2020-06-16, 15:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu blir jag nyfiken.
VILKEN idé tänkte JG att de hade planterat i hans huvud?

Eftersom det samtalet är så tidigt i utredningen, så känns hans tanke extra intressant. Det känns som att det kommer från honom själv och inte från diskussioner med andra eller något han läst på flashback.

JG svamlar som vanligt.
Det handlar om bilnyckeln men han förklarar inte varför.
Apropå ingenting.
M: så att, å Hanna, Stefan fru, jag umgås med henne precis lika mycke och även om hon, du vet när man börjar tänka tillbaka å, och om, om, om dom skulle vara som bräcklig som en som person som skulle försöka utföra sån här, har dom planterat idéer i mitt huvud så att säga
P: Mmm, mmm
M: Ehh en, en bilnyckel, de finns bara en bilnyckel sa Hanna till mej ehh och den va hos henne, så Stefan kunde inte ha använts deras bil sa hon
P: Okey
M: Å jag lånade deras bil för, för tre veckor sen, å då Stefan säger till mej, se till att du inte tappar bort nyckeln, för jag är ganska glömsk, se till att du inte tappar bort nyckeln för de är den enda nyckel vi har.
P: Mmm
M: Å då kom jag å tänka, har dom planterat den idéen i mitt huvud så att säga
(Skrivfelen finns redan i protokollet, det är inte jag som har gjort dem)
Citera
2020-06-16, 16:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
JG svamlar som vanligt.
Apropå ingenting.
M: så att, å Hanna, Stefan fru, jag umgås med henne precis lika mycke och även om hon, du vet när man börjar tänka tillbaka å, och om, om, om dom skulle vara som bräcklig som en som person som skulle försöka utföra sån här, har dom planterat idéer i mitt huvud så att säga
M: Ehh en, en bilnyckel, de finns bara en bilnyckel sa Hanna till mej ehh och den va hos henne, så Stefan kunde inte ha använts deras bil sa hon
M: Å jag lånade deras bil för, för tre veckor sen, å då Stefan säger till mej, se till att du inte tappar bort nyckeln, för jag är ganska glömsk, se till att du inte tappar bort nyckeln för de är den enda nyckel vi har.

Ja, det är inte lätt att säkert veta vad han menar.

Men jag tänker att det skulle kunna handla om att JG känner att HD/SD har något som dom vill förmedla till honom; dvs plantera tanken att eftersom nyckeln var hos HD så kunde SD inte tagit bilen.

Här känner jag nästan att det viktigaste budskapet han har är att han är misstänksam mot dom (vad han än säger så läcker det ut på något sätt). Att någon planterar tankar hos en, hur ofta tänker man den tanken mot någon som man inte tror är skyldig?

Hans samtal till polisen om att söka i HDs hus är ju en till sådan misstanke han ofrivilligt har. Han vill ju tro att de är oskyldiga, men hans misstankar sipprar liksom ut överallt hela tiden. Han vill att man ska hitta Lena säger han, om hon nu skulle vara tillfångatagen i HDs hus och Lena är inlåst där medan de är i USA. Oroliga tankar.

Någonstans tror jag inte riktigt på JG när han berättar om varför han inte berättade för polisen om SDs tankar på att avsluta familjens liv. Jag får även här en vag känsla av att JG egentligen inte vill avslöja detta för att han någonstans är orolig för att SD "om" han skulle vara oskyldig. Att han inte vill "ange" honom, men att misstanken finns där.

Om man känner sig helt säker på att någon är oskyldig, då tror jag inte att att man är så orolig för att det man berättar kommer att bidra till att han åker dit fast han är oskyldig. Jag ser att JGs tankar snurrar runt tanken ATT SD är skyldig, och/eller HD. Därav hans ängslan.
Citera
2020-06-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ev psykopati och narcissism hos GM i detta fall är väl självklart en bidragande orsak till mordet eller vad menar du? En frisk människa hade väl knappast mördat Lena hur jobbig hon än var?

Du får skilja på orsak och ursäkt dessutom. Det är två olika saker. Finns ingen ursäkt för mord men däremot orsak.

Du får läsa mitt inlägg igen där jag skiljer på orsak och ursäkt. Det är inte svårt att förstå skillnaden på.

Psykopati och narcissism är en bidragande orsak till mordet, men ingen ursäkt. Den diagnosen ger ingen förmildrande omständighet när man mördat någon
Citera
2020-06-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jodå, som jag sagt tidigare så har jag läst och förstått en hel del av sådana beroende-relationer där en "stark" människa är i en relation med en psykopat.
Men genom att ständigt hänvisa till olika modeller som detta expertvittne rör sig med, slipper vi
undan vidare analys.
Hur kommer det sig att en stark människa som egentligen kan tänka rätt så bra, hamnar i en sådan relation över huvud taget?
Man måste ändå få se på den konkreta aktuella situationen, relationen, inte bara göra LW ansvarsfri genom att peka på klassiska genomsnittsmodeller, framtagna på en psykologisk institution.
Om man ska se det så är ju även SD utan skuld, psykopati och narcissism anses ju obotligt
och mycket svårt att klassa som kliniska diagnoser.
Man kan nu fortsätta fråga var SD fått dessa kroniska tillstånd ifrån?
Jo kanske hans uppväxt.
Inte bara LW:s uppväxt som spelar in ..

Båda är/var ju präglade av destruktiva omständigheter då och senare i livet-

Man kan aldrig ursäkta ett mord på det viset.
Men man kan förstå (bidragande) orsak - verkan.

Precis som du säger. Man kan aldrig ursäkta ett mord, även om man hittar orsaken.
Citera
2020-06-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
JG svamlar som vanligt.
Apropå ingenting.

Utifrån detta, samtal till polis om HD och från chatt SD JG, framgår att JG undrar och våndas. Och SD verkar i närmaste njuta av det. "Bara jag vet om jag har med mordet att göra eller inte." Ändå fortsätter JG att stå bakom SD.
Citera
2020-06-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Men vart vill du komma? Oavsett den bidragande orsaken, som många mördare vill framhävda som förmildrande, så vad skulle det vara? Är psykopati, narcissism en sådan? Men det ger inte en tillstymmelse som ursäkt för att man mördat någon. Psykopati och narcissism är inte ovanligt att mördare besitter. Vi har ett rättssystem där mord bedöms som mord, oavsett upprinnelsen till det.

Jaha ja det skrev jag ju just att jag vet. Jag skrev: Man kan aldrig ursäkta ett mord på det viset.
Men man kan förstå (bidragande) orsak - verkan.

Ja mord är mord och ska bedömas som mord naturligtvis.
Men som du kanske vet intresserar sig både utredare och Flashback för hela bilden,
inte bara att ett mord begåtts, utan hur det hela gått till från början till slut.
Inte bara intressant för att deras personligheter kan vara av intresse, utan där kan också
finnas indicier eller annat som kan leda till bevis i bästa fall.
Man behöver ha en helhetsbild.
Även för att sätta bevisen i ett sammanhang!
Citera
2020-06-16, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Kanske 17/6 när åklagarna ska komplettera överklagan?

Spännande att se vad åklagaren har för nya bevis/indicier som de ska komplettera överklagan med i morgon!
Citera
2020-06-16, 17:45
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Spännande att se vad åklagaren har för nya bevis/indicier som de ska komplettera överklagan med i morgon!
Ja det ska bli jättespännande.
Citera
2020-06-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Utifrån detta, samtal till polis om HD och från chatt SD JG, framgår att JG undrar och våndas. Och SD verkar i närmaste njuta av det. "Bara jag vet om jag har med mordet att göra eller inte." Ändå fortsätter JG att stå bakom SD.

Citat MGM: "Bara jag vet om jag har med mordet att göra eller inte" ... slut citat /

MGM kanske bara skojade lite med sin kamrat när MGM sade just så, MGM kanske roades lite grann av att skämta med sin kompis, så kan det ju mycket väl ha varit.

MGM har ju också ett vattentätt alibi för mordkvällen då MGM satt hemma på B-vägen med sin Laptop klockan 23:34:16 till klockan 23:34:17 och det har ju klart och tydligt bevisat att MGM inte kan vara GM.

MGM:s försvarsadvokat IB har ju också klargjort att IB vet med 100% säkerhet att MGM inte var och är GM, så❗då återstår den mycket intressanta frågan i detta mordfallet på LW, vem❗är och vem var den verklige GM ? eller om dom var två GMs ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-06-16, 18:10
Medlem
Citat:

Självklart är sådant alltid väldigt spännande, men jag tror att oavsett vad åklagarna kommer med för indicier [bevis] så kommer MGM:s försvarsadvokat IB att med enkelhet såga åklagarna jäms med deras fotknölar

MGM:s försvarsadvokat IB kommer mycket troligt att i slutänden smula sönder allt vad åklagarna radar upp.

Det är mycket troligt att MGM avskrivs från alla misstankar även i HR och därefter väntar ett rejält skadestånd för MGM.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2020-06-16 kl. 18:13.
Citera
2020-06-16, 18:17
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Självklart är sådant alltid väldigt spännande, men jag tror att oavsett vad åklagarna kommer med för indicier [bevis] så kommer MGM:s försvarsadvokat IB att med enkelhet såga åklagarna jäms med deras fotknölar

MGM:s försvarsadvokat IB kommer mycket troligt att i slutänden smula sönder allt vad åklagarna radar upp.

Det är mycket troligt att MGM avskrivs från alla misstankar även i HR och därefter väntar ett rejält skadestånd för MGM.

Mvh/ @JokerMannen
Vem vet,det kanske dyker upp ytterligare ett par av LW's fillingar eller en barndomsvän som säger att SD blev arg en gång när dom lekte.Spännande..
Citera
2020-06-16, 19:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Fast nu handlar det inte om att "slippa analysera" för att man utgår från en modell. Det handlar om att förstå människors beteenden utifrån vad forskningen har kommit fram till. Att för oss som är lekmän försöka göra "egna analyser" utan att ha vare sig utbildning eller egen erfarenhet om destruktiva förhållanden och sedan bilda oss en uppfattning från det vi enbart läst om utan ens har träffat personerna är ju omöjligt.

Jag litar på den forskning som finns i området och som visar på likartade mönster i dessa relationer där det handlar om kontroll och destruktivitet i förhållandet. Jag kan inte utgå från att jag vet bättre.

Jag tror att ingen människa är enbart stark i alla situationer och alla perioder i livet. En del är mer sårbara generellt sett, men alla har vi någon öm punkt eller perioder som är mer eller mindre påfrestande under vår livstid.

Man kan vara stark och driftig på sitt arbete, medan man kan vara skörare i andra situationer.

Att Lena hade en sårbarhet, det vet vi. Denna sårbarhet kan ha gjort att hon blev särskilt påverkad av att bli uppvaktad t ex. Att bli sedd och uppskattad, det tycker vi alla om. Men för vissa personer är detta extra viktigt. Det kan visa sig på olika sätt. För en del behöver man prestera, för andra kan det handla om att vara omtyckt.

För Lena kan detta behov av att bli sedd gjort att om hon blev extra uppmärksammad fått henne att må bra. Jag tvivlar inte på att SD slog på charmen och gav henne väldigt mycket uppmärksamhet. Sådant kan vi alla bli förvirrade av. Och så kan också kärlek uppstå.

Nu är det ju skillnad på att begå ett brott eller att vara "jobbig" när man talar om ansvar och ansvarsfrihet.

Den enda gång vi enligt svensk lag pratar om ansvarsfrihet vid mord, det är om man som gm inte förstår vidden av det man har gjort. Det kan handla om en psykos, eller det kan handla om utvecklingsstörning. Det kan också handla om självförsvar. Att vara ansvarsfri för att man är känslokall och empatilös, det gäller inte enligt vår lag.

Och den som har begått brottet, det är ju den vi pratar om. Det ansvaret har vi alla; att följa lagen.

Om Lena var jobbig, gjorde fel genom att vara med en gift man, det är något många människor har gjort/gör. Det är inte moraliskt rätt att göra så, tycker de flesta. Men det är inte straffbart enligt lag. Inte ens den otrohet som SD lät pågå i sex år är olaglig, vilket kanske andra tycker är ännu värre.

Nä, den som mördar, den personen har ansvar för sitt brott. Så ser vi på det i lagen i Sverige.

Det finns väldigt många orsaker till att man kan bli arg på någon, hata, bli avundsjuk, vilja ha någons pengar, fru, man osv. Men du kan inte döda någon för att du tycker någon är jobbig, otrogen, lat, har ostädat, låter föräldrarna vara barnvakter, låtit Cajjoo stå vid bilen ensam och allt annat som har tagits upp som orsak.

Det finns fruktansvärda människor i denna värld. Det finns yrkeskriminella, det finns människor som inte drar sig för att göra varken det ena eller andra. Man kan ändå inte mörda dom.

Att vissa menar att Lena var så förskräcklig att det skulle finns många (ja en skribent hävdar hundratals) människor som lider psykiskt av henne, det ser jag som helt uteslutet. För mig är hon som vilken människa som helst som har det jobbigt med sig själv. Hon är älskad av många som känt henne sedan tidigare och naturligtvis lider de med henne, det även om hon är jobbig. Och ingen människa är älskad av alla. Ibland finns det personer som tycker om en. Det får man stå ut med.

Att prata om henne som att hon skulle vara jämförbar med det värsta av värsta, ser jag som mycket konstigt. Det handlar om "betraktarens öga". Vad jag menar handlar det mer om hur den personen ser på sin omvärld.

Lagen säger inte att det är ok att mörda helt enkelt. Oavsett.

Det fetade: eller tvärtom. Deras relation inleddes väl när de började prata då HD var sjuk? Det kanske var SD som inledningsvis var sårbar, hade det varit en kvinna som talat med en manlig präst om sin oro för sin djupt deprimerade man så hade det ju inte varit någon tvekan om att den manliga prästen skulle ses som att han utnyttjat den andre.

Värsta av värsta är det väl ingen som sagt, men hon verkar ha egenheter som leder till att det skär sig med andra ganska frekvent om än inte alla. Jag har varit inne på det tidigare, jag tippar att såväl SD som LW har något slags störning som tyvärr bidrar till att de tar ur det sämsta hos varann. Nu bråkade SD och LW med varandra till stor del men det händer ju ibland att par också triggar varandras sämre sidor på sätt att det drabbar någon annan än paret. Det finns ju några kända kriminella par där man antar att ingen av dem skulle vara lika mycket kriminell om inte just de varit ett par ( åtskilliga case finns diskuterat på yuotube, #wickedattraction som exvis Paul Bernardo och Karla Homolka). Som sagt, nu behandlade SD och LW varandra illa och inte tredje part, men underliggande fenomen är nog ganska likartat, att de sinsemellan förstärker varandras sämre sidor.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-16 kl. 19:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in