2020-06-16, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
Hunden gick med nosen högt i vädret mot garderoben. Ingen direkt markering men något var där.

Fast Beatrice har en poäng.
En likhund som INTE markerar en kroppsdel av ett lik inne i ett sovrum.
Citera
2020-06-16, 14:10
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Inte enligt Beatrice...

Nu pratar hon om den tyska likhunden:

"Det fanns mycket lukt i den här hundens näsa. Det måste givetvis ha påverkat den här hundens agerande."

Hon poängterar att hunden inte markerade vid garderoben där kroppsdelen fanns – utan i sängen.

"Därför kan man inte dra några slutsatser från hundens markeringar", säger Rämsell

Från förhöret, bohuslänningen
https://forumbilder.com/i/r5ko
https://forumbilder.com/i/r5kd
Citera
2020-06-16, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
Hon lyfter inte fram hela sanningen...

Det behöver hon inte.
Det är Åkl jobb.
Citera
2020-06-16, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Från förhöret, bohuslänningen

Exakt.
Hunden MARKERADE INTE garderoben.
Citera
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Rätta mig om jag minns fel! Men visst bytte polisen lås efter det plockade in T?
Menar advokaten att någon har tillgång till T lägenhet trots detta?

sen ta hon upp att hon hindrats från att ta del i utredning, men visst var det dubbla sekretess..

2st kriminaltekniker var på plats i lägenheten strax efter att T hade häktats den 19 nov kl 10. De arbetade hela dagen och kvällen och under den tiden (på kvällen) byttes låset som endast polis hade tillgång till.
Citera
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Den tyska hunden gick in med nosen högt i sovrummet - men markerad sängen först: med skall. På överkastet har tekniker funnit kadaverin (dvs från ett lik) samt 3 st fläckar av sperma och 3 fläckar med blod från W.

Men hunden (den tyska) markerade väl också garderoben där väskan fanns? Fast först sängen. Minns jag rätt???

Ja precis.

Har tagit print på förhöret från rättegången.

Uppfattar det som att när hunden inte kan skälla (om det är, som i detta fall, högt upp), så visar den med nosen i riktning mot där doften kommer ifrån.

Att hunden visar och markerar tydligt i sängen är för att det förmodligen luktade mest där samt att det var lättare för hunden att markera.

Citera
2020-06-16, 14:13
Medlem
siisters avatar
Citat:

Hunden kunde inte komma upp till platsen för kroppsdelen och markera

Nu går vi in på sökandet av sovrummet. Hunden ska tidigt ha indikerat att den kände något på en plats som var för högt upp. Antagligen var det hyllan i garderoben där kroppsdelen hittades.

"Det var också ett svårt sök för hunden eftersom i garderoben låg något där uppe och det var väldigt varmt. Trots detta är jag väldigt säker. Man kan inte påverka honom."

Från Bohuslänningen
Citera
Medlem
Säga vad hon vill om advokaten, men hon lyfter faktiskt flera frågetecken i utredningen... Jag har tyvärr svårt att se att han blir dömd för mord..
Citera
Medlem
KKNDs avatar
Citat:

Det stämmer.
Hade hunden markerat om väskan var i en nedre hylla? Jag tror det.

Citat:
Det behöver hon inte.
Det är Åkl jobb.

Du har helt rätt.

Tänk om han går fri om några timmar...
Jag är så nervös nu.
Citera
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Exakt.
Hunden MARKERADE INTE garderoben.

Jag tolkar det så.
Citera
2020-06-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
2st kriminaltekniker var på plats i lägenheten strax efter att T hade häktats den 19 nov kl 10. De arbetade hela dagen och kvällen och under den tiden (på kvällen) byttes låset som endast polis hade tillgång till.
När hittade de kroppsdelen då ?
Citera
2020-06-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja precis, jag hade fått för mig att efter låsbytet 19/11 så befann man sig inte i lägenheten. Man väntade in hundförare från Tyskland och tekniker från Stockholm, och så vidare.

Jag hade fel, det finns en lucka på ca 3 timmar från att T grips till att Kriminalteknikerna anlände kl 13.20.

Från sida 42 FUP
"Efter beslut om anhållande i sin frånvaro kl.09.12 samt personell husrannsakan kl.09.14 den 19 november av chefsåklagare Daniel Edsbagge greps Tishko i sin bostad av polispatrull Robert Eskilsson samt Simon Planting den 19 november kl.10.00.
För att komma in i Tishkos bostad kontaktades fastighetsskötaren Steve som låste upp dörren för polispatrullen. Dörren till Tishkos bostad låstes med Tishko egna nycklar. se avvisiteringsprotokoll samt beslag 2019-5000-BG127092-1. Dessa nycklar överlämnades
till kriminaltekniker som påbörjade brottsplatsundersökning den 19 november kl.13.20.
När kriminaltekniker var klara på plats byttes låskolven i dörren till polismyndighetens låskolv. Lägenheten låstes och spärrades av kl.18.00 tisdagen den 19 november."

Men sen var polisen där ett par dagar för spårsäkring:

Från sida 302 i FUP:
"2019
19 Nov, Spårsäkring vardagsrum
Närvarande: Pinsp Monica Johnzon & Agne Gelotte Tid: 13:20 – 18:15
20 Nov, Spårsäkring övr. lägenhet
Närvarande: Pinsp Monica Johnzon & Agne Gelotte Tid: 13:00 – 17:00
26 Nov, Blodbildsundersökning
Närvarande: Pinsp Åse Zander & Johan Höppner Tid: 09:15 -15:40
28 Nov, Spårsäkring sovrum, fynd av huvud & likhundssök
Närvarande: Pinsp Monica Johnzon, Pinsp Agne Gelotte, Krinsp Anette Timm Preinfalk, Pa Bastian Fürstner & Tyska hundföraren Daniel Nagel"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in