2006-01-12, 11:18
Medlem
-matti-s avatar
Även om blikstpulvret vinner över svarkrut på de två punkter så är svartkrut definitivte mycket säkrare och kan lugnt tillverkas i större batches (grundsäkerhet gäller såklart som att inte röka när man gör det ) Svartkrut kan man pressa och slå och misshandla utan att det händer nått (relativt sagt) medans flash exploderar om man slår den lätt med hammare (KCl04/Al) Jag har alldrig sett flashpulver packad i komerciella fyrverkerier, det måste betyda nått
Citera
2006-01-12, 12:58
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Kom ihåg att du måste ha german black för att få ett bra BLP. SK har döpt om sitt german black till nåt annat nu men det står att det är deras mest snabbreagerande Al så ta det.

Fan också, jag skickade iväg en beställning igår med det som då stod listat som deras mest snabbreagerande, idag tar mig en titt på sidan, och tro fan att det har fått in ännu en ny "Aluminium* 5413 H Super"
Men mailade om att jag ville byta, hoppas att de inte blir sura nu
Citera
2006-01-13, 00:31
Medlem
-matti-s avatar
Det som jag hatar med aluminium är att den dammar mycket och färgar i silverfärg allt den får kontakt med (som är svårt att få bort sen). Dessutom är alluminiumdamm giftig att andas in. Den lägger sig i lungurna som en tunn film och är omöjligt att få ut därifrån (enligt vad jag har hört iaf).
Citera
2006-01-13, 00:51
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -matti-
Det som jag hatar med aluminium är att den dammar mycket och färgar i silverfärg allt den får kontakt med (som är svårt att få bort sen). Dessutom är alluminiumdamm giftig att andas in. Den lägger sig i lungurna som en tunn film och är omöjligt att få ut därifrån (enligt vad jag har hört iaf).

Ja det stämmer, men german dark tycker jag inte dammar lika farligt som den aluminium jag har haft innan (helt obehandlat och ultrafinkoring).
Man måste använda något typ av dammskydd när man pysslar med Al.

(jag fick förövrigt byta mitt aluminium, måste säga att Hans verkligen är "service minded" hur det nu stavas)
Citera
2006-01-13, 10:51
Medlem
akitas avatar
Jag tycker inte german dammar så mycket alls faktiskt... =) Men precis som du säger MÅSTE man använda dammskydd med kvallité. Kroppen kan inte ta hand om metallen så det skadar slemhinnor och dylikt...

Hans är riktigt bra att ha o göra med. Vet inte vart du bor army, men har du chansen så åk ner/upp till honom o snacka lite. Det är riktigt roligt...

Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Ja det stämmer, men german dark tycker jag inte dammar lika farligt som den aluminium jag har haft innan (helt obehandlat och ultrafinkoring).
Man måste använda något typ av dammskydd när man pysslar med Al.

(jag fick förövrigt byta mitt aluminium, måste säga att Hans verkligen är "service minded" hur det nu stavas)
Citera
2006-01-30, 01:38
Medlem
Hur känsligt är blixtljuspulver???
kan man t.ex skaka det hårt i en filmburk utan att det blir någon farlig reaktion??
Citera
2006-01-30, 07:15
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ___sandberg___
Hur känsligt är blixtljuspulver???
kan man t.ex skaka det hårt i en filmburk utan att det blir någon farlig reaktion??

Skakning e lugnt men riv riv det inte mellan två ytor eller hammra på det så klarar du dig.
Citera
2006-01-30, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
...riv det inte mellan två ytor...
Menar du friktion?
Citera
2006-01-30, 11:21
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPsy
Menar du friktion?

Precis, det är inte överdrivet känsligt mot friktion men man ska aldrig utsätta flash för varesig friktion, slag eller tryck. Använd bara kärl och skedar av plast alternativt trä när ni hanterar det för att undvika all onödig friktion.
Citera
2006-11-23, 15:40
Medlem
very dangerouss avatar
hur stöt känsligt är det. Om man tex släpper en filmburk mäd 3 gram från 1 meters höjd, smäller det då?
Citera
2006-11-23, 18:53
Medlem
Silverturks avatar
Nej. Jag undrar just om det ökände ATCP t.o.m skulle klara det. Något jag aldrig kommer testa dock.
Citera
2006-11-23, 19:24
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av very dangerous
hur stöt känsligt är det. Om man tex släpper en filmburk mäd 3 gram från 1 meters höjd, smäller det då?

Nej det är väldigt osannolikt. Jag har testat lite saker med små mängder BLP för att kolla hur känsligt det är, och att få det att tända utan låga eller värme tillförsel är rätt svårt. Tex gick det bra att mortla utan att nått hände (Uppmanar inte alls till att testa detta) det var en liten mängd och med syftet att se just om det skulle tända.

Nu finns det ju många olika BLP och olika kornstorlek så se inte detta som något generellt svar. Mitt tips är att testa med små mängder av sitt eget pulver för att lära sig hur det reagerar, och vad man absolut inte ska utsätta det för. Dock ska man som vanligt alltid ha respekt för pyrotekniska mixar då även osannolika olyckor kan inträffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in