2020-06-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Jag håller generellt med dig och är inne på samma spår. Det som oroar och bluffar mig är varför i helvete den går så dåligt? Varför köper inte folk den? Har alla slut på pengar efter uppumpade Tesla?
Min teori är att Telia sjönk på sistone då folk hade gått in i den när krisen började och nu ville hoppa på allt annat när de istället började röra sig uppåt, att telia gått upp nu och legat rätt stabil när allt annat sjunkit igen får väl ses som ett gott tecken.

Hur som haver är jag tungt inne på Telia o Getinge nu, kortsiktigt mål är Q2 rapporten, gör dom en ökning över förväntan där (typ 20%) säljer jag nog då, men annars ligger jag väl kvar gick ur de mesta andra jag hade för ett tag sedan då det kändes som uppgångarna började bli lite orimliga, kanske lite tidigt men hellre tidigt än sent.
Citera
2020-06-15, 19:07
Medlem
sinewaves avatar
SPX (S&P500) stänger 4h över föregående dipp (14 juni) och skapar därav en lokal högre högsta.
Det var först med ca 13 minuter kvar som SPX lyckades ta sig över första gången för att sedan backa men till slut stänga över.

EMA10+21 har nu ett guldskors på 1h, detta betyder dock inte alls 'faran över' utan endast att det just i detta nu finns en positiv trend på kortare sikt som har potential att övergå i de längre tidsperspektiven som 4h, dvs att det är en början på något.

På 4h innebär också stängningen på SPX att vi är på väg mot ett positivt kryss på MACD. Det senast negativa inträffade 9 juni.
Citera
2020-06-15, 20:55
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Följde du din plan? Hann du köpa Xact Bear?
Det fattades 5% till upp på OMXS30 för att jag skulle sälja alla aktier och börja köpa Bear. Så jag sitter stilla i båten 20% aktier 80 cash Det måste röra sig 5% upp eller ner innan jag gör något. jag har ingenting att gå på just nu.

DJ går upp något lite idag. OMX började kraftigt neråt 2% men vek sedan uppåt utan att jag såg att några särskilda fakta kom fram. >Noll ledtrådar där. Fast i Peking började Corona spridas i liten skala och ett utbrott vore naturligtvis en katastrof i den jättestaden. Om man tar NY-mått så skulle 50-100.000 dö och Peking bli nerstängt i 3 månader. Men det är kanske bara Bear-jag som talar. Dock ett bra exempel på händelse som jag väntar på och som kommer att ge dipp 2 på börsen. Finns 50 tänkbara case till. Att inget case av de 50 inträffar vore övernaturligt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-15 kl. 20:59.
Citera
2020-06-15, 21:01
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Min teori är att Telia sjönk på sistone då folk hade gått in i den när krisen började och nu ville hoppa på allt annat när de istället började röra sig uppåt, att telia gått upp nu och legat rätt stabil när allt annat sjunkit igen får väl ses som ett gott tecken.

Hur som haver är jag tungt inne på Telia o Getinge nu, kortsiktigt mål är Q2 rapporten, gör dom en ökning över förväntan där (typ 20%) säljer jag nog då, men annars ligger jag väl kvar gick ur de mesta andra jag hade för ett tag sedan då det kändes som uppgångarna började bli lite orimliga, kanske lite tidigt men hellre tidigt än sent.
Min erfarenhet säger att de stora bolag som går sämre än medel ett tag alltid repar sig. Jag brukar tänka att någon stor spelare valt att lämnat t.ex Telia av olika anledning, och då tvingas sälja oavsett pris. När de sålt klart så återkommer den vanliga kvoten köpare/säljare vilket gör att priset också återgår.

Jag har kvar Telia men kommer att sälja redan på 35. Min förra plan var 39, men bl.a efter input i denna tråd har mina tankar om framtida Telia sjunkit. Dessutom en kvinnlig ny VD, värsta varningsflaggan enligt mig. Se på Swedbank, Ratos m.fl.
Citera
2020-06-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Min erfarenhet säger att de stora bolag som går sämre än medel ett tag alltid repar sig. Jag brukar tänka att någon stor spelare valt att lämnat t.ex Telia av olika anledning, och då tvingas sälja oavsett pris. När de sålt klart så återkommer den vanliga kvoten köpare/säljare vilket gör att priset också återgår.

Jag har kvar Telia men kommer att sälja redan på 35. Min förra plan var 39, men bl.a efter input i denna tråd har mina tankar om framtida Telia sjunkit. Dessutom en kvinnlig ny VD, värsta varningsflaggan enligt mig. Se på Swedbank, Ratos m.fl.
Jasså, 36 kr tycker jag borde vara möjligt om Q2 rapporten inte rapporterar något väldigt tråkigt. Men på längre sikt borde den ligga på minst 40 kr i mitt tycke, förvärvet av tv4 med omkringliggande var ett bra drag i min mening, telia är inte bara distributör av tv längre utan också producent.

Hon verkade iaf göra ett bra jobb i Tele2 som såg en rätt så fin kursuppgång under tiden hon var där. Dagens pm från Telia lät ändå trevligt, med fokus på bra utveckling för aktieägarna
Citera
2020-06-15, 22:45
Medlem
Jaha vad tror man om SAS nu då?
Citera
2020-06-15, 23:02
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Citat:
Regeringen föreslår ett kapitaltillskott på fem miljarder kronor till SAS för att klara coronakrisen. Även statligt ägda Swedavia, som äger och driver tio flygplatser i hela Sverige, får stöd om 3 150 miljoner kronor.
Till och med MP vill rädda SAS. Källa Men marknaden svarar inte positivt.
Citat:
SAS Utv. idag % -1,37 %
Med hjälp som är villkorad med en hel del miljökrav då blir det dyrt att flyga med SAS som redan innan krisen var en av de dyrare aktörerna. Det bästa för SAS skulle vara att tacka nej till räddningspaketet då det gör mer skada på företaget än nytta. Det här hindrar säkert inte aktien från att ta fart imorgon eller senare i veckan.

Vill man vara långsiktig är det nog bättre att investera i ett företag som inte har en massa påtvingade krav som hindrar lönsamhet utan är mer fria att själva bestämma över hur företaget drivs.
Citera
2020-06-15, 23:06
Medlem
Hur har ni klarat året? Jag har med lite tur undvikit den stora dippen och sedan följt med upp. Det har blivit +30% i år. Nu funderar jag på att sälja av allt en andra gång. Tror ni att det blir en corona- eller kanske sommarsvacka? Kommentarer?
Citera
2020-06-16, 00:30
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jasså, 36 kr tycker jag borde vara möjligt om Q2 rapporten inte rapporterar något väldigt tråkigt. Men på längre sikt borde den ligga på minst 40 kr i mitt tycke, förvärvet av tv4 med omkringliggande var ett bra drag i min mening, telia är inte bara distributör av tv längre utan också producent.

Hon verkade iaf göra ett bra jobb i Tele2 som såg en rätt så fin kursuppgång under tiden hon var där. Dagens pm från Telia lät ändå trevligt, med fokus på bra utveckling för aktieägarna
Telia-kursen nu är ju historiskt extremt nerpressad, och om vinsterna inte sjunker så är den billig på 35 kr. Det är bara 6 månader sedan jag tyckte 39 kr var en köpsignal, då pendlade den länge mellan 42-46 kr. Det är väl inte osannolikt att vinsten Q2 är ganska oberoende av corona, kanske tom stigande? I så fall bör vi se ett bra avancemang i juli på Telia, kanske redan veckan innan eftersom fler säkert tänker som jag. Förutsätter att inga världskriser dyker upp innan dess. Nerpressade aktier som Telia brukar pressas mest av kriser, då får vi snabbt ner mot 30 igen.
Citera
2020-06-16, 03:11
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers

Att dom fitthuvudena (ursäkta uttrycket!) ska stå för vouchern som man fick som ersättning för att vi missade hockey-VM i Zurich, Schweiz, nu i maj. Som gäller ett år framöver. Annars är det 4000:- down the pipe. Om dom kursar. Just det; köp inte; oavsett pris!
Citera
2020-06-16, 03:19
Medlem
Conams avatar
Citat:

Vad är det som är så upphetsande med TV4? Många i bekantskapskretsen ratar dyngan, eller har de nån plan för att bryta den allmänna trenden, för äger man en kanal behövs ju tittare vad än syftet må vara, de förra ägarna sålde nog av nån anledning.
Citera
2020-06-16, 06:12
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det fattades 5% till upp på OMXS30 för att jag skulle sälja alla aktier och börja köpa Bear. Så jag sitter stilla i båten 20% aktier 80 cash Det måste röra sig 5% upp eller ner innan jag gör något. jag har ingenting att gå på just nu.
Hur är dina tankar kring xact bear och urholkningseffekten? Jag undviker generellt dessa produkter, och ligger jag i korta positioner är det vanligtvis minishort med kort tidshorisont. När jag läser dina inlägg får jag intrycket att du kan ta dessa positioner och hålla dem över längre tid?

Jag vet och delar i stort din syn på aktiefonder men hur ser du på olika räntefonder som ett alternativ?

Själv är jag lite knappt 50% in i börsen nu. Har lite räntefonder men mest cash.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in