Citat:
Ursprungligen postat av
Havhest
Det går ikke an å skjønne så mye om denne saken, før man forstå litt mer om kryptovaluta, og mulighetene rundt det. Veldig intressant, men helt kryptisk

Det som gjør saken meget spesielt er at i virkeligheten så har politiet ekstremt lite å gå på: ingen dna, ingen fingeravtrykk, ingen videobilder, ingen vitner, ingen biler, ingen avslørende mobildata, nada, null.
Det eneste de har, hvor de er 100% sikre at en eller annen fysisk person står bak, er noe kryptokontoer og krypterte epost, det er alt. Og også disse er blindspor, de kommer ikke videre med det. Utrolig.
Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Synes du gjør et ulogisk hopp her, at du tar det for gitt at politiet holder kryptokonto-eierne under oppsyn?
Du har misforstådd! Det jeg skrev/mente var at politiet sikkert holdt noen personer som de mistenkte under oppsynn i håpet at de kunne korrelere nettaktivitet med btc overføringer/mobildata/osv. og dermed kunne sirkle seg inn på de som hadde kunnskap til kryptokontoen, evt står bak kryptorigget.
F.e. RU kunne være en slik moduskandidat. Håper det forklarer hva jeg mente?
Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Hvis det var ekte utenlandske kidnappere ville de vel ha takket ja til invitasjonen om å gå over til å kommunisere i Monero og all videre kommunikasjon ville da ha blitt skjult. Det kunne avtales hvordan fremvise livsbevis, løsepengesum og løslatelse av AEH.
1) Det er ikke bare bare å sende metadata, uansett om det er via btc eller xmr. Du trenger spesiell programvare til det. Du kan ikke gjøre det via lommeboken. Hadde det siste vært mulig, ja daaa hadde jeg vært enig
2) Jeg tror ikke motparten fikk med seg btc metadata i det hele tatt. Det kommer ikke fram i lommeboka, og det er ikke gitt at GM sjekket noe som blockchainexplorer, han trenger jo ikke.
3) Det er ikke mulig å kommunisere via xmr på samme måte som via btc. XMR har også mulighet til metadata (politiet sendte en melding), men problemet er når GM skal svare politiet! Man kan ikke se på transaksjonen utenfra, det er umulig med xmr. Alt må man sende GM en xmr mottakeradresse, og muligens det var det som lagret i mld politiet sendte. Alt annet er bare håpløs.
Citat:
Ursprungligen postat av
Monsen
kan politiet ha hatt nytte av å agere med to roller? Altså agert som TH, men også i hemmelighet agert som mottaker? Jeg tenker da på at det er sagt at det er flere mottakere som inngår i transaksjonene. Er en slik hemmelig dobbeltrolle noe politiet kan ha utnyttet for å teste TH sine ferdigheter?
Det virker at politiet sendte kodede meldinger 2.11 og 13.11 liksom de kom fra TH uten at TH visste om det (planen til TH var å ikke reagere i det hele tatt for å få GM over til en annen kommunikasjonsplatform, dette etter oppfordring av selve politiet). Og i tillegg hadde politiet en rolle 2 med å sende mld til 0.0007 btc, derfra 3 med metadata.
Jeg tror de brukte 0.0007 btc for at TH eller familie ikke skulle fatte mistanke, for dem virket det kun liksom det tikket inn meldinger at "det hastet". Mens politiet prøvde å finne ut hvem reagerte på disse overføringer i det skjulte, og dermed muligens kunne koble til kryptorigget.
Jeg tror TH aldri selv sjekket kryptokonto på nettet i det hele tatt. Men ja, han var nok sikkert en av de som var under oppsynn.
PS - jeg tror ikke politiet er særlig glad for at dobbelspillet deres har kommet i dagslyset, det blottlegger jo måten de har arbeidet og muligens fortsatt arbeider. Det er heller ikke gitt at familien har fått vite alle detaljer. Det er noe etiske dilemaer rundt dette.