Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Men lägg ner.
Jämför inte ett industriellt massmord med situationen i Sverige våren 2020. Det blir bara löjligt. Eller tror du svenska myndigheter planterade viruset i Wuhan i någon form av mastermind-aktion för att få ner antalet åldringar i Sverige?
Det drar bara ett löjets skimmer över debatten för att inte tala om att förminskar det som hände på 30-talet. Kritisera gärna, det är bara sunt, men jämförelsen är extremt tafatt och trött.
Jag brukar inte dra den jämförelsen. Men, jag har inte svårt att förstå, att folks tankar går dit. Jag har inte svårt att ha
empati inför att man kan tänka så.
Det handlar om en specifik grupp av människor som man helt enkelt bara låter dö. Man har bara sett det hända och låtit det ske. Under flera månader.
Nej, man har inte byggt upp några läger, satt en bindel på armen eller uttalat sin verbala avsikt, att de skall dö.
Men man har
underlåtit att rädda dem. Fast man kunde.
Vad är den verkligt stora skillnaden?
- Antalet? (I så fall, var går gränsen? När är det nog för dig, hur många svenskar måste dö, för att du skall tycka att "nu är det fan inte ok längre!". Varför just vid det antalet, osv).
- Att man inte
aktivt sätter dem i en viss byggnad och trycker på en knapp?
Du klagar extremt mycket på att andra är löjliga i denna tråd, men du framför sällan eller aldrig något eget originellt. Det blir torftigt till slut.
Vad vill DU kalla döden av 5.000 oskyldiga människor då? Som staten kunde ha räddat, men sket totalt i?
Jag skulle säga att
vållande till annans död i 5.000 fall, kan hävdas, med mycket goda argument.
Det är ett sätt att säga att man dödade någon av likgiltighet/klantighet/underlåtenhet. Istället för att man verkligen ville döda dem. Semantics? När resultatet blir samma?
Och jag anser fortfarande att din (och regeringens) djupa upprördhet över vilka
ord folk använder, snarare än att vara upprörd över de som faktiskt
dör i covid, är ett mycket märkligt och skevt sätt att se på detta.
Ett ord kan man be om ursäkt för.
5.000 döda människor i onödan, kan man aldrig be om ursäkt för.