2020-06-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Så om bluestar kan visa årsgammalt blod, hur är det med DNA?
Om man tänker att golvet iaf tvättas 1 gång per månad minst, förstörs inte DNA då?

Förstörs och förstörs, men det blir ju borttvättat (liksom blod). Efter var tvätt finns det mindre och mindre kvar, och till slut är det inte längre spårbart. Vare sig DNA eller blod besitter magiska egenskaper.
Citera
2020-06-15, 21:56
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Ja nog verkar det vara en personlig Vendetta mellan Sonny Björk och NFC. Till hans förtret ville man inte ha kvar honom som anställd efter hans pensionering (alltså inte tillräckligt iaf att han blev tillfrågad om att stanna) så år 2012 gick han i pension och arbetar som konsult.

Därtill omorganiserades SKL ( se länk nedan) till vad det är i dag, NFC och det gjordes år 2015 och Sonny fick inte vara med och bestämma vilket troligtvis retar honom personligen.

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2015/Nr-9-2015-argang-81/Sa-blev-SKL-till-NFC-Mycket-aterstar-att-losas/

Patetiskt att han äntrar scenen, och använder tiden till att främst misskreditera NFC. Det personliga motivet, som lurar där bakom i skuggorna. Nja jag tycker det lyser igenom. I neon. Konstigt att inte media reagerar! Fast dom vågar väl inte. Så det blir lite gnäll om semesterreserstriktioner, grillrecept och rosévintester. Som vanligt, enklast så.
Citera
2020-06-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Du har helt rätt och P är helt ute och cyklar.

Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag har också påtalat Snokens uppfattning som korrekt. Har rätt god erfarenhet av hund och hundspår, även om jag inte haft likhund. Något om sånt lär man sig på vägen ändå.

Tack hörrni! Tråden är intressant att följa, men onekligen trist när ett par individer envisas med att följa sina antaganden utan att ta hänsyn till andras antaganden eller faktiska uppgifter som påvisar att de tänker fel.

OnT: min gissning är att T ändå kommer att dömas för mord och brott mot griftefriden, även om försvaret tar till med hårdhandskarna och bjuder in Björk i debatten för att så tvivel. De tekniska bevisen är överväldigande och talar för att T är gärningsman. Och ja, jag har läst FUP! 😉
Citera
2020-06-15, 22:08
Medlem
Citat:
Sonny Björk säger att det förvisso är sant att pojkvännens fotspår hittats i blod på golvet, men att det inte går att säga när eller hur avtrycken hamnat där.
- Det säger ingenting om tiden, säger han.

https://sverigesradio.se/artikel/7493378

Sen när tidsbestämmer man blod? Han är verkligen köpt av försvaret och går emot rättsmedicinska läkaren om det trubbiga våldet. Inte en chans att en avdankad polis har mer expertis om trubbigt våld än rättsmedicinska.

Citat:
Advokat Beatrice Rämsell ber Sonny Björk beskriva "hur man kan trolla med de här hypoteserna".
- Vad man borde ha haft med här i den alternativa hypotesen är att man tidigare trampat på golvet med fuktiga eller blodbesudlade fötter, före eller efter upptorkningen skett, säger Sonny Björk.

Mindre sannolikt vilket inte blir någon alternativ hypotes i första hand.

Citat:
NFC resultatet talar starkt för att pojkvännen gått i Wilmas blod, eller i vatten blandat i blod, innan det torkat.

På den punkten är det inget snack om saken.

Citat:
Åklagaren undrar om Sonny Björk har någon fördjupad utbildning i forensik. Han säger att han har det i vapenammunition. Han undrar också när han senast arbetade operativt och undersökte en brottsplats.
- Jag har besökt brottsplatser sedan jag gick i pension 2012, men den sista jag gjorde i tjänst var 2012, säger Sonny Björk.

Citat:
Varför ville du inte höras som vittne i det här ärendet? säger åklagare Jim Westerberg.
- Det blir ju lite fel. Jag ska ju biträda försvaret. Det är försvaret som styr mig och jag rådgjorde med försvaret och advokaterna rådde mig att inte ställa upp på förhör i och med att de inte fick höra kriminalteknikerna, säger Sonny Björk.
- Har du tagit betalt för det här utlåtandet?
- (skrattar) finns det någon som jobbat gratis i den här förundersökningen?
. Jag tycker du ska hålla dig till min fråga.
- Jag tycker det är en oförskämd fråga. Jag har lagt ner mellan 40 och 50 timmar på det här, jag kommer debitera för tio timmar. 10.000 kr plus moms, säger Sonny Björk.

Ja, och med det så åkte den trovärdigheten i papperskorgen.
Citera
2020-06-15, 22:12
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Patetiskt att han äntrar scenen, och använder tiden till att främst misskreditera NFC. Det personliga motivet, som lurar där bakom i skuggorna. Nja jag tycker det lyser igenom. I neon. Konstigt att inte media reagerar! Fast dom vågar väl inte. Så det blir lite gnäll om semesterreserstriktioner, grillrecept och rosévintester. Som vanligt, enklast så.

Visst känns det så - att det hela gick ut på att misskreditera NFC. Även om jag ogillar metoden och att det nu togs upp av Sonny B så har han rätt i sak och ännu mera övertygad blev jag av att ha sett videon som Haaag har lagt ut länkar till. Den var inte så lätt att förstå först - men efter ett tag och ett otal exempel som de diskuterar förstår man att det kan vara riktigt knepig när NFC resultat ställs mot de juridiska termerna som finns i lagboken - Svea Rikes Lag och som Domstolen ska döma efter.

Där i videon (på 48 minuter) så granskas metoden av resultat och sannolikhet dvs som forensikerna tar fram och även skalan ( -4 -- +4 ) som forensiker använder sig utav men som domstolen (domare och nämndemän) sägs inte kunna tolka på rätt sätt.

Jag är inte glad att försvaret anlitade Sonny Björk - men jag hoppas inte hans budskap går "hem i stugorna"!
Citera
2020-06-15, 22:13
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Läs ett par meningar före och efter den du återger så klarnar det.

Jo, jag har läst. Men det var så jag tolkade texten eftersom det är formulerat på ett visst sätt och att det inte står något om tid efter döden. "En avliden kropp behöver ligga på platsen ca 15-20 minuter" "har hon legat där kortare tid blir det ingen hundmarkering" vilket får det att låta som att det är vilken avliden kropp som helst och att det är tiden på platsen som är det viktiga. Så jag trodde det gällde just för dom tyska hundarna och jag hade fel
Citera
2020-06-15, 22:13
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Tittar man på Facebook och på FIKK (FIKK UDDEVALLA/VÄSTRA ÖSTERGÖTLANDS LÄN) så var det senaste söket på Wilma den 30 Maj 2020.
...och idag är det 16 juni.
Citera
2020-06-15, 22:22
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Visst känns det så - att det hela gick ut på att misskreditera NFC. Även om jag ogillar metoden och att det nu togs upp av Sonny B så har han rätt i sak och ännu mera övertygad blev jag av att ha sett videon som Haaag har lagt ut länkar till. Den var inte så lätt att förstå först - men efter ett tag och ett otal exempel som de diskuterar förstår man att det kan vara riktigt knepig när NFC resultat ställs mot de juridiska termerna som finns i lagboken - Svea Rikes Lag och som Domstolen ska döma efter.

Där i videon (på 48 minuter) så granskas metoden av resultat och sannolikhet dvs som forensikerna tar fram och även skalan ( -4 -- +4 ) som forensiker använder sig utav men som domstolen (domare och nämndemän) sägs inte kunna tolka på rätt sätt.

Jag är inte glad att försvaret anlitade Sonny Björk - men jag hoppas inte hans budskap går "hem i stugorna"!
Om SB har något att säga om hur NFC jobbar kan han skriva en bok om det. Inte turnera i landets domstolar och ställa till det så att våra lekmanna nämnder inte vågar låsa in mördare. Skammen bör också falla över Rämsell som betalar honom för att sprida sina irrläror. Och över domare som inte kräver att experter håller sig inom sitt område och enbart svarar på ställda frågor.
Citera
2020-06-15, 22:23
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
...och idag är det 16 juni.

FIKK söker både efter levande försvunna personer och i de fall det troligtvis räknar med att den försvunna kan tänkas vara avliden. Det är en Frivillig organisation. Inte fullt så stora som Missing People men har visat sig vara duktiga.

Jag utgår ifrån att du tycker det är för lite sök? Men det har varit många och flera sök efter Wilma och jag nämnde den senaste aktionen just för Wilma - de har väldigt många andra människor att leta efter också fast det tycker jag att folk själva kan ta reda på, hur ofta de går sök. Om man tycker att det är för lite sök så kan man gärna (om man har möjlighet vill säga) ansluta sig till FIKK eller Missing People och delta. Det är frivilligt och obetalt men de står för fika och samordning i den mån det går.

Själv bor jag i en annan del av Sverige - men där jag bor är jag medlem i både FIKK och Missing People och deltog 2 dagar i ett sök (en dag med FIKK och en dag med MP) för att hitta min granne som försvann förra året, faktiskt endast 14 dagar innan W försvann. Min granne hittade vi - tyvärr avliden.
Citera
2020-06-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Om SB har något att säga om hur NFC jobbar kan han skriva en bok om det. Inte turnera i landets domstolar och ställa till det så att våra lekmanna nämnder inte vågar låsa in mördare. Skammen bör också falla över Rämsell som betalar honom för att sprida sina irrläror. Och över domare som inte kräver att experter håller sig inom sitt område och enbart svarar på ställda frågor.

Vad är det han sagt som är så uppseendeväckande?
Det tycks snarare som att folk i den här tråden vill misskreditera honom som person snarare än det han säger vilket blir lite felriktat.

Att han får betalt är ju knappast uppseendeväckande.
Citera
2020-06-15, 22:31
Medlem
Citat:
Utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar
för
att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de uppkommit före döden.
Utseendet på hudskadorna i pannan och vid det högra ögat talar för att de orsakats av skarpt våld och att de uppkommit efter döden. Utseendet på hudskadan på halsen, med avskiljning av huvudet från kroppen talar för att den orsakats av skarpt våld och att den uppkommit efter döden.

talar för: Fynden/resultaten har karakteristika som är vanliga. Alternativ är möjliga men mindre troliga.''

Brott i ögonhålan är typiskt för misshandel och inte något jävla fall.
Citera
2020-06-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser

talar för: Fynden/resultaten har karakteristika som är vanliga. Alternativ är möjliga men mindre troliga.''

Brott i ögonhålan är typiskt för misshandel och inte något jävla fall.
Ja, fynden på huvud och ansikte talar sitt tydliga språk, hur gärna SB vill så tvivel. Man kan försöka slå blå dunster i ögonen genom bortförklaringar, men upprepat trubbigt våld samt brott i ögonhålan, blir svårt att vifta bort. Jag hoppas verkligen att man dömer efter den sammantagna bilden och dömer T till livstids fängelse. För nån allvarlig psykisk störning tror åtminstone inte jag på. Förutom att han har en jävligt kort stubin som kommer ställa till det för honom när han skakar galler så tror jag han är fullt "frisk".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in