2020-06-16, 00:48
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo men min poäng var att spridningen kan ha pågått längre än man insett och därför inte var så snabb och explosiv som den verkade när man började uppmärksamma den.

Jag önskar att det var så enkelt, men vad som hände i Wuhan och hur folk dog och kaoset som man såg så var det out of controll som man säger, viruset i början var inget som hade spridits tidigare, jag anser det omöjligt att det hade spridits tidigare.
Citera
2020-06-16, 00:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt, det är vad jag sett. Mask används inte generellt, utan avstånd och basala hygienrutiner.

Hittade siffror -kanske de du efterfrågat hela tiden?

Asymptomatic Transmission, the Achilles’ Heel of Current Strategies to Control Covid-19
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMe2009758

56% av de smittade asymptomatiska + presymptomatiska

"(71%) from presymptomatic persons had viable virus by culture 1 to 6 days before the development of symptoms."

"Quantitative SARS-CoV-2 viral loads were similarly high in the four symptom groups (residents with typical symptoms, those with atypical symptoms, those who were presymptomatic, and those who remained asymptomatic)."

-ingen skillnad på hur mycket virus man hade i andningsvägarna

Kanske är en för liten studie? Osäkert?

Halvera då siffrorna och vi landar på

28% av de smittade asymptomatiska + presymptomatiska

"35% from presymptomatic persons had viable virus by culture 1 to 6 days before the development of symptoms."

Högre än 1% var det iallafall.
Citera
2020-06-16, 00:51
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja det tror jag och ja de flesta virus uppträder likadant i olika miljöer. Sen tror jag inte att det finns olika farliga varianter på nya Corona viruset. Den teorin är mest hittepå.

Okey men då är du dåligt informerad, och med det så kommer jag inte bry mig om dina okunniga kommentarer, men du är säkert en bra person ändå.
Citera
2020-06-16, 00:52
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Jag skrev, "beskrivet på ett pedagogiskt sätt som tilltalar unga som gamla"
Ja, kunde varit lite mer reklaminslag som beskrev hur det hela fungerade sen tror jag även man vid det här laget bör använda sin myndiga ton på arbetsplatser och skolor och skicka hem vid smärre symtom, men givetvis svårt att motivera då det förflutit så lång tid och smittspridningen är så pass låg.
Citera
2020-06-16, 00:59
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Jag önskar att det var så enkelt, men vad som hände i Wuhan och hur folk dog och kaoset som man såg så var det out of controll som man säger, viruset i början var inget som hade spridits tidigare, jag anser det omöjligt att det hade spridits tidigare.
Vi vet baserat på antikropptester att Wuhanviruset funnits i vårt samhälle betydligt längre än Kinas officiella siffror.

Finns inget mer än storslagna lögner att hämta från den kommunistiska diktaturen och vi får lägga pusslet själva, utan alla tillhörande bitar.

Det skrämmande är att detta är långt ifrån sista gången.

Nu har Wuhanviruset börjat nå storstäder som Beijing trots omfattande disciplin och vi kommer troligen inom månader få se nya drastiska åtgärder därifrån.
Citera
2020-06-16, 01:00
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, kunde varit lite mer reklaminslag som beskrev hur det hela fungerade sen tror jag även man vid det här laget bör använda sin myndiga ton på arbetsplatser och skolor och skicka hem vid smärre symtom, men givetvis svårt att motivera då det förflutit så lång tid och smittspridningen är så pass låg.

Det tog några frågor innan jag insåg att du har noll koll, "smittspridningen är så pass låg", och vad beror det på tror du, att det är över?

R0 är en siffra som är missvisande om man inte vet vad man jämför med, herregud förstår du inte att antalet testade påverkar R0 och har man färre testade så är R0 lågt och ger fel respons på åtgärder.
Citera
2020-06-16, 01:05
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Inte för att förringa ert lidande men hur kan ni vara säkra att vaccinet orsakade Chrons?
Spontana genetiska mutationer händer daglidags och du skriver själv att ni har kasst immunförsvar i släkten. Kan vara vaccinet som utlöste det. Kan lika gärna vara morgonglaset apelsinjuice?

Det fanns såklart i generna, men tänk om inget hade utlöst det?? De andra i släkten som är friska bär säkert på samma skitgener, bara att de lyckats av slumpen undvika att utlösa sjukdomen. Själv blev det som triggade min sjukdom (en annan autoimmun sjukdom) en influensa. Det är rätt vanligt. Men allt som går in och petar hårt på immunförsvaret kan utlösa dessa sjukdomar.

I fallet Pandemrix tror man det var den olagliga adjuvansen som ställde till det och fick immunförsvar att överreagera, vanligt vaccin innehåller inte denna adjuvans. Dvs de är säkrare för dem som är känsliga.

Narkolepsin är på riktigt, inget påhitt. Det är en väldigt grym sjukdom. Den berövar dig djupsömn så att du trots att du sover, aldrig någonsin blir utsövd. Jämför med att du får sova 30 minuter - 1 timma varje natt, alltid. Enda som egentligen hjälper är GHB och jag tror inte vi har den behandlingen i Sverige.
Citera
2020-06-16, 01:05
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vi vet baserat på antikropptester att Wuhanviruset funnits i vårt samhälle betydligt längre än Kinas officiella siffror.

Finns inget mer än storslagna lögner att hämta från den kommunistiska diktaturen och vi får lägga pusslet själva, utan alla tillhörande bitar.

Det skrämmande är att detta är långt ifrån sista gången.

Nu har Wuhanviruset börjat nå storstäder som Beijing trots omfattande disciplin och vi kommer troligen inom månader få se nya drastiska åtgärder därifrån.

Antikroppsteorin du nämner stämmer för att SARS är ganska lik med SARS-Cov-2 , nog om detta svammel men på resten har du rätt.
Men i Sverige så "syns det inte så finns det inte mentaliteten" och BLM gör att man blir ödmjuk för fungerande hjärnor.
Citera
2020-06-16, 01:06
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Det tog några frågor innan jag insåg att du har noll koll, "smittspridningen är så pass låg", och vad beror det på tror du, att det är över?

R0 är en siffra som är missvisande om man inte vet vad man jämför med, herregud förstår du inte att antalet testade påverkar R0 och har man färre testade så är R0 lågt och ger fel respons på åtgärder.
Du ska i vanlig ordning inte fokusera allt för mycket på antalet testade utan de relevanta siffrorna ges från antal döda samt IVA.

Varför smittspridningen är relativt låg är givetvis för att Covid-19 helt enkelt inte är mer smittsamt än andra vanliga samhällssjukdomar, tendenser i början av utbrottet tydde på motsatsen.

Precis som du skriver är R0 en siffra och inget annat, denna siffra avspeglar sig på antal döda samt på IVA och är ständigt sjunkande.
Citera
2020-06-16, 01:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Man har studerat satellitbilder av sjukhusparkeringar i Wuhan och konstaterat ökad trafik som tycks tyda på att covid startade långt tidigare, typ sensommaren 2019. Detta är faktiskt en sen tidigare använd metod för att studera influensautbrott och effekten var mycket större än vid ett sådant. Dessutom kollade man söktermer som använts i Wuhan och fann att termer som tyder på covid ökade under samma period. Den bästa förklaringen man hittat är att viruset började spridas långt innan december 2019, även om det naturligtvis inte utgör ett säkert bevis. De har förstås kollat alternativa förklaringar till den ökade trafiken vid Wuhan sjukhus utan att hitta någon sådan. Så det är inte helt taget ur luften.

Tänk på att spridningen börjar i liten skala och gradvis byggs upp. Det man såg i januari var inte nödvändigtvis början utan ett senare stadium när spridningen vuxit till sig och brett ut sig och natt en kaotisk nivå.
Citera
2020-06-16, 01:14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Mellan 2 - 8,5% utvecklar inte antikroppar enligt senaste studien:

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-antibody-test-covid-19-a9567171.html?utm_source=reddit.com
91,5% - 98% utvecklar antikroppar.

Antikroppstesten är ju dessutom bara till 95% säkra. Så där har du väl felmarginalen.
Citera
2020-06-16, 01:14
Medlem
Citat:
Okey
men du är säkert en bra person ändå.
Japp och mina kommentarer är ofta spot on. Till skillnad mot dina och andra alarmisters.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in