2020-06-09, 13:03
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Jag tycker att tråden förstörs av några stycken här som bara hackar på varandra och tjafsar. Läser man Fup, speciellt i de första förhören innan SD kunde justera det mesta så framgår många intressanta saker. Tex att SD många gånger säger till PS under förhören att han ljugit för LW och sagt att det inte skulle bli någon USA-resa pga att han hade problem att få semester, ekonomi var dålig pga HD:s flytt mm, för att han ville berätta för HD först gällande den fortsatta relationen med LW, det skulle han göra på flyget. JAG TROR att LW på något sätt fick nys om resan Några dagar innan och hotade att avslöja innan de åkte. Därför försökte han att tysta henne redan (natten för bakhållet) men planen gick fel och paniken steg hos SD. Han erkänner ju att de hade kontakt även den 12 gällande att hon varit och tittat till Cachen under rättegången men när åklagaren frågar när han fick veta det blir han nervös och börjar svamla och säger ”antingen lördag söndag eller på måndagen nej oj måndagen fanns hon ju inte” . Hur de kommunicerade kan han inte komma ihåg och åklagaren menar att det är märkligt att denna konversation inte finns någonstans. Den 14 var sista chansen för honom annars kund LW sabotera både resan och förhållandet med drömkvinnan. Detta är vad jag TROR ha hänt. Tar gärna emot analytiska synpunkter på detta men inga otrevligheter please.
Detta är förmodligen väldigt nära sanningen skulle jag säga.
Citera
2020-06-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Precis som du skriver blir det aldrig något facit, men Lambertz strävar ju snarare efter ett närmevärde. Att ett Bayesianskt synsätt då vid tiden för artikeln vunnit mark i statistiska världen borde, i detta fall, göra sannolikhetsuppskattningar något konkretiserande. Det är så många indicier man väljer att lyfta och sammantagen beräkning kanske skulle kunna göra bevisningen mer påtaglig för domstolen.

Vad gäller det sistnämnda så var det skrivet med glimten i ögat eftersom du i någon slags polemisk jakt efterlyste svar från mig i 3-4 separata poster under ca ett dygn, kombinerat med att SD synts skriva så i en forumpost. Jag ska undvika sådana subtila passningar till dig i fortsättningen och i stället skriva så pedagogiskt som min förmåga bara tillåter.

När det gäller sannolikhetsberäkningarna så är de ju inte mina, utan före detta justitiekanslerns. Ett ämbete som väl rimligen borgar för viss trovärdighet. Vad gäller omnämnandet just i denna tråd så motiveras det av att bevisningen är en mängd uppstaplade indicier, varav i princip samtliga TR tidigare avfärdat.

Ditt "svara, svara" förstod jag mycket väl vad du menade med. Men vad jag avsåg med min kommentar till "svara, svara" gick tydligen under radarn hos dig. Uttrycket känner jag igen sedan tidigare, men i ett annat sammanhang.

Du har missförstått om du tror att jag uppfattat sannolikhetsberäkningarna som dina. Har Bayes teori applicerats med framgång i andra mordfall? Har det testats i mordfallet LW? Justitiekansler i all ära men övertro och lägga sig platt för den skull köper jag inte.
Citera
2020-06-09, 13:31
Medlem
xerlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
[/b]
Från Polismyndigheten Ö-bro län
Till F*lkatorp

Föreslagna vägar av Google:

via E20 Snabbaste rutten, normaltrafik: 24 min 22.8 km

via N*rrköpingsvägen: 25 min 20.0 km

via Östra B*ngatan och E20: 26 min 21.4 km

Förslaget är här E20 och 207:an övergår i N*rrköpingsvägen.

Istället för att köra via södra I*fartsleden för att komma in på E20, åker de upp mot Eurostop strax ovanför V*valla (om jag har förstått saken rätt) och svänger därefter av på E20. Det är en omväg som visserligen kan vara förståelig om SOA haft ett ärende till ex B*ggMax eller W*llys efter vägen. Eller att de avsåg att hämta upp något hos H.
I övrigt är E20 som vägval också det G. Maps föreslår som snabbaste rutt, trots längst väg.

Har egentligen ingen uppfattning ifall de redan här har haft misstankar om att LW hittats. Om H fått för sig att något hänt redan när hon befann sig på stationen och sedan bett SOA ta omvägen via V*valla - visst, men det är iså fall en spekulation. H kan ha varit rädd för avlyssning ja; ett förslag som låter trovärdigt i sammanhanget. Och SOA som precis har hämtat upp dottern känner av hennes mående och undviker att nämna avspärrningen. Får ö h t intrycket av en familj som lägger locket på och helst undviker känsliga ämnen; de hade ju annat att prata om enligt SOA.

Det är risk med förvirring här, eftersom det finns två ställen nära varandra med snarlika namn. Om man tittar i husrannsakningsprotokollen är adressen för sommarstugan Folk*e*torp 436, samtidigt finns något som kallas Folk*a*torp i närheten.

Söker man på resväg i google på den adress som finns i protokollen är vägen 37 minuter lång. Se även de tidigare kartor jag postat.
Citera
2020-06-09, 15:13
Medlem
Citat:
Jag tycker att tråden förstörs av några stycken här som bara hackar på varandra och tjafsar. Läser man Fup, speciellt i de första förhören innan SD kunde justera det mesta så framgår många intressanta saker. Tex att SD många gånger säger till PS under förhören att han ljugit för LW och sagt att det inte skulle bli någon USA-resa pga att han hade problem att få semester, ekonomi var dålig pga HD:s flytt mm, för att han ville berätta för HD först gällande den fortsatta relationen med LW, det skulle han göra på flyget. JAG TROR att LW på något sätt fick nys om resan Några dagar innan och hotade att avslöja innan de åkte. Därför försökte han att tysta henne redan (natten för bakhållet) men planen gick fel och paniken steg hos SD. Han erkänner ju att de hade kontakt även den 12 gällande att hon varit och tittat till Cachen under rättegången men när åklagaren frågar när han fick veta det blir han nervös och börjar svamla och säger ”antingen lördag söndag eller på måndagen nej oj måndagen fanns hon ju inte” . Hur de kommunicerade kan han inte komma ihåg och åklagaren menar att det är märkligt att denna konversation inte finns någonstans. Den 14 var sista chansen för honom annars kund LW sabotera både resan och förhållandet med drömkvinnan. Detta är vad jag TROR ha hänt. Tar gärna emot analytiska synpunkter på detta men inga otrevligheter please.
Låter rimligt. Jag har för mig att jag läst ngt som bekräftar att LW kände till att resan verkligen skulle bli av straxt innan mordet, men jag minns inte var det stod. I förhör m HD och MT och chatt mellan SD och HD framgår det ändå att det inte var helt klart och spikat redan hösten innan.

Om man lyssnar till SA eller läser hans vittnesmål, inser man att fler såg faran utifrån att LW hävdade att hon fick ett övertag (skulle kunna lämna och/eller HDs affär med Sillen).

Sedan är ju hela lösningen som SD verkar haft på sitt problem absurt orimlig, men det ingår redan i rubriken Mord.
Tack för konstruktivt gräv!
Citera
2020-06-09, 15:26
Medlem
notknapparens avatar
Ursäkta min fråga, men vad är det för datum vi väntar på och vad är det ska ske då?
Jag har tappat bort det helt...
Citera
2020-06-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ursäkta min fråga, men vad är det för datum vi väntar på och vad är det ska ske då?
Jag har tappat bort det helt...
Kanske 17/6 när åklagarna ska komplettera överklagan?
Citera
2020-06-09, 15:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Kanske 17/6 när åklagarna ska komplettera överklagan?

Åh, tack!

Jag visste att det var något datum för något, men kunde inte för mitt liv komma på vad det var!

Det ska bli spännande att se vad de har hittat då.
Citera
2020-06-09, 15:39
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Låter rimligt. Jag har för mig att jag läst ngt som bekräftar att LW kände till att resan verkligen skulle bli av straxt innan mordet, men jag minns inte var det stod. I förhör m HD och MT och chatt mellan SD och HD framgår det ändå att det inte var helt klart och spikat redan hösten innan.

Om man lyssnar till SA eller läser hans vittnesmål, inser man att fler såg faran utifrån att LW hävdade att hon fick ett övertag (skulle kunna lämna och/eller HDs affär med Sillen).

Sedan är ju hela lösningen som SD verkar haft på sitt problem absurt orimlig, men det ingår redan i rubriken Mord.
Tack för konstruktivt gräv!
Då har du nog svarat på min fundering om varför han ändrade även denna version. Det läste han förmodligen i Fupen. Tack. Det känns så jäkla fel att misstänkta kan ändra versioner så markant efter att de lusläst Fup. Det anser jag = skyldig. SD sa ju i rättegången att han har läst mycket mer än hela Fupen, då måste det väl vara även slasken, eller vad kan det annars vara ?
Citera
2020-06-09, 16:20
Medlem
Citat:
Då har du nog svarat på min fundering om varför han ändrade även denna version. Det läste han förmodligen i Fupen. Tack. Det känns så jäkla fel att misstänkta kan ändra versioner så markant efter att de lusläst Fup. Det anser jag = skyldig. SD sa ju i rättegången att han har läst mycket mer än hela Fupen, då måste det väl vara även slasken, eller vad kan det annars vara ?
Pja, här i tråden kanske? Eftersom han blir så förvirrad. I FUP ser man hur han fiskat runt i bekantskapskretsen också. Man ser i förhören att han ändrar version också, så detta borde vara något åklagaren kunnat trycka till om i rätten. "I förhöret den xx/yy säger du...., men det ändrar du i förhör vv/ww till... och nu säger du att..., kan du förklara det?" Att han får läsa FUP och slask hör till, men alla konstigheter han gör med det, måste lyftas fram.
Senast redigerad av Elsa2020 2020-06-09 kl. 17:01.
Citera
2020-06-09, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Så intressant!
Det har ju varit mycket diskussioner i tråden om detta med när Lena fick nys om USA- resan och om Norgeresan skulle vara typ någon slags hämnd från hennes sida. Sedan tror jag att tråden tappade bort diskussionen. Som du påpekar tar bråken alltför mycket plats om nonsens och fokus flyttas bort.

Det är verkligen intressant att veta när i tid Lena fick veta om resan. Jag tror att det kan ligga något i din teori.

Det velades ju länge om HD skulle åka eller inte. Att hon slutligen bestämde sig för att åka kan ju ha fått Lena att bestämma sig för att "dra vidare" och att SD nu skulle få betala det pris han så väl förtjänade av att ha utnyttjat och låtit Lena tro att de skulle bli de två. I själva verket hade han både ätit av kakan och behållit den. Utåt sett levde SD och HD det perfekta familjelivet, allt på Lenas bekostnad. Hon skulle varken synas eller höras, och geo- touren skulle det perfekta paret synas och ta cred för, trots att Lena arbetat väldigt mycket för den.

Kanske SD briserade när det blev klart att HD skulle följa med och Lena skulle avslöja hela den falska fasaden, för HD och andra?

Kanske detta avstamp fick Lena må bättre? Att hon nu kände att hon kunde gå lite vidare?

SD behövde "bli av" med detta hot?
Citera
2020-06-09, 16:59
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så intressant!
Det har ju varit mycket diskussioner i tråden om detta med när Lena fick nys om USA- resan och om Norgeresan skulle vara typ någon slags hämnd från hennes sida. Sedan tror jag att tråden tappade bort diskussionen. Som du påpekar tar bråken alltför mycket plats om nonsens och fokus flyttas bort.

Det är verkligen intressant att veta när i tid Lena fick veta om resan. Jag tror att det kan ligga något i din teori.

Det velades ju länge om HD skulle åka eller inte. Att hon slutligen bestämde sig för att åka kan ju ha fått Lena att bestämma sig för att "dra vidare" och att SD nu skulle få betala det pris han så väl förtjänade av att ha utnyttjat och låtit Lena tro att de skulle bli de två. I själva verket hade han både ätit av kakan och behållit den. Utåt sett levde SD och HD det perfekta familjelivet, allt på Lenas bekostnad. Hon skulle varken synas eller höras, och geo- touren skulle det perfekta paret synas och ta cred för, trots att Lena arbetat väldigt mycket för den.

Kanske SD briserade när det blev klart att HD skulle följa med och Lena skulle avslöja hela den falska fasaden, för HD och andra?

Kanske detta avstamp fick Lena må bättre? Att hon nu kände att hon kunde gå lite vidare?

SD behövde "bli av" med detta hot?
Någon citerade för bara någon dag sen ett sms från Lena till någon vän, där hon beklagar sig över USA-resan. Vet inte vilket datum det var eller om det var spikat då.
Citera
2020-06-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Självklart kommer SD frias även i HR och det kommer att innebära att den riktige gärningsmannen inte kommer att kunna känna sig säker i det här fallet heller.

(Det var ju "tack vare" en dåligt skött utredning som CP blev friad i HR i Palmemordet och på grund av det friandet har man inte kunnat ge upp och nu har man sannolikt hittat den riktige gärningsmannen)

Du menar alltså att SD ÄR oskyldig och att man måste söka efter DEN RIKTIGE gärningsmannen som är NÅGON ANNAN.

Men vi här på tråden hoppas alla att den RIKTIGE åker fast och i så fall måste vi alla här vara ödmjuka inför vem det är och inse att vi av olika anledningar har varit fel ute med våra försök att försvara SD som oskyldig eller våra övertygelser att han är skyldig. Den slutliga lösningen kanske inte kommer i HR. Men mord preskriberas aldrig. Den sanningen måste gärningsmannen leva med. Vad vet vi om framtidens möjligheter att t ex att precisera DNA- spår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in