2020-06-16, 00:10
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEastman
Om SE smiter ut bakvägen och bevakar Grand när bion slutar, ser LOP gå Sveavägen mot Kungsgatan, smiter in i Skandiahuset bakvägen och stämplar ut.. Men varför stämplar han ut? Jag får inte ihop det. Är det för stor risk att vara instämplad, kvar på arbetet, om han blir igenkänd utanför? Bättre att låtsas vara ett vittne efter gärningen, är det hans plan? Hur gör han om LOP går mot Odenplan istället?

Återstår för mig att SE stöter på LOP helt slumpmässigt, SE tilltalar OP som på ett utstuderat sätt avvisar SE. SE, som både är marinerad i palmehat och hyser en beundran för OP, blir mer sårad än någonsin tidigare. SE, med några järn under västen, drar revolvern som han brukar ha med sig för att inte känna sig osäker sena kvällar i stan.. Nu jävlar.
Sen blev det som det blev och SE blev Sveriges Keyser Söze, eller snarare Mr Ripley, den begåvade sociopaten som duperar alla.

En personlig reflektion är att jag vill gärna tro att SE sköt OP. Han finns på brottsplatsen och egentligen finns inget som gör honom omöjlig som gärningsman. Tilltalas av min bild av SE som känslig, med stora självhävdelsebehov, många talanger samt bristande empatisk förmåga.
Förresten, har ni sett hans handstil? Vem skriver så!? Javisst han är grafiker, men hans handstil röjer ett minimum av känslor och personlighet, han kanske inte hade någon egen sådan? Finns tydligen ett typsnitt gjort efter hans handstil.

Men intuitivt håller det inte känner jag, SE som den ensamma gärningsmannen blir en fantasi. Jag som helst skyr konspirationer, måste hålla med om att många inblandade i mordet på OP är mer troligt. Och att SE eventuellt hade en roll i denna sammansvärjning.
Är det rimligt att LP inte berättar att GM tilltalade OP, om SE är GM? Är det rimligt att hon inte såg honom, om han tilltalade OP?
Citera
2020-06-16, 00:19
Medlem
p.norths avatar
Jo, han hann med att springa runt kvarteret både före och efter mordet. Gammal militär takterna sitter kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men vad i helvete. Är SE Grandmannen nu också?
Citera
2020-06-16, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
summerar devils incarnate (ur huvudet)
en av de få beskrivningarna av mordet som påstås vara genuins:

Efter att ha missat ett MOP vid apartheidkonferensen pga låst dör beslutar man sig för att hämnas på OP genom att ta livet av Mårten. Man vet sedan flera dagar att han skall på bio på fredagen. Teamet är en svensk säkerhetsgubbe som olof kände väl i sin ungdom samt två "torterare" för sydafrikanska säkerhetstjänsten som utför mordet.
Man har en lägenhet som sambandscental som råkar ligga nära Grand. Mordet sätt i rörelse av sydafrikansk vapenhandlare med italiensk/judiskt påbrå. När man ser Mårten med OP inserman att man vunnit jackpott och switchar till att döda OP.
Man vet att OPs blåsa kommer att kräva toabesök under bion och säkerhetsmannen väntar där hela tiden. När olof kommer lover han lite rajtan tajtan med unga damer (som mannen alltid varit känd för).
"Vi skall bara köra hem LP först." Min bil står vi tunnelgatan/ sveav. jag väntar på er där efter bion.
En person följer efter paret en person står vid dekorima.Tre ospårbara flyktbilar har säkerhetsgubben ordnat med. När OP komer dit reagerar han på att han träffar fel person och blir rädd, därefter skjuten.
Efter mordet byter man bil på vägen åker en bra bit från stan till en sommarstuga, där skall de två sydafrikanerna övernatta. Mördaren blir styckmördad av lite allmänn creepyness på natten. På dagen möter levande sydafrikan som plannerat upp med fritidsbåt och seglar ut i skärgården där vapnet dumpas. Vidare ut på internationellt vatten.

Hemma i sydafrika får han inte så mycket som en klapp på axeln, folk lossas som ingenting.

Torteraren är idag död i AIDS.

Nigel Barnett mycket irriterad på boken som han säger inte stämmer.

Författaren vägrar säga ett ord om boken idag, vars historia då sas komma från hans morbror i Mi6 som kände troterarna och vara helsann. Men idag knäpptyst och fd författaren är filmregisör.

Ja, boken Devil Incarnate är intressant även om beskrivningen av mordet säkert inte är korrekt återgivet.

Du minns nästan rätt, men ngn rajtantajtan utlovades inte ut en bara skjuts hem till Gamla Stan. Den som styckmördades var den svenske odräglige säkerhetssnubben.

Bokens motiv för mordet är hyperintressant och samspelar med uppgifter i Bofors Indienaffär som jag tror inte varit allmänt kända, nämligen att provisioner till vapenhandlare skulle komma att minskas med ca 200 milj kr pga Palmes ingripande.

Jag skrev en sammanfattning av relevanta delar och skickade till PU för några år sedan. Författaren har kontaktats av PU men ville inte säga när.
Citera
2020-06-16, 00:34
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men vad i helvete. Är SE Grandmannen nu också?
Det kallas för "det långa scenariot". I Filtergänget står det mellan det korta scenariot och det långa scenariot.
Citera
2020-06-16, 00:35
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Är det rimligt att LP inte berättar att GM tilltalade OP, om SE är GM? Är det rimligt att hon inte såg honom, om han tilltalade OP?

Att hon inte berättar om meningsutbytet är helt orimligt om SE är GM, om hon minns det. Vad en sådan traumatisk händelse kan göra med minnet vet jag inte. Alternativet är att SE får ett mordiskt infall och glider upp bakom OP bara. Man kan man ju också fråga sig om den känsliga och intelligenta SE inte skulle oroa sig för OPs livvakter om det var ett slumpartat möte.
Citera
2020-06-16, 00:39
Medlem
Jag undrar hur KP vet att klockan som SE stämplade i gick 1 minut fel och att klockan gick "före" så att säga. Är det detta citat som man kan se på www.itdemokrati.nu? Eller har det gjorts ytterligare undersökningar?
Citat:
B: [hoppar över en del text] Men sedan beträffande den här tidsangivelsen. Jag ska också säga det att jag åkte alltså in till Skandia då efter att ha pratat med hononom den andra gången då jag sa att jag är klar och kan åka in. Och så åkte jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstatera att det var 23.19 då. Sedan ringde jag honom på nytt härifrån och gav honom tidsangivelsen. Och då sade jag det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och pratade med vakterna någonting". Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för att det är ganska vanligt när vi jobbar sent att man stannar och byter ett par ord med väktarna. Men det påstår han att han inte gjort. Därför menade han att den tidsangivelsen jag hade här den var ganska säker riktig då. Då konstaterade vi sådär att det kan ju liksom vara någon minut senare då, så om det var 23.19 han stämplade ut så var det kanske 23.20 när han var ute på gatan. Det var inte omöjligt. Men inte just så mycket mer.
Förhörsledare: Mm. Och klockan var rätt hos er.
B: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom. och ställde om systemet. [hoppar över en del text]
Detta har säkert vevats flera gånger i tråden så det ber jag om ursäkt för men det är fan omöjligt att läsa alltihop.
Citera
2020-06-16, 00:39
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det kallas för "det långa scenariot". I Filtergänget står det mellan det korta scenariot och det långa scenariot.

Jag kanske är osmart eller inte tillräckligt påhittig men hur får de ihop det "långa scenariot"?? Om SE bevakar LOP på Grand när de kommer ut från bion, varför springer han tillbaka till Skandiahuset in bakvägen och stämplar ut sig?
Citera
2020-06-16, 00:42
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
34 år.
Hur många andra brott har tagit över 34 år att utreda?

https://polisen.se/aktuellt/kalla-fall/
Citera
2020-06-16, 00:46
Medlem
Citat:
Jag kanske är osmart eller inte tillräckligt påhittig men hur får de ihop det "långa scenariot"?? Om SE bevakar LOP på Grand när de kommer ut från bion, varför springer han tillbaka till Skandiahuset in bakvägen och stämplar ut sig?

En variant man brukar få höra är att han är vid Grand för att skjuta Palme men ångrar sig, återvänder till Skandia genom bakdörren, samma väg som han gick ut. Packar ihop, stämplar ut och knallar ut på gatan. När LOP kommer spatserandes.
Citera
2020-06-16, 00:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Teorin i det långa scenariot är att SE ger upp planerna på att mörda OP eftersom det är mycket folk vid Grand, så han går tillbaka till Skandia och stämplar ut. Då möter han Palme och resten är historia.

Du är inte osmart. TP behövde tolv år för att fantisera ihop detta.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-06-16 kl. 00:48.
Citera
2020-06-16, 00:51
Medlem
p.norths avatar
Ingen aning hur man tänkte på.
Om SE var ut vid 20 tiden också. Folk borde väl känna igen honom då han gick ut i media senare, kan tyckas. GM sade nå ord till OP innan han sköts. Om nu LP inte såg GM så borde väl hon reflektera SE röst vid rättegångarna mot CP eller genom media. Låter långsökt alltihop.
Citat:
Citera
2020-06-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luktargammalfylla
Jag undrar hur KP vet att klockan som SE stämplade i gick 1 minut fel och att klockan gick "före" så att säga. Är det detta citat som man kan se på www.itdemokrati.nu? Eller har det gjorts ytterligare undersökningar?

Detta har säkert vevats flera gånger i tråden så det ber jag om ursäkt för men det är fan omöjligt att läsa alltihop.

Skitbökigt att hänga med i vad Roland B menar. Säkerhetsnissen på Skandia tycks inte heller ha fattat hur den där felminuten ska tolkas. Om Engström missförstår och tror att klockan gick före istället för efter tycker jag han är ursäktad. Som nån sorts försök till alibi är det hur som helst väldigt valhänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in