2020-06-16, 17:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Sverige riskerar att drabbas hårdare ekonomiskt än andra länder, speciellt på lång sikt. Förtroendet för svenskars rationalitet har definitivt rubbats, inte minst i våra grannländer. Svenskar har visat sig vara både korkade och oetiska. Detta är väldigt farligt för ett land som är så exportberoende som Sverige. Det är dessutom väldigt farlig att när man är med i EU-samarbete inte synkronisera med övriga länder - det innebär ju att de ansträngningar som andra länder har tagit undermineras av att Sverige har så pass många smittade, och att de därför måste stänga gränsen mot Sverige.

Sverige som moralisk stormakt, och i grunden ligger det ekonomiska intressen bakom detta, kan också definitivt vara över. Ska Sverige säga åt andra länder vad som är moraliskt, då kan de säga: men hur har ni behandlat era äldre?

Att gå ifrån EU samarbetet i en kris och samtidigt välja att bryta mot vår egen smittskyddslagstiftning är helt otroligt. Det går en röd tråd i nationellt självskadebeteende ivrigt påhejat av Löfven/Tengele fans. Hanteringen av flyktingvågen var ju i princip samma typ av föreställning. "Alla andra har fel men vi har rätt!"

Tror allt beror på mindervärdeskomplex i Stockholm där man måste göra tvärtom för att synas i världen.
Citera
2020-06-16, 17:47
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad ska den här fabriken göra om några månader när hysterin har lagt sig? Ingen vill investera i något så kortsiktigt. Och skydd tillverkade någon annanstans kommer alltid att vara billigare så det finns ingen affär i det här.

Svenska staten talar nu om att man behöver vara förberedda inför den andra vågen. Med andra ord kan en egen svensk fabrik för munskydd ses som ett beredskapsalternativ. Vi är alla nu medvetna om att marknadsekonomier inte fungerar vid stora kriser.
Citera
2020-06-16, 17:48
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du skrev ju att viruset inte kan få fäste? Det betyder ju att du är immun enligt ditt sätt att skriva.

Coronavirus tenderar att växa till sig explotionsartat i kroppen i en sådan takt att imunförsvaret inte hänger med. Det är det jag menar med att få fäste. När viruset får ha sådana förutsättningar att kroppen inte klarar av att kämpa emot utan så blomar sjukdomen ut till fullo. Jag tror att antikroppar förstör eller åtminstonne avsevärt försämrar dessa förutsättningar.
Citera
2020-06-16, 17:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har ni andra missat den så titta på den nu.

Tyvärr var den på italienska! Har ännu inte lärt mig detta språk
Citera
2020-06-16, 17:50
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Nej, jag tror faktiskt inte det är Greiders mammas fel att han agerade som han gjorde. Det märks också att han har förändrats över tid.

Följande twitter-inlägg av Greider är för övrigt helt skamligt:

https://twitter.com/GreiderDD/status/1272799848631238661

Han tycker med andra ord att det inte är något problem att förringa antalet döda i coronaviruset, när hans egen mamma ingår i det här antalet. Som om det låga antalet döda fram till mitten av mars kan kompensera för de 5000 döda i coronaviruset senare. Det är ungefär som att säga att det är OK att mörda sin mamma, om man tidigare har räddat henne från en säker död.

Dödlighetsjämförelser som ett sätt att rationalisera är rätt blåsta överhuvudtaget. Kör man en bombräd över Stockholm så är det ingen förmildrande omständighet om det inte ger någon påtaglig överdödlighet i slutet av året.

Det som spelar roll är hur många färre dödsfall man kunde ha haft. Lite skit samma om det är virus eller annat folk dör av också.
Senast redigerad av urgt 2020-06-16 kl. 17:53.
Citera
2020-06-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men lägg ner.
Jämför inte ett industriellt massmord med situationen i Sverige våren 2020. Det blir bara löjligt. Eller tror du svenska myndigheter planterade viruset i Wuhan i någon form av mastermind-aktion för att få ner antalet åldringar i Sverige?
Det drar bara ett löjets skimmer över debatten för att inte tala om att förminskar det som hände på 30-talet. Kritisera gärna, det är bara sunt, men jämförelsen är extremt tafatt och trött.

Jag brukar inte dra den jämförelsen. Men, jag har inte svårt att förstå, att folks tankar går dit. Jag har inte svårt att ha empati inför att man kan tänka så.

Det handlar om en specifik grupp av människor som man helt enkelt bara låter dö. Man har bara sett det hända och låtit det ske. Under flera månader.

Nej, man har inte byggt upp några läger, satt en bindel på armen eller uttalat sin verbala avsikt, att de skall dö.

Men man har underlåtit att rädda dem. Fast man kunde.

Vad är den verkligt stora skillnaden?

- Antalet? (I så fall, var går gränsen? När är det nog för dig, hur många svenskar måste dö, för att du skall tycka att "nu är det fan inte ok längre!". Varför just vid det antalet, osv).

- Att man inte aktivt sätter dem i en viss byggnad och trycker på en knapp?

Du klagar extremt mycket på att andra är löjliga i denna tråd, men du framför sällan eller aldrig något eget originellt. Det blir torftigt till slut.

Vad vill DU kalla döden av 5.000 oskyldiga människor då? Som staten kunde ha räddat, men sket totalt i?

Jag skulle säga att vållande till annans död i 5.000 fall, kan hävdas, med mycket goda argument.

Det är ett sätt att säga att man dödade någon av likgiltighet/klantighet/underlåtenhet. Istället för att man verkligen ville döda dem. Semantics? När resultatet blir samma?

Och jag anser fortfarande att din (och regeringens) djupa upprördhet över vilka ord folk använder, snarare än att vara upprörd över de som faktiskt dör i covid, är ett mycket märkligt och skevt sätt att se på detta.

Ett ord kan man be om ursäkt för.

5.000 döda människor i onödan, kan man aldrig be om ursäkt för.
Citera
2020-06-16, 17:53
Medlem
Sverige som moralisk stormakt, och i grunden ligger det ekonomiska intressen bakom detta, kan också definitivt vara över. Ska Sverige säga åt andra länder vad som är moraliskt, då kan de säga: men hur har ni behandlat era äldre?[/quote]
Varför tycker du att Sverige varit en moralisk stormakt?
Citera
2020-06-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag brukar inte dra den jämförelsen. Men, jag har inte svårt att förstå, att folks tankar går dit. Jag har inte svårt att ha empati inför att man kan tänka så.

Det handlar om en specifik grupp av människor som man helt enkelt bara låter dö. Man har bara sett det hända och låtit det ske. Under flera månader.

Nej, man har inte byggt upp några läger, satt en bindel på armen eller uttalat sin verbala avsikt, att de skall dö.

Men man har underlåtit att rädda dem. Fast man kunde.

Vad är den verkligt stora skillnaden?

- Antalet? (I så fall, var går gränsen? När är det nog för dig, hur många svenskar måste dö, för att du skall tycka att "nu är det fan inte ok längre!". Varför just vid det antalet, osv).

- Att man inte aktivt sätter dem i en viss byggnad och trycker på en knapp?

Du klagar extremt mycket på att andra är löjliga i denna tråd, men du framför sällan eller aldrig något eget originellt. Det blir torftigt till slut.

Vad vill DU kalla döden av 5.000 oskyldiga människor då? Som staten kunde ha räddat, men sket totalt i?

Jag skulle säga att vållande till annans död i 5.000 fall, kan hävdas, med mycket goda argument.

Det är ett sätt att säga att man dödade någon av likgiltighet/klantighet/underlåtenhet. Istället för att man verkligen ville döda dem. Semantics? När resultatet blir samma?

Och jag anser fortfarande att din (och regeringens) djupa upprördhet över vilka ord folk använder, snarare än att vara upprörd över de som faktiskt dör i covid, är ett mycket märkligt och skevt sätt att se på detta.

Ett ord kan man be om ursäkt för.

5.000 döda människor i onödan, kan man aldrig be om ursäkt för.
Hur många hade normalt- nödvändigtvis- dött under din mätperiod?
Citera
2020-06-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att gå ifrån EU samarbetet i en kris och samtidigt välja att bryta mot vår egen smittskyddslagstiftning är helt otroligt. Det går en röd tråd i nationellt självskadebeteende ivrigt påhejat av Löfven/Tengele fans. Hanteringen av flyktingvågen var ju i princip samma typ av föreställning. "Alla andra har fel men vi har rätt!"

Tror allt beror på mindervärdeskomplex i Stockholm där man måste göra tvärtom för att synas i världen.

Skillnaden är att bakom hanteringen av flyktingvågen fanns humanitära avsikter, oavsett vad man tycker om realismen i detta. Romson grät när hon var tvungen att gå emot sina humanitära principer. Då handlade det om att ge människor under flykt skydd, men de skulle inte möta en definitiv död om de nekades. I samband med coronakrisen fanns det definitivt inga gråtande miljöpartister, och nu handlade det alltså om föräldrar till många politiker, dvs närstående personer. Då intog svensk vänster en hållning diametralt annorlunda från högerextrema, idag så intar man en hållning som hyllas över amerikanska högerradikaler.
Citera
2020-06-16, 17:58
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr var den på italienska! Har ännu inte lärt mig detta språk
Det finns engelsk textning, men du måste klicka på symbolen nere till höger för att aktivera den.
Citera
2020-06-16, 18:00
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, Breivik syntes inte heller i nån överdödlighetsstatistik så är ju bara dra fram influensan varje gång nån galning går loss....

Folk har liksom fått det helt bakvänt också. Att coronan på kort sikt kan mäta sig med masslaktare i stil med hjärt- och kärlsjukdomar och får folk att dra in hela landets befolkning (!!) för att relativisera och rationalisera gör det värre än det mesta, och inte mindre allvarligt. Det mesta folk kallar katastrofer är ett piss i oceanen om man drar in sånt.

Kanske kan vara så att man redan förebygger och ger vård till folk med hjärt- och kärlsjukdomar också.
Citera
2020-06-16, 18:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt

Det som spelar roll är hur många färre dödsfall man kunde ha haft. Lite skit samma om det är virus eller annat folk dör av också.
Tre gånger så många förväntade levnadsår förloras p g a rökning med de regler vi nu har. Vad gör vi åt det? Covid tycks vara det enda som det krävs nolltolerans för. FHM har begränsat smittan och fått ner spridningen så att antalet fall stadigt tycks minska sen en tid tillbaka. Det är att agera i linje med annat hälsovådligt som vi tillåter inom vissa gränser. Så jag antar att man kan säga att de fyllt sin uppgift. För varför kräva nolltolerans bara för covid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in