Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
JG svamlar som vanligt.
Det handlar om bilnyckeln men han förklarar inte varför.
Apropå ingenting.
M: så att, å Hanna, Stefan fru, jag umgås med henne precis lika mycke och även om hon, du vet när man börjar tänka tillbaka å, och om, om, om dom skulle vara som bräcklig som en som person som skulle försöka utföra sån här, har dom planterat idéer i mitt huvud så att säga
P: Mmm, mmm
M: Ehh en, en bilnyckel, de finns bara en bilnyckel sa Hanna till mej ehh och den va hos henne, så Stefan kunde inte ha använts deras bil sa hon
P: Okey
M: Å jag lånade deras bil för, för tre veckor sen, å då Stefan säger till mej, se till att du inte tappar bort nyckeln, för jag är ganska glömsk, se till att du inte tappar bort nyckeln för de är den enda nyckel vi har.
P: Mmm
M: Å då kom jag å tänka, har dom planterat den idéen i mitt huvud så att säga
P: Mmm
(Skrivfelen finns redan i protokollet, det är inte jag som har gjort dem)
Ja, det är inte lätt att säkert veta vad han menar.
Men jag tänker att det skulle kunna handla om att JG känner att HD/SD har något som dom vill förmedla till honom; dvs plantera tanken att eftersom nyckeln var hos HD så kunde SD inte tagit bilen.
Här känner jag nästan att det viktigaste budskapet han har är att han är misstänksam mot dom (vad han än säger så läcker det ut på något sätt). Att någon planterar tankar hos en, hur ofta tänker man den tanken mot någon som man inte tror är skyldig?
Hans samtal till polisen om att söka i HDs hus är ju en till sådan misstanke han ofrivilligt har. Han vill ju tro att de är oskyldiga, men hans misstankar sipprar liksom ut överallt hela tiden. Han vill att man ska hitta Lena säger han, om hon nu skulle vara tillfångatagen i HDs hus och Lena är inlåst där medan de är i USA. Oroliga tankar.
Någonstans tror jag inte riktigt på JG när han berättar om varför han inte berättade för polisen om SDs tankar på att avsluta familjens liv. Jag får även här en vag känsla av att JG egentligen inte vill avslöja detta för att han någonstans är orolig för att SD "om" han skulle vara oskyldig. Att han inte vill "ange" honom, men att misstanken finns där.
Om man känner sig helt säker på att någon är oskyldig, då tror jag inte att att man är så orolig för att det man berättar kommer att bidra till att han åker dit fast han är oskyldig. Jag ser att JGs tankar snurrar runt tanken ATT SD är skyldig, och/eller HD. Därav hans ängslan.