Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, men detta händer i ett skede där AH beskriver det som att det börjat samlas mer och mer folk och hon inte längre har koll på dem. Hon ser "ben och fötter" runtomkring samt en del som "bara går vidare". SE ska ju ha varit där tidigt i upplivningsförsöken.

Grejen med SE är ju att han alltså har varit väg med raska steg sedan 23:19 och vi har nu bjudit honom på att det tagit omöjliga 1:30-2:30 att knata 20 meter. Ska han nu fördröjas ytterligare de sista 20 metrarna fastän han nu hört skott? Ska han komma fram när AH och SG har härjat länge med vändning och pulstagning och hjärtmassage för att då rycka lite försynt i ett ben? Hinner han ens fram till 23:40 eller ska vi skippa mordplatsen och flytta honom till väktarna direkt, han hann bara vända i dörren typ?
Aha, så nu duger omvänd bevisföring? Nädu.

Jag förstår att detta enda halmstrå för att placera SE i någon annans vittnesmål är hårdvaluta, men nån jävla måtta får det vara.
Hur många mörka 3/4-rockar på GM har vi bland vittnesmålen, ett dussin? Värde enl skeptiker: Nada.
En anonym arm i ett vittnesmål: SE tills motsatsen bevisats...
Men allvarligt talat, presskonferensen var ju på en så oerhörd infantil nivå där KP i princip hävdade att LJ och YN såg att SE hade keps och därför måste SE vara skyldig. Och OP blev ju skjuten därför måste SE haft ett vapen. Hur kan du då kritisera oss som försöker hitta någon slags logik i detaljerna? För det finns lika lite logik i dina motpåståenden i så fall.
Senast redigerad av Barkarrow 2020-06-15 kl. 19:49.
Citera
2020-06-15, 19:58
Medlem
H24s avatar
Sen kan man säga vad man vill om Engström, men denna stillbild från SVT är nog betydligt närmare hur förloppet såg ut än många rekonstruktioner genom åren.

https://imgur.com/OnXxzLK
Citera
2020-06-15, 20:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, men detta händer i ett skede där AH beskriver det som att det börjat samlas mer och mer folk och hon inte längre har koll på dem. Hon ser "ben och fötter" runtomkring samt en del som "bara går vidare". SE ska ju ha varit där tidigt i upplivningsförsöken.

Grejen med SE är ju att han alltså har varit väg med raska steg sedan 23:19 och vi har nu bjudit honom på att det tagit omöjliga 1:30-2:30 att knata 20 meter. Ska han nu fördröjas ytterligare de sista 20 metrarna fastän han nu hört skott? Ska han komma fram när AH och SG har härjat länge med vändning och pulstagning och hjärtmassage för att då rycka lite försynt i ett ben? Hinner han ens fram till 23:40 eller ska vi skippa mordplatsen och flytta honom till väktarna direkt, han hann bara vända i dörren typ?
Aha, så nu duger omvänd bevisföring? Nädu.

Jag förstår att detta enda halmstrå för att placera SE i någon annans vittnesmål är hårdvaluta, men nån jävla måtta får det vara.
Hur många mörka 3/4-rockar på GM har vi bland vittnesmålen, ett dussin? Värde enl skeptiker: Nada.
En anonym arm i ett vittnesmål: SE tills motsatsen bevisats...
Omvänd bevisföring har inte med saken att göra. Att SE är den ende som på något sätt uppger att han vill vända på OP hör dit. Min förklaring är alltså att SE drog i benen eftersom han pratar om att han ville vända Palme (enligt honom själv). Vilken närvarande har du som förklaring, som ville vända Palme?

För övrigt är det ett sakfel att SE lämnar Skandia 23:19. Vi vet inte exakt när han lämnar, men 23:19 är det inte.
Troligast stämplar han ut efter 23:20 och babblar någon minut med HO. Sedan går han.

Tidigt ja, det samlas snabbt folk (även enligt SE).

Såg att du dessutom ville få SE till Grand innan bion. Det skulle försvåra förklaringen av SE som GM ännu mer.

Edit:
Saken gällde alltså påståendet att ingen lagt märke till SE på MP. Jag hävdar att AH och GS gjort det, plus LL.
Senast redigerad av LadySweden 2020-06-15 kl. 20:36.
Citera
2020-06-15, 20:11
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Inte läst länge nej, men om de senaste dagarnas exempel på invändningar mot KP:s slutsatser ska föreställa "söndersmulning" så åstadkoms ingenting under SE-åren i tråden.

Får känslan att din skala har två hack: 1) Hårda bevis som räcker och blir över för fällande HD-dom bortom allt rimligt tvivel, 2) söndersmulat.

Ska inte påstå att min är jättemycket mer nyanserad, men om ett spår där inget kan uteslutas slår rakt i bottenläget "söndersmulat", vad ska man då kalla spår som kan fimpas totalt pga alibi, annan GM kliver fram, friande teknisk bevisning osv?

Jag tycker t ex att CP faller sönder ganska lätt om man försöker placera honom som GM, han är en fyrkantig kloss i ett runt hål när man frågar andra vittnen än LP. Alla dessa utsagor om mössor och kepsar överallt, har aldrig sett CP i nåt annat än fett hår på skallen och tror han skulle kört öppen jacka även vid Nordpolen. Lisbeths snack om "ljus blick" och "fylligare ansikte" när han hade svarta hajögon och kinder med kratrar. LJ ratade honom. De mest utförliga Grandmannen-vittnena sa bestämt nej. CP är ett spår jag skulle kalla, om inte söndersmulat så i alla fall i så pass risigt skick det kanske skulle vara en välgärning att dra ur sladden till de sista livsuppehållande funktionerna.

Han går med andra ord visst att komma runt. Men det gör inte SE. Man får såklart dra hur stora växlar man vill på att ingen teknisk bevisning grävts fram, men var finns den stora dräparen som "smular sönder" SE?

Invändningarna mot SE håller ju precis samma sunkiga klass som sunkiga indicier brukar göra. Det är nån pluttdetalj här om att en keps är en mössa eller att en viss tittvinkel över fel axel ANTAS skymma en viss siktlinje givet att plastskynken bla bla bla... hans fru säger att han är feg, case closed... och varje gång säljs de in med trumvirvel och kaboom där sprack Filtertrollet forever och stampades ner sju mil i marken!!! I det ser jag en biasstyrd vilja att bli av med något man är less på, men ingen genuin övertygelse om att spåret är dött - då skulle man inte marknadsföra invändningar av 5/100-kvalitet med 100/100 eftertryck.

Man får nog finna sig i att SE förblir en evighetsdiskussion. Omvänd bevisföring duger inte i rätten, men för diskussioners mandat att fortleva gäller det i allra högsta grad - tills motsatsen bevisats.
Så du tror att LP såg GM? Eller använde du det bara som ett för stunden passande argument?

Om LP såg GM:s ansikte hade hon nog känt igen SE. Om SE var GM förstås.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-06-15 kl. 20:41.
Citera
2020-06-15, 20:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Om vi ska gå efter vad folk själv säger finns det över 100 personer som t.o.m. har erkänt mordet, däribland Christer Pettersson.
Det räcker förstås inte enbart med att SE säger det, men även AH säger att någon ville ändra Palmes läge eller iaf att hon uppfattar det så. "Han ligger bra" säger hon till den som håller på med Palmes ben.
Citera
2020-06-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denarge
Olof palme mördaes ej. han dog i Aids.
Då kommer ej DNA från mordplatsen mm ej matcha sönerna.

Ta er tid o se detta:

https://www.youtube.com/watch?v=-V5AIcVsOG8

Inlägg som dessa är tack vare KP. Vilket haveri!
Om 10 år dog OP av COVID-19.

Ridå!
Citera
2020-06-15, 20:35
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

Där kommer då den eftersökta passagen om ryck i ben:
"...det var någon som började rycka i benen eller någonting, i Olof Palmes ben och då sa jag det att han låg så bra som han låg och så sa jag någonting vad håller du på med, för jag var ju så inne i mitt arbete men då tittade jag bara på armarna liksom att vad håller du på med och sen så fortsatte jag...."

Är OP:s byxor från mordkvällen bevarade?
Finns spår av SE:s DNA på byxbenen så talar det starkt för att hans berättelse stämmer.
Citera
2020-06-15, 20:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte om de här uppgifterna stämmer men jag antar de syftar på samma person

"
Roland Bjuhr, 68, blev känd som Cupolenmannen för tjugo år sedan. Bjuhr kallades maffialedare och hjärnan bakom en serie olika brott, däribland skalbolagsaffärer. Då dömdes han till tre och ett halvt års fängelse för bland annat grovt skattebedrägeri. Bjuhr själv förnekar att han är en gangster, men uppenbarligen är han dock en fifflare av stora mått. Polisen har tidvis punktmarkerat honom och det var det som ledde tilld en fällande domen samband med skalbolagsaffärer och fiffel kring Cupolen och andra bolag i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet:

1989 bildades en särskild grupp inom polisen för att kartlägga Roland Bjuhrs person och umgängeskrets. Från polisens sida var det fråga om en regelrätt punktmarkering av Bjuhr. Varje steg, varje telefonsamtal noterades. Inte ett besök eller resa undgick polisens spanare. Kartläggningen resulterade året därpå i rapporten ”Kartellen”. Titeln gav en uppfattning om vilken ställning Bjuhr hade inom den organiserade brottsligheten, enligt polisen.

I juni 1990 dömdes han av tingsrätten till 3,5 års fängelse för bland annat grovt skattebedrägeri och grov oredlighet mot borgenär. Hovrätten sänkte senare straffet till två år.

1998 och 1999 lyckades Roland Bjuhr och hans kumpaner, däribland Thomas Perra, lyckades under 1998 och 1999 övertala olika banker, däribland franska Crédit Agricole, att låna ut totalt 372 miljoner kronor. Pengarna användes för att köpa upp ett 20-tal bolag, däribland United Telecom Nordiska A"

https://blog.zaramis.se/2010/05/25/fifflarna-roland-bjuhr-cupolenmannen/

Ja, det är honom det handlar om.
Citera
2020-06-15, 20:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Är OP:s byxor från mordkvällen bevarade?
Finns spår av SE:s DNA på byxbenen så talar det starkt för att hans berättelse stämmer.
Frågan är om PU ens försökt kolla SEs oskuld.
Citera
2020-06-15, 21:03
Medlem
Ang Stig Engström

1. Han stämmer in på signalementen

2. Han var på plats men inget trovärdigt vittne har något minne eller uppgift om honom trots att han var i hetluften. Att han var mitt i smeten avslöjas av hans utpekande av Jeppsson som vittne.

3. Han är det enda vittne som radikalt ändrar och uppenbart ljuger om sitt agerande under skeendet. Bara detta är ju rätt sjukt? Säger sig gjort första hjälpen, blivit avvisad av polis, talat med fru Palme, sprungit efter mördaren osv.

4. Han känner igen Jeppsson som vittne vilket man i princip enbart kan ha gjort från mördarens vinkel.

5. Bevisar inget men som grädden på moset lider han av psykisk ohälsa, problem med alkohol, tillgång till vapen, hatar Palme, och tar slutligen livet av sig.

Dessa omständigheter är bara för många för att inte med sannolika själ misstänka Stig.
Citera
2020-06-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Omvänd bevisföring har inte med saken att göra. Att SE är den ende som på något sätt uppger att han vill vända på OP hör dit. Min förklaring är alltså att SE drog i benen eftersom han pratar om att han ville vända Palme (enligt honom själv). Vilken närvarande har du som förklaring, som ville vända Palme?
Först bör nog konstateras att AH:s tre versioner av förloppet har mer variation än genomsnittet. Jag köper det, då tjejstackarn var 17 bast och fick slå om från fredagkväll på stan till att sitta i en blodpöl och försöka få liv i nån som skulle ha dött även om ett fullt utrustat akutteam hade stått på standby vid Dekorima.

Ryckandet i benet uppträder först i det tredje förhöret från 2 april som jag tror görs i samband med rekonstruktionen, och armens ägares "ärende" verkar ha varit synpunkten att ryggläge = dåligt, framstupa sido = bra. Tja, då har vi smalat ner det till alla på platsen som kan HLR. Det fick då i alla fall min skolklass träna med dockor på högstadiet under nån temadag på 80-talet. AH visste mycket väl att det var "fel" men som vårdstuderande visste hon även att med den låga puls han hade var han rökt om de inte gick all-in med hjärtmassage. Så synpunkten kom mest sannolikt från valfri person på plats som inte var vårdutbildad utan bara kunde the basics. Vem som helst mao (minus en för stunden otillräknelig LP).
Citat:
För övrigt är det ett sakfel att SE lämnar Skandia 23:19. Vi vet inte exakt när han lämnar, men 23:19 är det inte.
Troligast stämplar han ut efter 23:20 och babblar någon minut med HO. Sedan går han.
Tja, man får ju tro vem man vill här. De som tror att SE var en rättskaffens man som är helt oskyldig borde rimligen tro på honom, och han säger ju i förhör att han gick direkt ut på gatan utan att prata. Jag tycker det en svårbedömd punkt på tidslinjen.
Citat:
Såg att du dessutom ville få SE till Grand innan bion. Det skulle försvåra förklaringen av SE som GM ännu mer.
Jag "vill" inte ha SE dit, skulle hellre slippa. Förhållandet är snarare att man nästan är tvungen. Signalementen av Grandmannen skriker nämligen SE på ett sätt som inga andra i hela det här fallet, i detaljer och samstämmighet. Detta tycks dock svårt att förklara för vissa som har nån sorts mental bild av att det fanns dussintals medelålders män i grå keps, stålbågade glasögon och trekvartslång mörk rock längs de 270 metrarna av Sveavägen mellan Grand och 44:an. Min åsikt är mer att om SE inte är Grandmannen, kan vi kasta allt vad signalement heter i hela materialet och byta ut alla utseenden till att samtliga närvarande såg ut som Barbapapa. Då är fallet löst. Barbapapa 1 mördade Barbapapa 2.

Att det skulle vara särskilt svårt att placera honom där tycker jag dock inte. Ibland framställs det som att nån sorts Star Trek-teleportering skulle krävas. Eller menar du att snubben som springer i rekonstruktionsvideon inte kan förflytta sig 270 meter mellan 23:15 och 23:19/20? Veckans brott hann fint, då var de 3 pers som gick med kamerateam och hann stanna till kort och diskutera olika alternativa ingångar från baksidan. Ändå hann de på 4:30 ungefär. SE hade jobbat där i 18 år och behövde inte fundera så mycket.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-15 kl. 21:14.
Citera
2020-06-15, 21:10
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
Ang Stig Engström

1. Han stämmer in på signalementen

2. Han var på plats men inget trovärdigt vittne har något minne eller uppgift om honom trots att han var i hetluften. Att han var mitt i smeten avslöjas av hans utpekande av Jeppsson som vittne.

3. Han är det enda vittne som radikalt ändrar och uppenbart ljuger om sitt agerande under skeendet. Bara detta är ju rätt sjukt? Säger sig gjort första hjälpen, blivit avvisad av polis, talat med fru Palme, sprungit efter mördaren osv.

4. Han känner igen Jeppsson som vittne vilket man i princip enbart kan ha gjort från mördarens vinkel.

5. Bevisar inget men som grädden på moset lider han av psykisk ohälsa, problem med alkohol, tillgång till vapen, hatar Palme, och tar slutligen livet av sig.

Dessa omständigheter är bara för många för att inte med sannolika själ misstänka Stig.

Det är bara trams det du listar. Exempelvis hade han INTE tillgång till vapen och att han stundom var lite på läsken gör ju ingen Palme-mördare. Och så kan man ju hålla på att mala ner ditt trams.

Personligen är jag "till 95%" övertygad om att SÄPO på något vis är inblandad i Palmemordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in