Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Hur är dina tankar kring xact bear och urholkningseffekten? Jag undviker generellt dessa produkter, och ligger jag i korta positioner är det vanligtvis minishort med kort tidshorisont. När jag läser dina inlägg får jag intrycket att du kan ta dessa positioner och hålla dem över längre tid?
Jag vet och delar i stort din syn på aktiefonder men hur ser du på olika räntefonder som ett alternativ?
Själv är jag lite knappt 50% in i börsen nu. Har lite räntefonder men mest cash.
Jag köper bara xact bear som har 50% hävstång. Utspädningseffekten finns men är inte så kraftig, så man kan behålla dem ett par månader om det inte går åt det håll man tror. Som princip har jag tvingande försäljning inom 6 månader. Men 2019 köpte jag riktigt mycket i augusti när OMX började gå upp, och sedan fortsatte upp oavbrutet till 20 februari när corona kom, så var det riktigt krisigt. Men det fungerade, jag tjänade när jag sålde i mars trots att jag legat på dem i 6 månader. Men inte alls så mycket som jag hade tänkt mig, utspädningen tog en hel del så det var ett misslyckande allt som allt.
Dock är utspädningen ganska liten jämfört med potentiell vinst med 50% hävstång, går det bara åt rätt håll så naggar den mest i kanten. Gäller bara om du har liten hävstång.
Räntefonder går bort, den lilla procent som man får av en säker räntefond kan ett helt vanligt bolag som Telia eller Swedbank fluktuera på en timme på börsen, så mycket roligare att hitta procenten där. När jag nu i efterhand sett hur fondföretag som Spiltan haft högräntefonder som i princip ansetts ha noll risk men som höll samma kvalitet som de som sänkte världens banker 2008, omförpackade instrument som är odokumenterade, så förstod jag att det inte finns något att hämta där heller.
Aktiefonder hade jag massor. Tills jag förstod att Robur tog ut 1% i avgift i sina 5-stjärniga fonder, men ändå arbetade som en indexfond. Det var bara att lägga robur-kurvan på t.ex DJ under en lång period 5-10 år så såg man att de var identiska. För det jobbet tog de som mest 250.000 kr per år av mig. Efter det har jag aldrig ägt en fond. Det är ca 10 år sedan.