2020-06-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Kan du då definiera dessa naturlagar och därifrån deducera framtida tankar?
Eller är det endast en obevisad oteoretiserad och icke-falsifierbar övertygelse du grundar denna föreställning på?

Hjärnan, genom våra påverkbara intentioner.

Jag har aldrig hävdat att det går att deducera framtida tankar. Halmgubbe igen?

(Hjärnan följer våra naturlagar, och även våra intentioner kommer från naturlagarna)
Citera
2020-06-16, 14:33
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast om du nu gör påstående att hjärnan/tankar inte följer naturlagarna, så är det väl du som behöver visa belägg för det påståendet?
Jag menar inte att hjärnan bryter mot några naturlagar, jag menar bara att vi inte vet hur dessa naturlagar skulle se ut och därför gör bäst i att inte tvärsäkert hävda något om dem.
Citat:
Så vitt vi vet, inkl vetenskapen, så följer allting i universum naturlagarna, så vad menar du egentligen?
Jag menar att vi inte vet ens en bråkdel av hur dessa naturlagar fungerar.
Citera
2020-06-16, 14:34
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat att det går att deducera framtida tankar. Halmgubbe igen?

(Hjärnan följer våra naturlagar, och även våra intentioner kommer från naturlagarna)
Om tankar följer hårt determinerade naturlagar är de givetvis deducerbara.
Citera
2020-06-16, 14:35
Medlem
Citat:
Jag menar inte att hjärnan bryter mot några naturlagar, jag menar bara att vi inte vet hur dessa naturlagar skulle se ut och därför gör bäst i att inte tvärsäkert hävda något om dem.

Jag menar att vi inte vet ens en bråkdel av hur dessa naturlagar fungerar.

Givet det vi vet, så finns det inget utrymme för en fristående agent som påverkar våra tankar oberoende av verkan/slump.

Vilket leder till slutsatsen att den handlingsfriheten antagligen inte existerar, eftersom vår samlade kunskap omöjliggör den.
Citera
2020-06-16, 14:36
Medlem
Citat:
Om tankar följer hårt determinerade naturlagar är de givetvis deducerbara.

Om du hävdar att naturlagarna är hårt determinerade, eller att framtiden går att deducera, så kan du väl ge belägg för det?

(Jag har aldrig hävdat något sådant, och tycker dessa halmgubbar böjar bli tråkiga)
Citera
2020-06-16, 14:38
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Nej, det är ju människans sammanlagda förståelse för vetenskapen och verkligheten, som inte ger utrymme för en agent med handlingsfrihet frikopplad från verkan/slump.
Din förståelse menar du?..
Majoriteten vetenskapsmän har inga som helst problem med att hjärnan genom adekvat kausalitet har handlingsfrihet.
Citat:
Människan känner inte till något fenomen, ens teoritetskt/logiskt/konceptuellt, som skulle kunna ge upphov till en separat agents handlingsfrihet.
Hjärnan i egenskap av en delmängd av den adekvata kausaliteten gör detta jobb alldeles utmärkt.
Problemet är nog snarare att du är obildad i ämnet.
Citera
2020-06-16, 14:40
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Om du hävdar att naturlagarna är hårt determinerade, eller att framtiden går att deducera, så kan du väl ge belägg för det?

(Jag har aldrig hävdat något sådant, och tycker dessa halmgubbar böjar bli tråkiga)
Jag har hela tiden argumenterat för att så inte är fallet.

Du menar alltså då att hjärnan utefter naturlagarna agerar slumpmässigt?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2020-06-16 kl. 14:43.
Citera
2020-06-16, 14:43
Medlem
Citat:
Din förståelse menar du?..
Majoriteten vetenskapsmän har inga som helst problem med att hjärnan genom adekvat kausalitet har handlingsfrihet.

Hjärnan i egenskap av en delmängd av den adekvata kausaliteten gör detta jobb alldeles utmärkt.

I sådana fall kanske du kan ge exempel på något fenomen i universum som inte styrs av varken orsak/verkan, eller slump?

Kan du inte det (Och ingen annan vetenskapsman heller), så finns troligen inte heller möjligheten att hjärnan styrs av något annat än orsak/verkan eller slump. Och således finns inte den handlingsfrihet du talar om.
Citera
2020-06-16, 14:45
Medlem
Citat:

Halmgubbar och personangrepp.

Du bad tidigare om en sund dialog/debatt, och jag vill be dig sluta med dessa argumentationsfel om vi skall fortsätta denna diskussion.
Citera
2020-06-16, 14:47
Medlem
Citat:
Du menar alltså då att hjärnan utefter naturlagarna agerar slumpmässigt?

Jag menar att hjärnan 100% följer naturlagarna, och jag utesluter inte att slump är en komponent hjärnan använder sig av.
Citera
2020-06-16, 14:48
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
I sådana fall kanske du kan ge exempel på något fenomen i universum som inte styrs av varken orsak/verkan, eller slump?
Varför då? Jag hävdar inget sådant.

Citat:
Kan du inte det (Och ingen annan vetenskapsman heller), så finns troligen inte heller möjligheten att hjärnan styrs av något annat än orsak/verkan eller slump. Och således finns inte den handlingsfrihet du talar om.
Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver, och inte läste du den länk jag hänvisade till för definitioner och modeller för denna handlingsfrihet heller.. Du vill uppenbarligen varken förstå eller lära dig något nytt.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2020-06-16 kl. 14:50.
Citera
2020-06-16, 14:48
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Jag menar att hjärnan 100% följer naturlagarna, och jag utesluter inte att slump är en komponent hjärnan använder sig av.
Så långt är vi alltså överens...

Då är det riktigt att tankar inte går att deducera i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in