2020-06-16, 11:59
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Andningsmasker för de som behöver skydda sig är bättre än att tvinga miljontals som inte ens bär på smitta att bära munskydd. Över 99 % av de som springer ute bland folk bär ju inte ens på smitta, och de i riskgrupp bör hur som helst vara försiktiga med att vistas bland folk.

Under en pågående pandemi ska det vara obligatoriskt för alla att bära åtminstone ett enkelt munskydd.

Det spelar ingen roll om du känner dig frisk och inte har några symptom, du kan vara en smittbärare i alla fall.

Försiktighetsprincipen måste ha företräde under en pågående pandemi.
Citera
2020-06-16, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Har postat detta tidigare vilket visar att siffrorna på runt 500 döda i flunsan årligen jag kritiserade är helt fel!
"Hong Kong-pandemin
Influensa A(H2N2) försvann då influensa A(H3N2) skapade Hong Kong-pandemin 1968. Den skördade cirka 1 miljon liv det första året – i första hand hos äldre. Influensa A(H3N2) sprids fortfarande som säsongsinfluensa och orsakar en överdödlighet på i medeltal cirka 1000 äldre personer i Sverige varje år."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/pandemiberedskap/pandemisk-influensa/

Siffror från FHM stämmer inte . Du ljuger som vanligt
Citera
2020-06-16, 12:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Det kommer inte att komma något vaccin mot Corona 2 pga ADE
https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement

Om den teorin stämmer (vilket jag trots allt har lite svårt att tro på), skulle inte det betyda att de som varit sjuka i covid19 och utvecklat antikroppar inte har något skydd? De skulle tvärtom vara ännu känsligare för en reinfektion. Att i ett sådant läge hoppas på flockimmunitet skulle då vara total galenskap ( vilket det ser ut att vara ändå).
Citera
2020-06-16, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man är inte tvungen att åka bil. Det finns alternativ.

Tänk att man är tvingad att gå i skolan i Sverige ändå så tycks det inte ha hjälpt dig . Fanns det inga alternativ för dig?
Citera
2020-06-16, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om den teorin stämmer (vilket jag trots allt har lite svårt att tro på), skulle inte det betyda att de som varit sjuka i covid19 och utvecklat antikroppar inte har något skydd? De skulle tvärtom vara ännu känsligare för en reinfektion. Att i ett sådant läge hoppas på flockimmunitet skulle då vara total galenskap ( vilket det ser ut att vara ändå).
Har du inte hört i varenda nyhetsrapportering, hur olika läkare och forskare upprepar mantrat; "Vi vet inte om man får immunitet och hur länge den varar i så fall" ?
Citera
2020-06-16, 12:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Dyker upp bilder på puckon även därifrån som drar ner munskyddet när dom pratar o låter det smittade skyddet sitta på hakan, hur mkt tror du dom inte får i sej av virus då???
Att använda ett munskydd på korrekt sätt så det skyddar funkar inte hos allmänheten hur svårt att förstå det kan det vara??
Nu skyddar ju munskydd brukaren FRÅN att smitta andra så om en smittad person drar ner skyddet kan denne inte smitta sig själv igen.
Citera
2020-06-16, 12:15
Bannlyst
Detta har säkert redan publiceras, men det kan vara bra med upprepning.

https://emanuelkarlsten.se/05/darfor-dog-fler-svenskar-under-en-manad-1993-och-2000-jamfort-med-april-2020/?fbclid=IwAR20gMBLnvzr6Ow78rDSHdvo4KkZyklYAhFRrp7x r6vNqc_a-pcnpO14TBs

Åke Nilsson är inte expert på epidemier och är noga med att påpeka att corona-pandemin inte är en vanlig säsongsinfluensa. Men han känner igen mönster i statistiken och tycker att det saknas perspektiv i debatten.

– Låt mig ge ett exempel. Varje år dör det normalt sett 90 000 i Sverige. Låt oss säga att det skulle dö 10 000 med covid-19, då innebär inte det att 100 000 kommer dö i Sverige i år, utan kanske 94 000. Det som händer är att 6 000 dör lite i förtid, som senare hade dött av andra orsaker.

Älskar detta resonemang !
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Två hemvändande resenärer från Storbritannien har fört med sig coronasmitta till Nya Zeeland, tre veckor efter det att landet inte haft några nya smittofall."

På begravning i Storbritannien dom blivit smittade?
Jag förstod det som att de tilläts resa in till NZ för att delta på en begravning där. Jag kan ha läst fel, jag får kolla igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu skyddar ju munskydd brukaren FRÅN att smitta andra så om en smittad person drar ner skyddet kan denne inte smitta sig själv igen.

Det köper jag, munskydd skyddar naturligtvis en som är sjuk att smitta andra....
Men för att skydda dej själv är det inte viktigaste ha ett munskydd...
Citera
Bannlyst
Vi skulle ju klara oss så mycket vi bättre än alla andra enligt många här
Sifforna är garanterat också högre då alla inte anmäler sig hos arbetsförmedlingen.

Arbetslösheten ökar dramatiskt och långtidsarbetslösheten är på väg mot historiskt höga nivåer.
Arbetslösheten fortsätter nu att stiga och toppa på 11,4 procent i mars med en genomsnittlig arbetslöshet på elva procent under 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-06-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Är du korkad på riktigt?
Ja, ffp3 är ett bra skydd men otroligt jobbiga att bära längre stunder men det fungerar med enklare munskydd under förutsättning att ALLA använder det tillsammans med de rekommendationer som idag gäller. Det blir ett extra skydd FATTA

Då tycker jag du skall tejpa över ditt ansikte med ett skydd så är du skyddad😀
Citera
2020-06-16, 12:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det är inte så att en laxbit föranleder en att sätta på sig munskydd direkt. Det är alltså fullt möjligt att någon skurit upp den utan att ha munskydd på sig.
Och personen syftade kanske på att studenter äter lax? Jag vet inte men så kunde det också tolkas in absurdum.🤷🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in