2020-06-16, 00:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Jag förstår inte varför FHM och andra inte vill använda munskydd. Munskydd har inga negativa effekter om man inte tar med hitta-på problem av typen "man kan känna sig för säker" (dock utan stöd i någon fakta då fakta är att andra håller avstånd till personer med munskydd).

Argumenten kring munskydd från FHM borde användas i en IQ-test för att kolla vilka som klarar av att tänka rationellt. Har FHM kompetens? Munskydd eller inte? Q.e.d.
I England (inte resten av UK) ska de börja med tvång att täcka ansiktet på publika transporter men de avråder från medicinska skydd eftersom dessa behövs i vården. I stället kan man knåpa ihop ett eget av ett par gamla sockar! Men då undrar man ju hur effektivt det blir, knappast ens i närheten av medicinsk standard. Så effekten blir nog inte så stor ändå. En gammal t-shirt är ett annat förslag på vad som kan användas som hemmagjort ansiktsskydd. Så glöm alla klassificeringar och tungandade tättslutande skydd. Anything goes.

Kan du tänka dig FHM ställa sig upp på en PK och säga åt folk att binda en gammal socka för munnen? Nä, lämna det åt de excentriska engelsmännen.

Jag hittar inte på det där med sockan, det är från BBC!

https://www.bbc.co.uk/news/uk-53045386
Citera
2020-06-16, 00:33
Medlem
Financial Times om den svenska Corona-strategin:

”Det ser ut som ett typiskt svenskt misslyckande – kopplat till ett vänstervridet lands överdrivna tro på sin egen vetenskapliga skicklighet och byråkratiska elit”.
Citera
2020-06-16, 00:34
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför FHM och andra inte vill använda munskydd. Munskydd har inga negativa effekter om man inte tar med hitta-på problem av typen "man kan känna sig för säker" (dock utan stöd i någon fakta då fakta är att andra håller avstånd till personer med munskydd).

Argumenten kring munskydd från FHM borde användas i en IQ-test för att kolla vilka som klarar av att tänka rationellt. Har FHM kompetens? Munskydd eller inte? Q.e.d.

Munskydd är lika effektivt som 92 cm socialdistansering, så varför kan vi inte bara öka den då för att minska smittan.
2 grejer som kan ta bort effekterna av munskydd är att fler med symptom börjar röra sig i samhället och distanseringen minskar, så är inte givet det får nån effekt.

tvätta händerna och socialdistansering är 2 lätta grejer som verkligen funkar, varför krångla till det.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Ungefär som att informera om skador istället för att bara prata om att tvätta händerna och hålla avstånd som fungerar.
En enkel konsekvensbeskrivning som det heter, beskrivet på ett pedagogiskt sätt som tilltalar unga som gamla.
Är inte helt hundra på hur du menar men tror inte skrämselpropaganda som vi sett mycket från Kina, där man fokuserar mycket på de värsta fallen, är rätt väg att gå heller.

Det är ganska självreglerande då man läser i media om bekanta namn eller börjar märka av spridning i sin närhet.

Vad som däremot är viktigt att få in i folks medvetande är hur viktiga rekommendationerna faktiskt är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Att använda munskydd i sig är en negativ effekt i vårt samhälle. Är det dessutom inte motiverat så kommer det givetvis inte heller rekommenderas.

Det kan i bästa fall ha en positiv påverkan för att minska spridningen i stort men det viktiga är givetvis att minska spridningen bland riskgrupperna, vilket blir fallet om man inte slarvar med rekommendationer.

I många länder går man runt med munskydd i tron att viruset inte kan hitta in, många av dessa länder nu epicentrum för Wuhanvirusets framfart.

Flat earther. Jag förstår inte hur sådana som du fungerar. Ni hittar på vilka undanflykter och svepskäl som helst för att avråda från munskydd som är den enskilt mest effektiva åtgärden mot viruset. En sjuåring förstår att ett luftvägsvirus sprids mindre om man har ett filter framför luftvägarna. Det är inte särskilt komplicerat.

Kan du vara ärlig nu och avslöja ditt motiv?
Citera
2020-06-16, 00:36
Medlem
ZNUTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur vet du att 4000 avlidit i onödan?

"Guess what!"
Senast redigerad av ZNUTEN 2020-06-16 kl. 00:41.
Citera
2020-06-16, 00:39
Medlem
Revejs avatar
Citat:

Jag antar att du är en bärare av munskydd.
Tror du på detta så varsågod, och jag hoppas folk i din omgivning accepterar detta utan att titta konstigt.

Vi är ändå tänkande vuxna individer och sköter dagligdags en mängd beslut rörande vår egen riskhantering. Förstår inte varför det skulle vara annorlunda med munskydd.

I tätbefolkade storstadsområden kan man omöjligt undvika att komma i nära kontakt med andra människor, där kan det vara motiverat.

Några sådana områden finns ju som bekant inte i Norden utan här bör man kunna finna alternativa lösningar.
Citera
2020-06-16, 00:40
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Antalet bekräftat smittade steg snabbt i början, vilket fick det att se väldigt smittsamt ut (högt R0) , men det kan ha varit en effekt liknande den vi ser nu med ökad testning som fick det att se ut som det ökade mer än vad det egentligen gjorde, trots att man bara identifierade alltfler redan smittade.

Exponentiellt tillväxt är långsam till en början så smittan kan bre ut sig under radarn ett tag tills det plötsligt verkar finnas "överallt". I själva verket kom nog smittan till Sverige långt tidigare än vad man förstod och byggdes upp relativt långsamt över tid. Det finns tecken på att det startade redan i augusti i Kina. Om man då inte börjar testa förrän ungefär i februari kommer det att se ut som en plötslig explosion av smittade och ett mycket högt R0 (mellan 5 och 6 i Wuhan i "början" enligt en artikel som varit uppe i tråden för ett tag sen).

Nej, tyvärr det köper jag inte. Det är nu som värmeböljan i Paris 2003 där man märkte att det var något fel för att likhusen började bli överfulla. Det som nu händer är samma sak men vi vet orsaken och det är precis vad det är, ett av många virus som man måste motarbeta för mänsklighetens fortsatta leverne.
Citera
2020-06-16, 00:43
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Är inte helt hundra på hur du menar men tror inte skrämselpropaganda som vi sett mycket från Kina, där man fokuserar mycket på de värsta fallen, är rätt väg att gå heller.

Det är ganska självreglerande då man läser i media om bekanta namn eller börjar märka av spridning i sin närhet.

Vad som däremot är viktigt att få in i folks medvetande är hur viktiga rekommendationerna faktiskt är.

Jag skrev, "beskrivet på ett pedagogiskt sätt som tilltalar unga som gamla"
Citera
2020-06-16, 00:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nej, tyvärr det köper jag inte. Det är nu som värmeböljan i Paris 2003 där man märkte att det var något fel för att likhusen började bli överfulla. Det som nu händer är samma sak men vi vet orsaken och det är precis vad det är, ett av många virus som man måste motarbeta för mänsklighetens fortsatta leverne.
Jo men min poäng var att spridningen kan ha pågått längre än man insett och därför inte var så snabb och explosiv som den verkade när man började uppmärksamma den.
Citera
2020-06-16, 00:46
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Flat earther. Jag förstår inte hur sådana som du fungerar. Ni hittar på vilka undanflykter och svepskäl som helst för att avråda från munskydd som är den enskilt mest effektiva åtgärden mot viruset. En sjuåring förstår att ett luftvägsvirus sprids mindre om man har ett filter framför luftvägarna. Det är inte särskilt komplicerat.

Kan du vara ärlig nu och avslöja ditt motiv?
Du har fallit för de kinesiska myndigheternas propaganda, de vill givetvis sälja sina munskydd då detta innebär miljarder in i Kina.

Men förklara för mig varför Latinamerika trots omfattande användning av munskydd nu är epicentrum för Wuhanvirusets framfart?

Vi ser fakta och bildar oss våra egna uppfattningar.

Skulle det komma fram något nytt som tyder på att munskydd på något vis kan minska smittspridningen bland riskgrupperna och därigenom rädda liv ska jag gladeligen använda munskydd då jag vistas bland folk.

Som det är nu upplever jag inte detta motiverat då jag inte har några problem att hålla rejäl distans till folk, dessa möjligheter vi har i Sverige gör i min mening skydd i form av munskydd eller liknande överflödiga.

I andra länder kan förutsättningarna givetvis vara annorlunda.
Citera
2020-06-16, 00:48
Medlem
Citat:
Och hur smittar andra virus? Har de samma neutraliserande effekt av viruset i olika miljöer som Coronaviruset, den tidigare och farliga varianten var tydligen mer smittsam eller tror du att Kina stänger mångmiljonstäder utan att ha förstått detta?
.
Ja det tror jag och ja de flesta virus uppträder likadant i olika miljöer. Sen tror jag inte att det finns olika farliga varianter på nya Corona viruset. Den teorin är mest hittepå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in