Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Omvänd bevisföring har inte med saken att göra. Att SE är den ende som på något sätt uppger att han vill vända på OP hör dit. Min förklaring är alltså att SE drog i benen eftersom han pratar om att han ville vända Palme (enligt honom själv). Vilken närvarande har du som förklaring, som ville vända Palme?
Först bör nog konstateras att AH:s tre versioner av förloppet har mer variation än genomsnittet. Jag köper det, då tjejstackarn var 17 bast och fick slå om från fredagkväll på stan till att sitta i en blodpöl och försöka få liv i nån som skulle ha dött även om ett fullt utrustat akutteam hade stått på standby vid Dekorima.
Ryckandet i benet uppträder först i det tredje förhöret från 2 april som jag tror görs i samband med rekonstruktionen, och armens ägares "ärende" verkar ha varit synpunkten att ryggläge = dåligt, framstupa sido = bra. Tja, då har vi smalat ner det till alla på platsen som kan HLR. Det fick då i alla fall min skolklass träna med dockor på högstadiet under nån temadag på 80-talet. AH visste mycket väl att det var "fel" men som vårdstuderande visste hon även att med den låga puls han hade var han rökt om de inte gick all-in med hjärtmassage. Så synpunkten kom mest sannolikt från valfri person på plats som inte var vårdutbildad utan bara kunde the basics. Vem som helst mao (minus en för stunden otillräknelig LP).
Citat:
För övrigt är det ett sakfel att SE lämnar Skandia 23:19. Vi vet inte exakt när han lämnar, men 23:19 är det inte.
Troligast stämplar han ut efter 23:20 och babblar någon minut med HO. Sedan går han.
Tja, man får ju tro vem man vill här. De som tror att SE var en rättskaffens man som är helt oskyldig borde rimligen tro på honom, och han säger ju i förhör att han gick direkt ut på gatan utan att prata. Jag tycker det en svårbedömd punkt på tidslinjen.
Citat:
Såg att du dessutom ville få SE till Grand innan bion. Det skulle försvåra förklaringen av SE som GM ännu mer.
Jag "vill" inte ha SE dit, skulle hellre slippa. Förhållandet är snarare att man nästan är tvungen. Signalementen av Grandmannen skriker nämligen SE på ett sätt som inga andra i hela det här fallet, i detaljer och samstämmighet. Detta tycks dock svårt att förklara för vissa som har nån sorts mental bild av att det fanns dussintals medelålders män i grå keps, stålbågade glasögon och trekvartslång mörk rock längs de 270 metrarna av Sveavägen mellan Grand och 44:an. Min åsikt är mer att om SE inte är Grandmannen, kan vi kasta allt vad signalement heter i hela materialet och byta ut alla utseenden till att samtliga närvarande såg ut som Barbapapa. Då är fallet löst. Barbapapa 1 mördade Barbapapa 2.
Att det skulle vara särskilt svårt att placera honom där tycker jag dock inte. Ibland framställs det som att nån sorts Star Trek-teleportering skulle krävas. Eller menar du att snubben som springer i rekonstruktionsvideon inte kan förflytta sig 270 meter mellan 23:15 och 23:19/20? Veckans brott hann fint, då var de 3 pers som gick med kamerateam och hann stanna till kort och diskutera olika alternativa ingångar från baksidan. Ändå hann de på 4:30 ungefär. SE hade jobbat där i 18 år och behövde inte fundera så mycket.