Citat:
Sonny Björk säger att det förvisso är sant att pojkvännens fotspår hittats i blod på golvet, men att det inte går att säga när eller hur avtrycken hamnat där.
- Det säger ingenting om tiden, säger han.
https://sverigesradio.se/artikel/7493378
Sen när tidsbestämmer man blod? Han är verkligen köpt av försvaret och går emot rättsmedicinska läkaren om det trubbiga våldet. Inte en chans att en avdankad polis har mer expertis om trubbigt våld än rättsmedicinska.
Citat:
Advokat Beatrice Rämsell ber Sonny Björk beskriva "hur man kan trolla med de här hypoteserna".
- Vad man borde ha haft med här i den alternativa hypotesen är att man tidigare trampat på golvet med fuktiga eller blodbesudlade fötter, före eller efter upptorkningen skett, säger Sonny Björk.
Mindre sannolikt vilket inte blir någon alternativ hypotes i första hand.
Citat:
NFC resultatet talar starkt för att pojkvännen gått i Wilmas blod, eller i vatten blandat i blod, innan det torkat.
På den punkten är det inget snack om saken.
Citat:
Åklagaren undrar om Sonny Björk har någon fördjupad utbildning i forensik. Han säger att han har det i vapenammunition. Han undrar också när han senast arbetade operativt och undersökte en brottsplats.
- Jag har besökt brottsplatser sedan jag gick i pension 2012, men den sista jag gjorde i tjänst var 2012, säger Sonny Björk.
Citat:
Varför ville du inte höras som vittne i det här ärendet? säger åklagare Jim Westerberg.
- Det blir ju lite fel. Jag ska ju biträda försvaret. Det är försvaret som styr mig och jag rådgjorde med försvaret och advokaterna rådde mig att inte ställa upp på förhör i och med att de inte fick höra kriminalteknikerna, säger Sonny Björk.
- Har du tagit betalt för det här utlåtandet?
- (skrattar) finns det någon som jobbat gratis i den här förundersökningen?
. Jag tycker du ska hålla dig till min fråga.
- Jag tycker det är en oförskämd fråga. Jag har lagt ner mellan 40 och 50 timmar på det här, jag kommer debitera för tio timmar. 10.000 kr plus moms, säger Sonny Björk.
Ja, och med det så åkte den trovärdigheten i papperskorgen.