2020-06-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97
Å unnlate å etterforske et øyenvitne som er den siste personen som har sett henne kan jo oppfattes som "en liten feil". Eller å dukke opp uniformert og dermed sette hennes liv i fare en annen "liten feil" eller å ved en feiltakese sende en Bitcoin kode.. Og det fortsetter.....

Først, man "etterforsker" ikke øyenvitner, man tar opp forklaring fra de, de får fortelle hva de har sett.

Du har ingen belegg for å hevde at øyenvitnet i Ås "er den siste personen som har sett henne". Du vet heller ikke hvordan politiet fulgte opp dette tipset.

Du har ingen belegg for å hevde at "å dukke opp uniformert og dermed sette hennes liv i fare" har noen realiteter ved seg. TH kjørte inn på bensinstasjonen på Knatten 20 minutter etter at han la på røret. TH hadde et valg. Førstevalget hans, TH kunne ha insistert på at sivilt politi måtte komme til Sloraveien 4. Da måtte han ha holdt seg i ro og ventet noe lenger tid, slik at politiet fikk områ seg. I stedet aksepterte TH politiets forslag om å møte han på bensinstasjonen.

Du har ingen belegg for å hevde at politiet skal ha satt AEHs liv i fare ved å sende noen Bitcoins. Du vet heller ikke om politiet sendte disse Bitcoinene på vegne av TH. Du vet alt for lite om omstendighetene til å kunne uttale deg om dette.
Citera
2020-06-16, 16:59
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Hvilken risiko er størst?
1. Kjøre gjennom Ås med en vettskremt gammel dame i baksetet, med låste dører og sotede vinduer?
2. Planlegge partnerdrap den dagen hun har en avtale med elektrikeren?

Enig! AEH hadde avtale med en elektrikere den dagen, om å bytte noen lamper på kjøkkenet.
Elektrikeren ringte AEH kl 09:48, uten å få svar.
Risiko for å hente ut en person fra innerst i Sl*raveien er høy, uansett hvem som står bak. Samtidig er huset i seg selv ganske skjermet.
Telefonaktiviteten til AE den morgenen var høy, så det er nesten et under at noen har klart å overmanne henne i et ledig øyeblikk. Samtidig vet vi at det har skjedd, og at forbrytelsen med stor sannsynlighet er planlagt.

Avtalen med elektrikeren var kun en ringeavtale. Han skulle ikke komme den dagen, men de hadde avtalt å ringes for å gjøre nærmere avtale om besøk. Men likevel, enda et element å styre unna.

Hadde jeg vært kidnapper, og overfalt noen såpass brutalt som det tydeligvis har skjedd her, så ville jeg sørget for transport av gissel liggende kneblet og stripset på hender og føtter. I bagasjerom eller under teppe. Nå tyder imidlertid etterforskningen på at hun ikke har forlatt Sl*raveien i live, så da har det neppe vært nødvendig med slike tiltak.
Citera
2020-06-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Jeg tror nok at hun visste at noe skulle skje med henne ja. En magefølelse. De hadde jo vært sammen i 50 år, så hun har jo lært seg å kjenne han på denne tiden. Blikkontakt som forteller at han vil drepe henne, men samtidig oppfører seg helt vanlig. Det er jo ikke bare å komme seg unna heller. Hun kan jo ikke liksom flykte når hun ikke har noe håndfast, men bare blikk og magefølelse. Må jo ha vært helt forferdelig for henne den siste tiden. Hun virker jo ganske sikker denne Irene, men samtidig vet man at man har lett for å tro at man har sett en person som betyr mye i den ene eller andre setingen, men så kan det vise seg at personen bare liknet litt. Vanskelig å si. Men hun sier jo at damen "tok kontakt med henne" med blikkontakt, og sa "hjelp meg" med leppene. Vet ikke, ekkel lesning ihvertfall.

Kan man inte också säga att TH hade "magkänsla" och därför ringde henne så många gånger den aktuella förmiddagen då hon inte svarade, för att sedan vid lunchtid åka hem och se efter var hon var.
Någon har ju sagt att han inte brukade ringa hem vid den tiden på dagen och man tycker att det var så många gånger. (TH har ju förklarat att de hade något att tala om angående Kvitfjell.
Om AE förväntades svara men inte svarade kan ju RH fått en känsla av att allt inte stod rätt till.
Hantverkaren som behövde prata med henne, kanske han försökte kontakta TH också, då AE inte svarade?
I så fall kan ju TH ha blivit naturligt orolig.
Citera
2020-06-16, 17:03
Medlem
GG99Slayers avatar
Vitne observerte denne bilen og kvinnen, kl12.30 ca.

AEH ble borte 09:14 eller siste livstegn som politiet sier, kan jo hende hun ble borte før..

Derfor er det vel liten sannsynlighet at dem driver å loker rundt i ås sentrum, 3.5timer etter siste livstegn?
Citera
2020-06-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Nja, nå sjekka de ikke søpledunken i Sloraveien før den ble tømt.. så slik aldeles himmelstormende sjokkert blir jeg vel ikke om dette tipset skulle være ignorert.
Forresten, bilen som ble sett på Ås rimer jo bra med teorien til han synske fyren som kom med noen greier med en nedbrent hytte og Bunnefjorden. Rett i nabolaget til Ås det jo. Kanske BMW gutta skulle på hyttetur?

Kan du utdype det med hyttebrannen i Bunnerfjorden? Det er en helt nedbrent hytte ved veien akkurat der man kjører opp mot Nesodden fra fjorden. Prøvde å google men fant ikke noe.

Edit: Denne:
https://www.google.com/maps/@59.7159904,10.710514,3a,75y,217.37h,85.03t/data=!3m6!1e1!3m4!1sO83gEDENmQ-ybXFWaSsYAQ!2e0!7i13312!8i6656

Den var i alle fall nedbrent, usikker på om bildet er fra før den brant eller om noen har bygga den opp igjen.

Edit 2: Sorry for mye redigering og rot, ser nå at bildet på Google Maps er fra juli 2018, så det var før den brant.
Senast redigerad av katastrofetanken 2020-06-16 kl. 17:15.
Citera
2020-06-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97
Å unnlate å etterforske et øyenvitne som er den siste personen som har sett henne kan jo oppfattes som "en liten feil". Eller å dukke opp uniformert og dermed sette hennes liv i fare en annen "liten feil" eller å ved en feiltakese sende en Bitcoin kode.. Og det fortsetter.....

Ehh, nytt lavmål på tråden...
Etterforske «øyenvitne»?
Hva med politiet som allerede har sagt at denne observasjonen er sjekket ut av saken?
Citera
2020-06-16, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Det var jo det han foreslo selv i avhør, at en bil hadde kjørt inn i garasjen og dopet ned AEH. Finner ikke link, men vet jeg har lest det et sted.

Ja, riktig, og at de hadde tatt en nøkkel derfra. Politiet drev jo undersøkelse der, men uskker på om de har kommet fram til noe.
Citera
2020-06-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katastrofetanken
Kan du utdype det med hyttebrannen i Bunnerfjorden? Det er en helt nedbrent hytte ved veien akkurat der man kjører opp mot Nesodden fra fjorden. Prøvde å google men fant ikke noe.

https://www.google.com/maps/@59.7159904,10.710514,3a,75y,217.37h,85.03t/data=!3m6!1e1!3m4!1sO83gEDENmQ-ybXFWaSsYAQ!2e0!7i13312!8i6656

Den var i alle fall nedbrent, usikker på om bildet er fra før den brant eller om noen har bygga den opp igjen.

Edit 2: Sorry for mye redigering og rot, ser nå at bildet på Google Maps er fra juli 2018, så det var før den brant.

Den hytta er eid av en MC-klubb, men finner ikke noe sted noe om at den har brent ned, eller når. Noen som vet? Litt rart at det står oppført seks eiere, men ingen av dem er interessert i å gjøre noe mer med den etter brannen? Jeg har kjørt forbi der for ikke lenge siden og sett at den står som et utbrent vrak fortsatt.
En av eierne har bilder av en sølvgrå BMW på Facebook hvis man blar litt tilbake. En av kommentarene er: Strøkent foliert.
Gidder ikke nevne navn, det er lett å søke opp.
Noen som kan si noe mer om hva storyen bak her skulle være? Ikke fått det med meg.
Senast redigerad av katastrofetanken 2020-06-16 kl. 17:48.
Citera
2020-06-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katastrofetanken

Det er ikke den. Om du søker på "Winger" i tråden finner du den blant de tidligere innleggene.
Citera
2020-06-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det går ikke an å skjønne så mye om denne saken, før man forstå litt mer om kryptovaluta, og mulighetene rundt det. Veldig intressant, men helt kryptisk

Det som gjør saken meget spesielt er at i virkeligheten så har politiet ekstremt lite å gå på: ingen dna, ingen fingeravtrykk, ingen videobilder, ingen vitner, ingen biler, ingen avslørende mobildata, nada, null.
Det eneste de har, hvor de er 100% sikre at en eller annen fysisk person står bak, er noe kryptokontoer og krypterte epost, det er alt. Og også disse er blindspor, de kommer ikke videre med det. Utrolig.

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Synes du gjør et ulogisk hopp her, at du tar det for gitt at politiet holder kryptokonto-eierne under oppsyn?
Du har misforstådd! Det jeg skrev/mente var at politiet sikkert holdt noen personer som de mistenkte under oppsynn i håpet at de kunne korrelere nettaktivitet med btc overføringer/mobildata/osv. og dermed kunne sirkle seg inn på de som hadde kunnskap til kryptokontoen, evt står bak kryptorigget.
F.e. RU kunne være en slik moduskandidat. Håper det forklarer hva jeg mente?

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hvis det var ekte utenlandske kidnappere ville de vel ha takket ja til invitasjonen om å gå over til å kommunisere i Monero og all videre kommunikasjon ville da ha blitt skjult. Det kunne avtales hvordan fremvise livsbevis, løsepengesum og løslatelse av AEH.
1) Det er ikke bare bare å sende metadata, uansett om det er via btc eller xmr. Du trenger spesiell programvare til det. Du kan ikke gjøre det via lommeboken. Hadde det siste vært mulig, ja daaa hadde jeg vært enig
2) Jeg tror ikke motparten fikk med seg btc metadata i det hele tatt. Det kommer ikke fram i lommeboka, og det er ikke gitt at GM sjekket noe som blockchainexplorer, han trenger jo ikke.
3) Det er ikke mulig å kommunisere via xmr på samme måte som via btc. XMR har også mulighet til metadata (politiet sendte en melding), men problemet er når GM skal svare politiet! Man kan ikke se på transaksjonen utenfra, det er umulig med xmr. Alt må man sende GM en xmr mottakeradresse, og muligens det var det som lagret i mld politiet sendte. Alt annet er bare håpløs.

Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
kan politiet ha hatt nytte av å agere med to roller? Altså agert som TH, men også i hemmelighet agert som mottaker? Jeg tenker da på at det er sagt at det er flere mottakere som inngår i transaksjonene. Er en slik hemmelig dobbeltrolle noe politiet kan ha utnyttet for å teste TH sine ferdigheter?
Det virker at politiet sendte kodede meldinger 2.11 og 13.11 liksom de kom fra TH uten at TH visste om det (planen til TH var å ikke reagere i det hele tatt for å få GM over til en annen kommunikasjonsplatform, dette etter oppfordring av selve politiet). Og i tillegg hadde politiet en rolle 2 med å sende mld til 0.0007 btc, derfra 3 med metadata.
Jeg tror de brukte 0.0007 btc for at TH eller familie ikke skulle fatte mistanke, for dem virket det kun liksom det tikket inn meldinger at "det hastet". Mens politiet prøvde å finne ut hvem reagerte på disse overføringer i det skjulte, og dermed muligens kunne koble til kryptorigget.
Jeg tror TH aldri selv sjekket kryptokonto på nettet i det hele tatt. Men ja, han var nok sikkert en av de som var under oppsynn.

PS - jeg tror ikke politiet er særlig glad for at dobbelspillet deres har kommet i dagslyset, det blottlegger jo måten de har arbeidet og muligens fortsatt arbeider. Det er heller ikke gitt at familien har fått vite alle detaljer. Det er noe etiske dilemaer rundt dette.
Citera
2020-06-16, 18:48
Medlem
Har fått tips om at TH har et bolighus ca 20 mil fra Lørenskog, kommer tilbake med mer når jeg får gravd litt i saken.
Citera
2020-06-16, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Jeg tillot meg å sende et spørsmål til tips@FinnAnneElisabeth.no:

Mottar man dusøren dersom man gir opplysninger som fører til funn av AEH direkte til politiet?

Er spent på et eventuelt svar.

Svaret jeg fikk var et klart og tydelig "ja", man mottar dusør også dersom man gir opplysninger som fører til funn av AEH direkte til politiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in