2020-06-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrilly
Lögnen är att han är objektiv, men det är uppenbart att han gör allt i sin makt att hans kommentarer ska stå till försvarets fördel.

”Sonny Björk säger också att det inte går att säga att Wilma Andersson inte tagit läkemedel eller droger innan hon dog - trots att rättsmedicin inte hittat några tecken på att hon tagit något.
- Tar man en kraftig dos av något läkemedel och avlider ganska snabbt efter det är det inte säkert att det blir spår i kroppen som går att påträffa, säger Sonny Björk.”

Är detta rimligt med tanke på bakgrundshistoriken och grannarnas skrik? Varför talar Sonny rakt ut vad han tycker och tror istället för att bara svara på frågor som alla andra gör?

Det är uppenbart att Sonny gärna kritiserar NFC metoder oavsett slutsats. Se nedan

”Men om jag ska förstå dig rätt har du en allmän syn på NFC:s bedömningar och uppställningar av hypoteser? säger åklagare Jim Westerberg.
- Jag har en allmänt kritik mot det. Det går att manipulera resultatet genom hur man ställer sina hypoteser, säger Sonny Björk.
- Det innebär väl att du kommer ha samma kritik oavsett vilken slutsats NFC har? säger åklagare Jim Westerberg”

Sen vill han fortsatt bara sprida sina teorier för att skapa tvivel

”Sonny Björk är inne på att någon kan ha lagt kroppsdelen i väskan för att sätta dit pojkvännen.”

Hur då? När och vem kan rimligen ha gjort detta? Han va ju ensam hemma hela helgen också. Hans fingeravtryck finns på huvudet men det vill han inte kommentera.

Åklagaren undrar vad Sonny Björk tänker om att man hittat kuddvar och liknande, som varit mättade med blod, i soprummet.
- Jag fann ingen anledning av kommentera det i det här sammanhanget, säger Sonny Björk.
- Det är ju mättat med blod. Är det inte intressant för dig att ta upp? säger åklagare Jim Westerberg.
- Jo. Men det står ju skrivit där. Det om oomstritt.
- Men du är väldigt noga med att poängtera att det är en liten mängd blod, men så har vi ju mättat blod. Var det inte intressant att lyfta det?
- Det är inte min sak att lyfta det. Det är oomstritt att det är på det viset.

Fastnade direkt på det här. Bevis som strider mot försvarets sida vill han inte kommentera men annars pratar han gärna fritt och öppet om hur T måste ha oskyldig.

Tja, han säger det han har betalt för att säga antar jag. Känns ändå osmakligt!
Vi får hoppas att bevisen är tydliga för sanningen. Själv tror jag alldeles bestämt att T är både mördare eller dråpare samt den som gjort sig skyldig till brott mot griftefriden.
Om man hittar en svårt skadad, livlös eller avliden person så är den naturliga reaktionen att ringa 112.
Om man är normal!

Förresten, skrev någon i tråden att den trodde att W ligger begravd under bly, i blyrik mark, i grå jord eller minns jag fel?
Producerades det parker eller bostäder i närheten aktuell tid?
Citera
2020-06-15, 20:15
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Det har ju varit många fina människor som letat efter W i omgångar men det måste vara lätt att missa något, tänk om hon skulle hittas om man gjorde en insats till

( jag vet vad många tror även jag, men man kan ju hoppas ) kanske T kläcker något som ger en ledtråd ?
Hamnar han på kåken börjar han nog snart kvittra och skryta men han ska ju dit också.. Undrar var faan han har gjort av tösen?
Citera
2020-06-15, 20:16
Medlem
Bara jag som reagerade på detta:

- Det innebär väl att du kommer ha samma kritik oavsett vilken slutsats NFC har? säger åklagare Jim Westerberg.
- Ja det händer ju ibland att NFC ändrar sig när de lyssnar på mitt vittnesmål. Den dagen de låter försvaret utforma den alternativa hypotesen, då har jag ingen invändning, säger Sonny Björk.

För att i nästa fråga svara såhär:

- Varför ville du inte höras som vittne i det här ärendet? säger åklagare Jim Westerberg.
- Det blir ju lite fel. Jag ska ju biträda försvaret. Det är försvaret som styr migoch jag rådgjorde med försvaret och advokaterna rådde mig att inte ställa upp på förhör i och med att de inte fick höra kriminalteknikerna, säger Sonny Björk.
- Har du tagit betalt för det här utlåtandet?
- (skrattar) finns det någon som jobbat gratis i den här förundersökningen?
- Jag tycker du ska hålla dig till min fråga.
- Jag tycker det är en oförskämd fråga. Jag har lagt ner mellan 40 och 50 timmar på det här, jag kommer debitera för tio timmar. 10.000 kr plus moms, säger Sonny Björk.
Citera
2020-06-15, 20:21
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag garderade mig för att Veckans Juridiks uppspelning krånglade när jag kollade.
Nu drar du "ganska stora" växlar. Visst har Sonny Björk rejält med kritik, men idag i Uddevalla var det endast Wilma-fallets kriminaltekniska utredning som Sonny Björk kommenterade :-)

...Och återigen, glöm inte: Sonny Björk säger att det INTE GÅR ATT FASTSTÄLLA när/hur Wilma dog. Han har aldrig sagt att det inte är Tishko och han har aldrig sagt att polisen har helt fel.

Ja men jag kunde inte låta bli så jag har kommit in på 22 minuter (av 48 minuters video) - vilket gör att jag INTE vare sig säger emot ditt resonemang eller pratar för. Det är helt klart mycket MER invecklat än jag först trodde. Mitt påstående som du kallar för att dra "för stora växlar" var ju bara en enkel fundering och det INNAN jag ens hade tittat på videon - jag kommer nog att vara helt klart både för och emot resultaten från NFC efter jag har kikat färdigt på videon.

Eller mer - rättare sagt - hur domstolarna kan döma efter NFC's sannolikhetsskala på ett bevis verkar ju mycket märkligt. Jag har också märkt att Sonny Björk vare sig fastställer att vad som än har skett SKULLE ha utförts av T - eller INTE har utförts av T.
Citera
2020-06-15, 20:24
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Men då kan väl du som straffrättsexpert och oerhört bevandrad i bevisvärdering berätta vad "bortom rimligt tvivel" är. Så shoot, vad är innebörden av "rimligt tvivel" i ett mordmål?
Du får väl googla, varför ska jag resonera med nån som är så aggro?
Citera
2020-06-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lsasos
Bara jag som reagerade på detta:

- Det innebär väl att du kommer ha samma kritik oavsett vilken slutsats NFC har? säger åklagare Jim Westerberg.
- Ja det händer ju ibland att NFC ändrar sig när de lyssnar på mitt vittnesmål. Den dagen de låter försvaret utforma den alternativa hypotesen, då har jag ingen invändning, säger Sonny Björk.

För att i nästa fråga svara såhär:

- Varför ville du inte höras som vittne i det här ärendet? säger åklagare Jim Westerberg.
- Det blir ju lite fel. Jag ska ju biträda försvaret. Det är försvaret som styr migoch jag rådgjorde med försvaret och advokaterna rådde mig att inte ställa upp på förhör i och med att de inte fick höra kriminalteknikerna, säger Sonny Björk.
- Har du tagit betalt för det här utlåtandet?
- (skrattar) finns det någon som jobbat gratis i den här förundersökningen?
- Jag tycker du ska hålla dig till min fråga.
- Jag tycker det är en oförskämd fråga. Jag har lagt ner mellan 40 och 50 timmar på det här, jag kommer debitera för tio timmar. 10.000 kr plus moms, säger Sonny Björk.
S B har nog jobbat för mycket med brott. Att skratta i denna rättegång med anhöriga närvarande... då är man inte särskilt medkännande.
Citera
2020-06-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Är det någon som vet vilket vittne som känt sig så förföljd i sociala medier att han avstod från att vittna idag?
Det måste vara R#ichard G#ustafsson.
Citera
2020-06-15, 20:32
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Man har god lust att köra ett 70 tal mil och gå ut och leta efter kroppen 😢
Letar folk fortfarande ?

Ja de har haft flera sök från FIKK och nu som senast i maj/juni. Gå in på deras sida och titta så ser du nästa sök.
Citera
2020-06-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
S B har nog jobbat för mycket med brott. Att skratta i denna rättegång med anhöriga närvarande... då är man inte särskilt medkännande.
SB har nog blivit knäpp av att jobba med för mycket brott.
Det håller jag med dig om på det sista du skriver.
Citera
2020-06-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Kan bara tala för mig personligen, men i och med att det står

"En avliden kropp behöver ligga på platsen ca 15-20 minuter för att hunden efteråt ska kunna känna doften av lik. Har hon legat där kortare tid blir det ingen hundmarkering" på sida 283 så trodde jag det var det som gällde med tyska hundarna

Läs ett par meningar före och efter den du återger så klarnar det.
Citera
2020-06-15, 20:38
Medlem
Citat:
Men då kan väl du som straffrättsexpert och oerhört bevandrad i bevisvärdering berätta vad "bortom rimligt tvivel" är. Så shoot, vad är innebörden av "rimligt tvivel" i ett mordmål?

Ett exempel på rimligt tvivel i vårt specifika fall är om döden kan ha inträtt på något annat sätt än mord.
Citera
2020-06-15, 20:41
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det måste vara R#ichard G#ustafsson.

Jaha? Vem är det? Granne? Eller T's vän?
Namnet känner jag inte igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in