2020-06-15, 08:01
Medlem
arbetets avatar
Så Stefan Löfven säger att man inte kan rycka ut en vecka så där som ECDC gör när de lägger fram hur det ser ut för Sverige i jämförelse med övriga Europa idag. Men det kan man väl. Dagens situation är ju en produkt av hela den tidigare strategin och är direkt kopplat till den.

Jag undrar verkligen vilka spin-doctors som låg bakom Löfvens intervju egentligen. För det har nog stötts och blötts i detalj vad han skulle säga. Det här var rena katastrofen. Hur tänkte de?

Vad han istället skulle ha gjort är att erkänna Sveriges misslyckande och ta på sig ansvaret. Räckt ut en hand på riktigt och inte bara symboliskt mot alla Riksdagspartier villkorslöst. Han skulle ha meddelat Lena Hallengrens och Mikael Dambergs frånträdande från sina ministerposter. Naturligtvis skulle han också låta FHM:s generaldirektör Johan Carlson gå.

Sedan skulle han utlysa nationellt nödläge och tillsätta en expertgrupp bestående av de främsta vi har inom området förslagsvis ur den grupp experter som flera gånger har försökt få fram att Sveriges strategi lett åt fel håll. Denna grupp skulle få till uppgift att ta Sverige ur den prekära situation vi är i med alla till buds stående medel inklusive tvingande restriktioner.

I detta skulle även ett långsiktigt arbete inledas för att Sverige aldrig mer skulle hamna i en liknande situation med bristande beredskap där vi inte ens har lagstiftning att ta till om det är nödvändigt.

Ska det vara så svårt att få till detta?
Citera
2020-06-15, 08:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
O en "diktatur" är mer transparent i sitt agerande än Sverige där FHM gör allt för att media inte ska få insyn...

Helt jävla otroligt, som sagt... Jag kollade för övrigt på filmen jag länkade till alldeles i början av pandemin, och blev inspirerad med mod och kampvilja! Mig veterligen producerade inte svenska myndigheter någon motsvarande rolig instruktionsfilm. Bara något tråkigt på någon i landstingspyjamas som tvättar händerna...
Citera
2020-06-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast att de "gallrar" platser är inte heller något bevis för, att platserna inte skulle behövas egentligen. Det kan de göra för att avveckla krisavtalen (som har varit väldigt dyra för regionerna), och kunna skicka tillbaka personalen till deras vanliga avdelningar, för att börja beta av det uppdämda behovet av annan vård.

Fast då borde ju dödsfallen öka, och inte tvärt om! Överdödligheten börjar ju närma sig helt normala nivåer. Det borde ju inte hända om man plötsligt nekar fler och fler på iva.
Du förstår väl att din teori haltar betänkligt..
Citera
2020-06-15, 08:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Lätt att vara efterklok. Sverige är BÄST på statistik. I Vietnam är det bara de som läggs in på Coronakliniker och dör som räknas precis som hela Asien. Inte de som dör hemma eller på annan sjukavdelning.

Vietnam har haft fågelinfluensa SARS etc och hade beredskap på ett annat sätt än Sverige.

Dock måste vi se över hur vi hanterar de äldre. Både vad gäller utbildad personal, Antal Heltids-/deltidspersonal och antal personal som maximalt träffar varje patient.
Det är vi inte längre. SCB har changerat och man har bl.a. lagt ut statistikjobb på entreprenad med blandat resultat milt sagt. Det är också en villfarelse på gränsen till hybris att tro att våra nordiska grannländer och ex. Tyskland skulle vara sämre än oss på statistik
Citera
2020-06-15, 08:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kina-uppdatering av utbrottet på matmarknaden i Peking.

Hammer and dance är metoden. Visar hur snabbt spridning sker.

- 36 nya hemmasmittade fall rapporterade
- 76 499 testades 14 juni, 59 coronapositiva enligt pressis på måndag
- 41 510 prov tagits i 11 områden nära matmarknaden
- tjänstemän sparkats
- samma smitta spårats till Hebei, Liaoning, Sichuan
- spårning efter källan pågår

https://news.cgtn.com/news/2020-06-15/Beijing-reports-36-new-confirmed-COVID-19-cases-RkOhq4GMCs/index.html

Eftersom laxdisken visade sig ha spår av corona (alltså där importlax säljs) så kan efterfrågan på lax dyka, och då även norsk lax. Vi kommer kanske få billig lax hit från Norge. Ska kolla hur det går för laxaktierna.
Gillar verkligen det där jag har markerat. Något för Sverige att ta efter?
Citera
2020-06-15, 08:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Om det är något jag stör mig på är alla dessa som nu säger Att det är lätt att vara efterklok
Vi andra såg ju detta redan i januari och förstod att det var läge att börja förbereda sig och ta i med hårdhandskarna för att vinna tid och bromsa smittan. Men nu står idioterna och säger Att det är lätt att vara efterklok. Shit vad trött man blir

Men exakt. Jag kommer ihåg när man vaknade på morgonen i slutet av januari/början av februari, slog på datorn och bet på naglarna, för man var orolig för att a) flygplatserna och hamnarna fortfarande skulle vara öppna, b) återvändande från smitt-trakter fortfarande inte skulle screenas, c) Iran Air fortfarande skulle ha kvar sitt transporttillstånd, d) de smittade som vi hämtat utomlands fortfarande bara skulle befinna sig i frivillig karantän, e) inga reserestriktioner skulle ha införts, f) skolorna fortfarande skulle vara öppna, liksom gym, restauranger, onödiga butiker o.s.v., g) fortfarande inget mötesförbud (och sedan bara för 500 personer, vilket torde vara meningslöst), h) fortfarande ingen lockdown skulle vara planerad, o.s.v. o.s.v..

Sedan gav man upp i mitten av februari, och insåg att det var "var man för sig själv"...

Vi var många som visste vad som behövde göras - det var bara FHM och Regeringen som inte visste det! Och nu försöker de skylla på "efterklokhet"! De hade bara behövt läsa här!
Citera
2020-06-15, 08:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och hur mycket smitta sker via utandningsluften kontra de med symptom eller via händer och objekt? 1 %?
Du brukar väl lita på FHM? Enligt dem sker smitta främst via utandningsluften. Vad jag har hört är i princip alla experter eniga om detta.
Men du kanske har andra källor?

Citat:
Coronaviruset (SARS-CoV-2) som orsakar sjukdomen covid-19 smittar i första hand mellan människor genom så kallad droppsmitta. Det vill säga att smitta överförs till slemhinna i ögon, näsa eller mun från droppar som sprids i luften när en sjuk person hostar eller nyser.
Citat:
Viruset kan överföras via förorenade ytor, så kallad indirekt kontaktsmitta men risken för att bli smittad via förorenade ytor bedöms vara mycket liten.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
Citera
2020-06-15, 08:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Helt jävla otroligt, som sagt... Jag kollade för övrigt på filmen jag länkade till alldeles i början av pandemin, och blev inspirerad med mod och kampvilja! Mig veterligen producerade inte svenska myndigheter någon motsvarande rolig instruktionsfilm. Bara något tråkigt på någon i landstingspyjamas som tvättar händerna...

O så rätt filmen är trots 3 månader.. Munskydd tex som Tengele fortfarande inte "tror" på
Citera
2020-06-15, 08:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast då borde ju dödsfallen öka, och inte tvärt om! Överdödligheten börjar ju närma sig helt normala nivåer. Det borde ju inte hända om man plötsligt nekar fler och fler på iva.
Du förstår väl att din teori haltar betänkligt..

Du menar total dödlighet - så att coronadöda på boenden räknas in, trots att den officiella dödsorsaken står som "hjärtinfarkt" eller något annat?

Ja, ingen kan önska mer än jag, att du har rätt! Vore ju fantastiskt, om vi befann sig i en snabbt avklingande slutfas nu.
Citera
2020-06-15, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZNUTEN
Säg det till de 4 000 som har avlidit i onödan bara för att de råkade befinna sig i fel land!!
Hur vet du att 4000 avlidit i onödan?
Citera
2020-06-15, 08:19
Medlem
Madagascars avatar
SR rapporterade just nu om att man i Peking har fått ca 100 nya fall av att testat ca 70000 på en dag. Och att man håller på och isolerar bostadshus/-områden.

SR vinklar det som att utbrottet är allvarligt. Visst, Peking har tydligen dessförinnan inte haft ett enda fall på mer än en månad (två?).

Vinklingen av SR är ju gravt fel. Den korrekta vinklingen är ju Kina agerar resolut för att slå ned smittan. Och troligen kommer lyckas.

I jämförelse kan man ju nämna att Västra Götaland rapporterat 500-600 fall per dag torsdag, fredag och lördag på vad jag uppskattar är ca 2000-3000 testade per dag.

"Peking vill inte hamna ett läge som Wuhan." Hmm... mer korrekt är nog att de inte vill hamna i ett läge som Sverige.
Citera
2020-06-15, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ja någon gång ja.

Men det handlar inte om det, det handlar om att vi är värst med allt. Sämst strategi och verkar få vaccin sist.
Men skärp dig.

De håller på och förhandlar om vaccinet och du har redan bestämt dig för att alla jordens länder kommer att få det före Sverige?

Sverige har råd att betala och kommer därför att kunna köpa vaccinet tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in