2020-06-16, 14:58
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men det var ganska bra frågor från vetenskapsjournalisten på SR (tror jag det var).

Hon frågade varför inte Sverige hade som strategi att minska smittan så mycket som möjligt. Hon lyckade förstås inte sätta dit Tegnell. Men nu är det några journalister som har fattat vad det handlar om: Att Tegnell i lönndom vill hålla R0 på 1 och att det är flockimmunitet han eftersträvar - och att han tycker att det är värt att döda åldringar och dra på sig vårdskuld för att försöka ta sig dit. Han vill inte försöka minimera smittspridningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Det var TV4 tillochmed, blev helt förvånad. Kanske den bäst ställda frågan av svenska journalister hittills. Dock så handviftade Tegnell bort det hela med sitt kvasilogiska dravel, vilket hon inte följde upp vidare väl.

Den här frågan är förstås den viktigaste när opinionen mot eller för vår strategi senare ska konstitueras.

Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Det är fritt fram för de som vill bära munskydd att göra så.
Är du säker? Betänk på att rekommendationer från FHM är starkare än en vanlig rekommendation. Nära lag, enligt flera debattörer i tråden.
Citera
2020-06-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
efter 7 dar är du i inte smittsam om du haft covid-19, så då kan du i princip gå riskfritt till jobbet.

du ska inte gå till jobbet med milda symptom när dom just debuterat eller att om du testat positivt och bara har milda symptom.

tegnell fick frågan idag och förtydligade

https://youtu.be/cxZ-cXZbKjM?t=1712

Har han presenterat någon ny forskning som du har sett? För jag hörde inget om det på presskonferensen. Vad är hans källa?
Citera
2020-06-16, 14:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Haha, sade han att han är säker på att Sveriges immunitet är mycket högre än andra länders??
Han vet inget om det även om han hade antikroppstestat hela befolkningen. Så är forskningsläget vilket han själv medger.
Citera
2020-06-16, 15:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hade du tänkt dig att du skulle få ett papper där det står ”Jag godkänner att Sveriges stadsepidemiolog inte lämnar några rekommendationer om huruvida man ska ha munskydd eller inte samt att svenska barn får gå till skolan”?

Jag svarar inte mer på ditt pladder, du begriper ju inte huvudpoängen, ett land ska skydda sin befolkning. Om inte så behöver vi ingen stat, inget land, inga lagar och inga skatter heller.
Citera
2020-06-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Var är Anders Wallensten?

Undrar jag också, han försvann totalt från alla presskonferenser?
Citera
2020-06-16, 15:01
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mån - Tis Norge

v25: 0 Döda

Danmark

v25: 1 Död

Finland

v25: 0 Döda

Mån - Tisdag 2019

Sverige

v25: 0 Döda i covid
Citera
2020-06-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Allting pekar på att inom nån vecka så ryker både Löfven och hela FHM. För varje dag som går blir det fler och fler kritiska. Både utomlands och framförallt i Sverige. Den fula, oärliga och tjocka statsministr kommer avsättas av parlamentet. Och FHM kommer läggas ner. Då kommer ni idioter att få äta en massa skit. Men ni verkar gilla det då ni ätit all skit som staten har matat er med.

Problemet är att regeringen och FHM har fortsatt högt förtroende. De har gjort både oppositionen och svenska folket till sina medbrottslingar. När Busch kritiserar kan regeringen bara peka på att hon faktiskt också stödde den svenska strategin. Svenskar följde FHMs råd, har vägrat ha på sig munskydd, träffat massa människor, tog med sig smittan från utlandet, gått på caféer, osv. Svenskar tyckte det var så bra att vi höll öppet till skillnad från övriga Europa, och var stolta över sitt land som gick emot alla andra. Svenskar är medbrottslingar, de kan därför inte bli upprörda på regeringen för regeringen gjorde som svenskar ville då.

Det som dock kommer att hända är att Sverige och svenskar blir utfrysta utomlands. I utlandet är de stolta över sina lockdowns, att de till skillnad från länder som Sverige valde att skydda sina äldre. Svenskar kommer i fortsättningen att ses som grymma, passivt aggressiva, och korkade.
Citera
2020-06-16, 15:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
TV4 klarar inte av Tegnell. Hon frågar om platta kurvan strategin i motsats till NZ strategin. Och då kör den oärliga Tegnell med att "ingen kan hindra smitta, nu var det smitta i NZ igår". MEN det är skillnad med mellan att få in ett importfall som man tar hand om och att ha samhällssmitta i landet som vi har och som man inte gör någonting åt.

Håller med. En bra journalist stället följdfrågor få sådana svar. Jag tror NZ kommer klara av att hålla kontroll på det till det kommer vaccin. Sverige borde också sätta sig i förarsätet och bringa ned smittan så mycket det bara går till vi får vaccin. Jag börjar redan bäva för hösten.
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Undrar jag också, han försvann totalt från alla presskonferenser?
Han har tydligen varit sjuk (ej covid-19) och har väl inte behövt hoppa in än efter tillfrisknandet.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Fått erbjudande om att delta på fyra olika midsommarfester senaste dagarna men jag har valt att tacka nej till alla inbjudningarna och hänvisat till pågående pandemin annars hade jag valt att gå på någon av de fester jag blivit inbjuden till.

Både fått höra att jag är tråkig, feg och "det värsta är ju över nu" när jag valde att tacka nej.

Hejja! Integritet har den effekten på folk, många tål det inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Frågan var dock jämfört med de nordiska grannländerna. Där är det väl ganska självklart att vi har fler antikroppspositiva. Frågan är vad som ligger i ”mycket” - 5 gånger fler? 10 gånger fler? Återstår att se.

Denmark? Maybe 5-6x more. Norway and Finland? Maybe 10-15x more.

None of which matters as we’ll still be extremely susceptible to a second wave, even if 6% of the country has been infected. We’re maybe 1/8th of the way through this in a best case scenario and 1/13th in a worst case scenario. (50% vs 82%).
Citera
2020-06-16, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag svarar inte mer på ditt pladder, du begriper ju inte huvudpoängen, ett land ska skydda sin befolkning. Om inte så behöver vi ingen stat, inget land, inga lagar och inga skatter heller.
Men exakt vad är det du anser att du borde ha fått skriva på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in