2020-06-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Vittnet YN såg det
YN bevittnade inte mordet.
Citera
2020-06-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Det är ingen som såg Petterson där. Lisbeth gav ett svar om vem som såg ut som en missbrukare bland ett par förövare på bilder.. Sen övertygade polisen henne om att Petterson var GM. Det kallas ledande frågor. Det är en typisk metod poliser tar till när de blir desperata och vill ha ett slut på allt.

Lisbeth var en barnpsykolog, ingen fysiker. Hennes vittnesmål och öppenhet för manipulering hör inte hemma i utredningen

Jag har förstått att CPettersson var ett villospår. Förmodligen ville polisen redan då lösa fallet på kostnad av en helt oskyldig person. Bara för att få avsluta utredningen med heder i behåll.

Däremot om du går igenom LP s vittnesmål och alla hennes kontakter med polisen så pekar faktiskt allt hon har sagt om GMs utseende på CA. Hon har beskrivit de märkliga stirrande ögon ovh stelt ansikte, även den rektangulära ansikteformen har beskrivits
och även ritats av ett vittne.
Så LP:s beskrivning av GM stämmer väldigt bra på CA (förutom förstås utpekande av CP och om jag läste rätt så utpekade hon inte CP på en gång utan först efter förnyad kontakt och viss bearbetning fr polisens sida) .

Sen helt psykologiskt så är det säkert så att det LP iakktog och kom ihåg bäst var just det ögonblicket när GM efter att ha sprungit några steg fr platsen, vänder och tittar på LP, det var en situation som ff innebar konkret hot för LP och i en sådan situation tittar man den andra personen intensivt i ansiktet, som djur gör. Att hon sedan har beskrivit klädsel både som täckjacka och som lång jacka beror förmodligen på det att hon har tittat åt det hållet något senare, typ när Jeppson cirkulerade i trappan.
Senast redigerad av Frederica 2020-06-15 kl. 19:08.
Citera
2020-06-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Vad var det alltså Skandiamannen hade i sin väska om det inte var en revolver?
Så här funkar det: du ska bevisa att han har en revolver i handlovsväskan.

Hur många personer som köper handlovsväskor har vapen i dem? Om de inte har vapen i dem vad har de då?
Citera
2020-06-15, 19:03
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpenRoads
Så här funkar det: du ska bevisa att han har en revolver i handlovsväskan.

Hur många personer som köper handlovsväskor har vapen i dem? Om de inte har vapen i dem vad har de då?

Det var väl exakt det jag frågade? Jag hävdar inte att Skandiamannen är mördaren eller att han inte är mördaren; jag är bara nyfiken på vad han rimligtvis kunde ha haft i en sådan väska, för jag har aldrig sett en människa som har en.
Citera
2020-06-15, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Jag har förstått att CPettersson var ett villospår. Förmodligen ville polisen redan då lösa fallet på kostnad av en helt oskyldig person. Bara för att få avsluta utredningen med heder i behåll.

Däremot om du går igenom LP s vittnesmål och alla hennes kontakter med polisen så pekar faktiskt allt hon har sagt onm GM utseende på CA. Hon har beskrivit de märkliga stirrande ögon ovh stelt ansikte, även den rektangulära ansikteformen har beskrivits a
och även ritats av någon vittne.
Så LP:s beskrivning av GM stämmer väldigt bra på CA (förutom förstås utpekande av CP och om jag läste rätt så utpekade hon inte CP på en gång utan först efter förnyad kontakt och viss bearbetning fr polisens sida) .

Sen helt psykologiskt så är det säkert så att det LP iakktog och kom ihåg bäst var just det ögomblicket när GM efter att ha sprungit några steg fr platsen, vänder och tittar på LP, det var en situation som ff innebar konkret hot för LP och i en sådan situation tittar man den andra personen intensivt i ansiktet, som djur gör. Att hon sedan har beskrivit klädsel både som täckjacka och som lång jacka beror förmodligen på det att hon har tittat åt det hållet lite senare, typ när Jeppson cirkulerade i trappan.

Står så här på wiki "Vittnet Lars Jeppsson, som på nära håll såg mördaren springa förbi, men som aldrig såg dennes ansikte, sade i en intervju att det är "mycket möjligt" att Engström var den person han såg.[25"
Citera
2020-06-15, 19:06
Medlem
HAARPs avatar
Anna Hage nämnde något i sitt förhör om att när hon höll på med återupplivningsförsök och när OP låg på rygg så var det någon okänd som ryckte / tog tag i OP:s ben. (troligtvis för att försöka vända OP i framstupa sidoläge)

Kan detta ha varit SE?
Kanske skulle man man söka DNA-spår på OP:s byxben istället för på hans rock?
Om SE:s DNA finns på byxbenen så är det väldigt osannolikt att han lämnat det där i egenskap av mördare.Det skulle i så fall stärka hans egen berättelse.
Citera
2020-06-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Det som talar mot Skandiamannen som gärningsman är främst att han inte hade speciellt mycket tid på sig (ca 2 och en halv minute från utpassage) och att han inte hade någon uppenbar anledning att gå runt med ett laddat vapen.

Men om du är en medelålderna man, och inte behöver en praktisk förpackning där du bär med dig ditt smink, bilnycklar, pappersnäsdukar, pengar, kondomer och liknande, vad har du då i din lilla handledsväska?

Vad var det alltså Skandiamannen hade i sin väska om det inte var en revolver?

Var det inte "bögigt" på den tiden för män att ha en dylik väska.
Fanns något som hette Filofax, en jättepapperskalender som möjligtvis blir enklare att bära o skydda fr väder o vind i en väska annars tror jag att de flesta män avstod...
Ja, om man inte behövde bära något som helst ska vara dolt...
Citera
2020-06-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Var det inte "bögigt" på den tiden för män att ha en dylik väska.
Fanns något som hette Filofax, en jättepapperskalender som möjligtvis blir enklare att bära o skydda fr väder o vind i en väska annars tror jag att de flesta män avstod...
Ja, om man inte behövde bära något som helst ska vara dolt...

Absolut var det så, begreppet bögslunga myntades väl på 80-talet och visar tydligt vad man tyckte. Bra ord för övrigt, använder det lite då och då.

Därför tror jag det var en detalj som många lade märke till hos MGM/SE.
Citera
2020-06-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
SE var väl inte speciellt tjock? Bara i ansiktet.
182 cm lång, 80kg vikt.... normalvikt.
Han är jätte smidig i klipper när han kutar vid tunnelgatan.

Jo men ser han inte ut att magrat i ansiktet en hel del sex mån efter?
Citera
2020-06-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Anna Hage nämnde något i sitt förhör om att när hon höll på med återupplivningsförsök och när OP låg på rygg så var det någon okänd som ryckte / tog tag i OP:s ben. (troligtvis för att försöka vända OP i framstupa sidoläge)

Kan detta ha varit SE?
Kanske skulle man man söka DNA-spår på OP:s byxben istället för på hans rock?
Om SE:s DNA finns på byxbenen så är det väldigt osannolikt att han lämnat det där i egenskap av mördare.Det skulle i så fall stärka hans egen berättelse.

Det är så jag uppfattar SE ..att han har säkert varit involverat på något sätt efter att folk hade börjat strömma till platsen, inte att han var så aktiv och först av alla men gjort någon liten insats. Allt detta har ju skett under väldigt kort tidsperiod och det har varit kaotiskt på platsen. Att göra HLR på en person som störtblöder fr munnen gör att de flesta automatiskt vill vända personen på sidan, typ när någon spyr. Så det är inte konstigt att LP försökte mota bort de som gjorde HLR och att SE har försökt hjälpa till.

Måste avslutningsvis konstatera att om polisens arbetsmetoder och arbetsmoral är på den låga nivån som det verkade vara på 80 talet och verkar ff vara, att man kan som ett oskyldigt vittne bli dömd på väldigt lösa grunder, till och med efter sin död så är det riktig katastrof för alla laglydiga människor, vem vågar ställa upp som ett vittne ?
Citera
2020-06-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpenRoads
YN bevittnade inte mordet.

Förlåt, YN ser en person som kommer springande från Tunnelgatan strax efter mordet, och beskriver denne på pricken som SE. Sen kommer LJ springandes efter, som såg/förföljde mördaren. Det kan ju varit så att SE hade en dubbelgångare före David Bagaresgatan som han stafettknuffade på, sen drog SE någon annanstans...
Citera
2020-06-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Det är så jag uppfattar SE ..att han har säkert varit involverat på något sätt efter att folk hade börjat strömma till platsen, inte att han var så aktiv och först av alla men gjort någon liten insats. Allt detta har ju skett under väldigt kort tidsperiod och det har varit kaotiskt på platsen. Att göra HLR på en person som störtblöder fr munnen gör att de flesta automatiskt vill vända personen på sidan, typ när någon spyr. Så det är inte konstigt att LP försökte mota bort de som gjorde HLR och att SE har försökt hjälpa till.

Måste avslutningsvis konstatera att om polisens arbetsmetoder och arbetsmoral är på den låga nivån som det verkade vara på 80 talet och verkar ff vara, att man kan som ett oskyldigt vittne bli dömd på väldigt lösa grunder, till och med efter sin död så är det riktig katastrof för alla laglydiga människor, vem vågar ställa upp som ett vittne ?

Ehhh du har nog missförstått allt. Om vi lärt oss något är det bästa om man begått mord att röra till det rejält och gå till media och bränna sitt utseende. Polisen kommer se dig som en jobbig typ och slåss mot väderkvarnar istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in