2020-06-16, 10:40
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Huh?

SE själv att han gick direkt ut på gatan utan att prata med HO, och att han hörde skott när han hade c:a 20 meter kvar. Att upphöja ett enskilt vittnesmål till "fullgott alibi" är rätt magstarkt om personen ifråga själv avvisar alibit.

Det må vara att SE är en skrävlare som överdriver sin betydelse, men då får man ju begränsa misstankarna om lögner till tillfällen med "impa-faktor". Man kan inte ha ljugandet som allroundverktyg för att förkasta allt som SE själv säger som krockar med ens teori.

Det finns "impa-faktor" i att placera sig som en av Palmes livräddar-wannabes, visst. Men det finns absolut ingen potential till "impa-faktor" i att gå ut genom en dörr. [i]"Jag är minsann ingen vanlig dussinperson som stannar och pratar med några futtiga vakter, jag går rakt förbi och direkt ut på gatan som en kung!" är väl det enda sättet man kan skruva det till att innehålla en impa-faktor, men då är den långsökt bortom rimlighet.

Jag har svårt att förstå att SE envisas med att OP låg på rygg när SE kom fram om han skulle vara mördaren. Det går inte ihop.

Jag har för mig att SE fick tiden 23.20 på lördag morgon. Då var han tvungen att sno sig på för att kunna bli hela nationens hjälte med sina lögner. Längre fram visade det sig att tiden skulle justeras till 23.19 och då hittar han på zigzagpromenader och klocka med mörk urtavla. SE vill vara på plats för att snubbla över OP där han precis fallit på rygg.

Varför ljuger väktaren att snackpåsen SE stannade och pratade några minuter? Är HO också mytoman?

Jag tror inte HO minns fel. SE kom en minut för sent till mordplatsen. Det är enda och mest logiska förklaringen till att han också såg LJ vid LMG.

Ingen annan har sett LJ där, så om alla vittnen som ingen sett automatiskt blir GM har vi genast en till misstänkt på halsen.

Jag tycker min kronologi funkar en hel del bättre än KPs.

Den kvinnliga väktaren på Skandia kompletterar sitt förhör att SE hade en beige gubbkeps på sig då han kom tillbaka efter mordet. En sån keps beskrivs av NOLL vittnen. Ljuger hon också?

Edit: Det där om att LJ skulle vara mördare för att ingen sett honom var ironi. Släpp honom. Men logiken haltar att om alla är uppmärksamma på GM och på offret och inte kan beskriva alla anda runtomkring betyder inte att de blir GM. Anna H säger att hon inte kom ihåg hur ett endaste vittne på platsen förutom killen som gjorde HLR såg ut. Ska vi då dra slutsatsen att alla vittnen hon inte såg mördade OP?
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-16 kl. 10:44.
Citera
2020-06-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Engströms berättelse är inte heller väldigt konstig. Vad man skulle ha gjort var att skaka fram hans arbetsmönster över en längre tid. Med en stor mängd stämpeltider hade det varit lättare att se om det var något konstigt med just denna afton, men inga vittnen verkar tycka det.

Hur som helst är det inget konstigt med en berättelse där en människa jobbar över och stämplar ut för att hinna med en sista buss eller vagn.

Precis! Det enda egendomliga är ju att säkerhetssnubben på Skandia och Engströms egna chef inte verkade har några som helst bekymmer med att tro att Engström skulle vara mördaren. Det framgår i polisförhören med dem, där de även planerade att genomsöka Enströms kontor i jakt på vapen och nyckeln till dörren på baksidan.

Jag har jobbat hos en jättestor arbetsgivare snarlik Skandia. Det har funnits kollegor som jobbat över ofta, men tanken på att cheferna eller säkerhetsfolket skulle kunna betrakta någon av dem som tänkbara mördare etc är så sjukt främmande. Detta tycker jag är något som gör Engström till en "skummis". Just att människor på hans arbetsplats som jobbade med honom nära, ändå inte verkade ha några problem med att tro att han var kapabel att skjuta någon.
Citera
2020-06-16, 10:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag jämförde enbart med CP avseende bristen på bevis som håller i Hovrätt och HD.

Jämförelsen haltar ändå.

Den slutsatsen kräver data vi inte har.

1. Vi vet att bevisningen inte höll mot CP.

2. Vi vet inte vad ett frihetsberövande av SE mars 86 hade resulterat i.
Att kunna utreda honom grundligt en kort tid efter mordet hade enligt mig med största sannolikhet påvisat hans förmodade skuld eller icke skuld.

Till och med KP är införstådd med att det som lades fram på presskonferensen inte räcker för ett åtal.
Dock räcker det för ett frihetsberövande med syfte för utredning.

Så att avskriva SE som tänkbar gärningsman på grund av att dagens bevisning inte räcker för ett åtal är enligt mig en haltande slutsats. Och att "baka ihop" honom med CP som ännu ett "dött spår" är inte rättvist.
Citera
2020-06-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
ok, tack,
det var svensken som dog ja, gör det lättare att matcha.
ang. rajtan tajtan: var det inte något med han unga fru och hennes vännina de skulle träffa, hursomhelst fick uppfattningen att man lockade op med mer än hem resa.

intressant är ju att williamsson båt figurerar i fler och fler sammanhang, det har varit både medelhavet och i svenska skärgården tidigare.
Ang. W:s båt i Sverige. Gunnar Wall gjorde nyligen, inför KP:s PK, en intervju med W. Båten i Medelhavet togs upp, men inte det med Sverige, vill jag minnas. Har du källa på det?
Citera
2020-06-16, 10:52
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Precis! Det enda egendomliga är ju att säkerhetssnubben på Skandia och Engströms egna chef inte verkade har några som helst bekymmer med att tro att Engström skulle vara mördaren. Det framgår i polisförhören med dem, där de även planerade att genomsöka Enströms kontor i jakt på vapen och nyckeln till dörren på baksidan.

Jag har jobbat hos en jättestor arbetsgivare snarlik Skandia. Det har funnits kollegor som jobbat över ofta, men tanken på att cheferna eller säkerhetsfolket skulle kunna betrakta någon av dem som tänkbara mördare etc är så sjukt främmande. Detta tycker jag är något som gör Engström till en "skummis". Just att människor på hans arbetsplats som jobbade med honom nära, ändå inte verkade ha några problem med att tro att han var kapabel att skjuta någon.

Snubben på Skandia var före detta polis. Poliser har alltid en förmåga att dela in alla människor i endast två subkategorier: "Poliser" och "Ännu inte misstänkta". Så krasst funkar det.

Det vore så klart kul att se vad det står på sid 10 i säkerhetssnubbens förhör. Den är av någon extremt obegriplig anledning maskad i FUPen mot CP. Den blir nog släppt nu då han säkert utvecklar sina misstankar mot SE där under maskningen.

Det blir spännande. När kan vi börja begära ut material?

Edit: Det är dock inget substantiellt som finns under maskningen då skulle KP redan presenterat det i en PowerPoint presentation! Några vaga spekulationer om den där "mystiska väktaren med Östtyska namnet" kanske? Det finns en stollig bok som heter "Anfall mot Sverige" av en pseudonym "Sune Andersson" eller något åt det hållet som kom ut ungefär vid MOP som lite sätter tonen för hur killar som snubben på Skandia resonerade. Hans kommentar om att bara namnet "Kohut" gör honom misstänksam gör att hans tänkande är färgat av just den typ av bok "Anfall mot Sverige" är.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-16 kl. 11:03.
Citera
2020-06-16, 10:53
Medlem
HarryScheinens avatar
Dum fråga. Kommer det nu att bli möjligt att "få ut" förhören med Christer Andersson, och annat material som rör honom? Vad kommer att bli offentligt egentligen?
Citera
2020-06-16, 11:02
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Dum fråga. Kommer det nu att bli möjligt att "få ut" förhören med Christer Andersson, och annat material som rör honom? Vad kommer att bli offentligt egentligen?

Någon påstod att det skulle kosta en miljon att begära ut allt material.

Det tyckte inte SVT de hade råd med, så de byggde en kopia av Sveavägen/Tunnelgatan 1986 i studion istället för 2,5(?) miljoner.

Väl använda pengar.

Ontopic:

Det kommer helt säkert att sitta en "grindvakt" och granska att du inte kommer att få ut något som är relevant är min bästa gissning. Det är knappast pengarna tillbaka på det!
Citera
2020-06-16, 11:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jämförelsen haltar ändå.

Att kunna utreda honom grundligt en kort tid efter mordet hade enligt mig med största sannolikhet påvisat hans förmodade skuld eller icke skuld.

Till och med KP är införstådd med att det som lades fram på presskonferensen inte räcker för ett åtal.

Så att avskriva SE som tänkbar gärningsman på grund av att dagens bevisning inte räcker för ett åtal är enligt mig en haltande slutsats. Och att "baka ihop" honom med CP som ännu ett "dött spår" är inte rättvist.

Nu var det ju dock så att Engström inte frihetsberövades. Det är vad vi har att gå på, det var bedömningen utredningen gjorde vid tiden för mordet. KP: s påstående om att han hade frihetsberövats är en total efterhandskonstruktion.

Om SE hade misstänkts på allvar vid tiden för mordet hade man börjat med att syna honom lite bättre i sömmarna. Då kan mycket väl man kommit fram till att det verkligen fanns saker i det som idag verkar göra honom misstänkt som i själva verket inte är så misstänkt. Man kunde t ex fått en helt klar bild av att SE med all säkerhet kommer ut på gatan ca 23.21.10.

Då hade det inte ens funnits anledningen att frihetsberöva honom. Att KP anser att oklarheterna idag befogar ett frihetsberövande är inte detsamma som att oklarheterna då gjorde det, inte ens om förundersökningsledaren varit KP.
Citera
2020-06-16, 11:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jämförelsen haltar ändå.

1. Jag vet att KP inser att han inte kan gå till rätten med det han har i dagsläget. Han sade det själv.

2. Jag vet att KP sade att han skulle tagit in SE för utredning om han varit förundersökningsledare från början.

3. Men nu är det ju så att SE numera är död. Och kan inte längre försvara sig. Kvar har vi då ett utpekande av KP trots att han blivit utredd så mycket det går. Med resultat att det saknas bevis för att han är gärningsmannen. Haft tillgång till vapen. Att en vapensamlare blivit misstänkt och utpekad för att vara presumtiv vapenlangare. Också det helt utan bevis. Och lägligt nog så är också han avliden.

4. Det handlar inte om rättvisa. Det handlar om juridik.

De juridiskt kunniga som jag läst uttalanden av, hävdar att efter Hovrättens utslag mot CP krävs stark teknisk bevisning. Läs mordvapnet.

Det räcker inte med indiciekedjor, utpekande av journalister eller författare, erkännande, vittnesutpekande eller att förundersökningsledaren inte kan komma runt en person i utredningen. Det krävs alltså något som även saknades i åtalet mot CP. Därav jämförelsen. Och där lär vi stanna för all framtid eftersom förundersökningen är nedlagd.

Den enklaste, och mest troliga , förklaringen till att det inte gick att hitta bevis för CPs skuld, och att det inte gick att hitta bevis för SEs skuld är densamma. De var båda oskyldiga. Det går inte att krama vatten ur en sten.
Citera
2020-06-16, 11:15
Medlem
SigersonHolmess avatar
Om SE ville komma för sent till mordplatsen skulle han ju ha kunnat sagt att han pratade med HO. Men han gör inte det.
Tål att tänka på.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag har svårt att förstå att SE envisas med att OP låg på rygg när SE kom fram om han skulle vara mördaren. Det går inte ihop.

Jag har för mig att SE fick tiden 23.20 på lördag morgon. Då var han tvungen att sno sig på för att kunna bli hela nationens hjälte med sina lögner. Längre fram visade det sig att tiden skulle justeras till 23.19 och då hittar han på zigzagpromenader och klocka med mörk urtavla. SE vill vara på plats för att snubbla över OP där han precis fallit på rygg.

Varför ljuger väktaren att snackpåsen SE stannade och pratade några minuter? Är HO också mytoman?

Jag tror inte HO minns fel. SE kom en minut för sent till mordplatsen. Det är enda och mest logiska förklaringen till att han också såg LJ vid LMG.

Ingen annan har sett LJ där, så om alla vittnen som ingen sett automatiskt blir GM har vi genast en till misstänkt på halsen.

Jag tycker min kronologi funkar en hel del bättre än KPs.

Den kvinnliga väktaren på Skandia kompletterar sitt förhör att SE hade en beige gubbkeps på sig då han kom tillbaka efter mordet. En sån keps beskrivs av NOLL vittnen. Ljuger hon också?

Edit: Det där om att LJ skulle vara mördare för att ingen sett honom var ironi. Släpp honom. Men logiken haltar att om alla är uppmärksamma på GM och på offret och inte kan beskriva alla anda runtomkring betyder inte att de blir GM. Anna H säger att hon inte kom ihåg hur ett endaste vittne på platsen förutom killen som gjorde HLR såg ut. Ska vi då dra slutsatsen att alla vittnen hon inte såg mördade OP?
Citera
2020-06-16, 11:15
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nu var det ju dock så att Engström inte frihetsberövades. Det är vad vi har att gå på, det var bedömningen utredningen gjorde vid tiden för mordet. KP: s påstående om att han hade frihetsberövats är en total efterhandskonstruktion.

Om SE hade misstänkts på allvar vid tiden för mordet hade man börjat med att syna honom lite bättre i sömmarna. Då kan mycket väl man kommit fram till att det verkligen fanns saker i det som idag verkar göra honom misstänkt som i själva verket inte är så misstänkt. Man kunde t ex fått en helt klar bild av att SE med all säkerhet kommer ut på gatan ca 23.21.10.

Då hade det inte ens funnits anledningen att frihetsberöva honom. Att KP anser att oklarheterna idag befogar ett frihetsberövande är inte detsamma som att oklarheterna då gjorde det, inte ens om förundersökningsledaren varit KP.

Självklart.

En ordentlig utredning 86 kunde självklart likaväl "klarat upp" saker som idag känns "märkliga".

Jag påstår bara att hans beteende från mordet och nästkommande tid är tillräckligt försvårande för att motivera en utredning, och en ordentlig sådan.

Och jag kvarstår vid åsikten att "baka ihop" honom med CP som ännu ett "dött spår" är en felaktigt slutsats.
Citera
2020-06-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Inte dum, bra fråga.
Allmänt hållet. Verkar kosta kosing, kanske blir bit för bit beroende vad som söks av respektive researcher.
Det med CA blir intressant, nån lär försöka få ut max.
Ren spekulation (ej kopplat till just CA dock). Vissa namn (kanske hela sidor/avsnitt) borta av olika skäl, t ex integritets, ej relevant för mordundersökningen, pga rikets säkerhet etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in