2020-06-16, 07:32
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Ser ut att bli en rejäl studs uppåt idag. Denna bild från CNBC säger väl det mesta om marknaden.

https://i.redd.it/u5odjw2jxj451.jpg
Citera
2020-06-16, 07:50
Medlem
trailblasers avatar
Starka börsen i Asien nu på morgonen. Japan, wow.
Citera
2020-06-16, 09:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Hur är dina tankar kring xact bear och urholkningseffekten? Jag undviker generellt dessa produkter, och ligger jag i korta positioner är det vanligtvis minishort med kort tidshorisont. När jag läser dina inlägg får jag intrycket att du kan ta dessa positioner och hålla dem över längre tid?

Jag vet och delar i stort din syn på aktiefonder men hur ser du på olika räntefonder som ett alternativ?

Själv är jag lite knappt 50% in i börsen nu. Har lite räntefonder men mest cash.
Jag köper bara xact bear som har 50% hävstång. Utspädningseffekten finns men är inte så kraftig, så man kan behålla dem ett par månader om det inte går åt det håll man tror. Som princip har jag tvingande försäljning inom 6 månader. Men 2019 köpte jag riktigt mycket i augusti när OMX började gå upp, och sedan fortsatte upp oavbrutet till 20 februari när corona kom, så var det riktigt krisigt. Men det fungerade, jag tjänade när jag sålde i mars trots att jag legat på dem i 6 månader. Men inte alls så mycket som jag hade tänkt mig, utspädningen tog en hel del så det var ett misslyckande allt som allt.

Dock är utspädningen ganska liten jämfört med potentiell vinst med 50% hävstång, går det bara åt rätt håll så naggar den mest i kanten. Gäller bara om du har liten hävstång.

Räntefonder går bort, den lilla procent som man får av en säker räntefond kan ett helt vanligt bolag som Telia eller Swedbank fluktuera på en timme på börsen, så mycket roligare att hitta procenten där. När jag nu i efterhand sett hur fondföretag som Spiltan haft högräntefonder som i princip ansetts ha noll risk men som höll samma kvalitet som de som sänkte världens banker 2008, omförpackade instrument som är odokumenterade, så förstod jag att det inte finns något att hämta där heller.

Aktiefonder hade jag massor. Tills jag förstod att Robur tog ut 1% i avgift i sina 5-stjärniga fonder, men ändå arbetade som en indexfond. Det var bara att lägga robur-kurvan på t.ex DJ under en lång period 5-10 år så såg man att de var identiska. För det jobbet tog de som mest 250.000 kr per år av mig. Efter det har jag aldrig ägt en fond. Det är ca 10 år sedan.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-16 kl. 09:18.
Citera
2020-06-16, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Vad är det som är så upphetsande med TV4? Många i bekantskapskretsen ratar dyngan, eller har de nån plan för att bryta den allmänna trenden, för äger man en kanal behövs ju tittare vad än syftet må vara, de förra ägarna sålde nog av nån anledning.
Nu ingår ju tex cmore även i tv4 köpet, streaming av fotboll och annat lär ju bli eftertraktat. Tv4 har ganska många tittare så om man ska äga en tv kanal är det nog den man ska ha. Telia har alltid betalat för tv4 med sändningsrättigheter osv, nu går pengarna till deras egen kassa istället.
Citera
2020-06-16, 10:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Starka börsen i Asien nu på morgonen. Japan, wow.

Jo, jag vaknade 06:00, kollade indexterminerna och tänkte "Ok, en sådan dag" och somnade sedan om.

Som jag skrev igår hände dock ett par signifikanta saker som kunde vara början på en vändning av trenden i det lokala kluster (nuvarande nedgång) som finns. Bl a fick EMA10+21 ett guldkors, MACD på 4h vände upp osv.

Det blir dock intressant att se var det slutar, det kan trots allt bli en repeat av gårdagen där öppningarna är starkare för att under dagen falla, falla... och falla för att till slut mer landa på +/-0.2% eller något liknande slätstruket.

Viktigast är att de större indexen nu ligger ovanför MA200 på dagliga samt att de håller sig där.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-16 kl. 11:19.
Citera
2020-06-16, 17:07
Medlem
Vad orsakade fallet en stund efter 16?
Citera
2020-06-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Jag håller generellt med dig och är inne på samma spår. Det som oroar och bluffar mig är varför i helvete den går så dåligt? Varför köper inte folk den? Har alla slut på pengar efter uppumpade Tesla?

De kanske inser att det är en utdöende dinosaurie....?
Citera
2020-06-16, 17:13
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Vad orsakade fallet en stund efter 16?

Powells snack

Dollarn har blivit riktigt stark under dagen, återhämtat sig riktigt bra mot kronan. Övernattar i min Turbo S OMX, köpte när OMX låg på 3,7%
Citera
2020-06-16, 17:15
Medlem
AoE3#1s avatar
Ser nu också att Covid har utbrutit i Kina igen och Peking ska stängas ner. Kan bli rött nu
Citera
2020-06-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Powells snack

Dollarn har blivit riktigt stark under dagen, återhämtat sig riktigt bra mot kronan. Övernattar i min Turbo S OMX, köpte när OMX låg på 3,7%
Vad sa han? Borde man förvänta sig en dålig dag imorrn?
Citera
2020-06-16, 17:18
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Vad sa han? Borde man förvänta sig en dålig dag imorrn?

Vet ej, Får väl se vad amerikanarna gör under kvällen
Citera
2020-06-16, 17:21
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Tack för ett informativt svar. Uppskattar dina bidrag i tråden. Mycket värdefullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in