke gjøre det via lommeboken. Hadde det siste vært mulig, ja daaa hadde jeg vært enig
2) Jeg tror ikke motparten fikk med seg btc metadata i det hele tatt. Det kommer ikke fram i lommeboka, og det er ikke gitt at GM sjekket noe som blockchainexplorer, han trenger jo ikke.
3) Det er ikke mulig å kommunisere via xmr på samme måte som via btc. XMR har også mulighet til metadata (politiet sendte en melding), men problemet er når GM skal svare politiet! Man kan ikke se på transaksjonen utenfra, det er umulig med xmr. Alt må man sende GM en xmr mottakeradresse, og muligens det var det som lagret i mld politiet sendte. Alt annet er bare håpløs.

Jeg forstår hva du mente. Men, vi snakker om kun dager etter forsvinningen. Jeg vet ikke om politiet hadde rukket å finne frem til RU, eller den lånte id'en og mailadressen til sørlendingen.
Jeg tror politiet må ha tatt utgangspunkt i at DenAntatteMotpart muligens var en profesjonell kriminell bande, som satt nede på Balkan eller i Albania eller i Baltikum eller i Polen. Ett eller annet sted i Europa.

Poenget mitt var at hvis proffe kriminelle GM satt i andre enden, og ventet på å innkassere 80-90 millioner NOK i xmr, så ville de ha anstrengt seg litt og i det minste svart. Uansett om TH fikk hjelp av politiet eller ikke. De ville ha forsøkt å sende livsbevis, og de ville ha forsøkt å skynde på løsepengebetalingen.

Derfor mener jeg at manglende svar beviser at DenAntatteMotpart egentlig ikke finnes. At det hele er spill for galleriet, et forsøk på å villede politiet. Drap forsøkt fordekt som kidnapping.
Citera
2020-06-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Først, man "etterforsker" ikke øyenvitner, man tar opp forklaring fra de, de får fortelle hva de har sett.

Du har ingen belegg for å hevde at øyenvitnet i Ås "er den siste personen som har sett henne". Du vet heller ikke hvordan politiet fulgte opp dette tipset.

Du har ingen belegg for å hevde at "å dukke opp uniformert og dermed sette hennes liv i fare" har noen realiteter ved seg. TH kjørte inn på bensinstasjonen på Knatten 20 minutter etter at han la på røret. TH hadde et valg. Førstevalget hans, TH kunne ha insistert på at sivilt politi måtte komme til Sloraveien 4. Da måtte han ha holdt seg i ro og ventet noe lenger tid, slik at politiet fikk områ seg. I stedet aksepterte TH politiets forslag om å møte han på bensinstasjonen.

Du har ingen belegg for å hevde at politiet skal ha satt AEHs liv i fare ved å sende noen Bitcoins. Du vet heller ikke om politiet sendte disse Bitcoinene på vegne av TH. Du vet alt for lite om omstendighetene til å kunne uttale deg om dette.

Hei. Det gikk litt fort, så jeg antok du skjønte hva meg mente - altså å etterforske opplysningene gitt fra et øyenvitne. Men OK - du vinner poeng på norskkunnskaper, om det gleder deg. Poenget er likevel det samme. Nei, jeg vet ikke hvordan de fulgte opp tipset, men jeg vet at hun ikke ble kalt inn til et mer omfattende intervju på stasjonen, at hun ikke ble intervjuet av psykolog for en vurdering av kredibilitet, at de ikke har bedt publikum komme med tips om en rød BMW den dagen og at det har vært helt tyst om dette tipset. Skandaløst og dårlig.

Ikke belegg for å si at de satte hennes liv i fare ved å dukke opp uniformert, når det eksplisitt sto i brevet fra kidnapperne at politi ikke skulle involveres? Ut fra det jeg har lest hadde Hagen opplyst politiet om innholdet i brevet. Da må vel politiet selv skjønne så mye at de ikke skal dukke opp uniformert. Hele poenget med å ikke møtes hjemme var jo frykt for at Sloraveien var under oppsyn - ikke sant?

Ikke belegg for å si at hun var den siste som så henne? Selvsagt igjen omtrentlig fra min side. Neida, kidnapperne har sett henne etter det, og kanskje andre også. Men av dem vi vet om er hun den siste. Og da er det regelrett skandaløst av politiet å ikke følge opp dette på en grundigere måte. Og dette kommer det til å bli mye debatt om skal jeg love deg.

Angående bitcoins. Her er det jo politiet selv som har hevdet at de sendte den koden ved en feiltakelse. Pytt pytt, bare noen kidnappere som får falske forventinger om at penger er på vei innen en uke...

Edit: Jeg glemte å ta med et siste poeng: Det heter fra dem og ikke fra de.... Og "har noen realiteter ved seg" er tvilsom norsk
Senast redigerad av Theresev97 2020-06-16 kl. 19:16.
Citera
2020-06-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Kan man inte också säga att TH hade "magkänsla" och därför ringde henne så många gånger den aktuella förmiddagen då hon inte svarade, för att sedan vid lunchtid åka hem och se efter var hon var.
Någon har ju sagt att han inte brukade ringa hem vid den tiden på dagen och man tycker att det var så många gånger. (TH har ju förklarat att de hade något att tala om angående Kvitfjell.
Om AE förväntades svara men inte svarade kan ju RH fått en känsla av att allt inte stod rätt till.
Hantverkaren som behövde prata med henne, kanske han försökte kontakta TH också, då AE inte svarade?
I så fall kan ju TH ha blivit naturligt orolig.

Her er det jo lett for politiet å gjøre et statistisk søk. Av alle ganger TH har ringt kona si på mobilen, hvor ofte har hun verken svart eller ringt tilbake innen 20 minutter? Antar man kan se dette på historiske mobildata. Om hun som svarer i 99% av tilfellene, er det selvsagt naturlig at han både blir bekymret og får dårlig magefølelse.
Citera
2020-06-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Svaret jeg fikk var et klart og tydelig "ja", man mottar dusør også dersom man gir opplysninger som fører til funn av AEH direkte til politiet.

VG har artikkel i dag som er blitt oppdatert 16:14. Det er også kommentarfelt.

Alle skjønner jo at det ikke går an at en som selv er mistenkt og siktet i en drapssak, skal ta imot og sile tipsene selv.

Så, nå heter det seg at Holden samarbeider med Hrenovica. For å hindre at TH skal få mulighet til å sortere ut tips selv.
"– Det er kun meg selv og en annen advokat i advokatfirmaet Hjort som har tilgang til e-postkontoene. I utgangspunktet vil alt vi mottar bli videresendt politiet, og jeg er i dialog med politiadvokat Hrenovica om hvordan dette skal gjennomføres, sier Holden.

– Tom Hagen har følgelig ingen mulighet til å «sortere ut» innkomne tips før de oversendes politiet, legger han til.

– Vi vil fortsette arbeidet med å ta imot tips og sende disse til politiet, sier Holden.
Dette her er virkelig et underlig skuespill.

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opXq9R/politiet-ut-mot-hagen-dusoer-en-forutsetning-at-tipsene-gaar-direkte-til-politiet
Citera
2020-06-16, 19:16
Medlem
Citat:

Alle skjønner jo at det ikke går an at en som selv er mistenkt og siktet i en drapssak, skal ta imot og sile tipsene selv.

Så, nå heter det seg at Holden samarbeider med Hrenovica. For å hindre at TH skal få mulighet til å sortere ut tips selv.
"– Det er kun meg selv og en annen advokat i advokatfirmaet Hjort som har tilgang til e-postkontoene. I utgangspunktet vil alt vi mottar bli videresendt politiet, og jeg er i dialog med politiadvokat Hrenovica om hvordan dette skal gjennomføres, sier Holden.

– Tom Hagen har følgelig ingen mulighet til å «sortere ut» innkomne tips før de oversendes politiet, legger han til.

– Vi vil fortsette arbeidet med å ta imot tips og sende disse til politiet, sier Holden.

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opXq9R/politiet-ut-mot-hagen-dusoer-en-forutsetning-at-tipsene-gaar-direkte-til-politiet

TH har vel skjønt at han dreit på draget.
Citera
2020-06-16, 19:20
Medlem
Jeg har fått tips om at TH eier et litt avsidesliggende bolighus på Fåvang, har fått info om ca hvor det skal ligge men klarer dessverre ikke å finne det da det ikke ligger ute offentlig info om hvem som eier hva.
Citera
2020-06-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Vil anta at det er første mann til mølla med avgjørende info som får ti mill, og tror nok det hadde kommet inn tips allerede i dag hvis noen som vet dette vil gi tips.
Det som er litt rart er at dette bmw-tipset ikke har blitt viet oppmerksomhet av VG, de bruker jo ellers masse spalteplass på alt mulig gammelt oppgulp i denne saken.
Siden halve Norge er uten TV2, så er det ikke sikkert at dette har nådd ut til publikum som kam sitte på info om bilen.

Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut at det strømmer på med tips om hvor Anne Elisabeth befinner seg ... Det kan vel være flere som vet, men neppe så veldig mange.
Citera
2020-06-16, 19:23
Medlem
Legokatts avatar
"Slepespor i Sl*raveien" passer ikke sammen med "våken dame som sitter i bil"
Citera
2020-06-16, 19:24
Medlem
Citat:

Og hva er det som er underlig? Jeg synes Tom Hagen har rett til å innhente akkurat de tips han vil og formidle det han vil til politiet. Han er en fri mann som alle andre, og retten har to ganger kommet fram til at det ikke finnes skjellig grunn til mistanke. Det som er underlig, er at politiet opprettholder siktelsen etter at retten har kommet fram til dette. Nå er det jo faktisk en grunn til at vi har domstoler og rettslige vurderinger. Med andre ord, Tom Hagen står fri til å sende inn de tipsene han vil til politet og har like lite plikt til å sende inn alt som det du, jeg og VG har. Jeg synes Holden er for snill med politiet her - spesielt i lys av at det nå fremgår at politiet har unnlatt å etterforske viktige og sentrale spor på en seriøs måte.
Citera
2020-06-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
"Slepespor i Sl*raveien" passer ikke sammen med "våken dame som sitter i bil"

Jeg undersøkte dette med en overlege på et sykehus i dag . Jo, det passer sammen. Om du bedøver offeret ( i dette tilfelle AEH) med f.eks. Curasit, vil hun sovne inn umiddelbart. Stoffet er muskelavslappende, så det kan komme urin og avføring umiddelbart, og da snakker vi om sekunder. Siden kan hun våkne opp etter et par timer, og da f.eks. se bustete og forfjamset ut i baksetet av en BMW.
Senast redigerad av Theresev97 2020-06-16 kl. 19:30.
Citera
2020-06-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
TH har vel skjønt at han dreit på draget.

Ja. Det aner meg at Svein Holden har en vanskelig jobb.

SH må jo ha forstått at det ikke gikk an at TH skulle få anledning til å sile tipsene selv. SH må ha prøvd å forklare dette for TH. Allikevel måtte han fremstille dusør-opplegget slik han hadde fått beskjed om, på direktesendt TV.

Da opplegget for dusøren ble møtt med sterke motforestillinger og reaksjoner, fra politiet, fra medier og fra allmennheten, måtte TH gi seg. Men først da.
Citera
2020-06-16, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Svaret jeg fikk var et klart og tydelig "ja", man mottar dusør også dersom man gir opplysninger som fører til funn av AEH direkte til politiet.
Fordi TH vet godt at hun kan ikke finnes etter nesten to år (i vannet..?). Han leide ikke idioter til dette.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in