2006-11-23, 22:42
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Nej det är väldigt osannolikt. Jag har testat lite saker med små mängder BLP för att kolla hur känsligt det är, och att få det att tända utan låga eller värme tillförsel är rätt svårt. Tex gick det bra att mortla utan att nått hände (Uppmanar inte alls till att testa detta) det var en liten mängd och med syftet att se just om det skulle tända.

Nu finns det ju många olika BLP och olika kornstorlek så se inte detta som något generellt svar. Mitt tips är att testa med små mängder av sitt eget pulver för att lära sig hur det reagerar, och vad man absolut inte ska utsätta det för. Dock ska man som vanligt alltid ha respekt för pyrotekniska mixar då även osannolika olyckor kan inträffa.

Själv har jag faktiskt lyckats få igång BLP i just mortel utan några större svårigheter. Då använde jag german black och perklorat från SK som jag hade malt i kulkvarn.
Citera
2007-05-21, 14:10
Medlem
ett bra blixpulver krut

gör man av tex 20% aluminum 30%magnesium 50% kaliumpermanganat

allt utom magnesium finns på välsorterad färghandel men magnesium är som en bost bara. går bra med bara pyroaluminium från tex pyrosmålandskrutbruk
eller det lite grövre färghandels alut.
det har aldrig klickat eller varit stötkänsligt eller instabilt som det är med andra kalium natriumperklorater man ska absolut inte använda perklorater då blir det ett mycket farligt krut
men profs andningsmask är ett måste du kan få kemisk lungeinflammation lungödem av alu pulvret å frät skador från dammande kaliumpermanganat

men det är bara å blanda å se glad ut har gort det massor med gånger med papandnings skydd. å mortla det separat om det behövs om det inte ärfint pulver redan å sedan bara blanda det
en mauser patron med detta pulver sprängde bort en hel blom låda med 20 liter jord å lät som en dynamitgubbe å vad en citra tryk kula gorde vågar jag inte berätta
Citera
2007-05-21, 14:45
Medlem
rockets avatar
Permanganater är förvisso utmärkta oxidationsmedel, men det finns en anledning till att de inte används inom pyrotekniken: Stabilitet! Att blanda Al och kaliumpermanganat är farligt nog, men om du dessutom tillsätter magnesium och sedan fyller en patron med det så är det ett bra recept på en olycka.

Det märks på långa vägar att det här är en olämplig syssla för dig. Jag kommer säkerligen inte vara den sista som påpekar detta för dig, förutsatt att du lever länge nog för att läsa de andra svaren på ditt inlägg.
Citera
2007-05-21, 15:05
Medlem
Vet man inte alls vad man snackar om gör man bäst i att hålla tyst!

Satser innehållande kaliumpermanganat är kända för att vara känsliga och instabila, och kunna självantända. Kaliumpermanganat används därför normalt inte som pyrotekniskt oxidationsmedel.

Kaliumperklorat däremot är ett av de vanligaste oxidationsmedlen inom pyrotekniken, och blixtljuspulver baserat på kaliumperklorat, oftast med aluminium som bränsle, används i stor utsträckning.

Att ladda blixtljuspulver i metallbehållare är inte direkt att rekommendera. Har man en bra stubin, och en säker plats att avfyra bomben på, där man kan ta skydd bakom en sten eller liknande, är inte själva avfyrningen något större problem. Men om något skiter sig vid tillverkningen blir konsekvenserna ödestigra. Blixtljuspulver är så pass känsligt för friktion att det inte kan uteslutas att det antänds om man råkar vara lite ovarsam när man laddar det i ett hårt stålrör och sedan på något sätt försluter detta.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-05-21, 16:13
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Inte speciellt intelligent att spränga med flash. Dyrt, dåliga sprängtekniska egeneskaper. Hög energioutput kompenserar visserligen lite grann en låg VoD.
Flash är vidare väldigt känsligt för all mekanisk åverkan, vissa sorter för fukt och risken med statisk elektricitet.
Statisk elektricitet är ju ngt som hobby sprängare struntar i.
Citera
2007-05-21, 18:47
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinjanju
gör man av tex 20% aluminum 30%magnesium 50% kaliumpermanganat

allt utom magnesium finns på välsorterad färghandel men magnesium är som en bost bara. går bra med bara pyroaluminium från tex pyrosmålandskrutbruk
eller det lite grövre färghandels alut.
det har aldrig klickat eller varit stötkänsligt eller instabilt som det är med andra kalium natriumperklorater man ska absolut inte använda perklorater då blir det ett mycket farligt krut
men profs andningsmask är ett måste du kan få kemisk lungeinflammation lungödem av alu pulvret å frät skador från dammande kaliumpermanganat

men det är bara å blanda å se glad ut har gort det massor med gånger med papandnings skydd. å mortla det separat om det behövs om det inte ärfint pulver redan å sedan bara blanda det
en mauser patron med detta pulver sprängde bort en hel blom låda med 20 liter jord å lät som en dynamitgubbe å vad en citra tryk kula gorde vågar jag inte berätta

Det här vore ju våldsamt korkat att följa.
Citera
2007-05-21, 20:06
Medlem
negerbarns avatar
Jag ska bara säga att flash kan vara ganska svårt att få igång med statisk elektrivitet.

Jag gjorde ett test på detta, så jag tog runt 0.1 gram german dark/KClO4 flash, och försökte att antända med en sån dära anordning från en elektrisk tändare. Det var inte förrän sjunde "knäppen" som det antände. Prövade en gång till. Nu på den nionde. Sista gången på sjunde igen.

Med detta säger jag inte att man inte ska vara försiktig. För det kan vara förödande med 10 gram flash som brinner av, även friliggande.

förresten kan ju anledningen till att mitt hade så svårt att antända vara att det var så pass lite jag hade.
Citera
2007-05-21, 21:27
Medlem
Silverturks avatar
Men då är det ju känsligt mot små urladdningar! Annars hade det inte alls antänt. Såvida inte gnistan värmde upp den lilla mängden flash, men tycker jag verkar lite orimligt.
Citera
2007-05-22, 15:05
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Jag ska bara säga att flash kan vara ganska svårt att få igång med statisk elektrivitet.

Jag gjorde ett test på detta, så jag tog runt 0.1 gram german dark/KClO4 flash, och försökte att antända med en sån dära anordning från en elektrisk tändare. Det var inte förrän sjunde "knäppen" som det antände. Prövade en gång till. Nu på den nionde. Sista gången på sjunde igen.

Med detta säger jag inte att man inte ska vara försiktig. För det kan vara förödande med 10 gram flash som brinner av, även friliggande.

förresten kan ju anledningen till att mitt hade så svårt att antända vara att det var så pass lite jag hade.

Dina testmetod säger inget om känsligheten. Vagga inte in dig i falsk säkerhet pga detta.
Citera
2007-05-22, 15:55
Medlem
woofers avatar
Att du fått fram att chansen är ca 1 på 7 att flash ska tända av elektrisk urladdning betyder ju att det är med tanke på dom väldigt negativa konskvenserna är rätt dåliga ods. Lite bättre ods än rysk roulet men inte mycket.

Flash är roligt men lömskt
Citera
2007-05-23, 00:04
Medlem
Tycker det var ett ganska intressant test, som säger lite om hur känsligt BLP är. Testade ATCP på exakt samma sätt, på den tiden jag höll på med det, det brann på första eller andra gnistan och knastrade, "småsmall" i mortel.

En fråga man kan ställa sig är hur kraftig gnistan från i cigaretttändare är i jämförelse med en gnista som ens kläder kan alstra, någon som vet?
Citera
2007-05-23, 00:11
Medlem
GalFisks avatar
Om man går med isolerande skor och bygger upp laddning (t. ex. tar av sig en syntetisk jacka eller ylletröja, plockar ner torra kläder om vintern etc), kan man mycket väl ge ifrån sig en gnista som är lika kraftig som den från en piezoelektrisk tändare om man tar i något bra jordat föremål.
Jag hade problem med att jag fick rejäla stötar av allt som var i metall om vintrarna, tills jag la till mig vanan att alltid gå barfota hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in