2020-06-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Beatrice har gjort vad hon har kunnat.
Hon har pekat på dom felaktigheter som hon har hittat i utredningen. Hon har tydligt påvisat detaljer som som för henne är tvivelaktiga och hon har tydligt talat om att varken hon eller Tishko vet hur detta har gått till.
Hon har gjort precis det hon skall göra med dom små medel hon har haft, och jag tycker att hon gjorde det bra.

Vi måste förstå att hon försöker försvara en kille som VERKLIGEN HAR mördat nån.
Kan inte vara lätt att försöka få en verklig mördare att se oskyldig ut.

Inte ens Beatrice själv kan köpa hans oskuld med den bevisning som läggs fram.

Nä, hon gjorde det bra... Och jag hoppas att hon inte lyckades.

Nja, hon har gjort ett större cirkusnummer än vad som anses vara seriöst kan man säga. Dragit in experter på vapenammunition och inte rättsmedicinsk eller forensisk expert, och kritiserat utredningen. Försvaret oavsett vem det än hade varit hade alltså kört taktik om att ingen vet hur W dog för att så tvivel. Inga konstigheter däremot är just hennes försvar i Wilmafallet inte alls imponerande.
Hon kritiserar ej uppföljda avtryck vilket hon kunde begärt betydligt tidigare av åklagaren tex. Ett försvar kan alltså begära utredningar också och själv göra utredningar, men hon väntade istället till rättegång och med det så faller också hennes argument. Hon har babblat sig igenom den här förhandlingen med struntprat. Angripit vittnen på ett ovanligt aggressivt sätt .Oavsett Tingsrättens bedömning i fallet så kommer målet gå vidare till en Hovrätt. Vilket har mer tyngd och möjligen sista ordet. Västra Hovrätten i Göteborg kommer det att bli.
Citera
2020-06-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fenrika
Det är besvärande med det fingeavtrycket som XX lämnat på förpackningen. Jag är inte dummare än så, säger Rämsell.

Vad kan man dra för slutsatser av det? frågar Rämsell:

- Han har hanterat huvudet men inte att han avskiljt det från koppen. Det är inte självklart ett tillräckligt brott mot griftefriden.
Försvaret och T har påstått att det var någon annan. Nu erkänner de att han har hanterat huvudet.
Jag förstår inte riktigt hur advokatens ord rimmar med vad Tishko själv sade i sitt förhör. Han förnekar väl all kännedom, och advokaten ska väl antingen föra hans talan, eller avsäga sig uppdraget om det inte passar?
Citera
2020-06-16, 16:44
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det har du rätt att tycka, men det är ett bevis oavsett vad du tycker. Nej, det är inte förarens bedömning enbart utan när det gäller sängen är det en uppenbar markering. Domstolen kan alltså inte strunta i likhunden det förstår dom flesta. När det gäller andra fall har det varit oerhört behjälpligt med likhundar inte minst i Kim Wall fallet. Elin Krantz där han hade flyttat kroppen innan den slutliga platsen osv. Hundarna ger oss oerhört mycket information och deras nos är det ingenting som slår.
Nej, det krävs inte bevis utöver en markering från en likhund, och vi har fri bevisprovning och fri värdering.

Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Fast hunden markerade sängen, hundföraren sa Troligtvis inte till hunden att sängen är mest intressant..
Det finns klipp på hur hunden agerar på sängen.
Oavsett om hundföraren vet något eller inte är det nog väldigt svårt att ”skvallra” till hunden vart han ska markera.

Som jag skrev, där hittade man något och kan med säkerhet säga att hundens fynd stämmer.

Hur ska vi då tolka allt det andra? Han kan ju inte ha styckat henne i sängen? Eller hann han slå ihjäl henne i vardagsrummet, duscha av henne och avlägsna huvudet inom 15 minuter, för att sen låta henne ligga på sängen?

Jag är också tydlig i att det är jag som tycker att hundarnas fynd ska bekräftas med annan teknik också.
Men om vi bara kollar i denna tråd. Hur många sidor består inte i att försöka tolka vad hunden och dess förare har markerat? Vad den kan markera och varför den inte har markerat?

Det är inte rättssäkert. Enligt mig.

Använd gärna hundar som ett redskap att hitta saker. Men låt inte deras markeringar bli bevis. För då måste vi ju se till ALLT den markerar och inte markerar.
Man kan inte börja plocka russinen ur kakan och bara ta det som passar in i sin bild.
Senast redigerad av Bollkalle19 2020-06-16 kl. 16:53. Anledning: Tillägg
Citera
2020-06-16, 16:45
Medlem
konstapels avatar
En "expert" från svensk polis absolut mest misslyckade brottsutredning någonsin (palmeutredningen) tas in av försvaret för att motbevisa åklagaren, vad kan möjligtvis gå fel med det?
Citera
2020-06-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fenrika
Det är besvärande med det fingeavtrycket som XX lämnat på förpackningen. Jag är inte dummare än så, säger Rämsell.

Vad kan man dra för slutsatser av det? frågar Rämsell:

- Han har hanterat huvudet men inte att han avskiljt det från koppen. Det är inte självklart ett tillräckligt brott mot griftefriden.
Försvaret och T har påstått att det var någon annan. Nu erkänner de att han har hanterat huvudet.

Nej! Dom har inte alls erkänt att han hanterat huvudet!! Tishkos redovisade inställning samt hans förhörs-utsaga visar med all önskvärd tydlighet att han bestrider samtliga åklagarens åtalspunkter!

Advokaten sa under pläderingen att han KAN ha hanterat huvudet, inte att han HAR hanterat huvudet.
Detta gör försvaret för att hinta för rätten att om man kommer fram till att det är styrkt att han hanterat paketet/huvudet, så behöver det INTE betyda att han varken dödat eller styckat Wilma. Eftersom det finns en rimlig förklaring till det, nämligen att han har kunnat hantera paketet, men ingenting mer.
Citera
2020-06-16, 16:53
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Vi är farligt nära att fundera på om reglerna om "fair trial" har iakttagits i det här målet, säger hon.

vore troligtvis en nackdel för T.. han lär iaf inte komma ut idag i sånnafall.. dock får han sita i häktet i väntan på en ny utredning.. eller?

Jaa, vad händer om åklagarens utredning nu faktiskt är för dålig, att man (pga tidsbrist eller resursbrist) faktiskt inte har "beställt" tillräckligt av analyser av NFC??? Det var väl det som var lite av kärnan i S.Björks kritik......att polisutredningar av idag är för "slimmade" för att vara objektiva och därmed rättssäkra.

Citat:
Ursprungligen postat av Hepsibal
Tack. Har läst FUPen ett par gånger från och till så börjar hitta och lärt mig söka på ett enkelt sätt.
Precis det du skriver skriver jag i ett inlägg några inlägg ovanför dig. Att det är just cirka 3 timmar då lägenheten är låst och obevakad. Om det fanns avspärrningstejp uppsatt så har iaf inte jag kunnat hitta det i furen och heller inte sett bilder på detta. Hittade dock ett intressant stycke som kanske inte säger så mycket men jag har inte reagerat på det innan. Och om man vill vara konspiratorisk så kan ju detta ifrågasättas av den som vill försöka hitta hål i bevisningen och se andra möjligheter till när huvudet skulle kunna ha planterats ut:

Fup sida 302
"Post har hämtats löpande i lägenheten under ärendets gång av Pinsp Anette Timm Preinfalk. Då det inte skett i samband med någon av nedan åtgärder så har endast lägenhetsdörren öppnats och posten har hämtats utan att stiga in i lägenheten."

Jag tror ju personligen inte ett skvatt på att polisen skulle ha gjort något sådant men att en ensam polisinspektör åker till lägenheten med jämna mellanrum skulle kunna ha ifrågasatts av försvaret. Men det verkar ju inte de heller tro eftersom det inte tagits upp.

Det fetade,
ja, mycket märkligt. Sedan NÄR började polisen intressera sig för MGM:s post så till den milda grad att den ska hämtas i tid och otid?

Och en annan sak som jag tycker är skum är att alla kriminaltekniker som kommit till lgh har vittnat om hur VARMT det är, och "instängt/gammal luft", som att någon bor där (jag tror t o m att en av teknikerna sa så).

Detta medans det påstås av W:s anhöriga, av fastighetsskötaren, grannar och elförbrukningen, att det normalt är mycket kallt i lgh........därför åker elkaminen på och ibland t o m ungnen med luckan öppen när någon är hemma.

Någon mer som tänkt på detta?
Citera
2020-06-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej! Dom har inte alls erkänt att han hanterat huvudet!! Tishkos redovisade inställning samt hans förhörs-utsaga visar med all önskvärd tydlighet att han bestrider samtliga åklagarens åtalspunkter!

Advokaten sa under pläderingen att han KAN ha hanterat huvudet, inte att han HAR hanterat huvudet.
Detta gör försvaret för att hinta för rätten att om man kommer fram till att det är styrkt att han hanterat paketet/huvudet, så behöver det INTE betyda att han varken dödat eller styckat Wilma. Eftersom det finns en rimlig förklaring till det, nämligen att han har kunnat hantera paketet, men ingenting mer.

Rent kortfattat?
Bevisligen har T hanterat folien men betyder i sak inte att han hanterat "paketet"?

Är det vinklingen menar du??
Citera
2020-06-16, 16:57
Medlem
Och en annan sak som jag tycker är skum är att alla kriminaltekniker som kommit till lgh har vittnat om hur VARMT det är, och "instängt/gammal luft", som att någon bor där (jag tror t o m att en av teknikerna sa så).

Använd luft sas det vill jag minnas att de sa!
Citera
2020-06-16, 17:04
Medlem
***s avatar
Väldigt tunn soppa som försvaret kokat ihop. Hoppet ställs tydligen till att det finns vittnen som inte velat ställa upp och att de vittnen som gjort det påverkats av direktrapporteringen på något sätt. Och på vilket sätt skulle allmänhetens syn på honom som trolig gärningsman vara en förmildrande omständighet? Och varför skulle frånvaron av familjens avtryck i lägenheten visa på något? De letade ju efter en levande W, de möblerade inte om. Jag har varit i massor av lägenheter utan att pilla på saker och lämna avtryck. Och det är ju knappast någon osäkerhet om att de har varit där, så vilken betydelse skulle avtryck ha?

Nu handlar det nog bara om att försvaret ska ha lyckas visa att T varit närvarande hela tiden och att ingen annan haft tillfälle att utföra mordet, samt att det funnits ett uppsåt, alternativt likgiltighetsuppsåt.
Citera
2020-06-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
Rent kortfattat?
Bevisligen har T hanterat folien men betyder i sak inte att han hanterat "paketet"?

Är det vinklingen menar du??

Nu skall inte jag försöka tolka vad Beatrice Rämsell menade. Men på nätet står det...

P4 VÄST: "Nu pratar hon om att pojkvännens fingeravtryck finns på folien runt kroppsdelen.
- Vad kan man dra för slutsatser av det? Möjligen att han hanterat kroppsdelen. Men att hantera en kroppsdel - är det att skända på det sätt som krävs för brott mot griftefriden? Inte självklart, säger hon".

AFTONBLADET:"Det är besvärande med det fingeavtrycket som XX lämnat på förpackningen. Jag är inte dummare än så, säger Rämsell. Vad kan man dra för slutsatser av det? frågar Rämsell: - Han har hanterat huvudet men inte att han avskiljt det från koppen. Det är inte självklart ett tillräckligt brott mot griftefriden".

...Vilket borde vara att hon menar att han kan ha hanterat huvudet (slagit in det, lagt det i väskan) efter att det avlägsnats från kroppen av någon annan. Alltså att han själv inte har styckat kroppen.
Citera
2020-06-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Som jag skrev, där hittade man något och kan med säkerhet säga att hundens fynd stämmer.

Hur ska vi då tolka allt det andra? Han kan ju inte ha styckat henne i sängen? Eller hann han slå ihjäl henne i vardagsrummet, duscha av henne och avlägsna huvudet inom 15 minuter, för att sen låta henne ligga på sängen?

Du får tolka det som du vill medan likhundsmarkering är ett helt klart godkänt bevis.
Finns ingen som styckas i en säng direkt utan antingen badrum eller kök och i detta fallet med sönderskuren badrumsmatta så är det badrummet.
Likhunden markerar där en avliden kropp har legat om du förstår den proceduren. Det betyder att W kropp har legat i sängen och att hon varit avliden i minst 15 minuter för att kroppen skalla utsöndra kadaverinet som hunden markerar på. Ibland är det i det luften/via vattnet hunden kan markera kadaverinet på men oftast en direktträff av den avlidna kroppen på land. Delar i plast eller kroppar på plast ger inte samma träff. Huvudet behöver inte varit avskuret då hon låg i sängen så det vet jag inte var du fått ifrån. Huruvida man diskuterar hur likhunden i fallet har markerat är inte intressant för min del då det alltid görs i alla mordtrådar där likhund figurerar och det beror oftast på okunskap. Har man följt mordfall där likhundsförare redogör för hur det fungerar och när likhundar markerat finns det inga frågetecken kring likhund.
Citera
2020-06-16, 17:19
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19

Jag är också tydlig i att det är jag som tycker att hundarnas fynd ska bekräftas med annan teknik också.
Men om vi bara kollar i denna tråd. Hur många sidor består inte i att försöka tolka vad hunden och dess förare har markerat? Vad den kan markera och varför den inte har markerat?

Det är inte rättssäkert. Enligt mig.

Använd gärna hundar som ett redskap att hitta saker. Men låt inte deras markeringar bli bevis. För då måste vi ju se till ALLT den markerar och inte markerar.
Man kan inte börja plocka russinen ur kakan och bara ta det som passar in i sin bild.
Har du läst fupen? Och sett klippen på hunden?
Att hon legat död i sängen har hunden markerat, troligtvis har hon burits dit med duschdraperiet under sig.
Delningen kanske skedde efter eller före..
Denna hunden markerar endast på lik, överkastet är topsat..så det är inte enbart hundens markering de gått efter.
Den sökte inte bara i sovrummet utan även i resterande rum och balkong om jag fattat det rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in