2020-06-16, 13:22
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tycker hon verkar desperat. I Bohusläningen rapporterar dom om att BR berättar om gråtande vittnen som inte vill försvara en styckmördare och därför inte vill vittna. I alla högprofilerade fall så har det rapporterats i tidningar och media. Detta är inget undantag.
Kan tycka att advokaten har en poäng i detta med direktrapportering och att vittnen kan bli påverkade av det. Det är ingen ideal situation.

Inte så att rättegången inte skall vara offentlig handling s.a.s. Men om man vill följa en rättegång så får man vara på plats - eller får man ta del av det som sades efteråt.

Å andra sidan är detta inte ett ”nytt” problem. Även innan digital teknik rapporterade papperstidningen dag för dag.

Kan man ge vittnen medieförbud innan rättegången?
Citera
2020-06-16, 13:23
Bannlyst
- Det som är viktigt med grannen är att han inte kan lämna en förklaring till att han ändrat sina uppgifter. Han kan inte lämna någon

Aftonbladet...

HERE we go.... Nu börjar hon på riktigt att peta in tvivel. Det är hennes jobb, och nu får vi se hur skicklig hon är.
Citera
Medlem
Finns det någon här som har vetskap om ifall T har bytt försvarare någon gång under utredningstiden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Ja jag förstår hur du menar och jag håller med dig - det hoppas jag också, men OM han anses ha psykisk störning och att den är bestående (diagnostiserad genom en RPU) - då önskar jag att han blir kvar inom psykiatrin "för gott" dvs Sluten Vård. Det kan bli för resten av hans liv om det vill sig som så och jag ser det som att det viktigt att han inte får komma ut i samhället igen på mååånga år. RPU avgör det. Jag är övertygad om att åklagare och målsägares advokat har gjort sitt bästa nu i förmiddags och jag hoppas att försvaret INTE får gehör för sin utsago de kommer att anföra idag.

Okej då förstår jag bättre hur du menade.
Citera
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu skall jag ta bladet från munnen: Alltså vad är detta för argumentation från försvaret!???
Alltså vill försvaret ge tyngd åt att vittnen är/varit rädda eller påverkade får dom väl "tvinga in" vittnena i rättssalen och låta dom säga detta i förhör. Nu kommer dessa påståenden endast från advokaten själv. Det säger ju egentligen INGENTING!

Prins-bilden - BRA! Resten - KATASTROF

Helt enig.
Prins bilden visar en viktig poäng. Att folk gråter och inte vill vittna för en styckmördare = alla tror han är kapabel till att styckmörda. Dvs, det är ju EMOT honom, inte för.
Citera
2020-06-16, 13:24
Medlem
Citat:
Därför måste domstolen i större utsträckning än annars titta på vad som sagts i polisförhör, säger advokat Beatrice Rämsell.

1. De ska väl bortse från FUP och bara gå på det som sägs i rättegången? Eller har jag missuppfattat den delen?

2. Det är ju inte bra för försvaret, då deras vittne "släktingen" ändrade sin version i rättegången ganska grovt mot vad han sa i polisförhöret.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu skall jag ta bladet från munnen: Alltså vad är detta för argumentation från försvaret!???
Alltså vill försvaret ge tyngd åt att vittnen är/varit rädda eller påverkade får dom väl "tvinga in" vittnena i rättssalen och låta dom säga detta i förhör. Nu kommer dessa påståenden endast från advokaten själv. Det säger ju egentligen INGENTING!

Prins-bilden - BRA! Resten - KATASTROF
Prinsbilden är ett riktigt bottennapp. Måste väl finns något exempel närmare ämnet att illustrera sin tes med.
Citera
Medlem
Horrorgrams avatar
Fan det mest vettiga från advokaten jag hört:
""Att familjen målar XX med svarta färger är inte förvånande. Men det rimliga hade väl varit att försöka få slut på det här hemska hon levde i, hämta henne, ringa socialen, men ingenting har gjorts från någon av dem i det här avseendet."

Det har hon helt rätt i. Skamligt av familjen.
Citera
2020-06-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharya
Finns det någon här som har vetskap om ifall T har bytt försvarare någon gång under utredningstiden?

Nej, samma från start till mål (förutom Peter Olsson som slängdes in i april för att vara back up)
Citera
2020-06-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharya

Nej, åtminstone BR har varit med hela vägen
Citera
2020-06-16, 13:26
Medlem
BR skuldbelägger familjen Andersson...

"Att familjen målar XX med svarta färger är inte förvånande. Men det rimliga hade väl varit att försöka få slut på det här hemska hon levde i, hämta henne, ringa socialen, men ingenting har gjorts från någon av dem i det här avseendet."
Citera
2020-06-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Kan tycka att advokaten har en poäng i detta med direktrapportering och att vittnen kan bli påverkade av det. Det är ingen ideal situation.

Inte så att rättegången inte skall vara offentlig handling s.a.s. Men om man vill följa en rättegång så får man vara på plats - eller får man ta del av det som sades efteråt.

Å andra sidan är detta inte ett ”nytt” problem. Även innan digital teknik rapporterade papperstidningen dag för dag.

Kan man ge vittnen medieförbud innan rättegången?
Det lär krävas en lagändring. Man ger ibland vittnen yppandeförbud vad gäller polisförhör och vad som sagts vid sitt eget förhör. Men såvitt jag vet finns inga andra förbud. Däremot kan man BE om att vittnen inte följer media - men frågan är om det ens händer att man från polis och åklagares håll gjort en sån förfrågan. Men intressant frågeställning det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in