2020-06-16, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlaDunk
De første bilen politiet ville undersøkt nærmere i denne tidsperioden var de som raskest kom seg ut av Norge. Det ville vært smart og brukt ekstra tid i Norge, og vært steder ulogisk ifm Lørenskog.

Ja. Det dummeste de hadde gjort ville vært å kjøre E6 mot Svinesund. Nå vet vi ikke engang om de var på vei mot Sverige en gang da. For alt vi vet, ble de i Norge i noen dager først og deretter videre langs en mindre grenseovergang. Dette er det umulig å si noe om med mindre man har kamerabevis. Og all den tid de byttet farge på bilen (kanskje mer enn en gang), er det en håpløs oppgave å sjekke alle mulige passeringer med alle BMW X3.
Citera
2020-06-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlaDunk
De første bilen politiet ville undersøkt nærmere i denne tidsperioden var de som raskest kom seg ut av Norge. Det ville vært smart og brukt ekstra tid i Norge, og vært steder ulogisk ifm Lørenskog.

Er det logisk å kjøre i ÅS sentrum med offeret på utstilling i baksetet?

Og, hvis vitnet opplevde at personen i baksetet ba om hjelp ("hjelp meg!"), var bundet og virket desperat, hvorfor tok hun ikke dette opp med politiet med en gang?

Hun kan neppe ha opplevd situasjonen så alvorlig der og da, som hun senere hevder hun gjorde. Etterrasjonalisering
Citera
2020-06-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio

Og, hvis vitnet opplevde at personen i baksetet ba om hjelp ("hjelp meg!"), var bundet og virket desperat, hvorfor tok hun ikke dette opp med politiet med en gang?

Hun kan neppe ha opplevd situasjonen så alvorlig der og da, som hun senere hevder hun gjorde. Etterrasjonalisering

Tja. Det er en terskel å gå til politiet. Hun fortalte det til mannen og til to andre, og de bekreftet at hun var opprørt. Hun visste jo ikke at det var en kidnapping, og på det tidspunktet kunne det ha vært en syketransport også. Tror jeg ville ha reagert på den samme måten om jeg hadde sett det. Jeg ville merket meg det og tenkt det var rart, men ikke ringt politiet med mindre jeg ikke så det var noen nyhet om kidnapping.
Citera
2020-06-16, 11:18
Medlem
Citat:
Hva gjorde mulige kidnapperne i den dyp rød BMW-en (X3 har vel forøvrig aldri blitt levert i en slik farge, så måtte i så fall ha vært omlakkert?) i Ås sentrum mange timer etter at AEH forsvant?

Virker lite logisk at de ikke hadde kommet seg mye lenger vekk fra Lørenskog i løpet av denne tiden, eller kommet seg i skjul.

Ikke kjøre rundt i sentrum med kidnappingsofferet på utstilling.

Vitnet kan ha en livlig fantsi

Hvis man går utifra at vitnet gjengir nøyaktig og ikke er farget av egne tankerekker i ettertid som følge av informasjon hun har fått i etterkant av hendelsen:

Hypotetisk scenario
AEH ble neddopet av selveste TH på morgenen før han dro til jobb. Enten gjennom noe spiselig eller drikkelig. Han har sikret at dosen gjør at hun er utslått i x antall timer. Han reiser til jobb for å sikre alibi. Middelet tar ca 20 minutter før det slår inn. Så når hun snakker med familiemedlemmer kl 09:14-09:16 er hun fortsatt oppegående. Han regner seg frem til ett mulig klokkeslett hvor hun bør være bevisstløs.
Klokken 10:06 ringer han hennes telefon for å sjekke om hun svarer/er bevisst. Får ikke svar. Ringer en gang til for sikkerhets skyld kl 10:07. Fortsatt ikke svar. Han er nå trygg nok til å kunne gi signal til sine medsammensvorne slik at de skal ta seg inn i huset. Valpen er overlykkelig over å se folk, men er i veien så den blir låst inn på ett rom. Mens en holder utkikk for mulig besøkende driver den andre med iscenesettelsen av hjemmet. Hun er fortsatt bevisstløs. Antagelig er hun tilgriset av både urin og avføring da dopet gjør at hun mister kroppslig kontroll. De kler av henne og har på henne en badekåpe e.l for å unngå for mange biologiske spor i bilen. De får fraktet henne ut av huset uten at noen ser eller hører. Det tar ca 50 minutter å kjøre fra åstedet til der de ble observert i Ås ca kl 12:30. Det vil si at de må ha reist fra åstedet ca kl 11:40. Dersom de satte i gang etter signal fra TH utifra siste anrop kl 10:07 har de potensielt hatt ca halvannen time på å iscenesette åsted samt fjerne henne fra bolig og inn i bil. Med tanke på at de må sørge for å ikke bli observert og derfor er nøye/treige er ikke det en utenkelig tidslinje.
Jeg tror ikke de tar sjansen på å frakte AEH over grensa mtp mulighet for å bli stoppet/fanget på overvåking, men heller at de er på vei til ett øde sted som er avtalt på forhånd. TH ønsker ikke at hun skal drepes i huset - både pga spor, men også fordi det ville gitt en ubehagelig/uønsket assosiasjon til huset ettersom han tross alt skal bli boende - så det avtales at hun skal drepes i dette øde området og deretter dumpes i myr/tjern eller lignende.
Citera
2020-06-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakadaki
Hvis man går utifra at vitnet gjengir nøyaktig og ikke er farget av egne tankerekker i ettertid som følge av informasjon hun har fått i etterkant av hendelsen:

Hypotetisk scenario
AEH ble neddopet av selveste TH på morgenen før han dro til jobb. Enten gjennom noe spiselig eller drikkelig. Han har sikret at dosen gjør at hun er utslått i x antall timer. Han reiser til jobb for å sikre alibi. Middelet tar ca 20 minutter før det slår inn. Så når hun snakker med familiemedlemmer kl 09:14-09:16 er hun fortsatt oppegående. Han regner seg frem til ett mulig klokkeslett hvor hun bør være bevisstløs.
Klokken 10:06 ringer han hennes telefon for å sjekke om hun svarer/er bevisst. Får ikke svar. Ringer en gang til for sikkerhets skyld kl 10:07. Fortsatt ikke svar. Han er nå trygg nok til å kunne gi signal til sine medsammensvorne slik at de skal ta seg inn i huset. Valpen er overlykkelig over å se folk, men er i veien så den blir låst inn på ett rom. Mens en holder utkikk for mulig besøkende driver den andre med iscenesettelsen av hjemmet. Hun er fortsatt bevisstløs. Antagelig er hun tilgriset av både urin og avføring da dopet gjør at hun mister kroppslig kontroll. De kler av henne og har på henne en badekåpe e.l for å unngå for mange biologiske spor i bilen. De får fraktet henne ut av huset uten at noen ser eller hører. Det tar ca 50 minutter å kjøre fra åstedet til der de ble observert i Ås ca kl 12:30. Det vil si at de må ha reist fra åstedet ca kl 11:40. Dersom de satte i gang etter signal fra TH utifra siste anrop kl 10:07 har de potensielt hatt ca halvannen time på å iscenesette åsted samt fjerne henne fra bolig og inn i bil. Med tanke på at de må sørge for å ikke bli observert og derfor er nøye/treige er ikke det en utenkelig tidslinje.
Jeg tror ikke de tar sjansen på å frakte AEH over grensa mtp mulighet for å bli stoppet/fanget på overvåking, men heller at de er på vei til ett øde sted som er avtalt på forhånd. TH ønsker ikke at hun skal drepes i huset - både pga spor, men også fordi det ville gitt en ubehagelig/uønsket assosiasjon til huset ettersom han tross alt skal bli boende - så det avtales at hun skal drepes i dette øde området og deretter dumpes i myr/tjern eller lignende.

Meget mulig. Meget mulig.
Citera
2020-06-16, 11:52
Medlem
Legokatts avatar
Spørsmål:
Kan du beskrive hvordan en typisk kidnappet person ser ut? (til noen som ikke vet det)
Kan svaret være at personen er desperat for å komme seg løs og roper om hjelp?

Ordet "kidnapping" assosierer med denne beskrivelsen.

Ir*ne sier hun har sett en dame i en bil. Bilen hadde nesten krasjet akkurat da den stoppet. Det er godt mulig at damen i baksetet viste en reaksjon på at bilen nesten krasjet. Hun var sikkert bustete på håret også.

Det tar tre måneder før Ir*ne hører at noen kan ha blitt kidnappet. Hun sier selv at hun hadde fortrengt det/glemt det på denne lange tiden. Hvis det var detaljer hun ikke husker fra det hun så, kan det da lett skje at det skapes noen minner for at hendelsen skal passe med kidnapping. Det kan skje helt ubevisst. Dette fordi ordet kidnapping assosierer med disse typiske beskrivelsene som desperat, bundet på hendene og sier "hjelp meg".
Det kan til og med skapes et minne om at hun hadde nevnt kidnapping til mannen sin.
Ir*ene så sikkert noe som virket skremmende, det tviler jeg ikke på. Hun trodde hun så noe kriminelt. Jeg ønsker ikke å sette henne i noe dårlig lys. Hun ville ville være til hjelp for politiet.

Politiet har garantert fått en rekke tips fra personer som mener de har sett AEH etter at de fortalte om kidnapping. Folk vil gjerne hjelpe. Det er naturlig.

Virkelige kidnappere ville nok ikke la et kidnappingsoffer sitte i baksetet på en bil i våken tilstand. Særlig hvis det kunne være mulig å se inn i bilen. Det ville være for risikabelt.

Ellers må man ikke glemme dette.
Politiet mener bestemt at boligen er åsted for et drap. Det er funnet slepespor og gjort biologiske funn. Jeg velger å stole på hva politiet har slått fast.
"Kidnappingen" bærer også preg av at GM hadde alle detaljer rundt AEH tilgjengelig.
Citera
2020-06-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakadaki

Hypotetisk scenario

Dette er en av de mer sannsynlige teoriene jeg har lest så langt. Men den har en svakhet. Hvordan kunne TH planlegge at AE ville drikke det han ville gi henne? Komme med kaffe til henne ca kl 8.50 "Hei kjære hustru. Jeg har bestemt meg for å bli en bedre ektemann og har tatt med en kaffe til deg?" Og han kunne jo ikke ha satt en sprøyte, for da ville hun ha protsetert eller brukt kloroform (fordi det ville ha luktet). Hvorfor kunne ikke kidnapperne bare ha kommet inn, overrumplet henne på dusjen, slått henne bevisstløs, der hun hadde ligget på gulvet mens de rigget åstedet og deretter slept henne ut?
Citera
2020-06-16, 11:58
Medlem
Citat:
Hansen oppfattet vitnet som en troverdig person, men mente også at hennes opplevelse ikke trengte å ha noe med saken å gjøre.

Her er det Hansen sier:

"«Jeg oppfatter henne troverdig
som person. I tillegg er det hendelser som brenner seg inn i
hukommelsen som hun snakker med flere andre personer om
samme dag. Jeg er ikke i tvil om at hun har opplevd det hun
har forklart."
Citera
2020-06-16, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere

100 mil nok er ca 1000 btc. Man vil nok bruke en såkallt "tumbler" for å redusere sporbarhet av disse 1000 btc, https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocurrency_tumbler Så man avveie risiko mot vanskelighet å få takk i så mye xmr vs btc. 1000 btc skaffer man seg vel i noen dager om man vil.

Citat:
Ursprungligen postat av PinkPanter2020
- I tillegg er det en utgående transaksjon på 0,036 BTC for gjenbruk av penger til neste "GM" konto da den første GM konto ble "deaktivert".

Som du selv nevner er det meget merkelig at Politiet/Kripos sender 0.0007 som er en melding som er beregnet for GM. Enda mer merkelig at GM ikke reagerer på alle disse meldingene og fortsetter sende samme melding om og om igjen som ingenting har skjedd. Mistenksomt..

Det er ingen meldinger etter 16.01.19 utenom siste 0.001 BTC meldingen nå 29.05.2020.

Det finnes også flere dobbeltbetalinger hvor det sendes 0.0007 flere ganger på rad samme sekund evt innenfor kort tid. Kanskje du har noen teorier rundt dette?

Slik jeg tolker kryptosporet så er dette scriptet og responsen er upåvirket av hva Politiet/TH sendte.

En annen detalj er at det sendes både 0.0007 BTC, 0.0007001 BTC og 0.000706 BTC om det har noe å si. Altså ikke alle transaksjonene er 0.0007 nøyaktig.
Adresser blir aldri deactivert, de eksisterer i all evighet. Jeg mente at det virket litt for tilfeldig at bruk av 1DAgY* adresse stoppet opp i samme periode at RU ble kallt inn som vitne. Liksom 'andre' tatt over. Men det er umulig å vite sannheten. Blocktider er de samme, men tidspunkt en transaksjon ble sendt til btc netverket kan være svært forskjellig. Særlig for bitcoin kan det gå lang tid mellom når en sender inn en transaksjon og når den blir bekreftet. Hvis du legger inn null som minersfee så kommer den aldri gjennom. Jeg tror 0.000706 vs 0.0007 er en avrunding i forhold til miners fee. Så at flere transaksjoner har samme blocktid utelukker ikke at det er en time mellom de transaskjoner ble sendt inn, f.e.

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nå har vi nettopp fått avslørt at det er mulig å sende korte meldinger inkludert i bitcoin-transaksjoner.

Eks "cee face ae" som ble sendt sammen med 0,000706 bitcoins 14. desember 2018 til DenAntatteMotpart. Men, ingen respons.

Så vi har en "kidnapping" med kidnappere som ikke er interessert i penger og heller ikke interessert i å få i stand forhandlinger med familien. Og familien til gisselet er så vrange at de ikke engang vil forsøke å få i stand kommunikasjon via bitcoins. De vil bare være tause overfor kidnapperne.

Familien ikke snakke med politiet heller, og nekter å stille til avhør. Samtidig som de går til rasende angrep på politiet, og beskylder politiet for alt mulig i mediene.

Totalt avslørende.

Enten er det TH selv som står bak, eller TH beskytter noen i familien, eller flere i familien er involverte.

Familiens strategie har hele tid vært å få "kidnappere" over til noe annet enn btc og det skjedde da i begynnelsen av 2019. Så det du skrever og nok ikke helt sant. Og hva mener du med ingen respons, hvilken respons hadde du forventet. Du kan gjette at politiet hadde sikkert noen personer under oppsynn, og å reagere med en gang ville være en givaway. Så logisk ingen reagerte med en gang. Det å sende korte meldinger via btc la aldri i kortene, det er ikke gitt at mottakeren noen gang fikk disse meldinger med seg, enda mindre hadde en mulighet å svare på samme måte, det kreves spesiell verktøy å sende. Man må også huske at hele verden kan følge med, og følger med. Så hvis det dukker opp flere meldinger i pseudo-ascii eller hex/ascii er det liksom en åpen bok. En no-no altså. Dette med disse metadata meldinger som kommunikasjon er bare helt tull. Det er lov å sette seg inn i materien og fakta før man gjør seg opp en mening ...

Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det er merkelig hvor lang tid det tar før partene responderer på meldingene.

Antatt motpart bruker altså over 1 uke på å svare på politiets første melding.
Veldig rart når motpartens melding er: Dårlig tid, fort (!)

Neste melding bruker antatt motpart over 2 uker på å besvare.
Likevel er budskapet: Dårlig tid, fort (!)

Hvorfor sitte å vente i flere uker med å svare når det er Dårlig tid, fort.
Hva forhindret antatt motpart fra å svare med en gang...?
Som svart tidligere, hva tror du ville skje hvis politiet hadde deg under oppsikt og du svarte med en gang?.. bang, game over. Man prøver altså å vente. Kat og mus.

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg husker ikke så nøyaktig, enten i juni eller juli 2018 - skal se om jeg finner det ut

Edit:
Jeg ser at det har blitt skrevet tidligere at det var monerokontoen som ble opprettet i slutten av juli 2018.
Jeg fant ingen kilde, så jeg er usikker på om det er riktig, for jeg vet ikke om politiet spesifiserte om det var monero- eller bitcoinkonto.
Jeg vet ikke når vi fikk vite om bitcoin-kommunikasjonsplattform dessverre.
10.7.2018 ble Huobi.com med falsk epostadresse brukt til å sende btc til 1DAgY* adresse.
Hvordan politiet har klart å koble overføring fra Huobi til en epostadresse registrert på noen på Sørlandet lurer jeg mye på. Media kunne også nevne kuCoin.com den 7.7.2018 men der har jeg ikke svar på.

Det er ikke utenkelig at det ble opprettet to kontoer, en via Huobi, og en via kuCoin, men til slutt ble det brukt bare en av de (førstnevnte). Litt på lik linje som GM nevnte å bruke to XMR OTC børser i trusselbrevet.
Takk for at du rydder opp i misforståelsene!
Det er vanskelig å forstå hvordan ting fungerer, for meg som ikke kan noe som helst om kryptovaluta i utgangspunktet.
Men man får krype før man går
(å krype - kryper - krypt - har krypto)
Det går ikke an å skjønne så mye om denne saken, før man forstå litt mer om kryptovaluta, og mulighetene rundt det.
Veldig intressant, men helt kryptisk
Senast redigerad av Havhest 2020-06-16 kl. 12:39.
Citera
2020-06-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97
Her er det Hansen sier:

"«Jeg oppfatter henne troverdig
som person. I tillegg er det hendelser som brenner seg inn i
hukommelsen som hun snakker med flere andre personer om
samme dag. Jeg er ikke i tvil om at hun har opplevd det hun
har forklart."

altså at hun ikke lyver. Betyr ikke at det var en kidnappet person hun så
Citera
2020-06-16, 12:33
Medlem
Minnimuss avatar
Galskap at en drapssiktet utlover dusør og selv skal fungere som tipsmottak! Jeg kan ikke tro det...

En ting er at TH og/eller hans representant kan sile vekk uønskede tips, men tipsere risikerer også å havne i livsfare hvis de kommer med inkriminerende informasjon.

Dusør i seg selv er veldig bra, men tips MÅ gå til politiet. Alle tips som kan oppklare saken burde utløse dusør, ikke bare tips som fører til funn av AEH. Min antagelse er at hun dessverre ikke kan finnes lenger.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opXq9R/politiet-ut-mot-hagen-dusoer-en-forutsetning-at-tipsene-gaar-direkte-til-politiet
Citera
2020-06-16, 12:35
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:

Noen ganger så får ikke mennesker til å handle korrekt pga. omstendighetene rundt oss,og frykt for å bli stemplet som hysteriske osv. bli latterliggjort av politiet.Da man vet dette skjer.
Frykt for ikke å bli trodd kan være for sterk.

Da settes inn selvforsvar som trumfer magefølelsen på hva som er rett og galt.
De rundt oss kan også påvirke oss til å unngå å varsle av samme grunner.

Jeg så noe selv tidlig på 90 tallet i Oslo ang. (jeg så en person som så ut til å være i en utsatt posisjon) Jeg har angret resten av livet for at jeg ikke ringte politiet.
De rundt meg,mente jeg overdrev.Politikontakt ville også ha gått negativt ut over disse.
Vi satt i samme taxi.

Bilde av personen som var et sted den ikke skulle være,klærne osv. har brent seg fast.
Noen av oss tar sånt mer på alvor,og reflekterer mer over mekanismene som satte inn enn andre.

Man kan ikke klamre denne kvinnen for at hun ikke kontaktet politiet,hun har antagelig nok med å klamre seg selv.
Om noe konstruktivt ut av dette,må det være at man trosser redsel for hvordan man kan bli oppfattet av politiet-bare gjøre det rette,fordi det er vår fordømte samfunnsplikt.
Magefølelsen har alltid rett er min erfaring.
Lære av dette! Neste gang kan det handle om en nær og kjær av deg selv.

Jeg tror hun Irene så rett,en dame i nød som kanskje var bundet.
Hun kan tilfeldig bare ha lignet veldig på AEH, og ha vært et annet offer/pasient den samme dagen.
Dement og psykisk syk,som ble kjørt et sted av sine slektninger el.noe. Det går uten kommunen innblandet.
Det kan ha vært AE,men det er for utrolig til å tro på det synes jeg.
Metoden var i tilfelle så dumdristig og risikabel,og skiller seg totalt ut ifra hvor taktisk resten av komplottet ble utført.Hvorfor skulle de ha tatt sjansen,da de nesten var i mål? Ubegripelig.

Har heller ingen tro på dette med lakkering av bil,på noen få timer den formiddagen.
Men saken er jo ekstrem og utrolig ellers,så kan vel aldri si aldri.

Nå som dette med de 2 bilene som hadde nesten kollisjon,og beskrivelse av hvor,når, type biler og farger....er det bare å håpe at noen leser om det,og husker at de var i den ene bilen den Halloween dagen.Om de mennene leser norske nyheter da.
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-06-16 kl. 12:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in