Citat:
Ursprungligen postat av
Phantom042
Som det tjatades om i Mars hela tiden på varje presskonferens:
”Vi hoppas på det bästa men planerar för det värsta”.
Därför ökade man antalet bårhusplatser, det var också därför antalet intensivvårdsplatser i Sverige ökade från 500 till knappt 1100. Vi ville inte ha samma kaos som Italien och det har vi inte haft heller trots att vi kunnat njuta av solen, gå promenader, vara ute på sjön istället för att sitta instängda som apor i flera månader.
Sveriges arbete hade kunnat vara bättre och det kommer utredas och forskas om det i många år framåt. Jag är dock glad för att regeringen inte gick full kommunist nanny-state bananas med lock down för att tvinga fria människor att sitta inomhus i flera månader. Nästan verkningslöst och deras panik har raserat hela världsekonomin, det bästa är att vi ska betala för att skitländer i Syd och Östeuropa nu.
Jo jag håller med till viss del, men samtidigt verkar den auktoritära strategin ha fungerat och om det då krävs 1 månad hård lockdown där man helt enkelt får ha det lite tufft so be it. Dagens svenskar borde ändå få känna på lite svåra tider så man härdas, för det kommer troligtvis bli tuffa tider framöver.
Problemet är att vår ekonomi går åt helvete även fast vi inte har haft lockdown eftersom alla andra har stängt, så då anser jag att vi också skulle det. Nu dras vi med andra långsiktiga konsekvenser så som skadat anseende i omvärlden, inget resande, dåligt med turism, nöjesparker som inte kan öppna under sommaren osvosv. Kortsiktigt var det kanske bra för ekonomin men på lång sikt kommer det skada Sverige mer än den kortsiktiga smällen hade gjort.
Kolla bara på börsen som verkar klara sig någorlunda fint oavsett lockdowns. Om alla länder varit öppna eller kanske hälften så tror jag vi hade gjort rätt i att inte stänga ner.